피부 관리와 미용에 대한 소비자들의 관심이 날로 증가하면서, 병의원에서의 시술 및 관리의 병행과 함께 전문성을 강조한 메디컬 화장품이 일반 화장품보다는 좀 더 나은 효능과 효과가 있을 것이라는 소비자들의 기대심리와 신뢰도가 높아지고 있다. 하지만 국내 화장품 법상 메디컬 화장품의 정의가 아직 명확히 정립되어 있지 않은 상황에서, 많은 제약회사 및 피부과와 화장품 회사들의 관련 제품 출시와 함께 화장품 시장이 급성장하면서 소비자들이 메디컬 화장품과 의약품을 혼동하는 등의 혼란이 야기되고 있다. “Do It Yourself(DIY)” 천연 화장품 또한 국내 화장품 법상 정의가 아직 명확히 정립 되어 있지 않으며, 자연주의와 더불어 화학적인 성분을 배제하고 좀 더 안전한 재료와 성분이 함유된 천연 화장품을 선호하는 소비자들이 늘어나면서, 스스로 재료를 구하고 자신만의 ...
피부 관리와 미용에 대한 소비자들의 관심이 날로 증가하면서, 병의원에서의 시술 및 관리의 병행과 함께 전문성을 강조한 메디컬 화장품이 일반 화장품보다는 좀 더 나은 효능과 효과가 있을 것이라는 소비자들의 기대심리와 신뢰도가 높아지고 있다. 하지만 국내 화장품 법상 메디컬 화장품의 정의가 아직 명확히 정립되어 있지 않은 상황에서, 많은 제약회사 및 피부과와 화장품 회사들의 관련 제품 출시와 함께 화장품 시장이 급성장하면서 소비자들이 메디컬 화장품과 의약품을 혼동하는 등의 혼란이 야기되고 있다. “Do It Yourself(DIY)” 천연 화장품 또한 국내 화장품 법상 정의가 아직 명확히 정립 되어 있지 않으며, 자연주의와 더불어 화학적인 성분을 배제하고 좀 더 안전한 재료와 성분이 함유된 천연 화장품을 선호하는 소비자들이 늘어나면서, 스스로 재료를 구하고 자신만의 레시피를 통해 DIY 천연 화장품을 만들어 사용하는 사람들이 많아지고 있다. 하지만 검증되지 않은 화장품 재료를 사용하고, 전문적인 시설과 지식 없이 화장품을 만들다 보니 피부에 문제를 일으키거나 제형이 불안정해지고, 잘못된 방부제의 사용으로 제품이 변질되는 등의 DIY 천연 화장품에 대한 문제점이 지적되기 시작했다. 이에 본 연구에서는 메디컬 화장품의 전문적인 관리의 특성과 DIY 천연 화장품의 개인별 맞춤으로 재료와 성분의 선택적 사용이라는 특성을 결합시킨 “메디컬 DIY 화장품”이라는 방식의 제품군에 대한 용어를 명확히 설정하고, 이를 토대로 메디컬 화장품 시장에서의 상품으로서의 가치성을 확인하고, 메디컬 화장품의 판매활성화를 위해 마케팅 믹스(4Ps)에 따른 새로운 마케팅 전략을 수립하고자 하였다. 먼저 인구통계학적 특성에 따라 현 메디컬 화장품에 대한 소비자의 만족도와 불만족 사유 등을 정리하여 그 원인을 규명하였으며, 또한 메디컬 DIY 화장품에 대한 소비자들의 선호도를 조사하였다. 이를 토대로 마케팅 믹스(4Ps) 에 따라 마케팅 전략을 분석하였다. 소비자들의 메디컬 화장품에 대한 가장 큰 불만족 사례는 기대만큼의 효능이나 효과를 얻지 못하는 것과 다소 비싼 가격에 대한 거부감이였다. 이에 메디컬 DIY 화장품은 전문인에게 상담과 관리를 병행하면서, 본인의 피부상태에 맞춰 안전하게 제품화된 재료와 성분을 추천받아 소비자 스스로가 만들어 사용하는 방식이라는 것을 적극적으로 홍보해야 할 것이다. 또한 전문인에 의해 추천된 레시피를 통해 고객 스스로가 제품을 만들어 사용함에 따라 구매비용이 절약되는 점을 적극 부각시켜야 할 것이다. 유통 및 홍보에 있어서는 홍보와 판매를 전적으로 병원에 일임하는 방식에서 탈피하여 제품의 판매와 유통과 더불어 병의원의 대리 홍보와 고객유치를 적극 지원함으로써 화장품 업체와 병의원 간에 상호 동반적인 형태의 마케팅 전략을 개발하고 추진해야 할 것이다. 이를 통해 병의원은 고객 유치 및 홍보에 드는 비용을 절감할 수 있고, 화장품 업체는 병의원의 홍보 및 판매를 대리하는 대신 1차적으로도 소비자를 대상으로 홍보가 가능해지므로 제품의 샘플 사용이나 테스트를 통해 브랜드 인지도를 높이는데 효과가 있으리라 사료된다. 본 연구를 통해 법적으로 명확한 용어의 정의 및 개념 정립과 함께, 매년 급격하게 성장하고 있는 화장품 시장에서의 메디컬 화장품 영역의 발전성과 시장성을 재확인하고, 소비자의 요구를 명확히 파악하고 분석하여 좀 더 차별화된 형식의 제품개발과 특화된 마케팅 전략의 수립이 이루어지길 바란다. 또 메디컬 화장품 시장이 현재보다 좀 더 활성화 되고, 세부적이며 다양한 제품군으로 자리매김하기 위한 마케팅 전략을 수립하는데 유용한 자료가 될 것으로 기대한다.
피부 관리와 미용에 대한 소비자들의 관심이 날로 증가하면서, 병의원에서의 시술 및 관리의 병행과 함께 전문성을 강조한 메디컬 화장품이 일반 화장품보다는 좀 더 나은 효능과 효과가 있을 것이라는 소비자들의 기대심리와 신뢰도가 높아지고 있다. 하지만 국내 화장품 법상 메디컬 화장품의 정의가 아직 명확히 정립되어 있지 않은 상황에서, 많은 제약회사 및 피부과와 화장품 회사들의 관련 제품 출시와 함께 화장품 시장이 급성장하면서 소비자들이 메디컬 화장품과 의약품을 혼동하는 등의 혼란이 야기되고 있다. “Do It Yourself(DIY)” 천연 화장품 또한 국내 화장품 법상 정의가 아직 명확히 정립 되어 있지 않으며, 자연주의와 더불어 화학적인 성분을 배제하고 좀 더 안전한 재료와 성분이 함유된 천연 화장품을 선호하는 소비자들이 늘어나면서, 스스로 재료를 구하고 자신만의 레시피를 통해 DIY 천연 화장품을 만들어 사용하는 사람들이 많아지고 있다. 하지만 검증되지 않은 화장품 재료를 사용하고, 전문적인 시설과 지식 없이 화장품을 만들다 보니 피부에 문제를 일으키거나 제형이 불안정해지고, 잘못된 방부제의 사용으로 제품이 변질되는 등의 DIY 천연 화장품에 대한 문제점이 지적되기 시작했다. 이에 본 연구에서는 메디컬 화장품의 전문적인 관리의 특성과 DIY 천연 화장품의 개인별 맞춤으로 재료와 성분의 선택적 사용이라는 특성을 결합시킨 “메디컬 DIY 화장품”이라는 방식의 제품군에 대한 용어를 명확히 설정하고, 이를 토대로 메디컬 화장품 시장에서의 상품으로서의 가치성을 확인하고, 메디컬 화장품의 판매활성화를 위해 마케팅 믹스(4Ps)에 따른 새로운 마케팅 전략을 수립하고자 하였다. 먼저 인구통계학적 특성에 따라 현 메디컬 화장품에 대한 소비자의 만족도와 불만족 사유 등을 정리하여 그 원인을 규명하였으며, 또한 메디컬 DIY 화장품에 대한 소비자들의 선호도를 조사하였다. 이를 토대로 마케팅 믹스(4Ps) 에 따라 마케팅 전략을 분석하였다. 소비자들의 메디컬 화장품에 대한 가장 큰 불만족 사례는 기대만큼의 효능이나 효과를 얻지 못하는 것과 다소 비싼 가격에 대한 거부감이였다. 이에 메디컬 DIY 화장품은 전문인에게 상담과 관리를 병행하면서, 본인의 피부상태에 맞춰 안전하게 제품화된 재료와 성분을 추천받아 소비자 스스로가 만들어 사용하는 방식이라는 것을 적극적으로 홍보해야 할 것이다. 또한 전문인에 의해 추천된 레시피를 통해 고객 스스로가 제품을 만들어 사용함에 따라 구매비용이 절약되는 점을 적극 부각시켜야 할 것이다. 유통 및 홍보에 있어서는 홍보와 판매를 전적으로 병원에 일임하는 방식에서 탈피하여 제품의 판매와 유통과 더불어 병의원의 대리 홍보와 고객유치를 적극 지원함으로써 화장품 업체와 병의원 간에 상호 동반적인 형태의 마케팅 전략을 개발하고 추진해야 할 것이다. 이를 통해 병의원은 고객 유치 및 홍보에 드는 비용을 절감할 수 있고, 화장품 업체는 병의원의 홍보 및 판매를 대리하는 대신 1차적으로도 소비자를 대상으로 홍보가 가능해지므로 제품의 샘플 사용이나 테스트를 통해 브랜드 인지도를 높이는데 효과가 있으리라 사료된다. 본 연구를 통해 법적으로 명확한 용어의 정의 및 개념 정립과 함께, 매년 급격하게 성장하고 있는 화장품 시장에서의 메디컬 화장품 영역의 발전성과 시장성을 재확인하고, 소비자의 요구를 명확히 파악하고 분석하여 좀 더 차별화된 형식의 제품개발과 특화된 마케팅 전략의 수립이 이루어지길 바란다. 또 메디컬 화장품 시장이 현재보다 좀 더 활성화 되고, 세부적이며 다양한 제품군으로 자리매김하기 위한 마케팅 전략을 수립하는데 유용한 자료가 될 것으로 기대한다.
As consumers' interests for skin care and beauty increases by day, the consumers' expectations and reliabilities that Medical Cosmetics emphasizing expertise along with medical procedures and treatment have better efficiency and effect than normal cosmetics increase also. However, according to domes...
As consumers' interests for skin care and beauty increases by day, the consumers' expectations and reliabilities that Medical Cosmetics emphasizing expertise along with medical procedures and treatment have better efficiency and effect than normal cosmetics increase also. However, according to domestic cosmetics laws, under the condition that the definition of Medical Cosmetics is not yet clearly established, along with the release of products from many pharmaceutical companies, dermatologists, and cosmetics companies, the Cosmetics market is experiencing rapid growth and the consumers' confusion between a Medical Cosmetic product and a medical product is prevailing. “Do It Yourself(DIY)“ Natural Cosmetics also lack a clear definition under domestic cosmetics laws, and as the number of consumers who prefer natural cosmetic products of naturalism made from safer ingredients and components without chemical ingredients increases, the number of people who obtain their own ingredients and use their own recipes to make DIY Natural Cosmetics is also increasing. However, using cosmetic ingredients that are not verified and making cosmetics without any professional facilities or knowledge, causes skin problems and unstable formula, and by using wrong preservatives, there has been problems of DIY Natural Cosmetics going bad. Hence, this study has its purpose in clearly setting the terms on the product line called "Medical DIY Cosmetics" that combine the characteristics of the expert care of Medical Cosmetics and the characteristics of the selective usage of ingredients and components fit for each individual of DIY Natural Cosmetics, clarifying the values as a product in the Medical Cosmetics market, and establishing a new marketing strategy in accordance with Marketing mix(4Ps) for the vitalize sales of Medical Cosmetics. First, in accordance with demographic characteristics, the causes were investigated through organizing the satisfaction and dissatisfaction reasons for current Medical Cosmetics, including the consumers' preferences for Medical DIY Cosmetics. Based on this, a marketing strategy was analyzed in accordance with Marketing mix(4Ps). The consumers' most dissatisfying case for Medical Cosmetics was that they did not show as much effectiveness as anticipated and that the prices are high. Hence, Medical DIY Cosmetics, while carrying out both counseling and treatment from an expert, they should also actively advertise that the products are made by the consumers themselves by being recommended the ingredients and components customed for each individual's skin conditions. In addition, through a recipe recommended by an expert, as the consumers make and use products of their own, the fact that this can cut purchasing costs should be emphasized. In terms of distribution and promotion, afar from the method of relying promotion and sales on hospitals, by actively supporting the indirect promotion and customer acquisition along with the sales and distribution of the products, a mutually accompanied marketing strategy between cosmetics companies and hospitals should be developed and carried out. This way, clinics are able to decrease costs on customer acquisition and promotion, and cosmetics companies can promote to consumers through promoting and selling for the clinics and so it will be effective for raising the brand awareness through product samples and tests. Through this study, along with legal clear definitions of terms and the establishment of concepts, it is anticipated that the development and market factors of Medical Cosmetics in the cosmetics market that is growing rapidly each year are reconfirmed, and that a more significant products development and specialized marketing strategies are established by clearly seizing and analyzing the needs of the consumers. Also, this is expected to serve as a useful resource for establishing a marketing strategy for the Medical Cosmetics market to be more vitalized than it is now, and to make its mark as specific and various product lines.
As consumers' interests for skin care and beauty increases by day, the consumers' expectations and reliabilities that Medical Cosmetics emphasizing expertise along with medical procedures and treatment have better efficiency and effect than normal cosmetics increase also. However, according to domestic cosmetics laws, under the condition that the definition of Medical Cosmetics is not yet clearly established, along with the release of products from many pharmaceutical companies, dermatologists, and cosmetics companies, the Cosmetics market is experiencing rapid growth and the consumers' confusion between a Medical Cosmetic product and a medical product is prevailing. “Do It Yourself(DIY)“ Natural Cosmetics also lack a clear definition under domestic cosmetics laws, and as the number of consumers who prefer natural cosmetic products of naturalism made from safer ingredients and components without chemical ingredients increases, the number of people who obtain their own ingredients and use their own recipes to make DIY Natural Cosmetics is also increasing. However, using cosmetic ingredients that are not verified and making cosmetics without any professional facilities or knowledge, causes skin problems and unstable formula, and by using wrong preservatives, there has been problems of DIY Natural Cosmetics going bad. Hence, this study has its purpose in clearly setting the terms on the product line called "Medical DIY Cosmetics" that combine the characteristics of the expert care of Medical Cosmetics and the characteristics of the selective usage of ingredients and components fit for each individual of DIY Natural Cosmetics, clarifying the values as a product in the Medical Cosmetics market, and establishing a new marketing strategy in accordance with Marketing mix(4Ps) for the vitalize sales of Medical Cosmetics. First, in accordance with demographic characteristics, the causes were investigated through organizing the satisfaction and dissatisfaction reasons for current Medical Cosmetics, including the consumers' preferences for Medical DIY Cosmetics. Based on this, a marketing strategy was analyzed in accordance with Marketing mix(4Ps). The consumers' most dissatisfying case for Medical Cosmetics was that they did not show as much effectiveness as anticipated and that the prices are high. Hence, Medical DIY Cosmetics, while carrying out both counseling and treatment from an expert, they should also actively advertise that the products are made by the consumers themselves by being recommended the ingredients and components customed for each individual's skin conditions. In addition, through a recipe recommended by an expert, as the consumers make and use products of their own, the fact that this can cut purchasing costs should be emphasized. In terms of distribution and promotion, afar from the method of relying promotion and sales on hospitals, by actively supporting the indirect promotion and customer acquisition along with the sales and distribution of the products, a mutually accompanied marketing strategy between cosmetics companies and hospitals should be developed and carried out. This way, clinics are able to decrease costs on customer acquisition and promotion, and cosmetics companies can promote to consumers through promoting and selling for the clinics and so it will be effective for raising the brand awareness through product samples and tests. Through this study, along with legal clear definitions of terms and the establishment of concepts, it is anticipated that the development and market factors of Medical Cosmetics in the cosmetics market that is growing rapidly each year are reconfirmed, and that a more significant products development and specialized marketing strategies are established by clearly seizing and analyzing the needs of the consumers. Also, this is expected to serve as a useful resource for establishing a marketing strategy for the Medical Cosmetics market to be more vitalized than it is now, and to make its mark as specific and various product lines.
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