[학위논문]직장 주부와 전업주부의 자녀가 사용하는 화장품 구매양상과 사용실태 The purchase and Usage of Cosmetics Used by the Children of Working Housewives and Non-working Housewives원문보기
우리나라의 현재 저출산문제로 자녀를 적게 낳는 대신 소중하게 키우려는 부모들이 늘어나게 되었고 또한 맞벌이 부모의 증가와 함께 가정의 수입이 높아지면서 부모들이 자녀들 화장품 구매 패턴도 소비자층의 변화와 함께 고가의 프리미엄 제품부터 시작해서 환경적인 영향이나 알레르기 질환을 케어해 줄수 있는 아토피 전용 제품, 천연 유기농 제품둘의 선호도가 점점 증가하는 추세이다. 본 연구의 결과는 크게 두 가지의 연구과제로 분류할 수 있다. 첫 번째는 어머니의 연령별, 자녀수, 자녀형태, 주부형태별 구매행태 및 사용실태에 대한 분석이다. 두 번째는 영,유아와 어린이 화장품의 마케팅 및 소비자의 인식도에 대한 분석이다. 특히나 직장주부와 전업주부를 구분하여 이번 연구를 진행하였는데 내 아이에게 사용하는 제품이다 보니 화장품의 품질이나 안전성을 중요시 하는 부분은 크게 차이가 없었지만 구매장소의 경우 직장주부만 방문판매경로에서 구매한다는 특이한 부분을 발견할수 있었고 제품의 효능적인 부분에서도 전업주부의 경우 자녀가 사용하는 화장품의 효능이 그리 우수하지 않다 라고 생각하는 점을 파악할수 있었다. 그리고 아직까지는 영,유아와 어린이 화장품의 사용브랜드는 1위가 수입 브랜드 인 점을 감안해볼 때 국내 브랜드가 수입브랜드 시장을 장악하려면 직장주부의 경우 유통채널적인 부분과 품질의 중요성을 내세워서 접근할 필요가 있고 전업주부의 경우 최근 다양한 스마트폰 어플을 이용한다던지 무료 샘플 체험 기회를 늘여 제품의 품질이 좋은 것을 인지하면서 제품을 구매할수 있는 다양한 방법의 판촉 기회를 늘일 필요가 있는 것으로 보인다. 또한 영,유아와 어린이 피부에 맞는 다양한 제품을 개발해서 출시한다면 좀더 영,유아와 어린이 시장이 성장할수 있지 않을까 예상된다. 본 연구를 통해 전체 응답자의 대부분이 내 아이를 위한 제품의 안전성을 중시하고 또한 더욱더 좋은 제품을 개발해 주길 바라는 응답자들이 많았으며 비약적으로 성장하고 있는 영,유아와 어린이 화장품 시장성을 재확인하였다. 성인화장품 시장에 비해 크게 성장하는 시장은 아니지만 아이들의 피부 타입에 맞는 ...
우리나라의 현재 저출산문제로 자녀를 적게 낳는 대신 소중하게 키우려는 부모들이 늘어나게 되었고 또한 맞벌이 부모의 증가와 함께 가정의 수입이 높아지면서 부모들이 자녀들 화장품 구매 패턴도 소비자층의 변화와 함께 고가의 프리미엄 제품부터 시작해서 환경적인 영향이나 알레르기 질환을 케어해 줄수 있는 아토피 전용 제품, 천연 유기농 제품둘의 선호도가 점점 증가하는 추세이다. 본 연구의 결과는 크게 두 가지의 연구과제로 분류할 수 있다. 첫 번째는 어머니의 연령별, 자녀수, 자녀형태, 주부형태별 구매행태 및 사용실태에 대한 분석이다. 두 번째는 영,유아와 어린이 화장품의 마케팅 및 소비자의 인식도에 대한 분석이다. 특히나 직장주부와 전업주부를 구분하여 이번 연구를 진행하였는데 내 아이에게 사용하는 제품이다 보니 화장품의 품질이나 안전성을 중요시 하는 부분은 크게 차이가 없었지만 구매장소의 경우 직장주부만 방문판매경로에서 구매한다는 특이한 부분을 발견할수 있었고 제품의 효능적인 부분에서도 전업주부의 경우 자녀가 사용하는 화장품의 효능이 그리 우수하지 않다 라고 생각하는 점을 파악할수 있었다. 그리고 아직까지는 영,유아와 어린이 화장품의 사용브랜드는 1위가 수입 브랜드 인 점을 감안해볼 때 국내 브랜드가 수입브랜드 시장을 장악하려면 직장주부의 경우 유통채널적인 부분과 품질의 중요성을 내세워서 접근할 필요가 있고 전업주부의 경우 최근 다양한 스마트폰 어플을 이용한다던지 무료 샘플 체험 기회를 늘여 제품의 품질이 좋은 것을 인지하면서 제품을 구매할수 있는 다양한 방법의 판촉 기회를 늘일 필요가 있는 것으로 보인다. 또한 영,유아와 어린이 피부에 맞는 다양한 제품을 개발해서 출시한다면 좀더 영,유아와 어린이 시장이 성장할수 있지 않을까 예상된다. 본 연구를 통해 전체 응답자의 대부분이 내 아이를 위한 제품의 안전성을 중시하고 또한 더욱더 좋은 제품을 개발해 주길 바라는 응답자들이 많았으며 비약적으로 성장하고 있는 영,유아와 어린이 화장품 시장성을 재확인하였다. 성인화장품 시장에 비해 크게 성장하는 시장은 아니지만 아이들의 피부 타입에 맞는 제품 개발을 꾸준히 한다면 본 연구는 영,유아와 어린이 화장품 시장의 제품개발과 시장 확대 방안을 위한 마케팅 전략을 수립하는 자료가 될 것이다
우리나라의 현재 저출산문제로 자녀를 적게 낳는 대신 소중하게 키우려는 부모들이 늘어나게 되었고 또한 맞벌이 부모의 증가와 함께 가정의 수입이 높아지면서 부모들이 자녀들 화장품 구매 패턴도 소비자층의 변화와 함께 고가의 프리미엄 제품부터 시작해서 환경적인 영향이나 알레르기 질환을 케어해 줄수 있는 아토피 전용 제품, 천연 유기농 제품둘의 선호도가 점점 증가하는 추세이다. 본 연구의 결과는 크게 두 가지의 연구과제로 분류할 수 있다. 첫 번째는 어머니의 연령별, 자녀수, 자녀형태, 주부형태별 구매행태 및 사용실태에 대한 분석이다. 두 번째는 영,유아와 어린이 화장품의 마케팅 및 소비자의 인식도에 대한 분석이다. 특히나 직장주부와 전업주부를 구분하여 이번 연구를 진행하였는데 내 아이에게 사용하는 제품이다 보니 화장품의 품질이나 안전성을 중요시 하는 부분은 크게 차이가 없었지만 구매장소의 경우 직장주부만 방문판매경로에서 구매한다는 특이한 부분을 발견할수 있었고 제품의 효능적인 부분에서도 전업주부의 경우 자녀가 사용하는 화장품의 효능이 그리 우수하지 않다 라고 생각하는 점을 파악할수 있었다. 그리고 아직까지는 영,유아와 어린이 화장품의 사용브랜드는 1위가 수입 브랜드 인 점을 감안해볼 때 국내 브랜드가 수입브랜드 시장을 장악하려면 직장주부의 경우 유통채널적인 부분과 품질의 중요성을 내세워서 접근할 필요가 있고 전업주부의 경우 최근 다양한 스마트폰 어플을 이용한다던지 무료 샘플 체험 기회를 늘여 제품의 품질이 좋은 것을 인지하면서 제품을 구매할수 있는 다양한 방법의 판촉 기회를 늘일 필요가 있는 것으로 보인다. 또한 영,유아와 어린이 피부에 맞는 다양한 제품을 개발해서 출시한다면 좀더 영,유아와 어린이 시장이 성장할수 있지 않을까 예상된다. 본 연구를 통해 전체 응답자의 대부분이 내 아이를 위한 제품의 안전성을 중시하고 또한 더욱더 좋은 제품을 개발해 주길 바라는 응답자들이 많았으며 비약적으로 성장하고 있는 영,유아와 어린이 화장품 시장성을 재확인하였다. 성인화장품 시장에 비해 크게 성장하는 시장은 아니지만 아이들의 피부 타입에 맞는 제품 개발을 꾸준히 한다면 본 연구는 영,유아와 어린이 화장품 시장의 제품개발과 시장 확대 방안을 위한 마케팅 전략을 수립하는 자료가 될 것이다
Due to the current low birth rate in Korea, the number of parents having less children and instead raising them more preciously is increasing and in accordance with the increase in both of the parents working, as the household income increases, there is a tendency of parents, along with the change o...
Due to the current low birth rate in Korea, the number of parents having less children and instead raising them more preciously is increasing and in accordance with the increase in both of the parents working, as the household income increases, there is a tendency of parents, along with the change of consumer levels, preferring from high-priced premium products to atopy and organic products that can cure environmental influences or allergic diseases, for their children’s cosmetic product purchasing patterns. The results of this study can be categorized into two study tasks. The first one is an analysis of the purchase and usage in sort of the mother’s age, number of children, children type, and type of housewife. The second one is an analysis of the marketing and consumer awareness of infants &children’s cosmetic products. Especially, this study was conducted by classifying working housewives and non-working housewives, and since the products are for the use of their children, there weren’t much differences in emphasizing the quality and safety of the products, but in terms of place of purchase, it was unusual that only working housewives purchased products by call sale routes, and also in terms of the efficiency of the products, non-working housewives thought that the efficiency of the products that their children use is not of high quality. In addition, considering that the No.1 cosmetics brand for infants &children is an imported brand, in order for domestic brands to dominate the imported brands market, in the case of working housewives, distribution channels and the impotance of quality products should be insisted, and in the case of non-working housewives, various ways of promotion opportunities seems necessary that allows for consumers to realize that the products are of high quality when purchasing through smart-phone applications and free samples. Also, developing and launching various products suitable for infants &children’s skin is expected to have the potential to give growth to the infants &children market. Through this study, most of the respondents answered that they value the safety of the products for their children and look forward to better products to be developed, and re-confirmed the rapidly growing marketability of infants &children’s cosmetic products. Although not as large growing as the adult cosmetics market, if developing products fit for children’s skin is continuously carried out, this study will serve as a resource for establishing a marketing strategy for expanding the market and product development of infants &children’s cosmetic products.
Due to the current low birth rate in Korea, the number of parents having less children and instead raising them more preciously is increasing and in accordance with the increase in both of the parents working, as the household income increases, there is a tendency of parents, along with the change of consumer levels, preferring from high-priced premium products to atopy and organic products that can cure environmental influences or allergic diseases, for their children’s cosmetic product purchasing patterns. The results of this study can be categorized into two study tasks. The first one is an analysis of the purchase and usage in sort of the mother’s age, number of children, children type, and type of housewife. The second one is an analysis of the marketing and consumer awareness of infants &children’s cosmetic products. Especially, this study was conducted by classifying working housewives and non-working housewives, and since the products are for the use of their children, there weren’t much differences in emphasizing the quality and safety of the products, but in terms of place of purchase, it was unusual that only working housewives purchased products by call sale routes, and also in terms of the efficiency of the products, non-working housewives thought that the efficiency of the products that their children use is not of high quality. In addition, considering that the No.1 cosmetics brand for infants &children is an imported brand, in order for domestic brands to dominate the imported brands market, in the case of working housewives, distribution channels and the impotance of quality products should be insisted, and in the case of non-working housewives, various ways of promotion opportunities seems necessary that allows for consumers to realize that the products are of high quality when purchasing through smart-phone applications and free samples. Also, developing and launching various products suitable for infants &children’s skin is expected to have the potential to give growth to the infants &children market. Through this study, most of the respondents answered that they value the safety of the products for their children and look forward to better products to be developed, and re-confirmed the rapidly growing marketability of infants &children’s cosmetic products. Although not as large growing as the adult cosmetics market, if developing products fit for children’s skin is continuously carried out, this study will serve as a resource for establishing a marketing strategy for expanding the market and product development of infants &children’s cosmetic products.
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