경영환경의 불확실성이 커지고 기업 간의 경쟁이 세계적으로 치열해질수록 기업들은 새로운 경쟁우위의 원천을 찾기 위해 이용가능한 모든 자원들에 대해 관심을 기울이게 된다. 21세기 지식경제시대에는 규모의 경제와 기술, 특허 등 쉽게 모방될 수 있는 전통적인 경쟁 우위 요소들은 가치가 점점 감소하고 있는 반면, 우수한 역량을 가지고 동기부여 된 인적 자원이 더욱 중요한 경쟁우위의 원천으로 인식되고 있다. 이에 탁월한 인재를 확보하고 육성 및 유지하는 것은 전 세계 모든 기업들의 중요 관심사가 되고 있다. 세계적으로 대가를 이룬 기업들은 내부 직원들과 타 기업으로부터 존경을 받을만한 그들만의 독특하고 탁월한 조직문화를 갖고 있는데, 그 기반을 구성하는 것이 바로 핵심가치이다. 핵심가치(Core ...
경영환경의 불확실성이 커지고 기업 간의 경쟁이 세계적으로 치열해질수록 기업들은 새로운 경쟁우위의 원천을 찾기 위해 이용가능한 모든 자원들에 대해 관심을 기울이게 된다. 21세기 지식경제시대에는 규모의 경제와 기술, 특허 등 쉽게 모방될 수 있는 전통적인 경쟁 우위 요소들은 가치가 점점 감소하고 있는 반면, 우수한 역량을 가지고 동기부여 된 인적 자원이 더욱 중요한 경쟁우위의 원천으로 인식되고 있다. 이에 탁월한 인재를 확보하고 육성 및 유지하는 것은 전 세계 모든 기업들의 중요 관심사가 되고 있다. 세계적으로 대가를 이룬 기업들은 내부 직원들과 타 기업으로부터 존경을 받을만한 그들만의 독특하고 탁월한 조직문화를 갖고 있는데, 그 기반을 구성하는 것이 바로 핵심가치이다. 핵심가치(Core Value)란 조직 내에서 어떤 방식으로 일이 진행되어야 하는가에 대한 행동의 기준이 되는 가치들 중에서 가장 중심이 되는 가치로, 조직의 비전을 달성하기 위하여 대다수 구성원들이 공유하고 실천해야 하는 규범이자 가치관이다. 그러나 국내에서는 현재 우량기업이라고 하더라도 핵심가치를 활용하여 구성원을 조직에 몰입시키는데 있어서는 초보적인 수준을 벗어나지 못하고 있다. 국내 산업의 절대다수를 차지하고 있는 중소기업은 이 모든 영역에서 특히 취약하다. 따라서 본 연구에서는 핵심가치의 일반적 이론에 근거한 개념 및 특성을 고찰하고 수도권 중견·중소기업 구성원들의 핵심가치 내재화 수준을 파악한 후, 핵심가치 내재화 수준에 따라 조직몰입도가 어떻게 달라지는지 규명해보고자 하였다. 이를 통해 핵심가치와 핵심가치 내재화 수준의 효과성에 대한 논의를 구체화하고, 국내산업의 근간이 되고 있는 중소기업이 핵심가치의 정립과 내재화에 노력을 기울임으로써 인적자원관리와 경쟁력 강화에 도움이 되고자 하였다. 위의 연구목적을 수행하기 위해 본 연구는 서울 ․ 경기 지역에 소재하는 중소기업을 대상으로 설문조사를 시행하였다. 그 결과를 가설검증과 관련하여 요약하면 다음과 같다. 첫째, 핵심가치 전달 교육을 받은 경험이 많을수록 내재화 수준이 높게 나타날 것이라는 가설 1을 검증한 결과 교육 경험이 없는 그룹과 비교하여 차이가 있는 것으로 검증되었다. 교육받은 횟수가 ‘없다’는 그룹과 1회 이상이라도 교육받은 경험이 있는 그룹이 유의하게 차이를 보이고 있다. 핵심가치 전달 방법에 따라 내재화 수준이 다르게 나타날 것이라는 가설에 대해서는 직접 설명해보기’와 ‘표현하는 체험학습’의 방법이 효과적인 학습방법으로 나타났다. 대상별 교육에서는‘신입사원 교육’을 통해서라는 응답이 37.9%로 가장 높았으며,‘핵심가치를 이해하는데 가장 도움이 되었던 학습방법은 ‘핵심가치를 표현하는 체험학습’이라는 응답이 31.4%로 가장 높은 것으로 조사되었다. 둘째, 핵심가치 내재화 수준이 높을수록 조직몰입도가 높아질 것이라는 가설 2를 검증한 결과, 핵심가치 내재화 수준이 높을수록 직무만족, 조직 구성원과의 관계성, 조직충성도에서 모두 유의한 결과가 나오는 것으로 검증되었다. 연령대별로는 특히 ‘만21-30세 이하’그룹의 평균이 가장 높게 나타났으며, 학력별로는 대졸 그룹의 평균이 가장 높게 나타났다. 이상과 같이 기업의 핵심가치 내재화 수준이 높을수록 구성원의 조직 몰입도가 높게 나타나는 것을 확인하였다. 이 결과는 다르게 표현하면 핵심가치가 있는 기업이 그렇지 않은 기업에 비해 구성원의 조직 몰입도가 높다는 것을 의미한다. 따라서 국내의 중소기업도 핵심가치의 중요성에 관심을 갖고 이를 정립 및 전파하여 우수한 인적자원의 확보와 유지에 활용할 수 있어야 할 것이다. 추후에 핵심가치 내재화 수준이 조직의 성과 향상이라는 정량적으로 측정할 수 있는 결과로 이어지는지를 심도있게 연구한다면 보다 많은 국내 중소기업이 핵심가치 내재화 문제에 관심을 갖는데 도움이 될 것이다.
경영환경의 불확실성이 커지고 기업 간의 경쟁이 세계적으로 치열해질수록 기업들은 새로운 경쟁우위의 원천을 찾기 위해 이용가능한 모든 자원들에 대해 관심을 기울이게 된다. 21세기 지식경제시대에는 규모의 경제와 기술, 특허 등 쉽게 모방될 수 있는 전통적인 경쟁 우위 요소들은 가치가 점점 감소하고 있는 반면, 우수한 역량을 가지고 동기부여 된 인적 자원이 더욱 중요한 경쟁우위의 원천으로 인식되고 있다. 이에 탁월한 인재를 확보하고 육성 및 유지하는 것은 전 세계 모든 기업들의 중요 관심사가 되고 있다. 세계적으로 대가를 이룬 기업들은 내부 직원들과 타 기업으로부터 존경을 받을만한 그들만의 독특하고 탁월한 조직문화를 갖고 있는데, 그 기반을 구성하는 것이 바로 핵심가치이다. 핵심가치(Core Value)란 조직 내에서 어떤 방식으로 일이 진행되어야 하는가에 대한 행동의 기준이 되는 가치들 중에서 가장 중심이 되는 가치로, 조직의 비전을 달성하기 위하여 대다수 구성원들이 공유하고 실천해야 하는 규범이자 가치관이다. 그러나 국내에서는 현재 우량기업이라고 하더라도 핵심가치를 활용하여 구성원을 조직에 몰입시키는데 있어서는 초보적인 수준을 벗어나지 못하고 있다. 국내 산업의 절대다수를 차지하고 있는 중소기업은 이 모든 영역에서 특히 취약하다. 따라서 본 연구에서는 핵심가치의 일반적 이론에 근거한 개념 및 특성을 고찰하고 수도권 중견·중소기업 구성원들의 핵심가치 내재화 수준을 파악한 후, 핵심가치 내재화 수준에 따라 조직몰입도가 어떻게 달라지는지 규명해보고자 하였다. 이를 통해 핵심가치와 핵심가치 내재화 수준의 효과성에 대한 논의를 구체화하고, 국내산업의 근간이 되고 있는 중소기업이 핵심가치의 정립과 내재화에 노력을 기울임으로써 인적자원관리와 경쟁력 강화에 도움이 되고자 하였다. 위의 연구목적을 수행하기 위해 본 연구는 서울 ․ 경기 지역에 소재하는 중소기업을 대상으로 설문조사를 시행하였다. 그 결과를 가설검증과 관련하여 요약하면 다음과 같다. 첫째, 핵심가치 전달 교육을 받은 경험이 많을수록 내재화 수준이 높게 나타날 것이라는 가설 1을 검증한 결과 교육 경험이 없는 그룹과 비교하여 차이가 있는 것으로 검증되었다. 교육받은 횟수가 ‘없다’는 그룹과 1회 이상이라도 교육받은 경험이 있는 그룹이 유의하게 차이를 보이고 있다. 핵심가치 전달 방법에 따라 내재화 수준이 다르게 나타날 것이라는 가설에 대해서는 직접 설명해보기’와 ‘표현하는 체험학습’의 방법이 효과적인 학습방법으로 나타났다. 대상별 교육에서는‘신입사원 교육’을 통해서라는 응답이 37.9%로 가장 높았으며,‘핵심가치를 이해하는데 가장 도움이 되었던 학습방법은 ‘핵심가치를 표현하는 체험학습’이라는 응답이 31.4%로 가장 높은 것으로 조사되었다. 둘째, 핵심가치 내재화 수준이 높을수록 조직몰입도가 높아질 것이라는 가설 2를 검증한 결과, 핵심가치 내재화 수준이 높을수록 직무만족, 조직 구성원과의 관계성, 조직충성도에서 모두 유의한 결과가 나오는 것으로 검증되었다. 연령대별로는 특히 ‘만21-30세 이하’그룹의 평균이 가장 높게 나타났으며, 학력별로는 대졸 그룹의 평균이 가장 높게 나타났다. 이상과 같이 기업의 핵심가치 내재화 수준이 높을수록 구성원의 조직 몰입도가 높게 나타나는 것을 확인하였다. 이 결과는 다르게 표현하면 핵심가치가 있는 기업이 그렇지 않은 기업에 비해 구성원의 조직 몰입도가 높다는 것을 의미한다. 따라서 국내의 중소기업도 핵심가치의 중요성에 관심을 갖고 이를 정립 및 전파하여 우수한 인적자원의 확보와 유지에 활용할 수 있어야 할 것이다. 추후에 핵심가치 내재화 수준이 조직의 성과 향상이라는 정량적으로 측정할 수 있는 결과로 이어지는지를 심도있게 연구한다면 보다 많은 국내 중소기업이 핵심가치 내재화 문제에 관심을 갖는데 도움이 될 것이다.
As the uncertainty of managerial environment has increased and global competition among business entities become severe, business entities concentrate on all the usable resources in order to find out the source of new competitive advantage. In the era of knowledge economy in the 21st century, the va...
As the uncertainty of managerial environment has increased and global competition among business entities become severe, business entities concentrate on all the usable resources in order to find out the source of new competitive advantage. In the era of knowledge economy in the 21st century, the values of conventional elements of competitive advantage that could be easily imitated, such as economy of scale, technology and patent, decrease gradually, whereas human resources, which have excellent capability and are motivated, are perceived as a more important source of competitive advantage. On this account, recruiting, cultivating and maintaining excellent human resources have become all the business entities’ intensive concern worldwide. All the global enterprises have excellent employees and exceptional and unique culture of organization which could be respected by other companies, and its basic components are core values. A core value is a most central value among standard values of activities that direct the procedure of business in an organization, and a norm and a value system that must be shared and practiced by most of employees in their achievement of organizational visions. However, domestic top-ranking business entities still remained in its initial stage of using core values and improving employees’ organizational commitment. In particular, small and medium-sized business entities which constitute the majority of domestic industry are vulnerable in this area. In this vein, the purpose of this study was to examine the conception and characteristic of core values, based on general theories, look into the internalized level of core values of employees focusing on small and medium-sized business entities in the capital area, and then analyze the influence of the internalized level of employees’ core values in small and medium-sized business entities upon organizational commitment. And based on study findings, this study concretized discussions on the effectiveness of core values and its internalized level, and then tried to establish and internalize the core value of small and medium-sized business entities which were the basis of domestic industry, thus providing help to the management of human resources and the reinforcement of competitiveness. For this, a questionnaire survey of employees in small and medium-sized business entities in Seoul and Gyeonggi areas was carried out. Based on the verification of hypotheses, study findings are as follows: As for the results of examination of hypothesis 1, ‘employees who received the delivery education of core values much will present a higher internalized level of core values’, the education had significant influence upon employees’ internalized level of core values, comparing to the group which had no experience of education. There was significant difference between the group which had no education and the group which received education at least once. As for the hypothesis that ‘the internalized level will be different depending on the methods of delivery of core values’, ‘firsthand explaining’ and ‘expressive experiential learning’ were verified as effective methods of learning. Regarding the education by subjects, the highest response of 37.9% was resulted from ‘new employee education.’ As for the most helpful method of learning to understand core values, the highest response of 31.4% was resulted from ‘experiential learning which expressing core values.’ Second, as for the results of examination of hypothesis 2, ‘the internalized level of core values is higher, organizational commitment is higher’, the higher internalized level of core values had significant influence upon job satisfaction, relationship with other employees and organizational loyalty on the whole. By ages, the average of employees in their 21-30 years of age was highest. By academic backgrounds, the average of university graduates was highest. In conclusion, business entities’ internalized level of core values was higher, the degree of employees’ organizational commitment was higher. In other words, comparing to business entities which have no core values, employees’ organizational commitment of business entities which have core values is higher. In this regard, it is necessary for domestic small and medium-sized business entities to pay attention to the importance of core values, establish and deliver it, and use it in the recruitment and maintenance of excellent human resources. If many follow-up studies will be carried out on whether or not the internalized level of core values results in such a quantitatively measurable outcome as the improvement of organizational performance in detail. it can be great help for many domestic small and medium-sized business entities to pay attention to the issue of internalization of core values.
As the uncertainty of managerial environment has increased and global competition among business entities become severe, business entities concentrate on all the usable resources in order to find out the source of new competitive advantage. In the era of knowledge economy in the 21st century, the values of conventional elements of competitive advantage that could be easily imitated, such as economy of scale, technology and patent, decrease gradually, whereas human resources, which have excellent capability and are motivated, are perceived as a more important source of competitive advantage. On this account, recruiting, cultivating and maintaining excellent human resources have become all the business entities’ intensive concern worldwide. All the global enterprises have excellent employees and exceptional and unique culture of organization which could be respected by other companies, and its basic components are core values. A core value is a most central value among standard values of activities that direct the procedure of business in an organization, and a norm and a value system that must be shared and practiced by most of employees in their achievement of organizational visions. However, domestic top-ranking business entities still remained in its initial stage of using core values and improving employees’ organizational commitment. In particular, small and medium-sized business entities which constitute the majority of domestic industry are vulnerable in this area. In this vein, the purpose of this study was to examine the conception and characteristic of core values, based on general theories, look into the internalized level of core values of employees focusing on small and medium-sized business entities in the capital area, and then analyze the influence of the internalized level of employees’ core values in small and medium-sized business entities upon organizational commitment. And based on study findings, this study concretized discussions on the effectiveness of core values and its internalized level, and then tried to establish and internalize the core value of small and medium-sized business entities which were the basis of domestic industry, thus providing help to the management of human resources and the reinforcement of competitiveness. For this, a questionnaire survey of employees in small and medium-sized business entities in Seoul and Gyeonggi areas was carried out. Based on the verification of hypotheses, study findings are as follows: As for the results of examination of hypothesis 1, ‘employees who received the delivery education of core values much will present a higher internalized level of core values’, the education had significant influence upon employees’ internalized level of core values, comparing to the group which had no experience of education. There was significant difference between the group which had no education and the group which received education at least once. As for the hypothesis that ‘the internalized level will be different depending on the methods of delivery of core values’, ‘firsthand explaining’ and ‘expressive experiential learning’ were verified as effective methods of learning. Regarding the education by subjects, the highest response of 37.9% was resulted from ‘new employee education.’ As for the most helpful method of learning to understand core values, the highest response of 31.4% was resulted from ‘experiential learning which expressing core values.’ Second, as for the results of examination of hypothesis 2, ‘the internalized level of core values is higher, organizational commitment is higher’, the higher internalized level of core values had significant influence upon job satisfaction, relationship with other employees and organizational loyalty on the whole. By ages, the average of employees in their 21-30 years of age was highest. By academic backgrounds, the average of university graduates was highest. In conclusion, business entities’ internalized level of core values was higher, the degree of employees’ organizational commitment was higher. In other words, comparing to business entities which have no core values, employees’ organizational commitment of business entities which have core values is higher. In this regard, it is necessary for domestic small and medium-sized business entities to pay attention to the importance of core values, establish and deliver it, and use it in the recruitment and maintenance of excellent human resources. If many follow-up studies will be carried out on whether or not the internalized level of core values results in such a quantitatively measurable outcome as the improvement of organizational performance in detail. it can be great help for many domestic small and medium-sized business entities to pay attention to the issue of internalization of core values.
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