문화의 세기, 지식기반시대를 준비하기 위해 나라 안팎으로 ‘창의성’을 지목하고 있다. 창의성은 삶과 세계를 변화시키는 인간 고유의 특별한 역량이며 문화예술을 기반으로 형성이 된다. 문화예술 활동 및 예술교육을 위해서는 반드시 공간이 필요한데, 본 연구는 인간사회의 수많은 공간들 속에서 교회 공간을 활용하는데 주목하였다. 교회시설 공간을 활용하여 지역주민에게 문화예술교육프로그램을 제공하고 사회 다양한 구성원들은 생활권 내에서 문화예술 기본권을 향유하고 체험할 수 있는 여건을 조성하는 것을 목적으로 연구하였다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 선행연구를 통한 이론적 고찰을 하였고, 연구모형과 가설을 설정하였다. 첫째, 교회시설 공간을 활용한 문화예술교육은 지역주민 만족도에 영향을 미칠 것이다. 둘째, 교회시설 공간을 활용한 문화예술교육은 지역주민 ...
문화의 세기, 지식기반시대를 준비하기 위해 나라 안팎으로 ‘창의성’을 지목하고 있다. 창의성은 삶과 세계를 변화시키는 인간 고유의 특별한 역량이며 문화예술을 기반으로 형성이 된다. 문화예술 활동 및 예술교육을 위해서는 반드시 공간이 필요한데, 본 연구는 인간사회의 수많은 공간들 속에서 교회 공간을 활용하는데 주목하였다. 교회시설 공간을 활용하여 지역주민에게 문화예술교육프로그램을 제공하고 사회 다양한 구성원들은 생활권 내에서 문화예술 기본권을 향유하고 체험할 수 있는 여건을 조성하는 것을 목적으로 연구하였다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 선행연구를 통한 이론적 고찰을 하였고, 연구모형과 가설을 설정하였다. 첫째, 교회시설 공간을 활용한 문화예술교육은 지역주민 만족도에 영향을 미칠 것이다. 둘째, 교회시설 공간을 활용한 문화예술교육은 지역주민 삶의 질에 영향을 미칠 것이다. 셋째, 지역주민의 만족도는 지역주민 삶의 질에 영향을 미칠 것이다. 위 가설을 검증하기 위하여 회귀분석이 이루어졌고, 다음과 같은 결론을 도출해 내었다. 첫째, 문화예술교육 요인으로 교육프로그램, 강사, 교육 공간, 편의시설, 홍보, 운영 서비스는 지역주민 만족도에 유의(+)한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 교육프로그램이 만족도에 가장 큰 영향을 미쳤으며, 강사, 편의시설, 홍보 요인은 만족도가 낮게 측정되었다. 둘째, 문화예술교육 요인에서 교육프로그램, 강사, 교육 공간, 편의시설, 홍보, 운영 서비스는 지역주민 삶의 질에 유의(+)한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 운영 서비스는 삶의 질에 가장 큰 영향을 미쳤으며, 삶의 질 측정이 주관적이고 정서적 반응이 크게 작용한데서 기인했을 것이다. 영향력이 가장 작은 요인으로 강사와 홍보 요인이었는데, 만족도 측정에서와 마찬가지로 삶의 질에서도 ‘강사’ 요인 낮게 측정되었는데, 이것은 강사의 전반적인 부분에서 불만족 요인이 있다는 것으로 해석할 수 있다. 셋째, 문화예술교육 경험이 지역주민에게 만족감을 주고 만족감은 개인의 삶의 질에 유의(+)한 영향을 주는 것으로 측정되었고, 이것은 경제적․물질적 가치 추구에서 문화적․정신적 가치에 삶의 비중이 커졌다는 것을 입증해 주는 결과이다. 본 연구는 교회시설 공간을 활용한 사회문화예술교육으로 청소년을 포함한 지역주민과 문화적 취약계층을 대상으로 연구한다는 점에서 의미가 있다. 또한 문화예술의 잠재관객으로서 지역민의 중요성을 인식하는 계기가 되고 공공문화시설 조성비용 절감 측면에서 대안이 될 수 있을 것이다. 그리하여 교회시설 공간을 활용한 문화예술교육이 지역주민에게 만족도를 높이고 개인 삶의 질에 긍정적 영향을 주기 위해서는 먼저 ‘교육 프로그램’과 ‘운영 서비스’ 질을 높여야 하겠다. 또한 만족도가 낮은 ‘강사’, ‘홍보’요인에 프로그램 운영자의 다각적 노력을 통해 문화예술교육 프로그램의 만족도를 향상시켜서 지역에 대한 애착심이 형성됨으로 지역문화 및 경제 활성화에 기여할 것이라 기대해본다.
문화의 세기, 지식기반시대를 준비하기 위해 나라 안팎으로 ‘창의성’을 지목하고 있다. 창의성은 삶과 세계를 변화시키는 인간 고유의 특별한 역량이며 문화예술을 기반으로 형성이 된다. 문화예술 활동 및 예술교육을 위해서는 반드시 공간이 필요한데, 본 연구는 인간사회의 수많은 공간들 속에서 교회 공간을 활용하는데 주목하였다. 교회시설 공간을 활용하여 지역주민에게 문화예술교육프로그램을 제공하고 사회 다양한 구성원들은 생활권 내에서 문화예술 기본권을 향유하고 체험할 수 있는 여건을 조성하는 것을 목적으로 연구하였다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 선행연구를 통한 이론적 고찰을 하였고, 연구모형과 가설을 설정하였다. 첫째, 교회시설 공간을 활용한 문화예술교육은 지역주민 만족도에 영향을 미칠 것이다. 둘째, 교회시설 공간을 활용한 문화예술교육은 지역주민 삶의 질에 영향을 미칠 것이다. 셋째, 지역주민의 만족도는 지역주민 삶의 질에 영향을 미칠 것이다. 위 가설을 검증하기 위하여 회귀분석이 이루어졌고, 다음과 같은 결론을 도출해 내었다. 첫째, 문화예술교육 요인으로 교육프로그램, 강사, 교육 공간, 편의시설, 홍보, 운영 서비스는 지역주민 만족도에 유의(+)한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 교육프로그램이 만족도에 가장 큰 영향을 미쳤으며, 강사, 편의시설, 홍보 요인은 만족도가 낮게 측정되었다. 둘째, 문화예술교육 요인에서 교육프로그램, 강사, 교육 공간, 편의시설, 홍보, 운영 서비스는 지역주민 삶의 질에 유의(+)한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 운영 서비스는 삶의 질에 가장 큰 영향을 미쳤으며, 삶의 질 측정이 주관적이고 정서적 반응이 크게 작용한데서 기인했을 것이다. 영향력이 가장 작은 요인으로 강사와 홍보 요인이었는데, 만족도 측정에서와 마찬가지로 삶의 질에서도 ‘강사’ 요인 낮게 측정되었는데, 이것은 강사의 전반적인 부분에서 불만족 요인이 있다는 것으로 해석할 수 있다. 셋째, 문화예술교육 경험이 지역주민에게 만족감을 주고 만족감은 개인의 삶의 질에 유의(+)한 영향을 주는 것으로 측정되었고, 이것은 경제적․물질적 가치 추구에서 문화적․정신적 가치에 삶의 비중이 커졌다는 것을 입증해 주는 결과이다. 본 연구는 교회시설 공간을 활용한 사회문화예술교육으로 청소년을 포함한 지역주민과 문화적 취약계층을 대상으로 연구한다는 점에서 의미가 있다. 또한 문화예술의 잠재관객으로서 지역민의 중요성을 인식하는 계기가 되고 공공문화시설 조성비용 절감 측면에서 대안이 될 수 있을 것이다. 그리하여 교회시설 공간을 활용한 문화예술교육이 지역주민에게 만족도를 높이고 개인 삶의 질에 긍정적 영향을 주기 위해서는 먼저 ‘교육 프로그램’과 ‘운영 서비스’ 질을 높여야 하겠다. 또한 만족도가 낮은 ‘강사’, ‘홍보’요인에 프로그램 운영자의 다각적 노력을 통해 문화예술교육 프로그램의 만족도를 향상시켜서 지역에 대한 애착심이 형성됨으로 지역문화 및 경제 활성화에 기여할 것이라 기대해본다.
In the cultural era, the global community is displaying a great interest in ‘creativity’ in an effort to prepare for the knowledge-based era. Creativity is a special capability unique to human beings, which is changing many people’s lives and the world, and it is established based on arts and cultur...
In the cultural era, the global community is displaying a great interest in ‘creativity’ in an effort to prepare for the knowledge-based era. Creativity is a special capability unique to human beings, which is changing many people’s lives and the world, and it is established based on arts and culture. Arts and culture activities and arts education require specific facilities, and this study focuses on using church facilities among various facilities used in the community. The study aims to provide local residents with educational programs for arts and culture through the use of church facilities and create the environment where various members of the community appreciate and experience basic rights on arts and culture within a life zone. Toward this end, the study carried out theoretical examination based on previous studies and formulated a study model and a hypothesis. First, arts and cultural education through the use of church facilities is expected to have an effect on local residents’ satisfaction. Second, arts and cultural education through the use of church facilities is expected to influence local residents’ quality of life. Third, local residents’ satisfaction is expected to influence local residents’ quality of life. In an effort to verify the hypothesis, regression analysis was conducted to generate the following conclusion. First, as for arts and cultural education factors, educational programs, instructors, educational facilities, amenities, promotion and operation services turned out to have a significant (+) effect on local residents’ satisfaction. In particular, educational programs had the greatest effect on satisfaction, and instructors, amenities and promotion had smaller effects on satisfaction. Second, educational programs, instructors, educational facilities, amenities, promotion and operation services turned out to have a significant (+) effect on local residents’ quality of life. In particular, operation services had the greatest effect on quality of life, and it appeared due to the fact that subjective and emotional responses played a great role in measuring quality of life. Instructors and promotion were considered as factors having the smallest effects, and like in the measurement of satisfaction, instructors had a small effect on quality of life, which indicates that there is dissatisfaction with instructors in general. Third, experiences in arts and cultural education turned out to satisfy residents, and satisfaction turned out to have a significant (+) effect on individuals’ qualify of life. It verifies that the importance of cultural and spiritual value grew larger than pursuit of economic and material value in people’s lives. This study carries significance in that an emphasis was placed on local residents including youths and the culturally disadvantaged class with regard to education on society, arts and culture through the use of church facilities. The study is also expected to help recognize the importance of local residents as potential audiences of arts and culture and suggest an alternative to reduce costs of construction of public cultural facilities. In order to enable arts and cultural education through the use of church facilities to improve local residents’ satisfaction and have a positive effect on individuals’ quality of life, ‘educational programs’ and ‘quality of operation services’ need to be enhanced. In addition, program operators need to make diversified efforts to resolve somewhat dissatisfied ‘instructors’ and ‘promotion’ so that satisfaction with educational programs for arts and culture can be improved enabling people to feel more attached to local community and contributing to advanced local culture and facilitated economy.
In the cultural era, the global community is displaying a great interest in ‘creativity’ in an effort to prepare for the knowledge-based era. Creativity is a special capability unique to human beings, which is changing many people’s lives and the world, and it is established based on arts and culture. Arts and culture activities and arts education require specific facilities, and this study focuses on using church facilities among various facilities used in the community. The study aims to provide local residents with educational programs for arts and culture through the use of church facilities and create the environment where various members of the community appreciate and experience basic rights on arts and culture within a life zone. Toward this end, the study carried out theoretical examination based on previous studies and formulated a study model and a hypothesis. First, arts and cultural education through the use of church facilities is expected to have an effect on local residents’ satisfaction. Second, arts and cultural education through the use of church facilities is expected to influence local residents’ quality of life. Third, local residents’ satisfaction is expected to influence local residents’ quality of life. In an effort to verify the hypothesis, regression analysis was conducted to generate the following conclusion. First, as for arts and cultural education factors, educational programs, instructors, educational facilities, amenities, promotion and operation services turned out to have a significant (+) effect on local residents’ satisfaction. In particular, educational programs had the greatest effect on satisfaction, and instructors, amenities and promotion had smaller effects on satisfaction. Second, educational programs, instructors, educational facilities, amenities, promotion and operation services turned out to have a significant (+) effect on local residents’ quality of life. In particular, operation services had the greatest effect on quality of life, and it appeared due to the fact that subjective and emotional responses played a great role in measuring quality of life. Instructors and promotion were considered as factors having the smallest effects, and like in the measurement of satisfaction, instructors had a small effect on quality of life, which indicates that there is dissatisfaction with instructors in general. Third, experiences in arts and cultural education turned out to satisfy residents, and satisfaction turned out to have a significant (+) effect on individuals’ qualify of life. It verifies that the importance of cultural and spiritual value grew larger than pursuit of economic and material value in people’s lives. This study carries significance in that an emphasis was placed on local residents including youths and the culturally disadvantaged class with regard to education on society, arts and culture through the use of church facilities. The study is also expected to help recognize the importance of local residents as potential audiences of arts and culture and suggest an alternative to reduce costs of construction of public cultural facilities. In order to enable arts and cultural education through the use of church facilities to improve local residents’ satisfaction and have a positive effect on individuals’ quality of life, ‘educational programs’ and ‘quality of operation services’ need to be enhanced. In addition, program operators need to make diversified efforts to resolve somewhat dissatisfied ‘instructors’ and ‘promotion’ so that satisfaction with educational programs for arts and culture can be improved enabling people to feel more attached to local community and contributing to advanced local culture and facilitated economy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.