이 연구는 2007 개정 고등학교 음악 3종 교과서의 가창 제재곡 피아노 반주부를 중심으로 교과서 가창 제재곡 피아노 반주부 제시의 실태와 유형을 조사하여 효과적인 피아노 반주법을 연구하는데 목적이 있다. 따라서 문헌 연구와 선행 연구를 통하여 반주의 의미와 필요성에 대해 알아보고, 피아노 반주부를 만드는 방법과 함께 효과적인 피아노 반주에 대하여 고찰한다. 또한 3종 고등학교 음악 교과서에 제시된 가창 제재곡의 피아노 반주부 유형과 제시 실태를 분석하여 다양한 제재곡을 응용하여 반주할 수 있도록 한국 성악곡, 서양 성악곡, 대중...
이 연구는 2007 개정 고등학교 음악 3종 교과서의 가창 제재곡 피아노 반주부를 중심으로 교과서 가창 제재곡 피아노 반주부 제시의 실태와 유형을 조사하여 효과적인 피아노 반주법을 연구하는데 목적이 있다. 따라서 문헌 연구와 선행 연구를 통하여 반주의 의미와 필요성에 대해 알아보고, 피아노 반주부를 만드는 방법과 함께 효과적인 피아노 반주에 대하여 고찰한다. 또한 3종 고등학교 음악 교과서에 제시된 가창 제재곡의 피아노 반주부 유형과 제시 실태를 분석하여 다양한 제재곡을 응용하여 반주할 수 있도록 한국 성악곡, 서양 성악곡, 대중음악, 국악, 세계음악의 5가지 장르별로 반주를 연구하였다. 한국 성악곡 「눈」과 서양 성악곡 「노래의 날개 위에」는 페달의 제시가 없기 때문에 곡에 어울리는 페달링을 제시하였다. 대중음악「메모리」는 노래의 선율과 분위기, 그리고 3비트로 나누어지는 박자에 맞게 잔잔한 트리폴릿 리듬의 아르페지오형 반주를 사용하였다. 국악「뱃노래」와 세계음악「잠보」는 각 지역의 특색을 담은 리듬과 곡의 분위기를 가지고 있기 때문에 리듬을 살려주는 반주를 사용하였다. 국악의 경우는 화성음악이 아니기 때문에 교과서에 코드가 제시되지 않으면 피아노로 반주를 하는데 어려움이 있을 수 있다. 따라서 연구한 제재곡 국악「뱃노래」의 선율에 어울리는 화성을 만들어 반주를 작곡하였다. 결론적으로 교과서의 가창 제재곡에는 피아노 반주가 제시되었거나 페달링이 제시된 곡이 많지 않았으며, 특히 국악에서는 피아노 반주부 제시의 실태가 심각하였다. 이를 위해서는 교사용 지도서에라도 참고할 수 있는 피아노 반주와 페달링을 제시하여 교사들이 참고할 수 있도록 해야 한다. 또한 화성과 필인(Fill-in)작성 방법 등을 연구하여 자신의 연주 실력에 맞는 피아노 반주를 연구하여 학생들과 함께 호흡할 수 있어야 한다. 또한 교사는 가창 수업을 통해 학생들이 심미적 체험을 할 수 있도록 도와주는 조력자 역할을 인식하고, 이를 위해 피아노 반주를 끊임없이 연구해야 하며 자신에게 맞는 방법을 찾아야 할 것이다.
이 연구는 2007 개정 고등학교 음악 3종 교과서의 가창 제재곡 피아노 반주부를 중심으로 교과서 가창 제재곡 피아노 반주부 제시의 실태와 유형을 조사하여 효과적인 피아노 반주법을 연구하는데 목적이 있다. 따라서 문헌 연구와 선행 연구를 통하여 반주의 의미와 필요성에 대해 알아보고, 피아노 반주부를 만드는 방법과 함께 효과적인 피아노 반주에 대하여 고찰한다. 또한 3종 고등학교 음악 교과서에 제시된 가창 제재곡의 피아노 반주부 유형과 제시 실태를 분석하여 다양한 제재곡을 응용하여 반주할 수 있도록 한국 성악곡, 서양 성악곡, 대중음악, 국악, 세계음악의 5가지 장르별로 반주를 연구하였다. 한국 성악곡 「눈」과 서양 성악곡 「노래의 날개 위에」는 페달의 제시가 없기 때문에 곡에 어울리는 페달링을 제시하였다. 대중음악「메모리」는 노래의 선율과 분위기, 그리고 3비트로 나누어지는 박자에 맞게 잔잔한 트리폴릿 리듬의 아르페지오형 반주를 사용하였다. 국악「뱃노래」와 세계음악「잠보」는 각 지역의 특색을 담은 리듬과 곡의 분위기를 가지고 있기 때문에 리듬을 살려주는 반주를 사용하였다. 국악의 경우는 화성음악이 아니기 때문에 교과서에 코드가 제시되지 않으면 피아노로 반주를 하는데 어려움이 있을 수 있다. 따라서 연구한 제재곡 국악「뱃노래」의 선율에 어울리는 화성을 만들어 반주를 작곡하였다. 결론적으로 교과서의 가창 제재곡에는 피아노 반주가 제시되었거나 페달링이 제시된 곡이 많지 않았으며, 특히 국악에서는 피아노 반주부 제시의 실태가 심각하였다. 이를 위해서는 교사용 지도서에라도 참고할 수 있는 피아노 반주와 페달링을 제시하여 교사들이 참고할 수 있도록 해야 한다. 또한 화성과 필인(Fill-in)작성 방법 등을 연구하여 자신의 연주 실력에 맞는 피아노 반주를 연구하여 학생들과 함께 호흡할 수 있어야 한다. 또한 교사는 가창 수업을 통해 학생들이 심미적 체험을 할 수 있도록 도와주는 조력자 역할을 인식하고, 이를 위해 피아노 반주를 끊임없이 연구해야 하며 자신에게 맞는 방법을 찾아야 할 것이다.
This study is based on the review study of three textbooks of the high school by 2007 curriculum for piano accompaniment. The purpose of this study is to investigate different types of efficient piano accompaniment methods after looking at the suggestive types of reality song accompaniment in textbo...
This study is based on the review study of three textbooks of the high school by 2007 curriculum for piano accompaniment. The purpose of this study is to investigate different types of efficient piano accompaniment methods after looking at the suggestive types of reality song accompaniment in textbooks. Therefore through the literature review, the meaning and necessity of piano accompaniment with the consideration of methods of forming a group of piano accompaniment with efficient piano accompaniment is studied. Also analysing the category and suggestive type based on the given piano accompaniment for singing class in the three types of high school music textbooks, for the use of various songs, investigation is made into the five different genre of music: Korean vocal music, Western vocal music, pop music, traditional music, and world music. For the Korean vocal song 「Nun (Snow)」 and the Western vocal song 「Auf Flugeln des Gesanges (On The Wings Of Song)」, because there is no suggestive use of pedal, suggestion is made for suitable pedalling. For the pop music 「Memory」, accompaniment of a calming triplet rhythm of Arpeggio is used to complement the song’s melody, atmosphere and the timing of divided three beats. The traditional song 「Baetnorae (Boating song)」 and the world music 「Jambo」 each have their own regions characteristic rhythms and song atmosphere, so the use of accompaniment to bringing up the rhythm has been applied. With traditional music, if there are no suggestive codes there will be difficulties accompanying the traditional music as they are not harmonic music. Therefore composition of the harmonic piano accompaniment for traditional music 「Baetnorae (Boating song)」 is made to match its melody. To conclude, in the songs of textbook there are not many suggestive piano accompaniments or pedalling. Especially for traditional music, the piano accompaniment curriculum is severely under the standard. For these reasons, piano accompaniment methods and pedalling must be suggested for teachers to refer to. Also there must be an investigation of harmony and Fill-in composition methods for the student of their appropriately levelled skills, for the teachers and students to interact one on one. Also teachers must be aware of the assistants who are to give students experiences through the singing classes, and must further evaluate and improve their own method for teaching piano accompaniment.
This study is based on the review study of three textbooks of the high school by 2007 curriculum for piano accompaniment. The purpose of this study is to investigate different types of efficient piano accompaniment methods after looking at the suggestive types of reality song accompaniment in textbooks. Therefore through the literature review, the meaning and necessity of piano accompaniment with the consideration of methods of forming a group of piano accompaniment with efficient piano accompaniment is studied. Also analysing the category and suggestive type based on the given piano accompaniment for singing class in the three types of high school music textbooks, for the use of various songs, investigation is made into the five different genre of music: Korean vocal music, Western vocal music, pop music, traditional music, and world music. For the Korean vocal song 「Nun (Snow)」 and the Western vocal song 「Auf Flugeln des Gesanges (On The Wings Of Song)」, because there is no suggestive use of pedal, suggestion is made for suitable pedalling. For the pop music 「Memory」, accompaniment of a calming triplet rhythm of Arpeggio is used to complement the song’s melody, atmosphere and the timing of divided three beats. The traditional song 「Baetnorae (Boating song)」 and the world music 「Jambo」 each have their own regions characteristic rhythms and song atmosphere, so the use of accompaniment to bringing up the rhythm has been applied. With traditional music, if there are no suggestive codes there will be difficulties accompanying the traditional music as they are not harmonic music. Therefore composition of the harmonic piano accompaniment for traditional music 「Baetnorae (Boating song)」 is made to match its melody. To conclude, in the songs of textbook there are not many suggestive piano accompaniments or pedalling. Especially for traditional music, the piano accompaniment curriculum is severely under the standard. For these reasons, piano accompaniment methods and pedalling must be suggested for teachers to refer to. Also there must be an investigation of harmony and Fill-in composition methods for the student of their appropriately levelled skills, for the teachers and students to interact one on one. Also teachers must be aware of the assistants who are to give students experiences through the singing classes, and must further evaluate and improve their own method for teaching piano accompaniment.
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#피아노 반주법
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