본 연구는 여러 장르의 문화예술을 한 장소에서 소비할 수 있도록 기회를 제공함으로써 지역과 시민을 매개하는 거점기관으로 주목받고 있는 복합문화공간을 대상으로 예술교육프로그램의 만족도가 기관의 신뢰도와 충성도에 미치는 영향을 고찰하였다. 여가시간의 확대와 소비문화의 발달로 인해 문화예술에 대한 대중의 관심이 급증하고 있는 상황에서 지속적인 관객의 창출은 예술기관이 그 역할을 완수하기 위한 필수요건이며, 항구적인 관객지원기반의 기틀을 마련하고자 예술교육프로그램의 발전방향을 모색하는 것은 매우 중요하다고 할 수 있다. 따라서 본 연구는 예술교육프로그램에 대한 고객의 만족도를 4개의 차원으로 구분하고 이에 따른 고객의 만족도가 기관에 대한 신뢰도와 충성도에 얼마나 영향을 미치는지를 중점적으로 연구하였다. 나아가 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 선행연구들을 검토하여 조사항목을 설정하였으며, 실증분석을 통해 설문문항을 구성하여 충무아트홀과 성남아트센터의 예술교육프로그램 참여자들을 대상으로 자료를 수집하였다. 실증분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 복합문화공간 예술교육프로그램의 교육적 만족도는 기관의 신뢰도와 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 복합문화공간 예술교육프로그램의 심리적 만족도는 기관의 신뢰도와 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 복합문화공간 예술교육프로그램의 사회적 만족도는 기관의 신뢰도와 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 복합문화공간 예술교육프로그램의 신체적 만족도는 기관의 신뢰도와 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 기관에 대한 고객의 신뢰도는 기관의 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 위와 같은 분석 결과를 바탕으로 다음과 같은 시사점과 제언을 도출하였다. 첫째, 복합문화공간은 예술교육프로그램에 대한 정확한 인식과 구축전략을 수립해야 한다. 둘째, 복합문화공간은 기관에 대한 고객의 신뢰도를 높이기 위해 예술교육프로그램의 교육적 만족도를 제고할 수 있는 방안을 마련해야 한다. 셋째, 복합문화공간은 기관에 대한 고객의 충성도를 높이기 위해 예술교육프로그램의 교육적 만족도를 제고할 수 있는 방안을 마련해야 한다. 넷째, 복합문화공간은 기관에 대한 고객의 충성도를 높이기 위해 신뢰도를 향상시킬 수 있는 방안을 마련해야 한다. 다섯째, 복합문화공간은 기관의 신뢰도와 충성도에 영향을 미치는 예술교육프로그램 만족도에 대해 심층적으로 분석하고 연구해야 한다. 특히 예술교육프로그램에 참여하는 사람들의 욕구를 파악하여 실제 교육현장에 체계적으로 도입해야 하며, 이를 위한 노력을 지속해야 한다. 본 연구는 복합문화공간의 예술교육프로그램 만족도 조사를 통해 기관에 대한 고객의 신뢰도와 충성도를 향상시킬 수 있는 방안을 제시하고자 하였다. 복합문화공간은 문화예술을 향유하고 예술의 창작을 시도하는 범위의 개념을 넘어 ...
본 연구는 여러 장르의 문화예술을 한 장소에서 소비할 수 있도록 기회를 제공함으로써 지역과 시민을 매개하는 거점기관으로 주목받고 있는 복합문화공간을 대상으로 예술교육프로그램의 만족도가 기관의 신뢰도와 충성도에 미치는 영향을 고찰하였다. 여가시간의 확대와 소비문화의 발달로 인해 문화예술에 대한 대중의 관심이 급증하고 있는 상황에서 지속적인 관객의 창출은 예술기관이 그 역할을 완수하기 위한 필수요건이며, 항구적인 관객지원기반의 기틀을 마련하고자 예술교육프로그램의 발전방향을 모색하는 것은 매우 중요하다고 할 수 있다. 따라서 본 연구는 예술교육프로그램에 대한 고객의 만족도를 4개의 차원으로 구분하고 이에 따른 고객의 만족도가 기관에 대한 신뢰도와 충성도에 얼마나 영향을 미치는지를 중점적으로 연구하였다. 나아가 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 선행연구들을 검토하여 조사항목을 설정하였으며, 실증분석을 통해 설문문항을 구성하여 충무아트홀과 성남아트센터의 예술교육프로그램 참여자들을 대상으로 자료를 수집하였다. 실증분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 복합문화공간 예술교육프로그램의 교육적 만족도는 기관의 신뢰도와 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 복합문화공간 예술교육프로그램의 심리적 만족도는 기관의 신뢰도와 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 복합문화공간 예술교육프로그램의 사회적 만족도는 기관의 신뢰도와 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 복합문화공간 예술교육프로그램의 신체적 만족도는 기관의 신뢰도와 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 기관에 대한 고객의 신뢰도는 기관의 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 위와 같은 분석 결과를 바탕으로 다음과 같은 시사점과 제언을 도출하였다. 첫째, 복합문화공간은 예술교육프로그램에 대한 정확한 인식과 구축전략을 수립해야 한다. 둘째, 복합문화공간은 기관에 대한 고객의 신뢰도를 높이기 위해 예술교육프로그램의 교육적 만족도를 제고할 수 있는 방안을 마련해야 한다. 셋째, 복합문화공간은 기관에 대한 고객의 충성도를 높이기 위해 예술교육프로그램의 교육적 만족도를 제고할 수 있는 방안을 마련해야 한다. 넷째, 복합문화공간은 기관에 대한 고객의 충성도를 높이기 위해 신뢰도를 향상시킬 수 있는 방안을 마련해야 한다. 다섯째, 복합문화공간은 기관의 신뢰도와 충성도에 영향을 미치는 예술교육프로그램 만족도에 대해 심층적으로 분석하고 연구해야 한다. 특히 예술교육프로그램에 참여하는 사람들의 욕구를 파악하여 실제 교육현장에 체계적으로 도입해야 하며, 이를 위한 노력을 지속해야 한다. 본 연구는 복합문화공간의 예술교육프로그램 만족도 조사를 통해 기관에 대한 고객의 신뢰도와 충성도를 향상시킬 수 있는 방안을 제시하고자 하였다. 복합문화공간은 문화예술을 향유하고 예술의 창작을 시도하는 범위의 개념을 넘어 삶의 질 향상과 인간성 회복을 위한 장으로 기능할 수 있다. 또한 예술기관의 존속에 관객은 필수적이며, 관객개발은 예술교육프로그램의 효율적인 운영을 통해 지속 가능하다. 이와 같은 관점에서 본 연구의 결과는 복합문화공간이 예술교육프로그램을 모색하는 계기를 마련하고 새로운 프로그램을 기획·개발하는데 보탬이 되는 기초자료가 될 수 있을 것이며, 예술기관이 고객의 신뢰도와 충성도 제고를 위해 예술교육프로그램의 만족도를 높이고 활성화 전략을 수립하는데 기여할 수 있을 것으로 판단된다.
본 연구는 여러 장르의 문화예술을 한 장소에서 소비할 수 있도록 기회를 제공함으로써 지역과 시민을 매개하는 거점기관으로 주목받고 있는 복합문화공간을 대상으로 예술교육프로그램의 만족도가 기관의 신뢰도와 충성도에 미치는 영향을 고찰하였다. 여가시간의 확대와 소비문화의 발달로 인해 문화예술에 대한 대중의 관심이 급증하고 있는 상황에서 지속적인 관객의 창출은 예술기관이 그 역할을 완수하기 위한 필수요건이며, 항구적인 관객지원기반의 기틀을 마련하고자 예술교육프로그램의 발전방향을 모색하는 것은 매우 중요하다고 할 수 있다. 따라서 본 연구는 예술교육프로그램에 대한 고객의 만족도를 4개의 차원으로 구분하고 이에 따른 고객의 만족도가 기관에 대한 신뢰도와 충성도에 얼마나 영향을 미치는지를 중점적으로 연구하였다. 나아가 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 선행연구들을 검토하여 조사항목을 설정하였으며, 실증분석을 통해 설문문항을 구성하여 충무아트홀과 성남아트센터의 예술교육프로그램 참여자들을 대상으로 자료를 수집하였다. 실증분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 복합문화공간 예술교육프로그램의 교육적 만족도는 기관의 신뢰도와 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 복합문화공간 예술교육프로그램의 심리적 만족도는 기관의 신뢰도와 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 복합문화공간 예술교육프로그램의 사회적 만족도는 기관의 신뢰도와 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 복합문화공간 예술교육프로그램의 신체적 만족도는 기관의 신뢰도와 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 기관에 대한 고객의 신뢰도는 기관의 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 위와 같은 분석 결과를 바탕으로 다음과 같은 시사점과 제언을 도출하였다. 첫째, 복합문화공간은 예술교육프로그램에 대한 정확한 인식과 구축전략을 수립해야 한다. 둘째, 복합문화공간은 기관에 대한 고객의 신뢰도를 높이기 위해 예술교육프로그램의 교육적 만족도를 제고할 수 있는 방안을 마련해야 한다. 셋째, 복합문화공간은 기관에 대한 고객의 충성도를 높이기 위해 예술교육프로그램의 교육적 만족도를 제고할 수 있는 방안을 마련해야 한다. 넷째, 복합문화공간은 기관에 대한 고객의 충성도를 높이기 위해 신뢰도를 향상시킬 수 있는 방안을 마련해야 한다. 다섯째, 복합문화공간은 기관의 신뢰도와 충성도에 영향을 미치는 예술교육프로그램 만족도에 대해 심층적으로 분석하고 연구해야 한다. 특히 예술교육프로그램에 참여하는 사람들의 욕구를 파악하여 실제 교육현장에 체계적으로 도입해야 하며, 이를 위한 노력을 지속해야 한다. 본 연구는 복합문화공간의 예술교육프로그램 만족도 조사를 통해 기관에 대한 고객의 신뢰도와 충성도를 향상시킬 수 있는 방안을 제시하고자 하였다. 복합문화공간은 문화예술을 향유하고 예술의 창작을 시도하는 범위의 개념을 넘어 삶의 질 향상과 인간성 회복을 위한 장으로 기능할 수 있다. 또한 예술기관의 존속에 관객은 필수적이며, 관객개발은 예술교육프로그램의 효율적인 운영을 통해 지속 가능하다. 이와 같은 관점에서 본 연구의 결과는 복합문화공간이 예술교육프로그램을 모색하는 계기를 마련하고 새로운 프로그램을 기획·개발하는데 보탬이 되는 기초자료가 될 수 있을 것이며, 예술기관이 고객의 신뢰도와 충성도 제고를 위해 예술교육프로그램의 만족도를 높이고 활성화 전략을 수립하는데 기여할 수 있을 것으로 판단된다.
This study investigated the effects of customer satisfaction with arts education programs on customer trust and loyalty for arts organizations, dealing with complex cultural spaces that are drawing public attention as base organizations that interconnect regions and citizens by providing opportuniti...
This study investigated the effects of customer satisfaction with arts education programs on customer trust and loyalty for arts organizations, dealing with complex cultural spaces that are drawing public attention as base organizations that interconnect regions and citizens by providing opportunities to consume various genres of culture and art at one place. Continuous audience development is an indispensable requisite of arts organizations in fulfilling their role given the current situation in which public interest for culture and arts is dramatically increasing due to the expansion of leisure time and development of consumption culture. It is also extremely important to find ways to develop arts education programs in order to prepare the groundwork for lasting audience-support base. Hence, classifying customer satisfaction with arts education programs into four dimensions, the present study conducted a focused investigation on how these customer satisfaction with arts education programs influence customers' trust and loyalty for arts organization. In order to meet the goal of this study, investigation items were selected after reviewing previous researches and the survey questions were composed through empirical analysis. Data were then collected from survey with arts education program participants at Chungmu Art Hall and Seongnam Arts Center. Summarized findings from the empirical analysis are as follows: First, it was found that customers' educational satisfaction with arts education programs at complex cultural spaces has an effect on customer trust and loyalty for arts organizations. Second, it was found that customers' psychological satisfaction with arts education programs at complex cultural spaces has an effect on customer trust and loyalty for arts organizations. Third, it was found that customers' social satisfaction with arts education programs at complex cultural spaces has an effect on customer trust and loyalty for arts organizations. Fourth, it was found that customers' physical satisfaction with arts education programs at complex cultural spaces has an effect on customer trust and loyalty for arts organizations. Fifth, customers' trust for arts organizations has an effect on their loyalty for arts organizations. The following implications and proposals were drawn from the above analysis findings. First, complex cultural spaces should have an accurate understanding of arts education programs and establish strategies for the implementation of these programs. Second, in order to heighten customer trust for arts organizations, complex cultural spaces should map out plans to improve customers' educational satisfaction with arts education programs. Third, in order to heighten customer loyalty for arts organizations, complex cultural spaces should map out plans to improve customers' educational satisfaction with arts education programs. Fourth, in order to heighten customer loyalty for arts organizations, complex cultural spaces should map out plans to improve customer trust for arts organizations. Fifth, complex cultural spaces should conduct an in-depth analysis and research on customer satisfaction with arts education programs that influence the trust and loyalty for arts organizations. In particular, the needs of arts education program participants should be identified and systematically introduced in the real education field. To this end, complex cultural spaces should to make continuous efforts. This study was aimed at suggesting plans to improve customer trust and loyalty for arts organizations through survey of customer satisfaction with arts education programs at complex cultural spaces. Beyond the range of concept covering the enjoyment of culture and arts and the attempts to create art, complex cultural spaces can function as places for the improvement of life satisfaction and the recovery of humanity. In addition, since audience is essential for the existence of arts organizations, audience development is sustainable through effective management of arts education programs. In this regard, findings from this study will serve as preliminary data that enable complex cultural spaces the opportunity to search for arts education programs and also help plan and develop new programs. It is also believed that the results from this study will contribute to improving customer satisfaction with arts education programs and to establishing revitalizing strategies for arts education programs for the improvement of customer trust and loyalty for arts organizations.
This study investigated the effects of customer satisfaction with arts education programs on customer trust and loyalty for arts organizations, dealing with complex cultural spaces that are drawing public attention as base organizations that interconnect regions and citizens by providing opportunities to consume various genres of culture and art at one place. Continuous audience development is an indispensable requisite of arts organizations in fulfilling their role given the current situation in which public interest for culture and arts is dramatically increasing due to the expansion of leisure time and development of consumption culture. It is also extremely important to find ways to develop arts education programs in order to prepare the groundwork for lasting audience-support base. Hence, classifying customer satisfaction with arts education programs into four dimensions, the present study conducted a focused investigation on how these customer satisfaction with arts education programs influence customers' trust and loyalty for arts organization. In order to meet the goal of this study, investigation items were selected after reviewing previous researches and the survey questions were composed through empirical analysis. Data were then collected from survey with arts education program participants at Chungmu Art Hall and Seongnam Arts Center. Summarized findings from the empirical analysis are as follows: First, it was found that customers' educational satisfaction with arts education programs at complex cultural spaces has an effect on customer trust and loyalty for arts organizations. Second, it was found that customers' psychological satisfaction with arts education programs at complex cultural spaces has an effect on customer trust and loyalty for arts organizations. Third, it was found that customers' social satisfaction with arts education programs at complex cultural spaces has an effect on customer trust and loyalty for arts organizations. Fourth, it was found that customers' physical satisfaction with arts education programs at complex cultural spaces has an effect on customer trust and loyalty for arts organizations. Fifth, customers' trust for arts organizations has an effect on their loyalty for arts organizations. The following implications and proposals were drawn from the above analysis findings. First, complex cultural spaces should have an accurate understanding of arts education programs and establish strategies for the implementation of these programs. Second, in order to heighten customer trust for arts organizations, complex cultural spaces should map out plans to improve customers' educational satisfaction with arts education programs. Third, in order to heighten customer loyalty for arts organizations, complex cultural spaces should map out plans to improve customers' educational satisfaction with arts education programs. Fourth, in order to heighten customer loyalty for arts organizations, complex cultural spaces should map out plans to improve customer trust for arts organizations. Fifth, complex cultural spaces should conduct an in-depth analysis and research on customer satisfaction with arts education programs that influence the trust and loyalty for arts organizations. In particular, the needs of arts education program participants should be identified and systematically introduced in the real education field. To this end, complex cultural spaces should to make continuous efforts. This study was aimed at suggesting plans to improve customer trust and loyalty for arts organizations through survey of customer satisfaction with arts education programs at complex cultural spaces. Beyond the range of concept covering the enjoyment of culture and arts and the attempts to create art, complex cultural spaces can function as places for the improvement of life satisfaction and the recovery of humanity. In addition, since audience is essential for the existence of arts organizations, audience development is sustainable through effective management of arts education programs. In this regard, findings from this study will serve as preliminary data that enable complex cultural spaces the opportunity to search for arts education programs and also help plan and develop new programs. It is also believed that the results from this study will contribute to improving customer satisfaction with arts education programs and to establishing revitalizing strategies for arts education programs for the improvement of customer trust and loyalty for arts organizations.
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