21세기는 문화경쟁의 시대이다. 우리나라 미술품 시장의 발전을 위한 가장 기본적인 전제 조건은 미술문화의 대중적 확산이라고 본다. 서구 유럽 국가들과는 달리 그동안 미술문화에 일상적으로 접근할 기회가 충분하지 못했던 것이 우리의 현실이었다면, 정부의 적극적인 지원과 투자로 미술의 대중화를 확대시켜야 한다. 문화가 경제의 또 다른 생산요소로 작용하고 있다는 사실은 사회간접 자본의 투자개념과 동일하게 문화, 특히 미술문화 전반에 대한 과감한 투자가 이루어져야 된다. 국민 소득의 향상과 문화 향유에 대한 욕구, ...
21세기는 문화경쟁의 시대이다. 우리나라 미술품 시장의 발전을 위한 가장 기본적인 전제 조건은 미술문화의 대중적 확산이라고 본다. 서구 유럽 국가들과는 달리 그동안 미술문화에 일상적으로 접근할 기회가 충분하지 못했던 것이 우리의 현실이었다면, 정부의 적극적인 지원과 투자로 미술의 대중화를 확대시켜야 한다. 문화가 경제의 또 다른 생산요소로 작용하고 있다는 사실은 사회간접 자본의 투자개념과 동일하게 문화, 특히 미술문화 전반에 대한 과감한 투자가 이루어져야 된다. 국민 소득의 향상과 문화 향유에 대한 욕구, 삶의 질의 문제가 정부정책의 핵심적인 사항으로 대두되는 상황에서 정부의 미술 대중화를 위한 다양한 제도와 정책 그리고 지원이 요구되는 것이다. 본문은 오늘날 미술품 구입으로부터 획득하는 소비재로서의 성격과 불특정 다수가 동시에 미적 가치를 향유할 수 있는 공공재적 성격을 갖추고 있는 특수성을 바탕으로 형성된 미술품 시장을 통해 한국 미술 시장의 현황과 구조 및 해외 시장 분석을 통하여 우리나라 미술품 시장의 문제점을 파악하여 올바른 미술시장의 방향을 제기하는 동시에 개선방안을 제안하고자 함이 연구목적이다. 본문의 연구방법은 선행 문헌 자료연구법에 기초한다. 즉, 본 연구와 관련 있는 국내외의 기존 논문과 학술발표 자료들을 분석하면서, 국내외 미술관련 서적, 인터넷 사이트 및 경매 관련 사이트를 이용하였다. 본문의 논제와 관련한 문제점 분석과 의의인 활성화 방안을 제안하였다. 본문에서 분석한 국내 미술품 시장의 문제점으로 우선은 미술품 시장 구성원간의 불균형이다. 둘째는 왜곡된 가격과 불투명성이다. 셋째는 전속 작가제 부재이다. 넷째는 미술품의 양도소득세법 시행이다. 다섯째, 시장의 불균형과 폐쇄적 유통구조이다. 이러한 문제점을 극복하고 미술품 시장을 보다 활성화시킬 수 있는 방안으로 몇 가지 대안을 제시하였다. 첫째는 미술품 시장에 진입하려는 애호가나 투자자들에게 제공되는 정보와 컨설팅 역할을 할 수 있는 예측하는 자료를 발간하는 동시에 컨설팅 분야의 전문 인력을 확보해야 한다. 둘째는 미술품의 가격을 경매제의 형식을 통하여 새롭게 형성해가야 한다. 그리고 갤러리들은 작품의 판매가격을 공개하고 작품의 출처를 분명히 밝혀서 미술품을 대중화하여 한다. 셋째는 건전한 미술품 시장이 형성되려면 유통구조가 명확해야 하고, 가격형성의 과정이 자연 스러워야 한다. 넷째는 해외 미술품 시장에 대한 다양한 정보제공과 더불어 아직 성숙되지 않은 국내 미술품 시장의 경쟁력 확보를 위하여 전문적이고 구체적인 다각화 노력이 필요하다. 다섯째. 미술계의 적절한 대응이다. 즉 미술품 시장의 육성정책에 대한 인식전환을 확실히 해야 한다. 본 논문 연구는 총 5장으로 구성한다. 제 1장은 서론으로서 연구배경과 연구목적, 연구방법과 연구범위를 서술하였다. 제2장은 미술품의 정의와 성격 및 특성, 미술품 시장의 종류와 경매, 그리고 국내 미술품 시장의 구조를 분석하였다. 제3장 국내 미술품 시장의 현황 문제점을 논하였다. 본문의 내용은 국내 미술 시장의 현황과 역사와 국내 미술품 시장의 문제점 즉, 미술 시장 구성원간의 불균형, 왜곡된 가격과 불투명성, 작가 전속제 부재, 미술품의 양도소득세법 시행의 관점에서 분석하였다. 그리고 중국,미국,영국,프랑스의 해외 미술품 시장을 분석하였다. 제4장 본 논문의 가장 의의가 있는 장으로서 국내 미술품 시장의 유통구조 개선방안을 제안하였다. 즉. 정보체제구축과 전문 인력 양성, 경매제도 원칙과 대중화, 투자와 가격 안정적인 미술품 유통구조개선, 해외시장확대와 경쟁력강화, 미술계의 적절한 대응의 방안을 제안하였다. 제5장은 결론부분으로서 본 논문을 요약하고 결론을 서술하였다.
21세기는 문화경쟁의 시대이다. 우리나라 미술품 시장의 발전을 위한 가장 기본적인 전제 조건은 미술문화의 대중적 확산이라고 본다. 서구 유럽 국가들과는 달리 그동안 미술문화에 일상적으로 접근할 기회가 충분하지 못했던 것이 우리의 현실이었다면, 정부의 적극적인 지원과 투자로 미술의 대중화를 확대시켜야 한다. 문화가 경제의 또 다른 생산요소로 작용하고 있다는 사실은 사회간접 자본의 투자개념과 동일하게 문화, 특히 미술문화 전반에 대한 과감한 투자가 이루어져야 된다. 국민 소득의 향상과 문화 향유에 대한 욕구, 삶의 질의 문제가 정부정책의 핵심적인 사항으로 대두되는 상황에서 정부의 미술 대중화를 위한 다양한 제도와 정책 그리고 지원이 요구되는 것이다. 본문은 오늘날 미술품 구입으로부터 획득하는 소비재로서의 성격과 불특정 다수가 동시에 미적 가치를 향유할 수 있는 공공재적 성격을 갖추고 있는 특수성을 바탕으로 형성된 미술품 시장을 통해 한국 미술 시장의 현황과 구조 및 해외 시장 분석을 통하여 우리나라 미술품 시장의 문제점을 파악하여 올바른 미술시장의 방향을 제기하는 동시에 개선방안을 제안하고자 함이 연구목적이다. 본문의 연구방법은 선행 문헌 자료연구법에 기초한다. 즉, 본 연구와 관련 있는 국내외의 기존 논문과 학술발표 자료들을 분석하면서, 국내외 미술관련 서적, 인터넷 사이트 및 경매 관련 사이트를 이용하였다. 본문의 논제와 관련한 문제점 분석과 의의인 활성화 방안을 제안하였다. 본문에서 분석한 국내 미술품 시장의 문제점으로 우선은 미술품 시장 구성원간의 불균형이다. 둘째는 왜곡된 가격과 불투명성이다. 셋째는 전속 작가제 부재이다. 넷째는 미술품의 양도소득세법 시행이다. 다섯째, 시장의 불균형과 폐쇄적 유통구조이다. 이러한 문제점을 극복하고 미술품 시장을 보다 활성화시킬 수 있는 방안으로 몇 가지 대안을 제시하였다. 첫째는 미술품 시장에 진입하려는 애호가나 투자자들에게 제공되는 정보와 컨설팅 역할을 할 수 있는 예측하는 자료를 발간하는 동시에 컨설팅 분야의 전문 인력을 확보해야 한다. 둘째는 미술품의 가격을 경매제의 형식을 통하여 새롭게 형성해가야 한다. 그리고 갤러리들은 작품의 판매가격을 공개하고 작품의 출처를 분명히 밝혀서 미술품을 대중화하여 한다. 셋째는 건전한 미술품 시장이 형성되려면 유통구조가 명확해야 하고, 가격형성의 과정이 자연 스러워야 한다. 넷째는 해외 미술품 시장에 대한 다양한 정보제공과 더불어 아직 성숙되지 않은 국내 미술품 시장의 경쟁력 확보를 위하여 전문적이고 구체적인 다각화 노력이 필요하다. 다섯째. 미술계의 적절한 대응이다. 즉 미술품 시장의 육성정책에 대한 인식전환을 확실히 해야 한다. 본 논문 연구는 총 5장으로 구성한다. 제 1장은 서론으로서 연구배경과 연구목적, 연구방법과 연구범위를 서술하였다. 제2장은 미술품의 정의와 성격 및 특성, 미술품 시장의 종류와 경매, 그리고 국내 미술품 시장의 구조를 분석하였다. 제3장 국내 미술품 시장의 현황 문제점을 논하였다. 본문의 내용은 국내 미술 시장의 현황과 역사와 국내 미술품 시장의 문제점 즉, 미술 시장 구성원간의 불균형, 왜곡된 가격과 불투명성, 작가 전속제 부재, 미술품의 양도소득세법 시행의 관점에서 분석하였다. 그리고 중국,미국,영국,프랑스의 해외 미술품 시장을 분석하였다. 제4장 본 논문의 가장 의의가 있는 장으로서 국내 미술품 시장의 유통구조 개선방안을 제안하였다. 즉. 정보체제구축과 전문 인력 양성, 경매제도 원칙과 대중화, 투자와 가격 안정적인 미술품 유통구조개선, 해외시장확대와 경쟁력강화, 미술계의 적절한 대응의 방안을 제안하였다. 제5장은 결론부분으로서 본 논문을 요약하고 결론을 서술하였다.
The 21st century is the era of competition culture. The most basic prerequisites for the development of the art market in Korea is spreading of the art culture. Unlike Western European countries, the reality was that we did not have enough opportunity to routinely have access to the art culture. We ...
The 21st century is the era of competition culture. The most basic prerequisites for the development of the art market in Korea is spreading of the art culture. Unlike Western European countries, the reality was that we did not have enough opportunity to routinely have access to the art culture. We should expand the art popularization with active supports and investments of the government. Culture has worked as another factor of economic production. This means that aggressive investment should be made for culture especially art culture like the concept of the investment of social overhead capital. Improvement of the national income and desire of cultural enjoyment, quality of life issues have become the core of government policy. Under these circumstances, the government is required to make a variety of institutions and policies, and support for the popularization of the art. The main purpose of this research is to pinpoint the problems of art industries in Korea and introduce its improvements based on the deep analysis of a current structure of Korea's art industries and the comparison with overseas market. In this body, research methods is based on the preceding literature. In other words, while analyzing the related domestic and international existing papers and academic presentations, I refered domestic and international art-related books, internet sites, and auction sites. I proposed analysis of the problems associated with the subject and plans to revitalize. The problem with the first analysis in this body of the domestic art market is an imbalance between the members of the art market. Second, distorted prices and the opacity. Third, is the exclusive writer absence. Fourth is the transfer income tax law enforcement of the artwork. And fifth, the imbalance of the market and closed distribution structure. I proposed several alternatives to overcome these problems and activate the art market than before. First, we should publish data to predict that can serve as information and a consulting provided to investors and the art market lovers to enter the market while obtaining professionals in the field of consulting. Second, artworks prices should be newly formed through the format of auction system. And galleries disclose the selling price and the source of the work apparently, so they should popularize the artworks. Third, before the formation of a healthy art market, distribution structure should be clear, and the process of price formation should be natural. Fourth, professional and specific diversification efforts are needed for competitiveness of the domestic art market not yet matured in addition to provide a wide range of information about the international art market. Fifth, the appropriate responses of the art world. It means we should make sure a paradigm shift for the cultivation of the fine art market policy. This study consisted of five chapters. Chapter 1 as an introduction, described background and purpose of research, research methods, and scope of research. Chapter 2 analysed the definition, nature and characteristics for the artworks, a kind of fine art markets and auction, and domestic fine art market structures. Chapter 3 discussed issues of the status of domestic fine art market. The contents of the body were analyzed from the perspective of the status, history and the problems of Korean fine art market view in other words the imbalance between the members of the art market, distorted prices, opacity, exclusive writer absence and transfer income tax law enforcement. And I nalyzed French, the United Kingdom, and the United States, and Chinese international fine art market. Chapter 4, the most significant chapter, presented for the improvement ways for Korean artworks market. In other words, the information system and professional manpower, the auction system principles, popularized, investment, improvement of stable price distribution structure for the art, overseas expansion, strong competitiveness, and the art world's proper response measures were proposed. Chapter 5 is the part of conclusions of this paper, summarizes and the conclusions were described.
The 21st century is the era of competition culture. The most basic prerequisites for the development of the art market in Korea is spreading of the art culture. Unlike Western European countries, the reality was that we did not have enough opportunity to routinely have access to the art culture. We should expand the art popularization with active supports and investments of the government. Culture has worked as another factor of economic production. This means that aggressive investment should be made for culture especially art culture like the concept of the investment of social overhead capital. Improvement of the national income and desire of cultural enjoyment, quality of life issues have become the core of government policy. Under these circumstances, the government is required to make a variety of institutions and policies, and support for the popularization of the art. The main purpose of this research is to pinpoint the problems of art industries in Korea and introduce its improvements based on the deep analysis of a current structure of Korea's art industries and the comparison with overseas market. In this body, research methods is based on the preceding literature. In other words, while analyzing the related domestic and international existing papers and academic presentations, I refered domestic and international art-related books, internet sites, and auction sites. I proposed analysis of the problems associated with the subject and plans to revitalize. The problem with the first analysis in this body of the domestic art market is an imbalance between the members of the art market. Second, distorted prices and the opacity. Third, is the exclusive writer absence. Fourth is the transfer income tax law enforcement of the artwork. And fifth, the imbalance of the market and closed distribution structure. I proposed several alternatives to overcome these problems and activate the art market than before. First, we should publish data to predict that can serve as information and a consulting provided to investors and the art market lovers to enter the market while obtaining professionals in the field of consulting. Second, artworks prices should be newly formed through the format of auction system. And galleries disclose the selling price and the source of the work apparently, so they should popularize the artworks. Third, before the formation of a healthy art market, distribution structure should be clear, and the process of price formation should be natural. Fourth, professional and specific diversification efforts are needed for competitiveness of the domestic art market not yet matured in addition to provide a wide range of information about the international art market. Fifth, the appropriate responses of the art world. It means we should make sure a paradigm shift for the cultivation of the fine art market policy. This study consisted of five chapters. Chapter 1 as an introduction, described background and purpose of research, research methods, and scope of research. Chapter 2 analysed the definition, nature and characteristics for the artworks, a kind of fine art markets and auction, and domestic fine art market structures. Chapter 3 discussed issues of the status of domestic fine art market. The contents of the body were analyzed from the perspective of the status, history and the problems of Korean fine art market view in other words the imbalance between the members of the art market, distorted prices, opacity, exclusive writer absence and transfer income tax law enforcement. And I nalyzed French, the United Kingdom, and the United States, and Chinese international fine art market. Chapter 4, the most significant chapter, presented for the improvement ways for Korean artworks market. In other words, the information system and professional manpower, the auction system principles, popularized, investment, improvement of stable price distribution structure for the art, overseas expansion, strong competitiveness, and the art world's proper response measures were proposed. Chapter 5 is the part of conclusions of this paper, summarizes and the conclusions were described.
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