본 연구는 현재 시대와 기술의 변화에 맞춰 새로운 미술관련 마켓플랫폼에 대한 연구가 필요하며 그에 대한 구축 방향의 탐색적인 기초 연구이다. 온라인 미술시장의 사용자 현황과 사용실태, 온라인 미술시장의 사용자를 위한 유통구조와 미술품에 대한 수익배분과 권리정책 개선 방향, 신규 온라인 미술 마켓플랫폼의 필요성과 구축 방향을 설문조사를 통한 실증조사 방법을 사용하였다.
그 결과 첫째, 온라인 미술시장의 사용자 현황과 사용실태에서는 온라인 미술시장의 방문자와 미술품 거래자는 소수에 불과했지만 대부분이 미술품 거래로 연결되었다...
본 연구는 현재 시대와 기술의 변화에 맞춰 새로운 미술관련 마켓플랫폼에 대한 연구가 필요하며 그에 대한 구축 방향의 탐색적인 기초 연구이다. 온라인 미술시장의 사용자 현황과 사용실태, 온라인 미술시장의 사용자를 위한 유통구조와 미술품에 대한 수익배분과 권리정책 개선 방향, 신규 온라인 미술 마켓플랫폼의 필요성과 구축 방향을 설문조사를 통한 실증조사 방법을 사용하였다.
그 결과 첫째, 온라인 미술시장의 사용자 현황과 사용실태에서는 온라인 미술시장의 방문자와 미술품 거래자는 소수에 불과했지만 대부분이 미술품 거래로 연결되었다. 하지만 대부분 많은 사용자들이 미술시장을 잘 모르기 때문에 신뢰도가 낮았고 이것이 온라인 미술시장을 이용하는데 방해요소가 되었다. 둘째, 온라인 미술시장의 사용자를 위한 유통구조와 미술품에 대한 수익배분과 권리정책의 개선 방향에서는 전통적 미술시장의 유통구조를 포함하여 수요자들이 창작자와 교류와 소통을 할 수 있고 수요자들의 참여중심이 되어야 하며 창작자에게 미술품에 대한 수익배분이 잘 이루어지도록 해야 한다. 또 이것이 모든 사용자나 그 구성원들 모두가 알 수 있게 개방되어 있는 투명한 마켓플랫폼이 필요하다. 셋째, 새로운 온라인 미술 마켓플랫폼의 필요성과 구축 방향에 대해서는 수요자들 중심으로 미술관련 구성원들 모두가 만족할 수 있는 서비스의 신규 온라인 미술 마켓플랫폼은 필요하다고 조사되었다.
이러한 연구의 바탕으로 본 논자는 세 가지에 대해서 제언하였다. 첫째, 온라인 미술 마켓플랫폼에는 창작자, 중개자, 수요자가 모두 하나의 시스템에 편입되어야 할 것이다. 둘째, 온라인 미술 마켓플랫폼의 정책으로는 미술품을 이용하여 그 파생품이 생겨야하고 이것에 대한 모든 구성원들이 균등한 수익배분과 확장된 사용자들의 권리가 필요할 것이다. 셋째, 가장 중요한 것은 미술시장의 중요 구성원들의 온라인 미술콘텐츠 서비스에 대한 우선적인 관심이다.
한편, 미술인들과 그 관계자들의 관심 부족, 온라인과 관련된 전문인의 부재로 더 구체적인 방안을 제시하기에는 미흡하였지만, 본 연구를 통해 미술시장의 활성화에 대한 몇 가지 제언을 할 수 있었던 것은 나름대로 의미가 있다고 본다. 앞으로 이 연구를 기초하여 다양한 측면으로 미술시장 활성화를 위한 연구가 활발하게 전개되기를 기대한다.
본 연구는 현재 시대와 기술의 변화에 맞춰 새로운 미술관련 마켓플랫폼에 대한 연구가 필요하며 그에 대한 구축 방향의 탐색적인 기초 연구이다. 온라인 미술시장의 사용자 현황과 사용실태, 온라인 미술시장의 사용자를 위한 유통구조와 미술품에 대한 수익배분과 권리정책 개선 방향, 신규 온라인 미술 마켓플랫폼의 필요성과 구축 방향을 설문조사를 통한 실증조사 방법을 사용하였다.
그 결과 첫째, 온라인 미술시장의 사용자 현황과 사용실태에서는 온라인 미술시장의 방문자와 미술품 거래자는 소수에 불과했지만 대부분이 미술품 거래로 연결되었다. 하지만 대부분 많은 사용자들이 미술시장을 잘 모르기 때문에 신뢰도가 낮았고 이것이 온라인 미술시장을 이용하는데 방해요소가 되었다. 둘째, 온라인 미술시장의 사용자를 위한 유통구조와 미술품에 대한 수익배분과 권리정책의 개선 방향에서는 전통적 미술시장의 유통구조를 포함하여 수요자들이 창작자와 교류와 소통을 할 수 있고 수요자들의 참여중심이 되어야 하며 창작자에게 미술품에 대한 수익배분이 잘 이루어지도록 해야 한다. 또 이것이 모든 사용자나 그 구성원들 모두가 알 수 있게 개방되어 있는 투명한 마켓플랫폼이 필요하다. 셋째, 새로운 온라인 미술 마켓플랫폼의 필요성과 구축 방향에 대해서는 수요자들 중심으로 미술관련 구성원들 모두가 만족할 수 있는 서비스의 신규 온라인 미술 마켓플랫폼은 필요하다고 조사되었다.
이러한 연구의 바탕으로 본 논자는 세 가지에 대해서 제언하였다. 첫째, 온라인 미술 마켓플랫폼에는 창작자, 중개자, 수요자가 모두 하나의 시스템에 편입되어야 할 것이다. 둘째, 온라인 미술 마켓플랫폼의 정책으로는 미술품을 이용하여 그 파생품이 생겨야하고 이것에 대한 모든 구성원들이 균등한 수익배분과 확장된 사용자들의 권리가 필요할 것이다. 셋째, 가장 중요한 것은 미술시장의 중요 구성원들의 온라인 미술콘텐츠 서비스에 대한 우선적인 관심이다.
한편, 미술인들과 그 관계자들의 관심 부족, 온라인과 관련된 전문인의 부재로 더 구체적인 방안을 제시하기에는 미흡하였지만, 본 연구를 통해 미술시장의 활성화에 대한 몇 가지 제언을 할 수 있었던 것은 나름대로 의미가 있다고 본다. 앞으로 이 연구를 기초하여 다양한 측면으로 미술시장 활성화를 위한 연구가 활발하게 전개되기를 기대한다.
This study focuses on a new art-related market platform research in accordance with modern times and technological change. With current and actual state of online art market users, the distribution system for users of the online art market and the income distribution of art work and the improvement ...
This study focuses on a new art-related market platform research in accordance with modern times and technological change. With current and actual state of online art market users, the distribution system for users of the online art market and the income distribution of art work and the improvement for the right policies of the new online art market platform for building measures, the need for empirical research through surveys, the needs and building measures about the new online platform for the art market are proposed.
As a result, first of all, in the current state of the online art market user and actual state of using, although there were only a few visitors and consumers, most were connected to the art trade. However, most of the art market users do not know well. So, that made the reliabilities fallen, which was interference in using this online art market. Second, in the art distribution system for users of the online art market, the improvement in income distribution and the right policy, including the distribution structure of the traditional art market, the creators should be able to make an exchange with and communicate with consumers. The consumer involvement needs to be central. Sharing the profit by selling art should be carried out definitely for the creators. Open and transparent market platform are needed to let any users or all of its members know. Third, in the need and building plan of a new online art market platform for the consumers, with consumers at the center, the study shows that a new online fine-art market research platform, which can make all online users satisfied with the service, is needed.
Based on these studies, the author suggests three points. First, in the online art market platform, creators, intermediaries, consumers will have to be incorporated into one single system. Second, through the policy of the online art market platform, the artwork can be used to make derivatives of this, all members will need the equal profit sharing and the extended users’ rights. Third, and more importantly, how online content services interest and attract the important members of the art market is a top priority.
Meanwhile, it is lack of interest of the artists and the persons related and the absence of relevant professional related to online lack of more specific measures proposed, but through this study, it is valuable and meaningful that a few suggestions are presented about the activation of the art market. Based on this study, in various aspects of the art market, further studies are expected to be actively developed for the activation.
This study focuses on a new art-related market platform research in accordance with modern times and technological change. With current and actual state of online art market users, the distribution system for users of the online art market and the income distribution of art work and the improvement for the right policies of the new online art market platform for building measures, the need for empirical research through surveys, the needs and building measures about the new online platform for the art market are proposed.
As a result, first of all, in the current state of the online art market user and actual state of using, although there were only a few visitors and consumers, most were connected to the art trade. However, most of the art market users do not know well. So, that made the reliabilities fallen, which was interference in using this online art market. Second, in the art distribution system for users of the online art market, the improvement in income distribution and the right policy, including the distribution structure of the traditional art market, the creators should be able to make an exchange with and communicate with consumers. The consumer involvement needs to be central. Sharing the profit by selling art should be carried out definitely for the creators. Open and transparent market platform are needed to let any users or all of its members know. Third, in the need and building plan of a new online art market platform for the consumers, with consumers at the center, the study shows that a new online fine-art market research platform, which can make all online users satisfied with the service, is needed.
Based on these studies, the author suggests three points. First, in the online art market platform, creators, intermediaries, consumers will have to be incorporated into one single system. Second, through the policy of the online art market platform, the artwork can be used to make derivatives of this, all members will need the equal profit sharing and the extended users’ rights. Third, and more importantly, how online content services interest and attract the important members of the art market is a top priority.
Meanwhile, it is lack of interest of the artists and the persons related and the absence of relevant professional related to online lack of more specific measures proposed, but through this study, it is valuable and meaningful that a few suggestions are presented about the activation of the art market. Based on this study, in various aspects of the art market, further studies are expected to be actively developed for the activation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.