의사소통 중심 스피치 프로그램이 말더듬 아동의 유창성과 의사소통태도 및 자아존중감에 미치는 효과 The Effect of Communication Centered Speech Program on Stuttering Children's Fluency, Communication Attitude, and Self Esteem.원문보기
의사소통 중심의 스피치 프로그램은 스피치 기술과 언어적이고 비언어적인 스피치 요소의 훈련을 통해 다양한 상황에서 자신의 생각을 상대방에게 효과적으로 전달할 수 있도록 구성되어진 프로그램으로 말하기 능력을 향상시켜 스피치 능력의 증진 및 자신감을 향상시키는 역할을 한다. 이러한 의사소통 중심 스피치 프로그램은 말더듬 아동에게도 유용하고 긍정적인 영향을 미칠 것으로 보고 말더듬 아동의 유창성(말더듬 빈도와 비율)과 의사소통태도 및 자아존중감에 미치는 효과를 검증하는 데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 위하여 대구광역시 만 5세 말더듬 아동 5명을 대상으로 실시하였으며 프로그램은 총 12회기로 프로그램의 효과를 살펴보기 위하여 사전-사후 대응표본 ...
의사소통 중심의 스피치 프로그램은 스피치 기술과 언어적이고 비언어적인 스피치 요소의 훈련을 통해 다양한 상황에서 자신의 생각을 상대방에게 효과적으로 전달할 수 있도록 구성되어진 프로그램으로 말하기 능력을 향상시켜 스피치 능력의 증진 및 자신감을 향상시키는 역할을 한다. 이러한 의사소통 중심 스피치 프로그램은 말더듬 아동에게도 유용하고 긍정적인 영향을 미칠 것으로 보고 말더듬 아동의 유창성(말더듬 빈도와 비율)과 의사소통태도 및 자아존중감에 미치는 효과를 검증하는 데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 위하여 대구광역시 만 5세 말더듬 아동 5명을 대상으로 실시하였으며 프로그램은 총 12회기로 프로그램의 효과를 살펴보기 위하여 사전-사후 대응표본 t검증으로 분석하였고, 사전-사후 평가를 실시하여 범주별 점수를 표로 나타내었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 의사소통 중심의 스피치 프로그램을 말더듬 아동에게 실시한 결과 대상자 모두 말더듬 빈도와 비율에서 개선을 보여 유창성 향상에 긍정적 효과가 나타났다. 둘째, 의사소통 중심의 스피치 프로그램을 말더듬 아동에게 실시한 결과 대상자 모두 의사소통태도에 긍정적인 효과가 나타났다. 셋째, 의사소통 중심의 스피치 프로그램을 말더듬 아동에게 실시한 결과 대상자 모두 자아존중감이 향상을 보여 긍정적 효과가 나타났다. 따라서, 의사소통 중심 스피치 프로그램은 말더듬 아동의 말더듬 빈도와 의사소통태도 및 자아존중감 개선향상에 도움이 된다는 것을 알 수 있다. 이러한 결과는 언어치료의 현장에서 말더듬 아동의 언어치료와 의사소통태도를 증진시키기 위한 프로그램으로 활용되며, 말더듬 아동의 자아존중감의 향상에 긍정적인 영향을 미치길 기대한다.
의사소통 중심의 스피치 프로그램은 스피치 기술과 언어적이고 비언어적인 스피치 요소의 훈련을 통해 다양한 상황에서 자신의 생각을 상대방에게 효과적으로 전달할 수 있도록 구성되어진 프로그램으로 말하기 능력을 향상시켜 스피치 능력의 증진 및 자신감을 향상시키는 역할을 한다. 이러한 의사소통 중심 스피치 프로그램은 말더듬 아동에게도 유용하고 긍정적인 영향을 미칠 것으로 보고 말더듬 아동의 유창성(말더듬 빈도와 비율)과 의사소통태도 및 자아존중감에 미치는 효과를 검증하는 데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 위하여 대구광역시 만 5세 말더듬 아동 5명을 대상으로 실시하였으며 프로그램은 총 12회기로 프로그램의 효과를 살펴보기 위하여 사전-사후 대응표본 t검증으로 분석하였고, 사전-사후 평가를 실시하여 범주별 점수를 표로 나타내었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 의사소통 중심의 스피치 프로그램을 말더듬 아동에게 실시한 결과 대상자 모두 말더듬 빈도와 비율에서 개선을 보여 유창성 향상에 긍정적 효과가 나타났다. 둘째, 의사소통 중심의 스피치 프로그램을 말더듬 아동에게 실시한 결과 대상자 모두 의사소통태도에 긍정적인 효과가 나타났다. 셋째, 의사소통 중심의 스피치 프로그램을 말더듬 아동에게 실시한 결과 대상자 모두 자아존중감이 향상을 보여 긍정적 효과가 나타났다. 따라서, 의사소통 중심 스피치 프로그램은 말더듬 아동의 말더듬 빈도와 의사소통태도 및 자아존중감 개선향상에 도움이 된다는 것을 알 수 있다. 이러한 결과는 언어치료의 현장에서 말더듬 아동의 언어치료와 의사소통태도를 증진시키기 위한 프로그램으로 활용되며, 말더듬 아동의 자아존중감의 향상에 긍정적인 영향을 미치길 기대한다.
The purpose of this study was to investigate the effect of speech program on stuttering children’s fluency(frequency and ratio of stuttering), communication attitude, and self esteem. Communication centered speech programs consisted of 12 classes. Five stuttering children aged 5 participated in this...
The purpose of this study was to investigate the effect of speech program on stuttering children’s fluency(frequency and ratio of stuttering), communication attitude, and self esteem. Communication centered speech programs consisted of 12 classes. Five stuttering children aged 5 participated in this study and were tested before and after. Data were analyzed by paired t-test. The results of this study were as follows: First, the communication centered speech program has enhanced fluency of stuttering children, that is, reducing frequency and ratio of stuttering. This result has proved that the speech programs had positive effect in improving stuttering children's fluency. Second, the communication centered speech program has enhanced communication attitude of stuttering children. This result has proved that the speech programs had positive effect in improving stuttering children's communication attitude. Third, the communication centered speech program has enhanced self esteem of stuttering children. This result has proved that the speech programs had positive effect in improving self esteem of stuttering children. These results have suggested that the speech program will help to improve fluency, communication attitude and self-esteem of stuttering children in clinical settings and contribute to developing speech programs.
The purpose of this study was to investigate the effect of speech program on stuttering children’s fluency(frequency and ratio of stuttering), communication attitude, and self esteem. Communication centered speech programs consisted of 12 classes. Five stuttering children aged 5 participated in this study and were tested before and after. Data were analyzed by paired t-test. The results of this study were as follows: First, the communication centered speech program has enhanced fluency of stuttering children, that is, reducing frequency and ratio of stuttering. This result has proved that the speech programs had positive effect in improving stuttering children's fluency. Second, the communication centered speech program has enhanced communication attitude of stuttering children. This result has proved that the speech programs had positive effect in improving stuttering children's communication attitude. Third, the communication centered speech program has enhanced self esteem of stuttering children. This result has proved that the speech programs had positive effect in improving self esteem of stuttering children. These results have suggested that the speech program will help to improve fluency, communication attitude and self-esteem of stuttering children in clinical settings and contribute to developing speech programs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.