본 연구는 연극치료가 발달장애청소년의 사회성 향상에 미치는 효과를 알아보고자 한 연구이다. 연구대상은 서울 소재 장애인 복지센터의 문화 프로그램에 참여하는 발달장애청소년 10명을 대상으로 Robert Landy의 역할모델을 중심으로 구성한 연극치료 프로그램을 2012년 10월부터 12월까지 3개월 간 진행하였다. 연극치료가 발달장애청소년의 사회성에 미치는 효과를 알아보고자 프로그램 실시 전과 후에 1회씩 사전-사후 검사를 실시하였다. 발달장애청소년의 사회성 향상을 측정하기 위한 사회복지사용 평가척도로는 Wasserman과 Plutchik(1973)가 병원, 학교, 시설에서 정신 지체자와 정서적 질병을 앓고 있는 사람들의 사회성 기초기능을 측정하기 위해 개발한 사회성 기초기능 측정 척도를 사용하였으며, 부모님용 검사지로는 Gresham과 Elliott(1990)이 개발하고 김향지(1996)가 번안한 ...
본 연구는 연극치료가 발달장애청소년의 사회성 향상에 미치는 효과를 알아보고자 한 연구이다. 연구대상은 서울 소재 장애인 복지센터의 문화 프로그램에 참여하는 발달장애청소년 10명을 대상으로 Robert Landy의 역할모델을 중심으로 구성한 연극치료 프로그램을 2012년 10월부터 12월까지 3개월 간 진행하였다. 연극치료가 발달장애청소년의 사회성에 미치는 효과를 알아보고자 프로그램 실시 전과 후에 1회씩 사전-사후 검사를 실시하였다. 발달장애청소년의 사회성 향상을 측정하기 위한 사회복지사용 평가척도로는 Wasserman과 Plutchik(1973)가 병원, 학교, 시설에서 정신 지체자와 정서적 질병을 앓고 있는 사람들의 사회성 기초기능을 측정하기 위해 개발한 사회성 기초기능 측정 척도를 사용하였으며, 부모님용 검사지로는 Gresham과 Elliott(1990)이 개발하고 김향지(1996)가 번안한 사회적 기술 평정 척도를 사용하였다. 또한 사회성 기술향상을 위해서는 바람직한 의사소통을 위한 자기주장, 감정 표현이 필수적이라는 점을 감안하여 Rokos와 Schroeder(1980)의 자기표현 행동척도를 변창진과 김성희(1980)가 우리의 문화적 배경에 맞게 번안한 자기표현 행동척도를 함께 실시하였다. 통계적 검증은 SPSS(Statistical Package for Social Science) v. 17.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 t-test로 분석하였으며, 관찰 일지, 동영상 등을 부수적으로 활용하여 결과를 도출하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 연극치료를 통해 발달장애청소년의 사회성 기초기능 점수가 향상된 것으로 나타났다. 이는 낯선 집단에 참가하는 모습과 양상에서 의미 있는 변화를 나타내었다고 할 수 있다. 둘째, 연극치료를 통해 발달장애청소년의 사회성 기술 점수가 사전에 비해 사후에 높아진 것으로 나타났다. 발달장애청소년의 협력성, 자기주장, 책임감, 자기통제 향상에 연극치료가 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 셋째, 연극치료가 발달장애청소년의 자기표현 향상에 유의미한 효과를 나타내었다. 상대방에게 자신의 감정과 생각을 표현함에 있어서 내용적 요소, 음성적 요소, 체언적 요소에서 두루 향상된 것을 확인할 수 있다. 위의 연구 결과를 통해 연극치료가 발달장애청소년의 사회성 향상에 효과가 있으며, 자기표현 향상에도 효과가 있음을 확인 할 수 있다. 본 연구는 발달장애청소년을 대상으로 연극치료를 실시함으로써 발달장애 아동과 성인에게만 국한되어 있던 연극치료의 적용범위를 넓히고, 확장한데에 의의가 있다.
본 연구는 연극치료가 발달장애청소년의 사회성 향상에 미치는 효과를 알아보고자 한 연구이다. 연구대상은 서울 소재 장애인 복지센터의 문화 프로그램에 참여하는 발달장애청소년 10명을 대상으로 Robert Landy의 역할모델을 중심으로 구성한 연극치료 프로그램을 2012년 10월부터 12월까지 3개월 간 진행하였다. 연극치료가 발달장애청소년의 사회성에 미치는 효과를 알아보고자 프로그램 실시 전과 후에 1회씩 사전-사후 검사를 실시하였다. 발달장애청소년의 사회성 향상을 측정하기 위한 사회복지사용 평가척도로는 Wasserman과 Plutchik(1973)가 병원, 학교, 시설에서 정신 지체자와 정서적 질병을 앓고 있는 사람들의 사회성 기초기능을 측정하기 위해 개발한 사회성 기초기능 측정 척도를 사용하였으며, 부모님용 검사지로는 Gresham과 Elliott(1990)이 개발하고 김향지(1996)가 번안한 사회적 기술 평정 척도를 사용하였다. 또한 사회성 기술향상을 위해서는 바람직한 의사소통을 위한 자기주장, 감정 표현이 필수적이라는 점을 감안하여 Rokos와 Schroeder(1980)의 자기표현 행동척도를 변창진과 김성희(1980)가 우리의 문화적 배경에 맞게 번안한 자기표현 행동척도를 함께 실시하였다. 통계적 검증은 SPSS(Statistical Package for Social Science) v. 17.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 t-test로 분석하였으며, 관찰 일지, 동영상 등을 부수적으로 활용하여 결과를 도출하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 연극치료를 통해 발달장애청소년의 사회성 기초기능 점수가 향상된 것으로 나타났다. 이는 낯선 집단에 참가하는 모습과 양상에서 의미 있는 변화를 나타내었다고 할 수 있다. 둘째, 연극치료를 통해 발달장애청소년의 사회성 기술 점수가 사전에 비해 사후에 높아진 것으로 나타났다. 발달장애청소년의 협력성, 자기주장, 책임감, 자기통제 향상에 연극치료가 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 셋째, 연극치료가 발달장애청소년의 자기표현 향상에 유의미한 효과를 나타내었다. 상대방에게 자신의 감정과 생각을 표현함에 있어서 내용적 요소, 음성적 요소, 체언적 요소에서 두루 향상된 것을 확인할 수 있다. 위의 연구 결과를 통해 연극치료가 발달장애청소년의 사회성 향상에 효과가 있으며, 자기표현 향상에도 효과가 있음을 확인 할 수 있다. 본 연구는 발달장애청소년을 대상으로 연극치료를 실시함으로써 발달장애 아동과 성인에게만 국한되어 있던 연극치료의 적용범위를 넓히고, 확장한데에 의의가 있다.
The purpose of this thesis is to examine the effect of drama therapy on the social of adolescents with developmental disabilities. Research subjects is ten developmental disorder youths that participate in the cultural program of Seoul disabled welfare center. During the period of research from Octo...
The purpose of this thesis is to examine the effect of drama therapy on the social of adolescents with developmental disabilities. Research subjects is ten developmental disorder youths that participate in the cultural program of Seoul disabled welfare center. During the period of research from October to December of 2012, drama therapy program, which is organized with the role model of Robert Landy is performed. The pre-post mortem examination was carried out each times before and after the program in order to see the effect of drama therapy on the sociality of adolescents with developmental disabilities. Measures for evaluating the social worker is Social Basic Function Scale, which has been developed in order to measure the sociability of people who are suffering from mental retardation, and emotional illness in hospitals, schools, facilities basis by Wasseman and Plutchik in 1973. Measures for examining parents is Social Skills Rating System, which is has been developed by Gresham and Elliott in 1990 and translated by Kim Hyangji in 1996. Self-expression Behavior Scale, which has been developed by Rokos and Schreoder in 1980 and adapted to fit our cultural background by Kim Sunghee in 1980 is also performed in regard of the fact that preferred communication assertiveness and emotional expression are essential in order to improve social skills. SPSS (Statistical Package for Social Science) v.17.0 statistical package program was used in the statistical analysis and observation journal and videos have been used in addition to the results obtained. The results of this study are as follows: Firstly, Scale for Basic Socialized Function of adolescents with developmental disabilities has been improved through drama therapy. The results show a significant change in the attitudes and patterns of adolescents with developmental disabilities who participate in the unfamiliar group. Secondly, after drama therapy, sociality skill score of adolescents with developmental disabilities was higher than before the treatment. Drama therapy gave a positive impact on improving cooperation, assertiveness, responsibility, self-control of adolescents with developmental disabilities. Thirdly, drama therapy showed a significant effect on the improvement of self-expression in adolescents with developmental disabilities. In the presentation of their own feelings and thoughts to the other, it was found that content factors, phonetic elements and the elements of substantives are improved extensively. Through the results of the above studies, it is found that drama therapy is a effective treatment of adolescents with developmental disabilities to improve their sociability and self-expressive. This study is significant for carrying drama therapy for adolescents with developmental disabilities, and to broaden and expand the coverage of the drama therapy, which was limited to adults and children with developmental disabilities.
The purpose of this thesis is to examine the effect of drama therapy on the social of adolescents with developmental disabilities. Research subjects is ten developmental disorder youths that participate in the cultural program of Seoul disabled welfare center. During the period of research from October to December of 2012, drama therapy program, which is organized with the role model of Robert Landy is performed. The pre-post mortem examination was carried out each times before and after the program in order to see the effect of drama therapy on the sociality of adolescents with developmental disabilities. Measures for evaluating the social worker is Social Basic Function Scale, which has been developed in order to measure the sociability of people who are suffering from mental retardation, and emotional illness in hospitals, schools, facilities basis by Wasseman and Plutchik in 1973. Measures for examining parents is Social Skills Rating System, which is has been developed by Gresham and Elliott in 1990 and translated by Kim Hyangji in 1996. Self-expression Behavior Scale, which has been developed by Rokos and Schreoder in 1980 and adapted to fit our cultural background by Kim Sunghee in 1980 is also performed in regard of the fact that preferred communication assertiveness and emotional expression are essential in order to improve social skills. SPSS (Statistical Package for Social Science) v.17.0 statistical package program was used in the statistical analysis and observation journal and videos have been used in addition to the results obtained. The results of this study are as follows: Firstly, Scale for Basic Socialized Function of adolescents with developmental disabilities has been improved through drama therapy. The results show a significant change in the attitudes and patterns of adolescents with developmental disabilities who participate in the unfamiliar group. Secondly, after drama therapy, sociality skill score of adolescents with developmental disabilities was higher than before the treatment. Drama therapy gave a positive impact on improving cooperation, assertiveness, responsibility, self-control of adolescents with developmental disabilities. Thirdly, drama therapy showed a significant effect on the improvement of self-expression in adolescents with developmental disabilities. In the presentation of their own feelings and thoughts to the other, it was found that content factors, phonetic elements and the elements of substantives are improved extensively. Through the results of the above studies, it is found that drama therapy is a effective treatment of adolescents with developmental disabilities to improve their sociability and self-expressive. This study is significant for carrying drama therapy for adolescents with developmental disabilities, and to broaden and expand the coverage of the drama therapy, which was limited to adults and children with developmental disabilities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.