본 연구는 그림책을 활용한 오감놀이가 만 2세반 영아의 놀이성과 정서지능에 미치는 효과을 검증하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 그림책을 활용한 오감놀이가 만 2세반 영아의 놀이성에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 그림책을 활용한 오감놀이가 만 2세반 영아의 정서지능에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울시 K구에 소재한 S어린이집과 T어린이집의 만 2세반 영아 30명이다. S어린이집 영아 15명은 실험집단, T어린이집 영아 15명은 비교집단으로 배정하였다. 사전 검사를 통해 두 집단의 동질성을 확인한 다음 실험 처치는 2018년 10월 30일부터 2019년 1월 3일까지 10주 동안 총 20회에 걸쳐 이루어졌으며 활동시간은 매회 30분 정도였다. 실험집단 영아는 그림책을 활용한 오감놀이에 참여하였고 비교집단 영아는 표준보육과정에 의한 일상적인 놀이에 참여하였다.
본 연구에서 영아의 놀이성을 평가하기 위해 사용한 도구는 Bernelt(1991)이 제작한 유아 놀이성 척도를 유애열(1994)이 번안하고 윤상인(2011)이 영아용으로 수정·보완한 영아놀이성 평정척도이다. 또한 영아의 정서지능을 평가하기 위해 사용한 도구는 Mayer와 Salovey(1997)가 개발한 정서지능 척도를 김경회(1999)가 수정·보완한 유아정서지능 평정척도이다. 수집된 사전·사후검사 자료는 ...
본 연구는 그림책을 활용한 오감놀이가 만 2세반 영아의 놀이성과 정서지능에 미치는 효과을 검증하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 그림책을 활용한 오감놀이가 만 2세반 영아의 놀이성에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 그림책을 활용한 오감놀이가 만 2세반 영아의 정서지능에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울시 K구에 소재한 S어린이집과 T어린이집의 만 2세반 영아 30명이다. S어린이집 영아 15명은 실험집단, T어린이집 영아 15명은 비교집단으로 배정하였다. 사전 검사를 통해 두 집단의 동질성을 확인한 다음 실험 처치는 2018년 10월 30일부터 2019년 1월 3일까지 10주 동안 총 20회에 걸쳐 이루어졌으며 활동시간은 매회 30분 정도였다. 실험집단 영아는 그림책을 활용한 오감놀이에 참여하였고 비교집단 영아는 표준보육과정에 의한 일상적인 놀이에 참여하였다.
본 연구에서 영아의 놀이성을 평가하기 위해 사용한 도구는 Bernelt(1991)이 제작한 유아 놀이성 척도를 유애열(1994)이 번안하고 윤상인(2011)이 영아용으로 수정·보완한 영아놀이성 평정척도이다. 또한 영아의 정서지능을 평가하기 위해 사용한 도구는 Mayer와 Salovey(1997)가 개발한 정서지능 척도를 김경회(1999)가 수정·보완한 유아정서지능 평정척도이다. 수집된 사전·사후검사 자료는 SPSS 16.0 Win Program을 사용하여 분석하였으며 독립표본 t 검증을 실시 하였다.
연구문제에 따른 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 그림책을 활용한 오감놀이에 참여한 실험집단 영아들은 표준보육과정에서의 일상적인 놀이만을 경험하였던 비교집단 영아들보다 놀이성이 통계적으로 유의하게 향상되었다. 즉 실험집단 영아들은 놀이성의 하위변인인 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머감각이 비교집단 영아들보다 모두 통계적으로 유의하게 향상 되었다. 이러한 결과는 실험집단 영아들은 그림책을 활용한 오감놀이를 경험하는 과정에서 오감을 소재로 한 다양한 그림책을 통하여 오감놀이를 위한 내적 동기유발과 몰입이 충분하게 이루어졌을 뿐 아니라 오감놀이의 즐거움을 느끼게 되었기 때문이라고 해석 할 수 있다. 예를들어 그림책을 활용한 오감놀이가 진행될수록 영아들은 그림책 내용과 연결해서 어떤 오감놀이를 할 수 있을지 기대하고 적극적으로 오감놀이에 참여하며 즐거움을 표현하는 모습을 보였다.
둘째, 그림책을 활용한 오감놀이에 참여한 실험집단 영아들은 표준보육과정에서의 일상적인 놀이만을 경험하였던 비교집단 영아들보다 정서지능이 통계적으로 유의하게 향상되었다. 즉 실험집단 영아들은 정서지능의 하위변인인 자기정서의 이용, 타인정서의 인식 및 배려, 자기정서의 인식 및 표현, 감정의 조절 및 충동억제, 교사와의 관계, 또래와의 관계가 비교집단 영아들보다 모두 통계적으로 유의하게 향상 되었다. 이러한 결과는 실험집단 영아들이 그림책을 활용한 오감놀이에 참여 하는 과정에서 또래와 교사와의 원활한 상호작용을 경험하고 문제를 해결하기 위하여 대화와 타협을 하면서 자신의 정서를 인식하고 표현하면서 친구들을 배려하는 모습을 보였기 때문이라고 해석 할 수 있다.
이와 같은 연구결과는 그림책을 활용한 오감놀이가 만 2세반 영아의 놀이성과 정서지능 향상에 긍정적인 효과가 있음을 보여주는 것이다. 따라서 보육현장에서는 그림책을 활용한 오감놀이의 교육적 가치와 중요성을 인식하고 표준보육과정에 의한 놀이를 실행함에 있어서 오감과 관련된 다양한 그림책을 발굴하여 이를 적극적으로 활용함으로써 그림책을 활용한 오감놀이의 질적 향상을 도모할 필요가 있다.
본 연구는 그림책을 활용한 오감놀이가 만 2세반 영아의 놀이성과 정서지능에 미치는 효과을 검증하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 그림책을 활용한 오감놀이가 만 2세반 영아의 놀이성에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 그림책을 활용한 오감놀이가 만 2세반 영아의 정서지능에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울시 K구에 소재한 S어린이집과 T어린이집의 만 2세반 영아 30명이다. S어린이집 영아 15명은 실험집단, T어린이집 영아 15명은 비교집단으로 배정하였다. 사전 검사를 통해 두 집단의 동질성을 확인한 다음 실험 처치는 2018년 10월 30일부터 2019년 1월 3일까지 10주 동안 총 20회에 걸쳐 이루어졌으며 활동시간은 매회 30분 정도였다. 실험집단 영아는 그림책을 활용한 오감놀이에 참여하였고 비교집단 영아는 표준보육과정에 의한 일상적인 놀이에 참여하였다.
본 연구에서 영아의 놀이성을 평가하기 위해 사용한 도구는 Bernelt(1991)이 제작한 유아 놀이성 척도를 유애열(1994)이 번안하고 윤상인(2011)이 영아용으로 수정·보완한 영아놀이성 평정척도이다. 또한 영아의 정서지능을 평가하기 위해 사용한 도구는 Mayer와 Salovey(1997)가 개발한 정서지능 척도를 김경회(1999)가 수정·보완한 유아정서지능 평정척도이다. 수집된 사전·사후검사 자료는 SPSS 16.0 Win Program을 사용하여 분석하였으며 독립표본 t 검증을 실시 하였다.
연구문제에 따른 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 그림책을 활용한 오감놀이에 참여한 실험집단 영아들은 표준보육과정에서의 일상적인 놀이만을 경험하였던 비교집단 영아들보다 놀이성이 통계적으로 유의하게 향상되었다. 즉 실험집단 영아들은 놀이성의 하위변인인 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머감각이 비교집단 영아들보다 모두 통계적으로 유의하게 향상 되었다. 이러한 결과는 실험집단 영아들은 그림책을 활용한 오감놀이를 경험하는 과정에서 오감을 소재로 한 다양한 그림책을 통하여 오감놀이를 위한 내적 동기유발과 몰입이 충분하게 이루어졌을 뿐 아니라 오감놀이의 즐거움을 느끼게 되었기 때문이라고 해석 할 수 있다. 예를들어 그림책을 활용한 오감놀이가 진행될수록 영아들은 그림책 내용과 연결해서 어떤 오감놀이를 할 수 있을지 기대하고 적극적으로 오감놀이에 참여하며 즐거움을 표현하는 모습을 보였다.
둘째, 그림책을 활용한 오감놀이에 참여한 실험집단 영아들은 표준보육과정에서의 일상적인 놀이만을 경험하였던 비교집단 영아들보다 정서지능이 통계적으로 유의하게 향상되었다. 즉 실험집단 영아들은 정서지능의 하위변인인 자기정서의 이용, 타인정서의 인식 및 배려, 자기정서의 인식 및 표현, 감정의 조절 및 충동억제, 교사와의 관계, 또래와의 관계가 비교집단 영아들보다 모두 통계적으로 유의하게 향상 되었다. 이러한 결과는 실험집단 영아들이 그림책을 활용한 오감놀이에 참여 하는 과정에서 또래와 교사와의 원활한 상호작용을 경험하고 문제를 해결하기 위하여 대화와 타협을 하면서 자신의 정서를 인식하고 표현하면서 친구들을 배려하는 모습을 보였기 때문이라고 해석 할 수 있다.
이와 같은 연구결과는 그림책을 활용한 오감놀이가 만 2세반 영아의 놀이성과 정서지능 향상에 긍정적인 효과가 있음을 보여주는 것이다. 따라서 보육현장에서는 그림책을 활용한 오감놀이의 교육적 가치와 중요성을 인식하고 표준보육과정에 의한 놀이를 실행함에 있어서 오감과 관련된 다양한 그림책을 발굴하여 이를 적극적으로 활용함으로써 그림책을 활용한 오감놀이의 질적 향상을 도모할 필요가 있다.
The purpose of this study was to examine the effects of five-senses play using picture books on the playfulness and emotional intelligence of preschoolers. Two research questions were posed:
1. What effects does five-senses play that uses picture books have on the playfulness of preschooler...
The purpose of this study was to examine the effects of five-senses play using picture books on the playfulness and emotional intelligence of preschoolers. Two research questions were posed:
1. What effects does five-senses play that uses picture books have on the playfulness of preschoolers? 2. What effects does five-senses play that uses picture books have on the emotional intelligence of preschoolers?
The subjects in this study were 30 preschoolers in two different daycare centers located in a district of Seoul. 15 preschoolers from one daycare center were selected as an experimental group, and 15 preschoolers from the other were selected as a control group. After a pretest was conducted to check the equivalence of the two groups, an experiment was implemented 20 times during a 10-week period of time from October 30, 2018, through January 3, 2019. It took approximately 30 minutes each for them to do the activities. The preschoolers of the experimental group engaged in five-senses play using picture books, and those of the control group engaged in routine everyday play in accordance with the standard childcare curriculum.
The instrument used to assess the playfulness of the preschoolers was Yoon(2011)'s Preschooler Playfulness Rating Scale, which modified Yoo (1994)'s adapted version of Barnelt(1991)'s Early Childhood Playfulness Scale to suit preschoolers. The instrument used to evaluate the emotional intelligence of the preschoolers was Kim(1999)'s Early Childhood Emotional Intelligence Rating Scale, which modified Mayer & Salovey(1997)'s Emotional Intelligence Scale. The collected pretest and posttest data were analyzed by SPSS version 16.0 for Windows, and independent-samples t-test was carried out.
The findings of the study on the research questions were as follows:
First, the experimental group preschoolers who engaged in the five-senses play using the picture books showed more statistically significant improvements in playfulness than the control group ones who just performed the routine everyday play according to the standard childcare curriculum. In other words, the experimental group preschoolers made statistically significant progress in physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, display of joy and a sense of humor that were the subvariables of playfulness. These findings could be interpreted that while the experimental group preschoolers experienced the five-senses play using the picture books, the various picture books that dealt with the five senses sufficiently stirred up their inner motivation to do the play, strengthened their flow and stimulated them to find pleasure in the five-senses play. For instance, the preschoolers expected what kind of five-senses play they could do based on the content of the picture books as the play went on, and they were active in performing the play and expressed their delight.
Second, the experimental group preschoolers who engaged in the five-senses play using the picture books showed more statistically significant improvements in emotional intelligence than the control group ones who just experienced the routine everyday play according to the standard curriculum. In other words, the experimental group preschoolers made more statistically significant progress than the control group ones in the use of their own emotions, awareness and consideration for others' emotions, awareness and expression of their own emotions, emotional regulation/impulse inhibition, relationships with teachers and peer relationships that were the subvariables of emotional intelligence. These findings could be interpreted that when the experimental group preschoolers performed the five-senses play using the picture books, they became aware of their own emotions, expressed them and became considerate of their friends in the course of experiencing how to interact smoothly with their peers and teachers and of talking and compromising with them to resolve the pro`blems they faced.
The above-mentioned findings of the study imply that the five-senses play which used the picture books had positive effects on the improvement of the playfulness and emotional intelligence of the preschoolers. Therefore the educational value and importance of five-senses play that uses picture books should be recognized in the childcare setting. And a wide variety of picture books related to the five senses should be discovered to perform everyday play according to the standard childcare curriculum, and the books should widely be utilized to take the quality of five-senses play to another level.
The purpose of this study was to examine the effects of five-senses play using picture books on the playfulness and emotional intelligence of preschoolers. Two research questions were posed:
1. What effects does five-senses play that uses picture books have on the playfulness of preschoolers? 2. What effects does five-senses play that uses picture books have on the emotional intelligence of preschoolers?
The subjects in this study were 30 preschoolers in two different daycare centers located in a district of Seoul. 15 preschoolers from one daycare center were selected as an experimental group, and 15 preschoolers from the other were selected as a control group. After a pretest was conducted to check the equivalence of the two groups, an experiment was implemented 20 times during a 10-week period of time from October 30, 2018, through January 3, 2019. It took approximately 30 minutes each for them to do the activities. The preschoolers of the experimental group engaged in five-senses play using picture books, and those of the control group engaged in routine everyday play in accordance with the standard childcare curriculum.
The instrument used to assess the playfulness of the preschoolers was Yoon(2011)'s Preschooler Playfulness Rating Scale, which modified Yoo (1994)'s adapted version of Barnelt(1991)'s Early Childhood Playfulness Scale to suit preschoolers. The instrument used to evaluate the emotional intelligence of the preschoolers was Kim(1999)'s Early Childhood Emotional Intelligence Rating Scale, which modified Mayer & Salovey(1997)'s Emotional Intelligence Scale. The collected pretest and posttest data were analyzed by SPSS version 16.0 for Windows, and independent-samples t-test was carried out.
The findings of the study on the research questions were as follows:
First, the experimental group preschoolers who engaged in the five-senses play using the picture books showed more statistically significant improvements in playfulness than the control group ones who just performed the routine everyday play according to the standard childcare curriculum. In other words, the experimental group preschoolers made statistically significant progress in physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, display of joy and a sense of humor that were the subvariables of playfulness. These findings could be interpreted that while the experimental group preschoolers experienced the five-senses play using the picture books, the various picture books that dealt with the five senses sufficiently stirred up their inner motivation to do the play, strengthened their flow and stimulated them to find pleasure in the five-senses play. For instance, the preschoolers expected what kind of five-senses play they could do based on the content of the picture books as the play went on, and they were active in performing the play and expressed their delight.
Second, the experimental group preschoolers who engaged in the five-senses play using the picture books showed more statistically significant improvements in emotional intelligence than the control group ones who just experienced the routine everyday play according to the standard curriculum. In other words, the experimental group preschoolers made more statistically significant progress than the control group ones in the use of their own emotions, awareness and consideration for others' emotions, awareness and expression of their own emotions, emotional regulation/impulse inhibition, relationships with teachers and peer relationships that were the subvariables of emotional intelligence. These findings could be interpreted that when the experimental group preschoolers performed the five-senses play using the picture books, they became aware of their own emotions, expressed them and became considerate of their friends in the course of experiencing how to interact smoothly with their peers and teachers and of talking and compromising with them to resolve the pro`blems they faced.
The above-mentioned findings of the study imply that the five-senses play which used the picture books had positive effects on the improvement of the playfulness and emotional intelligence of the preschoolers. Therefore the educational value and importance of five-senses play that uses picture books should be recognized in the childcare setting. And a wide variety of picture books related to the five senses should be discovered to perform everyday play according to the standard childcare curriculum, and the books should widely be utilized to take the quality of five-senses play to another level.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.