본 논문은 스키마 이론(schema theory)을 활용한 고등학생 영어 독해 능력 향상을 위한 학습방법에 대한 연구이다. 연구 목적은 독해와 스키마 이론에 대하여 고찰하고, 스키마를 활용한 효율적인 독해방법을 모색하여 이러한 교수학습법이 독해에 미치는 영향을 살펴보는 데 있으며, 이를 위해 스키마 이론과 관련된 다양한 독해 활동과 스키마 이론이 적용된 실제 교실 수업지도안을 제시하는데 있다. 문헌연구 결과 스키마 이론에 의하면, 학습자가 가지고 있거나 경험에 의해 형성된 스키마는 독해를 효과적으로 하기 위해 적극적으로 활용하는 것이 필요하다고 하였다. 연구대상은 고등학교 1학년이며, 독해 학습 텍스트는 ㈜능률교육에서 2013년도에 출판한 2009 개정교육과정 고등학교「실용영어Ⅰ(High School Practical EnglishⅠ)」 교과서 6단원 “Smart Life" 본문을 선정하였다. 이단원은 스마트폰 사용에 관련된 내용으로, 학습자들의 흥미를 유발할 수 있을 것이라고 판단되었다. 또한 학습자들은 이미 스마트폰에 대한 배경지식을 충분히 가지고 있기 때문에 이 텍스트를 친숙하게 느끼며 이해하여, 스마트폰에 대한 자신의 배경지식을 활성화시켜 텍스트에 적용하여 효과적으로 지문을 독해할 수 있을 것으로 판단하였다. 본 연구는 스키마 이론을 토대로 학습자가 흥미를 느끼며 독해를 능동적으로 할 수 있도록 제목과 그림을 통한 예측활동, ...
본 논문은 스키마 이론(schema theory)을 활용한 고등학생 영어 독해 능력 향상을 위한 학습방법에 대한 연구이다. 연구 목적은 독해와 스키마 이론에 대하여 고찰하고, 스키마를 활용한 효율적인 독해방법을 모색하여 이러한 교수학습법이 독해에 미치는 영향을 살펴보는 데 있으며, 이를 위해 스키마 이론과 관련된 다양한 독해 활동과 스키마 이론이 적용된 실제 교실 수업지도안을 제시하는데 있다. 문헌연구 결과 스키마 이론에 의하면, 학습자가 가지고 있거나 경험에 의해 형성된 스키마는 독해를 효과적으로 하기 위해 적극적으로 활용하는 것이 필요하다고 하였다. 연구대상은 고등학교 1학년이며, 독해 학습 텍스트는 ㈜능률교육에서 2013년도에 출판한 2009 개정교육과정 고등학교「실용영어Ⅰ(High School Practical EnglishⅠ)」 교과서 6단원 “Smart Life" 본문을 선정하였다. 이단원은 스마트폰 사용에 관련된 내용으로, 학습자들의 흥미를 유발할 수 있을 것이라고 판단되었다. 또한 학습자들은 이미 스마트폰에 대한 배경지식을 충분히 가지고 있기 때문에 이 텍스트를 친숙하게 느끼며 이해하여, 스마트폰에 대한 자신의 배경지식을 활성화시켜 텍스트에 적용하여 효과적으로 지문을 독해할 수 있을 것으로 판단하였다. 본 연구는 스키마 이론을 토대로 학습자가 흥미를 느끼며 독해를 능동적으로 할 수 있도록 제목과 그림을 통한 예측활동, 브레인스토밍, 훑어 읽기와 특정 정보 파악하기, 주제와 관련된 토론하기 등의 다양한 독해 활동을 제시하였다. 또한 스키마 이론이 적용된 독해 학습 활동을 바탕으로 실질적으로 사용할 수 있는 구체적인 수업 지도안을 제시하였다. 영어 독해력 향상을 위해서는 장기적인 계획을 가지고 수업에서 스키마 이론을 활용하여 학습지도를 체계적으로 실행해야 할 것이다. 그러하면 학습자의 영어 독해 능력 향상과 더불어 영어교육 발전에 도움이 될 것이다.
본 논문은 스키마 이론(schema theory)을 활용한 고등학생 영어 독해 능력 향상을 위한 학습방법에 대한 연구이다. 연구 목적은 독해와 스키마 이론에 대하여 고찰하고, 스키마를 활용한 효율적인 독해방법을 모색하여 이러한 교수학습법이 독해에 미치는 영향을 살펴보는 데 있으며, 이를 위해 스키마 이론과 관련된 다양한 독해 활동과 스키마 이론이 적용된 실제 교실 수업지도안을 제시하는데 있다. 문헌연구 결과 스키마 이론에 의하면, 학습자가 가지고 있거나 경험에 의해 형성된 스키마는 독해를 효과적으로 하기 위해 적극적으로 활용하는 것이 필요하다고 하였다. 연구대상은 고등학교 1학년이며, 독해 학습 텍스트는 ㈜능률교육에서 2013년도에 출판한 2009 개정교육과정 고등학교「실용영어Ⅰ(High School Practical EnglishⅠ)」 교과서 6단원 “Smart Life" 본문을 선정하였다. 이단원은 스마트폰 사용에 관련된 내용으로, 학습자들의 흥미를 유발할 수 있을 것이라고 판단되었다. 또한 학습자들은 이미 스마트폰에 대한 배경지식을 충분히 가지고 있기 때문에 이 텍스트를 친숙하게 느끼며 이해하여, 스마트폰에 대한 자신의 배경지식을 활성화시켜 텍스트에 적용하여 효과적으로 지문을 독해할 수 있을 것으로 판단하였다. 본 연구는 스키마 이론을 토대로 학습자가 흥미를 느끼며 독해를 능동적으로 할 수 있도록 제목과 그림을 통한 예측활동, 브레인스토밍, 훑어 읽기와 특정 정보 파악하기, 주제와 관련된 토론하기 등의 다양한 독해 활동을 제시하였다. 또한 스키마 이론이 적용된 독해 학습 활동을 바탕으로 실질적으로 사용할 수 있는 구체적인 수업 지도안을 제시하였다. 영어 독해력 향상을 위해서는 장기적인 계획을 가지고 수업에서 스키마 이론을 활용하여 학습지도를 체계적으로 실행해야 할 것이다. 그러하면 학습자의 영어 독해 능력 향상과 더불어 영어교육 발전에 도움이 될 것이다.
This study examines English reading comprehension and the schema theory in order to seek the efficient reading methods in high school. In this way, this theory tried to understand how such teaching method affect reading while proposing a practical teaching plan with both various reading activities r...
This study examines English reading comprehension and the schema theory in order to seek the efficient reading methods in high school. In this way, this theory tried to understand how such teaching method affect reading while proposing a practical teaching plan with both various reading activities related to the schema theory and the schema theory itself. According to the schema theory, this schema could help learners to read and understand a new text easily and efficiently by encouraging the learners make a good use of their own experiences and background knowledge. In addition, the schema supports the learners to overcome linguistic flaws and limits as it provides them with some omitted information in a writing helping the learners with more accurate understanding on the text. For that reason, the schema is regarded as one of the best helps learning materials to learners when they try to read. Hence, when learning reading, the learners need to actively use the schema theory. Freshmen at high school were selected as research participants and for a text to be investigated, Chapter 6 "Smart Life" of「High School Practical English Ⅰ」by Neungyule Education Inc. in 2013 was chosen. The study chose this chapter because it could arouse the learners' interest as discussing smart phone use which was closely related to life of them. In addition to this, since those learners were already using smart phone or had experience with it, they turned out to have sufficient background knowledge on such phone. The study, therefore, expected that the learners here could read and understand the text more efficiently by working on their own background on the smart phone. As for reading activities with the schema theory applied, there are guessing by title and pictures, brainstorming, skimming and scanning for specific information and having a discussion over a topic. The teaching plan in this study was designed upon three reading activities as (guessing by title, guessing by pictures and brainstorming) so that it could be actually used in real class.
This study examines English reading comprehension and the schema theory in order to seek the efficient reading methods in high school. In this way, this theory tried to understand how such teaching method affect reading while proposing a practical teaching plan with both various reading activities related to the schema theory and the schema theory itself. According to the schema theory, this schema could help learners to read and understand a new text easily and efficiently by encouraging the learners make a good use of their own experiences and background knowledge. In addition, the schema supports the learners to overcome linguistic flaws and limits as it provides them with some omitted information in a writing helping the learners with more accurate understanding on the text. For that reason, the schema is regarded as one of the best helps learning materials to learners when they try to read. Hence, when learning reading, the learners need to actively use the schema theory. Freshmen at high school were selected as research participants and for a text to be investigated, Chapter 6 "Smart Life" of「High School Practical English Ⅰ」by Neungyule Education Inc. in 2013 was chosen. The study chose this chapter because it could arouse the learners' interest as discussing smart phone use which was closely related to life of them. In addition to this, since those learners were already using smart phone or had experience with it, they turned out to have sufficient background knowledge on such phone. The study, therefore, expected that the learners here could read and understand the text more efficiently by working on their own background on the smart phone. As for reading activities with the schema theory applied, there are guessing by title and pictures, brainstorming, skimming and scanning for specific information and having a discussion over a topic. The teaching plan in this study was designed upon three reading activities as (guessing by title, guessing by pictures and brainstorming) so that it could be actually used in real class.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.