차의 소비가 건강 효과에 대한 인식에 미치는 영향 : -건강관심도를 중심으로- The Impact of Tea Consumption on the Customer’s Perceived Health Effect -The Moderating Role of Health Concern-원문보기
국문초록 차(Tea)는 전 세계적으로 웰빙이라는 트랜드를 바탕으로 소비자들의 많은 관심을 받고 있다. 이는 의학이 발달하고 수명연장이 되면서 건강에 대한 관심도가 높아졌기 때문이다. 이에 건강적 이로움을 강점으로 가지고 있는 차의 수요가 증가하는 가운데, 소비자는 카페나 차예관, 나아가 직장이나 집에서도 효능이나 기호에 맞게 차를 접할 수 있게 되었으며, 차 시장은 이에 따라 점차 높은 성장률을 보이고 있다. 이러한 차가 건강과 밀접한 관련이 있음에도 불구하고 관련 선행논문을 찾아보기 어려웠다. 따라서 본 논문은 차의 소비와 건강효과에 대한 인식간의 관계에서 ...
국문초록 차(Tea)는 전 세계적으로 웰빙이라는 트랜드를 바탕으로 소비자들의 많은 관심을 받고 있다. 이는 의학이 발달하고 수명연장이 되면서 건강에 대한 관심도가 높아졌기 때문이다. 이에 건강적 이로움을 강점으로 가지고 있는 차의 수요가 증가하는 가운데, 소비자는 카페나 차예관, 나아가 직장이나 집에서도 효능이나 기호에 맞게 차를 접할 수 있게 되었으며, 차 시장은 이에 따라 점차 높은 성장률을 보이고 있다. 이러한 차가 건강과 밀접한 관련이 있음에도 불구하고 관련 선행논문을 찾아보기 어려웠다. 따라서 본 논문은 차의 소비와 건강효과에 대한 인식간의 관계에서 건강관심도가 어떤 작용을 하는지에 대하여 알아보고자 한다. 본 논문의 목적을 달성하기 위해서 서울 및 수도권에 거주하고 있는 차를 마셔본 성인 남녀를 대상으로 설문 조사를 하여 자료를 수집하고, 실증분석을 하였다. 분석결과, 차의 소비가 건강효과에 대한 인식에 영향을 미치는데 건강관심도가 조절작용을 하는 것으로 확인되었으며, 건강관심도가 높을수록 긍정적인 관계가 강화되는 것으로 밝혀졌다. 본 연구의 결과를 토대로 차 시장을 바라본다면, 단순한 소비가 아닌 건강을 고려한 소비가 추세이다. 차가 건강에 긍정적인 영향을 미치는 것이 널리 알려지면 건강 관심도가 높은 현대인들 사이에서 차는 더 이목을 끌 것이고, 이는 차의 대중화에 큰 역할을 할 것이다.
국문초록 차(Tea)는 전 세계적으로 웰빙이라는 트랜드를 바탕으로 소비자들의 많은 관심을 받고 있다. 이는 의학이 발달하고 수명연장이 되면서 건강에 대한 관심도가 높아졌기 때문이다. 이에 건강적 이로움을 강점으로 가지고 있는 차의 수요가 증가하는 가운데, 소비자는 카페나 차예관, 나아가 직장이나 집에서도 효능이나 기호에 맞게 차를 접할 수 있게 되었으며, 차 시장은 이에 따라 점차 높은 성장률을 보이고 있다. 이러한 차가 건강과 밀접한 관련이 있음에도 불구하고 관련 선행논문을 찾아보기 어려웠다. 따라서 본 논문은 차의 소비와 건강효과에 대한 인식간의 관계에서 건강관심도가 어떤 작용을 하는지에 대하여 알아보고자 한다. 본 논문의 목적을 달성하기 위해서 서울 및 수도권에 거주하고 있는 차를 마셔본 성인 남녀를 대상으로 설문 조사를 하여 자료를 수집하고, 실증분석을 하였다. 분석결과, 차의 소비가 건강효과에 대한 인식에 영향을 미치는데 건강관심도가 조절작용을 하는 것으로 확인되었으며, 건강관심도가 높을수록 긍정적인 관계가 강화되는 것으로 밝혀졌다. 본 연구의 결과를 토대로 차 시장을 바라본다면, 단순한 소비가 아닌 건강을 고려한 소비가 추세이다. 차가 건강에 긍정적인 영향을 미치는 것이 널리 알려지면 건강 관심도가 높은 현대인들 사이에서 차는 더 이목을 끌 것이고, 이는 차의 대중화에 큰 역할을 할 것이다.
Abstract The Impact of Tea Consumption on the Customer’s Perceived Health Effect: The Moderating Role of Health Concern Park Jaewon Department of Hotel & Food Service management The Graduate School of Tourism Sejong University
As medical care on health has been devel...
Abstract The Impact of Tea Consumption on the Customer’s Perceived Health Effect: The Moderating Role of Health Concern Park Jaewon Department of Hotel & Food Service management The Graduate School of Tourism Sejong University
As medical care on health has been developed, human lifespan has been increased. Therefore, much attention has been given lately to the ‘well-being’ trend and drinking tea to maintain good health became part of the trend. Since tea is known to advance health benefit, customer demand in the tea market has been showing steady growth. In accordance with increased consumption, tea can be found not only limited to tea cafes but can be widely accessible from the places including workplace and home. Despite the fact that tea is beneficial to health, there is not much related research. Therefore, the author decided to examine the impact of customers’ health concern and its relation to the demand for tea and its health effect. In order to achieve the aim and objectives of this paper, the author conducted a survey focused on a group of the population who drink tea on a regular basis from the Seoul metropolitan area. Based on the collected data from the survey, multiple analyses such as empirical and factor analysis were conducted. As a result of the study, it is confirmed that the customer’s perceived health affects tea consumption. In addition, it is proven that high interest in health concern boosts the consumption of tea. To sum up, it is clear that customers’ health concern plays an important role in the current trend of the tea market. As the positive impact of tea on health spread further, it will more likely draw attention to potential customers.
Abstract The Impact of Tea Consumption on the Customer’s Perceived Health Effect: The Moderating Role of Health Concern Park Jaewon Department of Hotel & Food Service management The Graduate School of Tourism Sejong University
As medical care on health has been developed, human lifespan has been increased. Therefore, much attention has been given lately to the ‘well-being’ trend and drinking tea to maintain good health became part of the trend. Since tea is known to advance health benefit, customer demand in the tea market has been showing steady growth. In accordance with increased consumption, tea can be found not only limited to tea cafes but can be widely accessible from the places including workplace and home. Despite the fact that tea is beneficial to health, there is not much related research. Therefore, the author decided to examine the impact of customers’ health concern and its relation to the demand for tea and its health effect. In order to achieve the aim and objectives of this paper, the author conducted a survey focused on a group of the population who drink tea on a regular basis from the Seoul metropolitan area. Based on the collected data from the survey, multiple analyses such as empirical and factor analysis were conducted. As a result of the study, it is confirmed that the customer’s perceived health affects tea consumption. In addition, it is proven that high interest in health concern boosts the consumption of tea. To sum up, it is clear that customers’ health concern plays an important role in the current trend of the tea market. As the positive impact of tea on health spread further, it will more likely draw attention to potential customers.
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