본 연구는 체육활동이 초등학생의 공격성에 미치는 영향을 규명하기 위해 수행되었다. 서울시 초등학생의 체육활동 참여가 공격성의 미치는 영향을 종합적으로 분석하기 위하여 서울소재 S 초등학교에 재학중인 초등학생 4,5,6학년을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 총 616명의 자료가 실제 분석에 사용되었으며, 자기평가 기입법으로 설문지를 실시하였다. 김미진(2007)이 고안한 공격성 검사지를 본 연구에 전문가검토를 통해 수정 보완 사용하였다. 자료처리는 SWINDOWS용 SPSS PC+ 18.0 Version 통계 프로그램을 이용하여 분석하였다. 또한 조사대상자의 일반적인 특성을 파악하기 위해 ...
본 연구는 체육활동이 초등학생의 공격성에 미치는 영향을 규명하기 위해 수행되었다. 서울시 초등학생의 체육활동 참여가 공격성의 미치는 영향을 종합적으로 분석하기 위하여 서울소재 S 초등학교에 재학중인 초등학생 4,5,6학년을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 총 616명의 자료가 실제 분석에 사용되었으며, 자기평가 기입법으로 설문지를 실시하였다. 김미진(2007)이 고안한 공격성 검사지를 본 연구에 전문가검토를 통해 수정 보완 사용하였다. 자료처리는 SWINDOWS용 SPSS PC+ 18.0 Version 통계 프로그램을 이용하여 분석하였다. 또한 조사대상자의 일반적인 특성을 파악하기 위해 빈도분석을 실시하였고, 체육활동에 따른 공격성의 차이를 검증하기위해 t-test를 실시하였고, 초등학생의 체육활동 중 참여기간, 참여빈도별로 공격성의 차이를 검증하기 위하여 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였으며, 초등학생의 성별과 학년에 따른 체육활동 참여유무, 참여기간, 참여빈도에 따른 공격성의 차이를 검증하기 위하여 이원변량분석(two-way ANOVA)을 실시하였다. 본 연구에서는 공격성을 5개의 하위요인으로 언어적 공격성, 신체적 공격성, 우회적 공격성, 흥분성, 부정성으로 구분하였다. 이상의 분석결과를 토대로 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 아침체육활동 참여는 서울시 초등학생의 공격성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 정과 체육수업 참여는 서울시 초등학생의 공격성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 방과후 스포츠클럽활동 참여는 서울시 초등학생의 공격성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 과외 체육활동은 서울시 초등학생의 공격성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 체육활동이 초등학생의 공격성에 미치는 영향을 규명하기 위해 수행되었다. 서울시 초등학생의 체육활동 참여가 공격성의 미치는 영향을 종합적으로 분석하기 위하여 서울소재 S 초등학교에 재학중인 초등학생 4,5,6학년을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 총 616명의 자료가 실제 분석에 사용되었으며, 자기평가 기입법으로 설문지를 실시하였다. 김미진(2007)이 고안한 공격성 검사지를 본 연구에 전문가검토를 통해 수정 보완 사용하였다. 자료처리는 SWINDOWS용 SPSS PC+ 18.0 Version 통계 프로그램을 이용하여 분석하였다. 또한 조사대상자의 일반적인 특성을 파악하기 위해 빈도분석을 실시하였고, 체육활동에 따른 공격성의 차이를 검증하기위해 t-test를 실시하였고, 초등학생의 체육활동 중 참여기간, 참여빈도별로 공격성의 차이를 검증하기 위하여 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였으며, 초등학생의 성별과 학년에 따른 체육활동 참여유무, 참여기간, 참여빈도에 따른 공격성의 차이를 검증하기 위하여 이원변량분석(two-way ANOVA)을 실시하였다. 본 연구에서는 공격성을 5개의 하위요인으로 언어적 공격성, 신체적 공격성, 우회적 공격성, 흥분성, 부정성으로 구분하였다. 이상의 분석결과를 토대로 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 아침체육활동 참여는 서울시 초등학생의 공격성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 정과 체육수업 참여는 서울시 초등학생의 공격성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 방과후 스포츠클럽활동 참여는 서울시 초등학생의 공격성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 과외 체육활동은 서울시 초등학생의 공격성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to identify the influence of physical activities on the regression of elementary school students. As for the subjects of the study, the 4 ~ 6 graders of the elementary school students located in Seoul are the population, and got 616 effective sampling. The self-admin...
The purpose of this study is to identify the influence of physical activities on the regression of elementary school students. As for the subjects of the study, the 4 ~ 6 graders of the elementary school students located in Seoul are the population, and got 616 effective sampling. The self-administration method questionnaire was used to analysis the aggressiveness the participation of elementary school students’ physical activities comprehensively. The aggression questionnaire was based on research by Kim, Mi Jin (2007), refined and used in this study. To verify the purpose and the hypothesis of the study, SPSS PC+ 18.0 SWINDOWS was utilized. The frequency analysis was conducted to determine the general characteristics of the subjects; the t-test was carried out to verify the differences in aggression through physical activities; during the period of elementary school students’ participation, one-way ANOVA was carried out to verify the differences in aggression through physical activities by frequency of participation; two - way ANOVA was performed in order to verify the differences in aggression according to the elementary school students’ gender and grade on physical activity participation,participationduration,thefrequencyofparticipation. The statistical methods used in this study were One-way ANOVA and Two - way ANOVA. In this study, there are five factors of aggressions - verbal aggression, physical aggression, indirect aggression, irritability and negativity. Results obtained from this study are as follows. First, the participation of morning physical activities showed the positive effects on elementary school student aggression in Seoul. Second, the participation of physical education classes showed the positive effects on elementary school student aggression in Seoul. Third, the participation of extra-curricular physical activities showed the positive effects on elementary school student aggression in Seoul. Fourth, the participation of after-school physical activities showed the positive effects on elementary school students' aggressiveness in Seoul.
The purpose of this study is to identify the influence of physical activities on the regression of elementary school students. As for the subjects of the study, the 4 ~ 6 graders of the elementary school students located in Seoul are the population, and got 616 effective sampling. The self-administration method questionnaire was used to analysis the aggressiveness the participation of elementary school students’ physical activities comprehensively. The aggression questionnaire was based on research by Kim, Mi Jin (2007), refined and used in this study. To verify the purpose and the hypothesis of the study, SPSS PC+ 18.0 SWINDOWS was utilized. The frequency analysis was conducted to determine the general characteristics of the subjects; the t-test was carried out to verify the differences in aggression through physical activities; during the period of elementary school students’ participation, one-way ANOVA was carried out to verify the differences in aggression through physical activities by frequency of participation; two - way ANOVA was performed in order to verify the differences in aggression according to the elementary school students’ gender and grade on physical activity participation,participationduration,thefrequencyofparticipation. The statistical methods used in this study were One-way ANOVA and Two - way ANOVA. In this study, there are five factors of aggressions - verbal aggression, physical aggression, indirect aggression, irritability and negativity. Results obtained from this study are as follows. First, the participation of morning physical activities showed the positive effects on elementary school student aggression in Seoul. Second, the participation of physical education classes showed the positive effects on elementary school student aggression in Seoul. Third, the participation of extra-curricular physical activities showed the positive effects on elementary school student aggression in Seoul. Fourth, the participation of after-school physical activities showed the positive effects on elementary school students' aggressiveness in Seoul.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.