이 연구의 목적은 경력단절여성에게 취업 및 창업 등을 위한 무형식학습을 촉진하기 위해 온라인 커뮤니티 특성과 개인적 특성이 이들의 무형식학습에 어떠한 영향을 미치는가를 실증적으로 분석하는데 있다. 이를 위해 이 연구에서는 다음의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 경력단절여성의 개인적 특성은 무형식학습에 영향을 미치는가, 둘째, 온라인 커뮤니티 특성은 경력단절여성의 무형식학습에 영향을 미치는가? 연구문제를 해결하기 위해 현재 경력단절상태의 여성이면서 앞으로 취업 및 창업 등의 경제활동을 할 생각이 있거나 현재 준비 중인 여성 중 취업 및 창업 등을 위한 온라인 커뮤니티 활동을 하고 있는 여성을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문지는 배포된 230부 중 223부가 회수되었고 부적절한 응답을 한 13부를 제외한 총 210부가 연구에 사용되었다. 사용된 측정도구로 온라인 커뮤니티 특성은 morgan과 hunt(1994), 서건수(2003), 안민섭(2003), 안준모, 한상록(1999)의 측정도구, 무형식학습의 구성요소는 신은경(2012), Lohman(2005), 김혜영(2007)의 측정도구를 사용하였다. 이 연구에서 구체적으로 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 경력단절여성의 개인적 특성이 무형식학습에 영향을 미치는지 분석한 결과, 개인적 특성의 하위요소인 온라인 커뮤니티 활동기간은 무형식학습에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히, 무형식학습이 구성요소 중 ...
이 연구의 목적은 경력단절여성에게 취업 및 창업 등을 위한 무형식학습을 촉진하기 위해 온라인 커뮤니티 특성과 개인적 특성이 이들의 무형식학습에 어떠한 영향을 미치는가를 실증적으로 분석하는데 있다. 이를 위해 이 연구에서는 다음의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 경력단절여성의 개인적 특성은 무형식학습에 영향을 미치는가, 둘째, 온라인 커뮤니티 특성은 경력단절여성의 무형식학습에 영향을 미치는가? 연구문제를 해결하기 위해 현재 경력단절상태의 여성이면서 앞으로 취업 및 창업 등의 경제활동을 할 생각이 있거나 현재 준비 중인 여성 중 취업 및 창업 등을 위한 온라인 커뮤니티 활동을 하고 있는 여성을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문지는 배포된 230부 중 223부가 회수되었고 부적절한 응답을 한 13부를 제외한 총 210부가 연구에 사용되었다. 사용된 측정도구로 온라인 커뮤니티 특성은 morgan과 hunt(1994), 서건수(2003), 안민섭(2003), 안준모, 한상록(1999)의 측정도구, 무형식학습의 구성요소는 신은경(2012), Lohman(2005), 김혜영(2007)의 측정도구를 사용하였다. 이 연구에서 구체적으로 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 경력단절여성의 개인적 특성이 무형식학습에 영향을 미치는지 분석한 결과, 개인적 특성의 하위요소인 온라인 커뮤니티 활동기간은 무형식학습에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히, 무형식학습이 구성요소 중 학습기회 탐색에는 온라인 커뮤니티 활동기간과 형식교육 참여횟수가 긍정적인 영향을 미쳤고, 타인과의 학습에는 온라인 커뮤니티 활동기간이 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 외부자원활용에는 온라인 커뮤니티 활동기간과 형식교육 참여횟수가 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고 과거성찰과 내적 성찰 모두 온라인 커뮤니티 활동기간과 경력단절기간이 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 온라인 커뮤니티 특성이 경력단절여성의 무형식학습에 영향을 미치는지 분석한 결과, 온라인 커뮤니티 특성의 하위요소인 공유가치, 정보제공성, 사용편리성은 무형식학습에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히, 무형식학습의 구성요소 중 학습기회 탐색에는 공유가치와 정보제공성이 긍정적인 영향을 미쳤고, 타인과의 학습에도 공유가치와 정보제공성이 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 외부자원활용에는 공유가치와 사용편리성이 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고 과거성찰은 공유가치와 사용편리성이 내적 성찰은 사용편리성이 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이 연구에서 도출된 결과는 온라인 커뮤니티가 경력단절여성의 취업 및 창업 등의 무형식학습을 촉진한다는 것이다. 따라서 이들에게 온라인 커뮤니티 활용을 유도해야한다. 온라인 커뮤니티를 운영할 때는 공유가치가 고려되고, 양질의 정보를 제공하며 사용이 편리한 특성을 고려하여 운영해야한다. 더욱이, 경력단절여성들에게 평생교육참여를 독려하기 위해 사회적 지원이 함께해야 함을 시사한다.
이 연구의 목적은 경력단절여성에게 취업 및 창업 등을 위한 무형식학습을 촉진하기 위해 온라인 커뮤니티 특성과 개인적 특성이 이들의 무형식학습에 어떠한 영향을 미치는가를 실증적으로 분석하는데 있다. 이를 위해 이 연구에서는 다음의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 경력단절여성의 개인적 특성은 무형식학습에 영향을 미치는가, 둘째, 온라인 커뮤니티 특성은 경력단절여성의 무형식학습에 영향을 미치는가? 연구문제를 해결하기 위해 현재 경력단절상태의 여성이면서 앞으로 취업 및 창업 등의 경제활동을 할 생각이 있거나 현재 준비 중인 여성 중 취업 및 창업 등을 위한 온라인 커뮤니티 활동을 하고 있는 여성을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문지는 배포된 230부 중 223부가 회수되었고 부적절한 응답을 한 13부를 제외한 총 210부가 연구에 사용되었다. 사용된 측정도구로 온라인 커뮤니티 특성은 morgan과 hunt(1994), 서건수(2003), 안민섭(2003), 안준모, 한상록(1999)의 측정도구, 무형식학습의 구성요소는 신은경(2012), Lohman(2005), 김혜영(2007)의 측정도구를 사용하였다. 이 연구에서 구체적으로 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 경력단절여성의 개인적 특성이 무형식학습에 영향을 미치는지 분석한 결과, 개인적 특성의 하위요소인 온라인 커뮤니티 활동기간은 무형식학습에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히, 무형식학습이 구성요소 중 학습기회 탐색에는 온라인 커뮤니티 활동기간과 형식교육 참여횟수가 긍정적인 영향을 미쳤고, 타인과의 학습에는 온라인 커뮤니티 활동기간이 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 외부자원활용에는 온라인 커뮤니티 활동기간과 형식교육 참여횟수가 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고 과거성찰과 내적 성찰 모두 온라인 커뮤니티 활동기간과 경력단절기간이 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 온라인 커뮤니티 특성이 경력단절여성의 무형식학습에 영향을 미치는지 분석한 결과, 온라인 커뮤니티 특성의 하위요소인 공유가치, 정보제공성, 사용편리성은 무형식학습에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히, 무형식학습의 구성요소 중 학습기회 탐색에는 공유가치와 정보제공성이 긍정적인 영향을 미쳤고, 타인과의 학습에도 공유가치와 정보제공성이 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 외부자원활용에는 공유가치와 사용편리성이 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고 과거성찰은 공유가치와 사용편리성이 내적 성찰은 사용편리성이 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이 연구에서 도출된 결과는 온라인 커뮤니티가 경력단절여성의 취업 및 창업 등의 무형식학습을 촉진한다는 것이다. 따라서 이들에게 온라인 커뮤니티 활용을 유도해야한다. 온라인 커뮤니티를 운영할 때는 공유가치가 고려되고, 양질의 정보를 제공하며 사용이 편리한 특성을 고려하여 운영해야한다. 더욱이, 경력단절여성들에게 평생교육참여를 독려하기 위해 사회적 지원이 함께해야 함을 시사한다.
The purpose of this study was to analyze the influence of characteristics of online community to simulate informal learning such as finding employment and foundation for career-interrupted women and moreover to empirically analyze the influence of individual characteristic of career-interrupted wome...
The purpose of this study was to analyze the influence of characteristics of online community to simulate informal learning such as finding employment and foundation for career-interrupted women and moreover to empirically analyze the influence of individual characteristic of career-interrupted women on their informal learning. For this, following study questions were established: First, does individual characteristic of career-interrupted women influence informal learning? Second, does the characteristic of online community influence informal learning of career-interrupted women? In order to get answer to study questions, for inquiries progressed survey targeted on women who are involved in online community about finding employment and foundation activity among the women who are thinking about economic activity such as finding employment and foundation, or who are currently preparing for it. Among 230 of handed out questionnaires 223 of it were collected, and except for 13 of them who answered inappropriately, total 210 of it were used for the study. As a test tool of characteristics of online community, the tool Morgan & Hunt (1994), Seo, Gun-su (2003), An, Min-Sub (2003), An, Jun-Mo and Han, Sang-Rok (1999) was used. And as a test tool of informal learning, the tool Sin, Eun-Kyung (2012), Lohman (2005), Kim, Hye-Young (2007) was used. Study findings are as following: First, as a result of analysis of influence of individual characteristic of career-interrupted women on informal learning, activity period of online community which is sub-theory of individual characteristic influenced positively on informal learning. Especially, among the components of informal learning, online community activity period and number of participation of formal and informal education had positive influence on learning opportunity exploration, and online community activity period had positive influence on learning with others. Also, online community activity period and number of participation of formal and informal education had positive influence on utilization of external resources, and online community activity period and career-interrupted period had positive influence on both introspection of the past and internal introspection. Second, as a result of analysis on influence of characteristic of online community on informal learning of career-interrupted women, sub-theory of characteristic of online community shared value, informativeness, and convenience of use had positive influence on informal learning. Especially, among the components of informal learning, shared value and informativeness had positive influence on learning opportunity exploration, and shared value and informativeness also had positive influence on learning with others. It showed shared value and convenience of use had positive influence on utilization of external resource, shared valued and convenience of use for introspection of the past, convenience of use for internal introspection had positive influence respectively. Based on study finding, study suggestions are as follows: since online community stimulate informal learning such as finding jobs and foundation for career-interrupted women, utilization of online community should be induced to them, online community should consider shared value, providing high quality information, and run convenient use of online community, and also imply that social support should be included to encourage participation of lifelong education for career-interrupted women.
The purpose of this study was to analyze the influence of characteristics of online community to simulate informal learning such as finding employment and foundation for career-interrupted women and moreover to empirically analyze the influence of individual characteristic of career-interrupted women on their informal learning. For this, following study questions were established: First, does individual characteristic of career-interrupted women influence informal learning? Second, does the characteristic of online community influence informal learning of career-interrupted women? In order to get answer to study questions, for inquiries progressed survey targeted on women who are involved in online community about finding employment and foundation activity among the women who are thinking about economic activity such as finding employment and foundation, or who are currently preparing for it. Among 230 of handed out questionnaires 223 of it were collected, and except for 13 of them who answered inappropriately, total 210 of it were used for the study. As a test tool of characteristics of online community, the tool Morgan & Hunt (1994), Seo, Gun-su (2003), An, Min-Sub (2003), An, Jun-Mo and Han, Sang-Rok (1999) was used. And as a test tool of informal learning, the tool Sin, Eun-Kyung (2012), Lohman (2005), Kim, Hye-Young (2007) was used. Study findings are as following: First, as a result of analysis of influence of individual characteristic of career-interrupted women on informal learning, activity period of online community which is sub-theory of individual characteristic influenced positively on informal learning. Especially, among the components of informal learning, online community activity period and number of participation of formal and informal education had positive influence on learning opportunity exploration, and online community activity period had positive influence on learning with others. Also, online community activity period and number of participation of formal and informal education had positive influence on utilization of external resources, and online community activity period and career-interrupted period had positive influence on both introspection of the past and internal introspection. Second, as a result of analysis on influence of characteristic of online community on informal learning of career-interrupted women, sub-theory of characteristic of online community shared value, informativeness, and convenience of use had positive influence on informal learning. Especially, among the components of informal learning, shared value and informativeness had positive influence on learning opportunity exploration, and shared value and informativeness also had positive influence on learning with others. It showed shared value and convenience of use had positive influence on utilization of external resource, shared valued and convenience of use for introspection of the past, convenience of use for internal introspection had positive influence respectively. Based on study finding, study suggestions are as follows: since online community stimulate informal learning such as finding jobs and foundation for career-interrupted women, utilization of online community should be induced to them, online community should consider shared value, providing high quality information, and run convenient use of online community, and also imply that social support should be included to encourage participation of lifelong education for career-interrupted women.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.