본 연구는 유아교사들이 인식하는 현재 핵심역량의 수준과 교육 요구는 어떠한가를 알아봄으로써 유아교사의 전문성 신장에 도움을 주는데 목적이 있다.
이와 같은 연구 목적을 위해 설정된 연구 문제는 다음과 같다.
1. 유아교사의 핵심역량 수준은 어떠한가?
2. 유아교사의 핵심역량 교육 요구도는 어떠한가?
3. 유아교사의 핵심역량에 대한 수준과 교육 요구도 간의 차이는 어떠한가?
본 연구의 대상은 부산광역시에 재직 중인 유아교사 480명이었다. 조사도구는 설문지이며 박은혜 외(2010)가 유치원 교사 핵심역량의 영역 및 내용을 개발한 것을 연구자가 설문지 형식에 맞게 제작하여 사용하였다. 설문지의 구체적인 문항은 교직인성 및 전문성 개발 역량 8문항, 학습자에 대한 이해 역량 4문항, 교육과정 운영 역량 14문항, 대인관계 및 ...
본 연구는 유아교사들이 인식하는 현재 핵심역량의 수준과 교육 요구는 어떠한가를 알아봄으로써 유아교사의 전문성 신장에 도움을 주는데 목적이 있다.
이와 같은 연구 목적을 위해 설정된 연구 문제는 다음과 같다.
1. 유아교사의 핵심역량 수준은 어떠한가?
2. 유아교사의 핵심역량 교육 요구도는 어떠한가?
3. 유아교사의 핵심역량에 대한 수준과 교육 요구도 간의 차이는 어떠한가?
본 연구의 대상은 부산광역시에 재직 중인 유아교사 480명이었다. 조사도구는 설문지이며 박은혜 외(2010)가 유치원 교사 핵심역량의 영역 및 내용을 개발한 것을 연구자가 설문지 형식에 맞게 제작하여 사용하였다. 설문지의 구체적인 문항은 교직인성 및 전문성 개발 역량 8문항, 학습자에 대한 이해 역량 4문항, 교육과정 운영 역량 14문항, 대인관계 및 의사소통 역량 8문항, 정보화 소양 역량 5문항, 학급운영 역량 5문항으로 총 44개 문항으로 구성되었다.
자료처리는 측정도구의 신뢰도를 살펴보기 위해 Cronbach α계수를 산출하였으며, 유아교사의 일반적인 특성을 파악하기 위해 빈도와 백분율을 산출하였다. 또한 유아교사의 핵심역량 수준 및 교육 요구도를 알아보기 위해 평균과 표준 편차를 산출하였으며 연구대상의 일반적 특성에 따른 유아교사의 핵심역량 수준과 교육 요구도의 차이를 살펴보기 위해 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였다. 마지막으로 유아교사의 핵심역량 수준과 교육 요구도 간의 차이를 살펴보기 위해 대응표본 t-test를 실시하였다.
본 연구에서 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 유아교사 핵심역량 수준 전체 평균은 3.51(SD=.47)로 5점 중 3점인‘보통이다’보다 높게 나타났다. 일반적 특성에 따른 유아교사의 핵심역량 수준은 연령, 담당학급연령, 교육경력, 학력, 전공, 직위, 근무기관유형에 따라 유의미한 차이가 나타났다.
둘째, 유아교사의 핵심역량 교육 요구도 평균은 4.01(SD=.57)로 5점 중 4점인‘필요하다’보다 높게 나타났다. 일반적 특성에 따른 유아교사의 핵심역량 교육 요구도 차이를 살펴본 결과 교육경력, 학력, 전공, 직위에 따라 유의미한 차이가 나타났으며 연령, 담당학급연령, 근무기관유형에 따라 유의미한 차이가 나타나지 않았다.
셋째, 유아교사의 핵심역량 수준 평균은 3.51(SD=.47)이고 유아교사의 핵심역량 교육 요구도 평균은 4.01(SD=.57)로 유아교사의 핵심역량에 대한 교육 요구도가 현재의 핵심 역량 수준보다 높게 나타났으며 이러한 차이는 t=-15.52(p<.001)로 통계적으로 유의미하였다.
이러한 연구결과를 토대로 결론을 제시하면 다음과 같다.
첫째, 유아교사들은 자신의 수준을 ‘보통’보다는 높게 인식하고 있었으나 충분한 역량을 갖춘 것으로 보기는 어렵다. 따라서 이러한 역량 수준을 좀 더 높이기 위한 체계적인 연수프로그램이 마련되어야 한다. 또한 교사의 일반적 특성에 따라 유아교사의 핵심역량 수준이 다르기 때문에 모든 교사들에게 일률적으로 적용되는 표준화된 프로그램은 효과를 기대하기 어려우며, 개별 교사의 수준을 교려한 맞춤형 역량 개발 프로그램이 필요하다.
둘째, 유아교사 핵심역량 교육 요구도는‘필요하다’보다 조금 높게 나타나 유아교사들의 핵심역량에 대한 교육 요구가 상대적으로 높음을 알 수 있었다. 또한 교사의 일반적 특성도 핵심역량 교육 요구에 영향을 미치는 중요한 변인이기는 하지만 이보다 본 연구의 결과에서 교육 요구가 높게 나타난 핵심역량 영역 및 하위내용의 순위가 시사하는 바가 크다. 따라서 유아교사의 교육 요구가 높게 나타난 역량부터 점진적으로 보완할 수 있도록 연수, 장학 등을 강화한다면 보다 효율적인 효과 기대할 수 있을 것이다.
셋째, 유아교사의 핵심역량 수준에 비해 교육 요구도가 더욱 높게 나타나 유아교사들이 자신의 핵심역량을 향상시키고자 하는 욕구를 가지고 있음을 알 수 있었다. 따라서 교사들이 핵심역량을 함양할 수 있도록 연수, 장학 등 체계적인 지원이 필요하다.
유아교사의 핵심역량의 수준과 교육 요구에 대해 조사한 본 연구는 교사 양성, 교사 교육, 교사 평가, 교사 임용 등과 연계하여 다양하게 활용될 수 있을 것이다.
본 연구는 유아교사들이 인식하는 현재 핵심역량의 수준과 교육 요구는 어떠한가를 알아봄으로써 유아교사의 전문성 신장에 도움을 주는데 목적이 있다.
이와 같은 연구 목적을 위해 설정된 연구 문제는 다음과 같다.
1. 유아교사의 핵심역량 수준은 어떠한가?
2. 유아교사의 핵심역량 교육 요구도는 어떠한가?
3. 유아교사의 핵심역량에 대한 수준과 교육 요구도 간의 차이는 어떠한가?
본 연구의 대상은 부산광역시에 재직 중인 유아교사 480명이었다. 조사도구는 설문지이며 박은혜 외(2010)가 유치원 교사 핵심역량의 영역 및 내용을 개발한 것을 연구자가 설문지 형식에 맞게 제작하여 사용하였다. 설문지의 구체적인 문항은 교직인성 및 전문성 개발 역량 8문항, 학습자에 대한 이해 역량 4문항, 교육과정 운영 역량 14문항, 대인관계 및 의사소통 역량 8문항, 정보화 소양 역량 5문항, 학급운영 역량 5문항으로 총 44개 문항으로 구성되었다.
자료처리는 측정도구의 신뢰도를 살펴보기 위해 Cronbach α계수를 산출하였으며, 유아교사의 일반적인 특성을 파악하기 위해 빈도와 백분율을 산출하였다. 또한 유아교사의 핵심역량 수준 및 교육 요구도를 알아보기 위해 평균과 표준 편차를 산출하였으며 연구대상의 일반적 특성에 따른 유아교사의 핵심역량 수준과 교육 요구도의 차이를 살펴보기 위해 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였다. 마지막으로 유아교사의 핵심역량 수준과 교육 요구도 간의 차이를 살펴보기 위해 대응표본 t-test를 실시하였다.
본 연구에서 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 유아교사 핵심역량 수준 전체 평균은 3.51(SD=.47)로 5점 중 3점인‘보통이다’보다 높게 나타났다. 일반적 특성에 따른 유아교사의 핵심역량 수준은 연령, 담당학급연령, 교육경력, 학력, 전공, 직위, 근무기관유형에 따라 유의미한 차이가 나타났다.
둘째, 유아교사의 핵심역량 교육 요구도 평균은 4.01(SD=.57)로 5점 중 4점인‘필요하다’보다 높게 나타났다. 일반적 특성에 따른 유아교사의 핵심역량 교육 요구도 차이를 살펴본 결과 교육경력, 학력, 전공, 직위에 따라 유의미한 차이가 나타났으며 연령, 담당학급연령, 근무기관유형에 따라 유의미한 차이가 나타나지 않았다.
셋째, 유아교사의 핵심역량 수준 평균은 3.51(SD=.47)이고 유아교사의 핵심역량 교육 요구도 평균은 4.01(SD=.57)로 유아교사의 핵심역량에 대한 교육 요구도가 현재의 핵심 역량 수준보다 높게 나타났으며 이러한 차이는 t=-15.52(p<.001)로 통계적으로 유의미하였다.
이러한 연구결과를 토대로 결론을 제시하면 다음과 같다.
첫째, 유아교사들은 자신의 수준을 ‘보통’보다는 높게 인식하고 있었으나 충분한 역량을 갖춘 것으로 보기는 어렵다. 따라서 이러한 역량 수준을 좀 더 높이기 위한 체계적인 연수프로그램이 마련되어야 한다. 또한 교사의 일반적 특성에 따라 유아교사의 핵심역량 수준이 다르기 때문에 모든 교사들에게 일률적으로 적용되는 표준화된 프로그램은 효과를 기대하기 어려우며, 개별 교사의 수준을 교려한 맞춤형 역량 개발 프로그램이 필요하다.
둘째, 유아교사 핵심역량 교육 요구도는‘필요하다’보다 조금 높게 나타나 유아교사들의 핵심역량에 대한 교육 요구가 상대적으로 높음을 알 수 있었다. 또한 교사의 일반적 특성도 핵심역량 교육 요구에 영향을 미치는 중요한 변인이기는 하지만 이보다 본 연구의 결과에서 교육 요구가 높게 나타난 핵심역량 영역 및 하위내용의 순위가 시사하는 바가 크다. 따라서 유아교사의 교육 요구가 높게 나타난 역량부터 점진적으로 보완할 수 있도록 연수, 장학 등을 강화한다면 보다 효율적인 효과 기대할 수 있을 것이다.
셋째, 유아교사의 핵심역량 수준에 비해 교육 요구도가 더욱 높게 나타나 유아교사들이 자신의 핵심역량을 향상시키고자 하는 욕구를 가지고 있음을 알 수 있었다. 따라서 교사들이 핵심역량을 함양할 수 있도록 연수, 장학 등 체계적인 지원이 필요하다.
유아교사의 핵심역량의 수준과 교육 요구에 대해 조사한 본 연구는 교사 양성, 교사 교육, 교사 평가, 교사 임용 등과 연계하여 다양하게 활용될 수 있을 것이다.
The purpose of this research is to be helpful for improving early childhood teacher's professionalism by examining the current standard of core competency and request of educational that childhood teachers recognize.
For this purpose, the following research questions were established.
1. How abou...
The purpose of this research is to be helpful for improving early childhood teacher's professionalism by examining the current standard of core competency and request of educational that childhood teachers recognize.
For this purpose, the following research questions were established.
1. How about the standard of early childhood teacher's core competency?
2. How about the educational request of early childhood teacher's core competency?
3. How about the differences between the standard and of educational request of early childhood teacher's core competency?
The subject of this research was 480 childhood teachers who are working in Busan. The tool of research was questionnaires and what Park Eunhye et al.(2010) developed for sectors and contents of early childhood teacher's core competency was manufactured for the form of questionnaire and used by this researcher. Concrete questions of questionnaire were organized by total 44 questions. (8 questions of teaching personality and professionalism developmental competency, 4 questions of understanding competency for learners, 14 questions of curriculum operation competency, 8 questions of interpersonal relations and communication competency, 5 questions of information knowledge and 5 questions of class operation competency)
For the treatment of materials, Cronbach α coefficient was calculated so as to examine the reliability of measuring tool and frequency and percentage were calculated so as to grasp general examine standard of early childhood teacher's core competency and request of education. And, one-way ANOVA was conducted so as to examine the standard of early childhood teacher's core competency and request of education by general characteristics of research subject.
The results of this reserch are summed as follows.
The first, the general average of early childhood teacher's core competency was 3.51(SD=.47) which is higher than 3 score 'common' of the 5 perfect score. The standard of early childhood teacher's core competency by general characteristics showed significant differences by age, class age, educational career, academic achievement, major, position and working institution form.
The second, the average of request for early childhood teacher's core competency was 4.01(SD=.57) which is higher than 4 score 'necessary' of the 5 perfect score. The differences of the educational request for early childhood teacher's core competency by general characteristics were examined. As the result, there were significant differences by educational career, academic achievement, major and position. And, there was no significant difference by age, class age and working institution form.
The third, the average of early childhood teacher's core competency was 3.51(SD=.47) and the average of educational request for early childhood teacher's core competency was 4.01(SD=.57). The educational request for early childhood teacher's core competency was higher than the current standard of core competency. And, the differences were t=-15.52(p<.001), so significant statistically.
Based on these results, the following conclusions are presented.
The first, children teachers recognized their standard as more than 'common', but it's difficult to consider they have sufficient competency. Therefore, systematic training program must be prepared for improving the standard of competency. Also, the standard of early childhood teacher's core competency is different by teacher's general characteristics, so it's difficult to expect standardized program which can be applied to all of teachers. And competency developing program customized to the standard of individual teacher must be developed.
The second, the educational request of early childhood teacher's core competency was a little higher than 'necessary', so the educational request for early childhood teacher's core competency was relatively high. In addition, teacher's general characteristics is an important variable which makes an effect on the educational request of core competency, but the sector of core competency that educational request was high in the result of this research and order of sub-contents show lots of implications. Therefore, if strengthening training, scholarship, etc. so as to complement from the competency showing lots of educational requests of children teacher gradually, more effective results can be expected.
The third, educational request was higher than the standard of early childhood teacher's core competency, so children teachers had the desire to improve their core competency. Therefore, systematic supports such as training, scholarship, etc. are necessary so that teachers can cultivate core competency.
This research which studied on the standard of early childhood teacher's core competency and educational request will be utilized variously in relation to teacher cultivation, teacher education, teacher evaluation, teacher recruitment, etc.
The purpose of this research is to be helpful for improving early childhood teacher's professionalism by examining the current standard of core competency and request of educational that childhood teachers recognize.
For this purpose, the following research questions were established.
1. How about the standard of early childhood teacher's core competency?
2. How about the educational request of early childhood teacher's core competency?
3. How about the differences between the standard and of educational request of early childhood teacher's core competency?
The subject of this research was 480 childhood teachers who are working in Busan. The tool of research was questionnaires and what Park Eunhye et al.(2010) developed for sectors and contents of early childhood teacher's core competency was manufactured for the form of questionnaire and used by this researcher. Concrete questions of questionnaire were organized by total 44 questions. (8 questions of teaching personality and professionalism developmental competency, 4 questions of understanding competency for learners, 14 questions of curriculum operation competency, 8 questions of interpersonal relations and communication competency, 5 questions of information knowledge and 5 questions of class operation competency)
For the treatment of materials, Cronbach α coefficient was calculated so as to examine the reliability of measuring tool and frequency and percentage were calculated so as to grasp general examine standard of early childhood teacher's core competency and request of education. And, one-way ANOVA was conducted so as to examine the standard of early childhood teacher's core competency and request of education by general characteristics of research subject.
The results of this reserch are summed as follows.
The first, the general average of early childhood teacher's core competency was 3.51(SD=.47) which is higher than 3 score 'common' of the 5 perfect score. The standard of early childhood teacher's core competency by general characteristics showed significant differences by age, class age, educational career, academic achievement, major, position and working institution form.
The second, the average of request for early childhood teacher's core competency was 4.01(SD=.57) which is higher than 4 score 'necessary' of the 5 perfect score. The differences of the educational request for early childhood teacher's core competency by general characteristics were examined. As the result, there were significant differences by educational career, academic achievement, major and position. And, there was no significant difference by age, class age and working institution form.
The third, the average of early childhood teacher's core competency was 3.51(SD=.47) and the average of educational request for early childhood teacher's core competency was 4.01(SD=.57). The educational request for early childhood teacher's core competency was higher than the current standard of core competency. And, the differences were t=-15.52(p<.001), so significant statistically.
Based on these results, the following conclusions are presented.
The first, children teachers recognized their standard as more than 'common', but it's difficult to consider they have sufficient competency. Therefore, systematic training program must be prepared for improving the standard of competency. Also, the standard of early childhood teacher's core competency is different by teacher's general characteristics, so it's difficult to expect standardized program which can be applied to all of teachers. And competency developing program customized to the standard of individual teacher must be developed.
The second, the educational request of early childhood teacher's core competency was a little higher than 'necessary', so the educational request for early childhood teacher's core competency was relatively high. In addition, teacher's general characteristics is an important variable which makes an effect on the educational request of core competency, but the sector of core competency that educational request was high in the result of this research and order of sub-contents show lots of implications. Therefore, if strengthening training, scholarship, etc. so as to complement from the competency showing lots of educational requests of children teacher gradually, more effective results can be expected.
The third, educational request was higher than the standard of early childhood teacher's core competency, so children teachers had the desire to improve their core competency. Therefore, systematic supports such as training, scholarship, etc. are necessary so that teachers can cultivate core competency.
This research which studied on the standard of early childhood teacher's core competency and educational request will be utilized variously in relation to teacher cultivation, teacher education, teacher evaluation, teacher recruitment, etc.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.