[학위논문]보육교사의 자존감과 직무스트레스와 스트레스대처방안에 관한 연구 A Study on the relationships among daycare teacher's self-esteem, job stress, and stress coping strategies.원문보기
본 연구는 보육교사의 자존감과 직무스트레스와 스트레스 대처 방안 관계를 연구하는데 그 목적을 두고자 한다. 연구대상은 경기도 시흥시의 어린이집에 현재 근무하고 있는 보육교사 211명을 대상으로 하였으며, 어린이집의 보육교사를 대상으로 자존감 검사(SEI) 설문지와 직무스트레스에 관한 설문지와 스트레스 대처방안에 관한 설문지를 연구도구로 사용하였다. 수집된 자료를 분석하기 위해서 빈도분석, 독립표본과 일원배치분석, ...
본 연구는 보육교사의 자존감과 직무스트레스와 스트레스 대처 방안 관계를 연구하는데 그 목적을 두고자 한다. 연구대상은 경기도 시흥시의 어린이집에 현재 근무하고 있는 보육교사 211명을 대상으로 하였으며, 어린이집의 보육교사를 대상으로 자존감 검사(SEI) 설문지와 직무스트레스에 관한 설문지와 스트레스 대처방안에 관한 설문지를 연구도구로 사용하였다. 수집된 자료를 분석하기 위해서 빈도분석, 독립표본과 일원배치분석, 상관관계분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 배경변인에 따른 자존감은 보육교사의 연령과 결혼여부, 근무경력에 따라 차이가 있었고, 보육교사들은 원아들의 활동 관련에서 높은 직무스트레스를 나타냈다. 민간 보육시설의 보육교사가 원아들과의 활동, 업무, 경제적 안정, 권위적 운영, 대인관련 직무스트레스가 가장 높게 나타났다. 또한 보육교사는 스트레스 대처 방안으로 통제관리를 사용하여 문제해결을 한다. 둘째, 보육교사의 자존감과 직무스트레스의 관계는 직무스트레스의 하위요인 중 원아들과의 활동관련, 업무관련, 대인관련과 부적인 상관관계를 보였고, 자존감과 스트레스 대처방안의 관계에서는 스트레스 대처방안의 하위요인 중 통제관리와 정적인 상관관계를 보였다. 또, 보육교사의 직무스트레스와 스트레스 대처방안의 관계에서는 원아들과의 활동관련은 통제관리와 부적상관관계를 보였고, 업무관련은 통제관리와 부적상관관계를 보였다. 권위적 운영 관련은 회피관련과 정적인 상관 관계를 보였고, 통제관리와 부적인 상관관계를 보였다. 대인관련은 증상관리와 정적인 상관관계를 보였다. 보육교사의 자존감이 직무스트레스와 스트레스 대처 방안과 관계가 있는 것으로 나타났으므로, 보육교사가 긍정적인 생각으로 자기관리를 할 수 있도록 기관과 국가 차원에서의 자기관리 및 개발 프로그램을 실시하여 보육교사의 자존감을 향상 시킬 필요가 있다.
본 연구는 보육교사의 자존감과 직무스트레스와 스트레스 대처 방안 관계를 연구하는데 그 목적을 두고자 한다. 연구대상은 경기도 시흥시의 어린이집에 현재 근무하고 있는 보육교사 211명을 대상으로 하였으며, 어린이집의 보육교사를 대상으로 자존감 검사(SEI) 설문지와 직무스트레스에 관한 설문지와 스트레스 대처방안에 관한 설문지를 연구도구로 사용하였다. 수집된 자료를 분석하기 위해서 빈도분석, 독립표본과 일원배치분석, 상관관계분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 배경변인에 따른 자존감은 보육교사의 연령과 결혼여부, 근무경력에 따라 차이가 있었고, 보육교사들은 원아들의 활동 관련에서 높은 직무스트레스를 나타냈다. 민간 보육시설의 보육교사가 원아들과의 활동, 업무, 경제적 안정, 권위적 운영, 대인관련 직무스트레스가 가장 높게 나타났다. 또한 보육교사는 스트레스 대처 방안으로 통제관리를 사용하여 문제해결을 한다. 둘째, 보육교사의 자존감과 직무스트레스의 관계는 직무스트레스의 하위요인 중 원아들과의 활동관련, 업무관련, 대인관련과 부적인 상관관계를 보였고, 자존감과 스트레스 대처방안의 관계에서는 스트레스 대처방안의 하위요인 중 통제관리와 정적인 상관관계를 보였다. 또, 보육교사의 직무스트레스와 스트레스 대처방안의 관계에서는 원아들과의 활동관련은 통제관리와 부적상관관계를 보였고, 업무관련은 통제관리와 부적상관관계를 보였다. 권위적 운영 관련은 회피관련과 정적인 상관 관계를 보였고, 통제관리와 부적인 상관관계를 보였다. 대인관련은 증상관리와 정적인 상관관계를 보였다. 보육교사의 자존감이 직무스트레스와 스트레스 대처 방안과 관계가 있는 것으로 나타났으므로, 보육교사가 긍정적인 생각으로 자기관리를 할 수 있도록 기관과 국가 차원에서의 자기관리 및 개발 프로그램을 실시하여 보육교사의 자존감을 향상 시킬 필요가 있다.
The purpose of this study was to examine the relationships among daycare teacher's self-esteem, job stress, and stress coping strategies. 211 daycare teachers working at nurseries in Siheung, Kyungi province, participated in completing three kinds of questionnaires: Self-Esteem Inventory(SEI); Job-r...
The purpose of this study was to examine the relationships among daycare teacher's self-esteem, job stress, and stress coping strategies. 211 daycare teachers working at nurseries in Siheung, Kyungi province, participated in completing three kinds of questionnaires: Self-Esteem Inventory(SEI); Job-related Stress Inventory(JSI); and Stress Coping Strategy(SCS). The data collected were analyzed with frequency analysis, One-way ANOVA, and correlation analysis methods. The results of this study were summarized as follows: First, the self-esteem of teacher was different according to their age, martial status, and career, and they showed the highest job stress in the area of managing children's activities. Teachers in private children's care institutions got high stress with the factors as follows: activities with children, economical stability, authoritative management, and interpersonal relationship. In addition, teachers tended to use the controlled management method as a coping strategy. Second, the teachers' self-esteem had negative relationship with job stress of children's activity-related, task-related, and interpersonal related. The self-esteem had a positive relationship with the controlled management out of stress coping strategies. The job stress related to both children's activities and task, had a negative relationship with the controlled management out of stress coping strategies. There was a positive relationship between job stress related to authoritative management and avoidance strategy while there was a negative relationship between job stress related to authoritative management and controlled management strategy. The interpersonal-related job stress had a positive relationship with symptom management. It was found that the daycare teachers' self-esteem, job-stress, and stress coping strategies were related. Thus, the government needs to support the program development to make teachers' self-management and self-esteem increase.
The purpose of this study was to examine the relationships among daycare teacher's self-esteem, job stress, and stress coping strategies. 211 daycare teachers working at nurseries in Siheung, Kyungi province, participated in completing three kinds of questionnaires: Self-Esteem Inventory(SEI); Job-related Stress Inventory(JSI); and Stress Coping Strategy(SCS). The data collected were analyzed with frequency analysis, One-way ANOVA, and correlation analysis methods. The results of this study were summarized as follows: First, the self-esteem of teacher was different according to their age, martial status, and career, and they showed the highest job stress in the area of managing children's activities. Teachers in private children's care institutions got high stress with the factors as follows: activities with children, economical stability, authoritative management, and interpersonal relationship. In addition, teachers tended to use the controlled management method as a coping strategy. Second, the teachers' self-esteem had negative relationship with job stress of children's activity-related, task-related, and interpersonal related. The self-esteem had a positive relationship with the controlled management out of stress coping strategies. The job stress related to both children's activities and task, had a negative relationship with the controlled management out of stress coping strategies. There was a positive relationship between job stress related to authoritative management and avoidance strategy while there was a negative relationship between job stress related to authoritative management and controlled management strategy. The interpersonal-related job stress had a positive relationship with symptom management. It was found that the daycare teachers' self-esteem, job-stress, and stress coping strategies were related. Thus, the government needs to support the program development to make teachers' self-management and self-esteem increase.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.