뇌성마비아동의 손 기능 향상을 위한 발달적 미술치료 프로그램 개발 및 적용 (The) development and application of art therapy program to enhance hand-function on children with cerebral palsy원문보기
본 연구의 목적은 뇌성마비아동의 손 기능 향상을 위한 발달적 미술치료 프로그램을 개발하여 그 효과를 살펴보기 위한 것이다. 발달적 미술치료 프로그램 개발은 문헌고찰을 통해 발달적 미술치료의 단계와 단계별 매체 및 도구 활용, 뇌성마비아동의 손 기능 발달 등을 살펴보았다. 구성된 발달적 미술치료 프로그램의 타당도 검증을 위해 미술치료 수련 전문가 2인으로부터 검토를 거쳤다. 발달적 미술치료 프로그램의 효과를 검증하기 위해 전조작기에 있는 경도인지장애를 가진 경직형 뇌성마비아동 2명을 연구대상으로 선정하여 주 5회, 총 25회기, 매 회기별 30분 동안 실험을 실시하였다. 프로그램의 효과를 확인하기 위하여 ...
본 연구의 목적은 뇌성마비아동의 손 기능 향상을 위한 발달적 미술치료 프로그램을 개발하여 그 효과를 살펴보기 위한 것이다. 발달적 미술치료 프로그램 개발은 문헌고찰을 통해 발달적 미술치료의 단계와 단계별 매체 및 도구 활용, 뇌성마비아동의 손 기능 발달 등을 살펴보았다. 구성된 발달적 미술치료 프로그램의 타당도 검증을 위해 미술치료 수련 전문가 2인으로부터 검토를 거쳤다. 발달적 미술치료 프로그램의 효과를 검증하기 위해 전조작기에 있는 경도인지장애를 가진 경직형 뇌성마비아동 2명을 연구대상으로 선정하여 주 5회, 총 25회기, 매 회기별 30분 동안 실험을 실시하였다. 프로그램의 효과를 확인하기 위하여 손 기능 검사, 회기 내 손 기능과 관련된 변화 관찰, 쓰기 변화를 살폈다. 손 기능은 손목 외전하여 카드 뒤집기, 손끝 집기, 힘을 유지하여 옮기기, 이완하여 물체 쌓기, 도구 조작하기의 5개 영역 수행 속도를 측정하였다. 연구 결과 손 기능이 향상되었음을 알 수 있었다. 쓰기 검사에서도 보고쓰기, 겹쳐쓰기 등에 모두 긍정적인 변화가 나타났다. 회기 내 손 기능과 관련된 반응에서도 손동작에 관한 표현과 질문들을 많이 하며 연구자의 안내대로 손동작을 바르게 하고자 노력하는 변화를 보였다. 또한 연구대상의 치료사와 부모님들을 대상으로 치료 프로그램에 대한 만족도 조사를 실시해 본 결과 만족도도 높게 나타났다. 본 연구는 발달적 미술치료를 이론적 토대로 한 연구로써 뇌성마비아동의 손 기능 발달 단계와 손동작 형태 분석에 기초하여 매체활용 방안을 마련한 프로그램 구성 및 개발이라는 점에서 그 의의가 있다.
본 연구의 목적은 뇌성마비아동의 손 기능 향상을 위한 발달적 미술치료 프로그램을 개발하여 그 효과를 살펴보기 위한 것이다. 발달적 미술치료 프로그램 개발은 문헌고찰을 통해 발달적 미술치료의 단계와 단계별 매체 및 도구 활용, 뇌성마비아동의 손 기능 발달 등을 살펴보았다. 구성된 발달적 미술치료 프로그램의 타당도 검증을 위해 미술치료 수련 전문가 2인으로부터 검토를 거쳤다. 발달적 미술치료 프로그램의 효과를 검증하기 위해 전조작기에 있는 경도인지장애를 가진 경직형 뇌성마비아동 2명을 연구대상으로 선정하여 주 5회, 총 25회기, 매 회기별 30분 동안 실험을 실시하였다. 프로그램의 효과를 확인하기 위하여 손 기능 검사, 회기 내 손 기능과 관련된 변화 관찰, 쓰기 변화를 살폈다. 손 기능은 손목 외전하여 카드 뒤집기, 손끝 집기, 힘을 유지하여 옮기기, 이완하여 물체 쌓기, 도구 조작하기의 5개 영역 수행 속도를 측정하였다. 연구 결과 손 기능이 향상되었음을 알 수 있었다. 쓰기 검사에서도 보고쓰기, 겹쳐쓰기 등에 모두 긍정적인 변화가 나타났다. 회기 내 손 기능과 관련된 반응에서도 손동작에 관한 표현과 질문들을 많이 하며 연구자의 안내대로 손동작을 바르게 하고자 노력하는 변화를 보였다. 또한 연구대상의 치료사와 부모님들을 대상으로 치료 프로그램에 대한 만족도 조사를 실시해 본 결과 만족도도 높게 나타났다. 본 연구는 발달적 미술치료를 이론적 토대로 한 연구로써 뇌성마비아동의 손 기능 발달 단계와 손동작 형태 분석에 기초하여 매체활용 방안을 마련한 프로그램 구성 및 개발이라는 점에서 그 의의가 있다.
This study was conducted to determine the effectiveness of the art therapy program to enhance the hand function among children with Cerebral Palsy. The development of the art therapy program was made through literature reviews which focused on the different levels of developmental art therapy. Liter...
This study was conducted to determine the effectiveness of the art therapy program to enhance the hand function among children with Cerebral Palsy. The development of the art therapy program was made through literature reviews which focused on the different levels of developmental art therapy. Literature reviews were also used to discover the various mediums and tools used in the different levels of developmental art therapy, as well as to discover how to enhance hand function among children with cerebral palsy. In order to validate the art therapy program, two art therapy training specialists were involved in reviewing the program. Furthermore, in order to prove the effectiveness of the art therapy program, two children with cerebral palsy in the pre-control period were studied, five times per week, for a total of 25 meetings. Each meeting lasted for 30 minutes. In order to verify the effective of the program, hand function tests, changes made during each session, and changes in writing were observed. Observations were made on the following five tasks: flipping a card with the palm facing up, using fingertips to pick up objects, moving objects while maintaining strength, relaxing the hand to stack objects, and manipulating tools. The results of these observations proved that their hand functions were enhanced. When observing the children’s writing, the results of copying and tracing demonstrated positive results. When observing the changes made during each session, the children expressed their thoughts on their hand movements, asked many questions, as well as made efforts to form the proper hand movements that the research facilitators requested from them. Also, when surveys were conducted on the therapists and parents of these children, many expressed their satisfaction with the therapy program. This study on the developmental art therapy program was conducted on the basis of developmental art therapy theory, and therefore, acts as a foundation for the analysis of hand-function and hand-movements among children with cerebral palsy. It is meaningful in a sense that it has been prepared to measure the component of th media.
This study was conducted to determine the effectiveness of the art therapy program to enhance the hand function among children with Cerebral Palsy. The development of the art therapy program was made through literature reviews which focused on the different levels of developmental art therapy. Literature reviews were also used to discover the various mediums and tools used in the different levels of developmental art therapy, as well as to discover how to enhance hand function among children with cerebral palsy. In order to validate the art therapy program, two art therapy training specialists were involved in reviewing the program. Furthermore, in order to prove the effectiveness of the art therapy program, two children with cerebral palsy in the pre-control period were studied, five times per week, for a total of 25 meetings. Each meeting lasted for 30 minutes. In order to verify the effective of the program, hand function tests, changes made during each session, and changes in writing were observed. Observations were made on the following five tasks: flipping a card with the palm facing up, using fingertips to pick up objects, moving objects while maintaining strength, relaxing the hand to stack objects, and manipulating tools. The results of these observations proved that their hand functions were enhanced. When observing the children’s writing, the results of copying and tracing demonstrated positive results. When observing the changes made during each session, the children expressed their thoughts on their hand movements, asked many questions, as well as made efforts to form the proper hand movements that the research facilitators requested from them. Also, when surveys were conducted on the therapists and parents of these children, many expressed their satisfaction with the therapy program. This study on the developmental art therapy program was conducted on the basis of developmental art therapy theory, and therefore, acts as a foundation for the analysis of hand-function and hand-movements among children with cerebral palsy. It is meaningful in a sense that it has been prepared to measure the component of th media.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.