본 연구는 가정에서 만 1세 영아의 그림책 보기와 관련된 문제점을 파악하고 부모의 역할을 지원하기 위해서 실시한 실행연구이다. 만 1세 영아가 그림책을 보는 상황을 관찰하여 문제점을 파악하고 이를 개선하기 위한 방안을 모색하여 실행하였으며, 그 과정을 통해 영아와 어머니가 어떻게 변화하였는지 분석하였다. 이러한 연구 목적에 따라 설정된 연구 문제는 다음과 같다.
1. 가정에서 만 1세 영아의 그림책 보기와 관련된 문제점은 무엇인가?
2. 가정에서 만 1세 영아의 그림책 보기와 관련된 문제점을 개선하기 위한 실행 방안은 어떠한가?
3. 그림책 보기와 관련된 문제점 개선을 위한 실행과정에서 나타난 영아와 어머니의 변화는 어떠한가?
본 연구는 서울특별시에 위치한 만 1세 여아 소연이의 집에서 이루어졌으며, 연구 참여자는 연구자의 사촌 조카인 소연이와 소연이의 어머니, 본 연구자이다. 연구기간은 2012년 10월 15일부터 2013년 1월 9일까지이다. 이 기간 동안 연구자는 일과 중 자연스럽게 그림책을 접하는 모습과 영아와 어머니가 그림책을 보는 상황을 관찰하고, 가정에서 만 1세 영아의 그림책 보기와 관련된 문제점을 분석하였다. Kemmis와 McTaggart의 자기반성적 실행연구 사이클 모형을 기본으로 하여 그림책을 보는 상황에서 문제점을 파악하고, 개선하기 위해 계획을 하며, 실행 및 관찰을 거친 후 반성의 과정을 거쳐 다시 재 계획을 하는 순환과정을 반복하였다. 연구의 과정에서 연구자는 참여관찰을 하며 동영상을 촬영하였고, 어머니 면담, 관찰자 노트, 반성적 저널, 사진 자료 등을 수집하였다. 수집한 자료를 바탕으로 범주화하여 분석하였으며, 분석의 과정은 지도교수 및 영아교육에 대한 경험이 풍부한 전문가, 유아교사, 어머니와 협의하는 등의 절차를 통해 이루어졌다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 그림책 보기와 관련된 문제점으로는 ...
본 연구는 가정에서 만 1세 영아의 그림책 보기와 관련된 문제점을 파악하고 부모의 역할을 지원하기 위해서 실시한 실행연구이다. 만 1세 영아가 그림책을 보는 상황을 관찰하여 문제점을 파악하고 이를 개선하기 위한 방안을 모색하여 실행하였으며, 그 과정을 통해 영아와 어머니가 어떻게 변화하였는지 분석하였다. 이러한 연구 목적에 따라 설정된 연구 문제는 다음과 같다.
1. 가정에서 만 1세 영아의 그림책 보기와 관련된 문제점은 무엇인가?
2. 가정에서 만 1세 영아의 그림책 보기와 관련된 문제점을 개선하기 위한 실행 방안은 어떠한가?
3. 그림책 보기와 관련된 문제점 개선을 위한 실행과정에서 나타난 영아와 어머니의 변화는 어떠한가?
본 연구는 서울특별시에 위치한 만 1세 여아 소연이의 집에서 이루어졌으며, 연구 참여자는 연구자의 사촌 조카인 소연이와 소연이의 어머니, 본 연구자이다. 연구기간은 2012년 10월 15일부터 2013년 1월 9일까지이다. 이 기간 동안 연구자는 일과 중 자연스럽게 그림책을 접하는 모습과 영아와 어머니가 그림책을 보는 상황을 관찰하고, 가정에서 만 1세 영아의 그림책 보기와 관련된 문제점을 분석하였다. Kemmis와 McTaggart의 자기반성적 실행연구 사이클 모형을 기본으로 하여 그림책을 보는 상황에서 문제점을 파악하고, 개선하기 위해 계획을 하며, 실행 및 관찰을 거친 후 반성의 과정을 거쳐 다시 재 계획을 하는 순환과정을 반복하였다. 연구의 과정에서 연구자는 참여관찰을 하며 동영상을 촬영하였고, 어머니 면담, 관찰자 노트, 반성적 저널, 사진 자료 등을 수집하였다. 수집한 자료를 바탕으로 범주화하여 분석하였으며, 분석의 과정은 지도교수 및 영아교육에 대한 경험이 풍부한 전문가, 유아교사, 어머니와 협의하는 등의 절차를 통해 이루어졌다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 그림책 보기와 관련된 문제점으로는 물리적 환경 요인과 어머니 요인이 나타났다. 가정의 물리적 환경에서의 문제점은 주의집중을 분산시키는 환경, 영아의 눈높이에 맞지 않는 위치에 제공되어 있는 그림책, 발달적 특징에 적합하지 않은 그림책 제공으로 분석되었다. 어머니와 관련된 요인은 어머니의 일방적인 그림책 읽어주기, 영아의 발달적 특징에 맞는 그림책의 의미에 대한 인식 부족, 적절하지 못한 상호작용으로 분석되었다.
둘째, 가정에서의 그림책 보기와 관련된 문제점을 개선하기 위해 발견된 문제점을 토대로 개선방안을 실행하였다.
먼저 물리적 환경 요인 개선을 위해 놀잇감들을 정리하여 주변 환경을 정돈하였고, 그림책을 영아의 눈높이에 맞는 칸에 제공하였다. 그 결과 영아가 그림책을 떨어뜨리는 놀이는 즐겼으나 그림책 보기로 이어지지 않는 경우가 많아 눈높이가 맞는 칸에 제공하는 것과 함께 그림책의 표지가 보이도록 배치하였다. 또, 만 1세 영아의 발달적 특징에 적합한 그림책을 선정한 후 반응을 보며 순차적으로 제공해주어 그림책에 대한 관심을 높였다.
어머니 요인 개선을 위해 어머니와 함께 그림책 보기 상황에 대해 촬영한 동영상을 보며 스스로 문제점을 인식해보도록 하였고, 만 1세 영아의 발달 단계에 대한 자료를 제공하여 그 시기 영아들이 그림책을 대하는 태도에 대해 이해를 높였다. 또, 만 1세 영아에게 적절한 그림책 보여주는 방법, 그림책을 활용하여 할 수 있는 놀이, 상호작용 유형에 대한 정보를 제공하였다. 이러한 정보에 대한 이해를 돕기 위해 긍정적인 상호작용이 이루어지고 있는 그림책 보기 상황에 대한 동영상 자료를 감상하고 이야기를 나누었으며, 영아와 함께 자연스러운 놀이를 즐길 수 있도록 그림책 뿐 아니라 영아와 함께 할 수 있는 다양한 놀이에 대한 관련 자료를 제공해주었다.
셋째, 그림책 보기와 관련된 문제점 개선을 위한 실행방안이 진행되는 과정에서 나타난 영아와 어머니의 변화는 다음과 같다.
영아는 그림책에 대한 관심이 증가하였다. 영아는 놀잇감을 가지고 놀다가도 그림책이 있는 곳으로 가서 그림책을 스스로 보려 하거나 그림책을 선택하여 어머니에게 내밀며 함께 보고자 하였다. 또, 그림책에 보다 친숙해지며 그림책을 다양한 놀이에 활용하는 모습이 자주 관찰되었고, 놀이를 진행하는 과정에서 흥미를 나타내는 것으로 분석되었다.
어머니는 일방적인 그림책 읽기에서 벗어나 놀이를 하며 그림책을 보여 주었고, 생활 속에 그림책을 자연스럽게 연계시키며 활용하였다. 또, 연구초기 영아와 함께 그림책을 볼 때 나타나던 부정적인 상호작용의 모습에서 벗어나 긍정적인 상호작용을 하는 모습을 나타냈다. 그림책을 읽어주는 방법이나 목소리, 억양 등이 달라졌고, 영아가 나타내는 반응을 보면서 그림책 보기를 진행해나갔다.
연구과정에서 어머니가 긍정적인 방향으로 변해나감에 따라 영아도 긍정적인 방향으로의 변화를 나타냈고, 이러한 영아의 반응에 어머니는 자연스럽게 자기 자신을 긍정적인 방향으로 변화시켜 나가려고 더욱 노력하였다. 이러한 순환작용은 영아와 어머니가 좀 더 친밀감을 가지고 긍정적인 방향으로 변화해 나가는 데 촉진제가 되었다.
This study has been implemented to find out the issues involved in reading picture books for infant of one year old at home and support the role of parents. By observing the situations of reading picture book to the one year old infant and finding out the issues, the improvement plans were sought and executed, and the analysis was made how the infant and mother changed through the process. The research issues established in accordance with such a purpose was shown as follows.
1. What were the issues related to reading picture book for infant of one year old at home?
2. What was the enforcement plans to improve the issues related to reading picture book for infant of one year old at home?
3. What were the changes of infant and mothers appeared in the enforcement process for improving the reading picture book related issues?
This study was undertaken at home of Soyeon, one year old girl, in Seoul City with the participants of this study consisting Soyeon, a nephew of this researcher, mother of Soyeon, and this researcher. The period of this research was started on October 15, 2012 and ended on January 9, 2013. During this period, the researcher observed the postures to encounter with the one year old infant naturally during the ordinary affairs and situation of infant and her mother to take a look at the infant, and analyzed the issues related to the reading picture book for infant at home. Based on the cycle model for execution research of self-reflection by Kemmis and McTaggart, the issues were learned under the situation of reading the one year old infant, planned to improve, and went through execution and observation, then went through the reflection process to repeat the circulation process to plan again. In the process of research, the researcher made the participatory observation with the filming in moving picture and collected the interviews with the mother, observer note, reflective journal, photo data and others. On the basis of collected data, it was categorized and analyzed, and the analysis process was made through the procedure in stipulating with advising professor, specialist with rich experience on infant education and mother.
The result of this research is summarized as follows.
First, the physical environment factor and mother factor were shown to be the issues related to the reading picture book. Issues on physical environment at home were analyzed as environment that diverts the focus, one year old infant placed at the location inappropriate for infant, provision of one year old infant not appropriate to the development characteristics. Factors related to mother were analyzed as unilateral reading of infant by mother, lack of perception on the implication of infant as appropriate to the development characteristics of infant and inappropriate interaction.
Second, the improvement plan was executed on the basis of issues discovered for improving the issues related to the reading picture book at home.
In order to improve the physical environment factor, the play tools were arranged to set the surrounding environment and the one year old infants were provided on the areas available to the reach of infant. As a result, the infant enjoyed the play to drop the one year old infant, but it was frequently not led to reading picture book that the arrangement was made to show the cover of the one year old infant together with providing it at the location reachable for the infant. Also, the interest on the one year old infant was heightened by sequentially providing after looking at the reaction by selecting the one year old infant appropriate to the development characteristics of the reading picture book.
For the improvement of the mother factor, the mother was shown with the moving picture filmed on the reading picture book situations to perceive the issues, and the data on the development phase of the reading picture book was provided to enhance understanding on the attitude to encounter picture books by infants. Also, the reading picture book was provided with the method to show appropriate one year old infants, plays available by facilitating one year old infants, and types of interaction. In order to help understanding on such information, the moving picture data on the reading picture book situation was appreciated and discussed for having the positive interaction and picture books for infant to naturally enjoy the plays as well as data related to diverse plays for infant were provided.
And, third, the changes of infant and mother shown in the process of execution plan for the improvement of the issues related to reading picture book were shown as follows.
The infant showed increased interest on picture books. While playing with toys, the infant approached to the area where the picture book was placed to read the picture book or the infant opted for the picture book to provide it to her mother to read together. Also, the infant was frequently observed to familiarize and facilitate the picture book in various ways of playing and it was analyzed as showing its interest in the process of undertaking to play.
The mother played and showed the one year old infant outside of unilateral reading picture book and showed the picture book, and the picture book was naturally linked and facilitated in ordinary living situations. Also, it showed positive interaction by breaking away from the negative interaction shown when reading the picture book for the infant in early time of research. Method, voice, and intonation to read the picture book were changed and reading picture book was undertaken by looking at the reaction from the infant.
In the research process, the mother made the change into positive direction with the infant also changed to the positive direction, and with the reaction of the infant, the mother made the concerted effort to change into more positive direction in natural ways. This type of sequential reaction was the catalyst to make changes into positive direction with more closeness of infant and mother.
본 연구는 가정에서 만 1세 영아의 그림책 보기와 관련된 문제점을 파악하고 부모의 역할을 지원하기 위해서 실시한 실행연구이다. 만 1세 영아가 그림책을 보는 상황을 관찰하여 문제점을 파악하고 이를 개선하기 위한 방안을 모색하여 실행하였으며, 그 과정을 통해 영아와 어머니가 어떻게 변화하였는지 분석하였다. 이러한 연구 목적에 따라 설정된 연구 문제는 다음과 같다.
1. 가정에서 만 1세 영아의 그림책 보기와 관련된 문제점은 무엇인가?
2. 가정에서 만 1세 영아의 그림책 보기와 관련된 문제점을 개선하기 위한 실행 방안은 어떠한가?
3. 그림책 보기와 관련된 문제점 개선을 위한 실행과정에서 나타난 영아와 어머니의 변화는 어떠한가?
본 연구는 서울특별시에 위치한 만 1세 여아 소연이의 집에서 이루어졌으며, 연구 참여자는 연구자의 사촌 조카인 소연이와 소연이의 어머니, 본 연구자이다. 연구기간은 2012년 10월 15일부터 2013년 1월 9일까지이다. 이 기간 동안 연구자는 일과 중 자연스럽게 그림책을 접하는 모습과 영아와 어머니가 그림책을 보는 상황을 관찰하고, 가정에서 만 1세 영아의 그림책 보기와 관련된 문제점을 분석하였다. Kemmis와 McTaggart의 자기반성적 실행연구 사이클 모형을 기본으로 하여 그림책을 보는 상황에서 문제점을 파악하고, 개선하기 위해 계획을 하며, 실행 및 관찰을 거친 후 반성의 과정을 거쳐 다시 재 계획을 하는 순환과정을 반복하였다. 연구의 과정에서 연구자는 참여관찰을 하며 동영상을 촬영하였고, 어머니 면담, 관찰자 노트, 반성적 저널, 사진 자료 등을 수집하였다. 수집한 자료를 바탕으로 범주화하여 분석하였으며, 분석의 과정은 지도교수 및 영아교육에 대한 경험이 풍부한 전문가, 유아교사, 어머니와 협의하는 등의 절차를 통해 이루어졌다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 그림책 보기와 관련된 문제점으로는 물리적 환경 요인과 어머니 요인이 나타났다. 가정의 물리적 환경에서의 문제점은 주의집중을 분산시키는 환경, 영아의 눈높이에 맞지 않는 위치에 제공되어 있는 그림책, 발달적 특징에 적합하지 않은 그림책 제공으로 분석되었다. 어머니와 관련된 요인은 어머니의 일방적인 그림책 읽어주기, 영아의 발달적 특징에 맞는 그림책의 의미에 대한 인식 부족, 적절하지 못한 상호작용으로 분석되었다.
둘째, 가정에서의 그림책 보기와 관련된 문제점을 개선하기 위해 발견된 문제점을 토대로 개선방안을 실행하였다.
먼저 물리적 환경 요인 개선을 위해 놀잇감들을 정리하여 주변 환경을 정돈하였고, 그림책을 영아의 눈높이에 맞는 칸에 제공하였다. 그 결과 영아가 그림책을 떨어뜨리는 놀이는 즐겼으나 그림책 보기로 이어지지 않는 경우가 많아 눈높이가 맞는 칸에 제공하는 것과 함께 그림책의 표지가 보이도록 배치하였다. 또, 만 1세 영아의 발달적 특징에 적합한 그림책을 선정한 후 반응을 보며 순차적으로 제공해주어 그림책에 대한 관심을 높였다.
어머니 요인 개선을 위해 어머니와 함께 그림책 보기 상황에 대해 촬영한 동영상을 보며 스스로 문제점을 인식해보도록 하였고, 만 1세 영아의 발달 단계에 대한 자료를 제공하여 그 시기 영아들이 그림책을 대하는 태도에 대해 이해를 높였다. 또, 만 1세 영아에게 적절한 그림책 보여주는 방법, 그림책을 활용하여 할 수 있는 놀이, 상호작용 유형에 대한 정보를 제공하였다. 이러한 정보에 대한 이해를 돕기 위해 긍정적인 상호작용이 이루어지고 있는 그림책 보기 상황에 대한 동영상 자료를 감상하고 이야기를 나누었으며, 영아와 함께 자연스러운 놀이를 즐길 수 있도록 그림책 뿐 아니라 영아와 함께 할 수 있는 다양한 놀이에 대한 관련 자료를 제공해주었다.
셋째, 그림책 보기와 관련된 문제점 개선을 위한 실행방안이 진행되는 과정에서 나타난 영아와 어머니의 변화는 다음과 같다.
영아는 그림책에 대한 관심이 증가하였다. 영아는 놀잇감을 가지고 놀다가도 그림책이 있는 곳으로 가서 그림책을 스스로 보려 하거나 그림책을 선택하여 어머니에게 내밀며 함께 보고자 하였다. 또, 그림책에 보다 친숙해지며 그림책을 다양한 놀이에 활용하는 모습이 자주 관찰되었고, 놀이를 진행하는 과정에서 흥미를 나타내는 것으로 분석되었다.
어머니는 일방적인 그림책 읽기에서 벗어나 놀이를 하며 그림책을 보여 주었고, 생활 속에 그림책을 자연스럽게 연계시키며 활용하였다. 또, 연구초기 영아와 함께 그림책을 볼 때 나타나던 부정적인 상호작용의 모습에서 벗어나 긍정적인 상호작용을 하는 모습을 나타냈다. 그림책을 읽어주는 방법이나 목소리, 억양 등이 달라졌고, 영아가 나타내는 반응을 보면서 그림책 보기를 진행해나갔다.
연구과정에서 어머니가 긍정적인 방향으로 변해나감에 따라 영아도 긍정적인 방향으로의 변화를 나타냈고, 이러한 영아의 반응에 어머니는 자연스럽게 자기 자신을 긍정적인 방향으로 변화시켜 나가려고 더욱 노력하였다. 이러한 순환작용은 영아와 어머니가 좀 더 친밀감을 가지고 긍정적인 방향으로 변화해 나가는 데 촉진제가 되었다.
This study has been implemented to find out the issues involved in reading picture books for infant of one year old at home and support the role of parents. By observing the situations of reading picture book to the one year old infant and finding out the issues, the improvement plans were sought and executed, and the analysis was made how the infant and mother changed through the process. The research issues established in accordance with such a purpose was shown as follows.
1. What were the issues related to reading picture book for infant of one year old at home?
2. What was the enforcement plans to improve the issues related to reading picture book for infant of one year old at home?
3. What were the changes of infant and mothers appeared in the enforcement process for improving the reading picture book related issues?
This study was undertaken at home of Soyeon, one year old girl, in Seoul City with the participants of this study consisting Soyeon, a nephew of this researcher, mother of Soyeon, and this researcher. The period of this research was started on October 15, 2012 and ended on January 9, 2013. During this period, the researcher observed the postures to encounter with the one year old infant naturally during the ordinary affairs and situation of infant and her mother to take a look at the infant, and analyzed the issues related to the reading picture book for infant at home. Based on the cycle model for execution research of self-reflection by Kemmis and McTaggart, the issues were learned under the situation of reading the one year old infant, planned to improve, and went through execution and observation, then went through the reflection process to repeat the circulation process to plan again. In the process of research, the researcher made the participatory observation with the filming in moving picture and collected the interviews with the mother, observer note, reflective journal, photo data and others. On the basis of collected data, it was categorized and analyzed, and the analysis process was made through the procedure in stipulating with advising professor, specialist with rich experience on infant education and mother.
The result of this research is summarized as follows.
First, the physical environment factor and mother factor were shown to be the issues related to the reading picture book. Issues on physical environment at home were analyzed as environment that diverts the focus, one year old infant placed at the location inappropriate for infant, provision of one year old infant not appropriate to the development characteristics. Factors related to mother were analyzed as unilateral reading of infant by mother, lack of perception on the implication of infant as appropriate to the development characteristics of infant and inappropriate interaction.
Second, the improvement plan was executed on the basis of issues discovered for improving the issues related to the reading picture book at home.
In order to improve the physical environment factor, the play tools were arranged to set the surrounding environment and the one year old infants were provided on the areas available to the reach of infant. As a result, the infant enjoyed the play to drop the one year old infant, but it was frequently not led to reading picture book that the arrangement was made to show the cover of the one year old infant together with providing it at the location reachable for the infant. Also, the interest on the one year old infant was heightened by sequentially providing after looking at the reaction by selecting the one year old infant appropriate to the development characteristics of the reading picture book.
For the improvement of the mother factor, the mother was shown with the moving picture filmed on the reading picture book situations to perceive the issues, and the data on the development phase of the reading picture book was provided to enhance understanding on the attitude to encounter picture books by infants. Also, the reading picture book was provided with the method to show appropriate one year old infants, plays available by facilitating one year old infants, and types of interaction. In order to help understanding on such information, the moving picture data on the reading picture book situation was appreciated and discussed for having the positive interaction and picture books for infant to naturally enjoy the plays as well as data related to diverse plays for infant were provided.
And, third, the changes of infant and mother shown in the process of execution plan for the improvement of the issues related to reading picture book were shown as follows.
The infant showed increased interest on picture books. While playing with toys, the infant approached to the area where the picture book was placed to read the picture book or the infant opted for the picture book to provide it to her mother to read together. Also, the infant was frequently observed to familiarize and facilitate the picture book in various ways of playing and it was analyzed as showing its interest in the process of undertaking to play.
The mother played and showed the one year old infant outside of unilateral reading picture book and showed the picture book, and the picture book was naturally linked and facilitated in ordinary living situations. Also, it showed positive interaction by breaking away from the negative interaction shown when reading the picture book for the infant in early time of research. Method, voice, and intonation to read the picture book were changed and reading picture book was undertaken by looking at the reaction from the infant.
In the research process, the mother made the change into positive direction with the infant also changed to the positive direction, and with the reaction of the infant, the mother made the concerted effort to change into more positive direction in natural ways. This type of sequential reaction was the catalyst to make changes into positive direction with more closeness of infant and mother.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.