최근 스마트폰이 대중화되면서 청소년들이 스마트폰의 특정 애플리케이션인 카카오톡을 하면서 역기능적 사용으로 사회적으로 여러 가지 문제가 대두되고 있다. 카카오톡은 일종의 모바일 메신저인데 이 메신저를 주고받으며 왕따, 언어폭력, 학교와 가정에서의 일상생활 장애 등의 문제가 나타나는데, 이를 역기능적 사용이라 정의하고 역기능적 사용척도를 개발함을 본 연구의 목적으로 하였다. 척도개발을 위해 카카오톡을 사용하다 친구와 문제가 생겨 상담을 받은 6명의 중학생을 개별 면접하였고, 면접 시 녹음한 자료는 유목화하여 정리하였다. 이를 바탕으로 문항을 제작하였고, 제작한 문항의 적절성을 파악하기 위해 전문가로 하여금 ...
최근 스마트폰이 대중화되면서 청소년들이 스마트폰의 특정 애플리케이션인 카카오톡을 하면서 역기능적 사용으로 사회적으로 여러 가지 문제가 대두되고 있다. 카카오톡은 일종의 모바일 메신저인데 이 메신저를 주고받으며 왕따, 언어폭력, 학교와 가정에서의 일상생활 장애 등의 문제가 나타나는데, 이를 역기능적 사용이라 정의하고 역기능적 사용척도를 개발함을 본 연구의 목적으로 하였다. 척도개발을 위해 카카오톡을 사용하다 친구와 문제가 생겨 상담을 받은 6명의 중학생을 개별 면접하였고, 면접 시 녹음한 자료는 유목화하여 정리하였다. 이를 바탕으로 문항을 제작하였고, 제작한 문항의 적절성을 파악하기 위해 전문가로 하여금 내용타당도를 검증받고 수정 보완하여 자기보고식 5점 척도로 구성된 46문항을 제작하였다. 그 후 질문지의 신뢰도와 타당도를 검증하기 위해 현재 카카오톡을 사용하고 있는 경기도와 대전지역 중학생 300명을 대상으로 집단설문을 한 뒤 자료를 분석하였다. 자료 분석 결과 최종 30문항이 선정되었고, 3 개의 요인이 추출되었으며 일상생활장애, 가상의 대인관계 문제, 내성이라 명명하였다. 각 하위인별 Cronbach's α는 .929, .870, .819이었고 전체 신뢰도는 .943으로 높은 내적 일관성이 나타났다. 또한 척도의 준거타당도를 검증하기 위해 또래애착 척도와 충동성과의 상관분석을 하였다. 또래애착과는 일상생활장애를 제외한 하위요인 모두와 유의수준 .01에서 -.137~-.319로 부적상관이 나타났는데, 이는 스마트폰 중독과 또래애착과의 정적 상관이 있다는 선행연구와 다소 차이가 있었다. 충동성과 전체상관계수는 .40으로 유의수준 .01에서 어느 정도 상관을 유지하고 있었고, 각 요인별 상관도 .33~.37의 정적상관 관계에 있었다. 본 연구는 카카오톡의 중독의 개념을 포괄하는 의미의 역기능적 사용과 관련된 척도 개발이 목적이었고 이를 통해 카카오톡 관련 문제로 고민하는 청소년들의 상담 장면에 활용될 수 있고, 게임 중독위주의 인터넷 교육에 부가적으로 사용될 수 있을 것이다.
최근 스마트폰이 대중화되면서 청소년들이 스마트폰의 특정 애플리케이션인 카카오톡을 하면서 역기능적 사용으로 사회적으로 여러 가지 문제가 대두되고 있다. 카카오톡은 일종의 모바일 메신저인데 이 메신저를 주고받으며 왕따, 언어폭력, 학교와 가정에서의 일상생활 장애 등의 문제가 나타나는데, 이를 역기능적 사용이라 정의하고 역기능적 사용척도를 개발함을 본 연구의 목적으로 하였다. 척도개발을 위해 카카오톡을 사용하다 친구와 문제가 생겨 상담을 받은 6명의 중학생을 개별 면접하였고, 면접 시 녹음한 자료는 유목화하여 정리하였다. 이를 바탕으로 문항을 제작하였고, 제작한 문항의 적절성을 파악하기 위해 전문가로 하여금 내용타당도를 검증받고 수정 보완하여 자기보고식 5점 척도로 구성된 46문항을 제작하였다. 그 후 질문지의 신뢰도와 타당도를 검증하기 위해 현재 카카오톡을 사용하고 있는 경기도와 대전지역 중학생 300명을 대상으로 집단설문을 한 뒤 자료를 분석하였다. 자료 분석 결과 최종 30문항이 선정되었고, 3 개의 요인이 추출되었으며 일상생활장애, 가상의 대인관계 문제, 내성이라 명명하였다. 각 하위인별 Cronbach's α는 .929, .870, .819이었고 전체 신뢰도는 .943으로 높은 내적 일관성이 나타났다. 또한 척도의 준거타당도를 검증하기 위해 또래애착 척도와 충동성과의 상관분석을 하였다. 또래애착과는 일상생활장애를 제외한 하위요인 모두와 유의수준 .01에서 -.137~-.319로 부적상관이 나타났는데, 이는 스마트폰 중독과 또래애착과의 정적 상관이 있다는 선행연구와 다소 차이가 있었다. 충동성과 전체상관계수는 .40으로 유의수준 .01에서 어느 정도 상관을 유지하고 있었고, 각 요인별 상관도 .33~.37의 정적상관 관계에 있었다. 본 연구는 카카오톡의 중독의 개념을 포괄하는 의미의 역기능적 사용과 관련된 척도 개발이 목적이었고 이를 통해 카카오톡 관련 문제로 고민하는 청소년들의 상담 장면에 활용될 수 있고, 게임 중독위주의 인터넷 교육에 부가적으로 사용될 수 있을 것이다.
As Smart phones recently became more popular, a dysfunctional usage of ‘Kakao Talk’ application among teenagers are known to be socially problematic. Kakao Talk is a type of mobile messenger and when abused, it causes outcast, verbal violence, disruption of usual activity. We defined it as ‘dysfunct...
As Smart phones recently became more popular, a dysfunctional usage of ‘Kakao Talk’ application among teenagers are known to be socially problematic. Kakao Talk is a type of mobile messenger and when abused, it causes outcast, verbal violence, disruption of usual activity. We defined it as ‘dysfunctional use’ and this study focuses on developing a scale of dysfunctional use of Kakao Talk. 6 middle school students who experienced friendship conflicts due to Kakao Talk were individually interviewed and all sessions were recorded. Based on the classification process, I developed questions. To higher appropriacy, a number of professionals had verified and revised as well. 46 self-report questions in 5 points scale were made. To test validity and confidence level, I analyzed surveys from 300 middle school students in Kyeonggi and Daejeon area. As a result of analysis, final 30 questions were selected, and sampled into 3 factors, defined as disruption of usual activity, virtual personal relations issue, and tolerance. Each Cronbach’s α was .929, .870, .819 and the whole confidence level was .943, showing a high internal consistency. Also, a correlation analysis of peer attachment scale and impulsiveness were made to verify criteria validity. The result of peer attachment showed a negative correlation of .01 to -.137~-.319, which was quite different to preceding studies about positive correlation between smart phone addiction and peer attachment. The result of impulsiveness was .40 and .33~.37 with each factors: a positive correlation. A purpose of this study is to develop a scale related to dysfunctional use that covers a notion of a Kakao Talk Addiction. This scale can be utilized in a counselling of teenagers who have problems with Kakao talk, and an internet education of game addiction as well.
As Smart phones recently became more popular, a dysfunctional usage of ‘Kakao Talk’ application among teenagers are known to be socially problematic. Kakao Talk is a type of mobile messenger and when abused, it causes outcast, verbal violence, disruption of usual activity. We defined it as ‘dysfunctional use’ and this study focuses on developing a scale of dysfunctional use of Kakao Talk. 6 middle school students who experienced friendship conflicts due to Kakao Talk were individually interviewed and all sessions were recorded. Based on the classification process, I developed questions. To higher appropriacy, a number of professionals had verified and revised as well. 46 self-report questions in 5 points scale were made. To test validity and confidence level, I analyzed surveys from 300 middle school students in Kyeonggi and Daejeon area. As a result of analysis, final 30 questions were selected, and sampled into 3 factors, defined as disruption of usual activity, virtual personal relations issue, and tolerance. Each Cronbach’s α was .929, .870, .819 and the whole confidence level was .943, showing a high internal consistency. Also, a correlation analysis of peer attachment scale and impulsiveness were made to verify criteria validity. The result of peer attachment showed a negative correlation of .01 to -.137~-.319, which was quite different to preceding studies about positive correlation between smart phone addiction and peer attachment. The result of impulsiveness was .40 and .33~.37 with each factors: a positive correlation. A purpose of this study is to develop a scale related to dysfunctional use that covers a notion of a Kakao Talk Addiction. This scale can be utilized in a counselling of teenagers who have problems with Kakao talk, and an internet education of game addiction as well.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.