본 연구는 자전거 관련 법률에 정한 자전거 설계 기준을 바탕으로 GIS 네트워크 분석기법과 GPS 측량을 통해 출발지와 도착지에 대한 자전거도로 이동거리 및 이동시간을 분석하여 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 1. 자전거도로에 대한 GIS DB를 구축하고, GIS 네트워크 분석기법을 적용하여 출발지와 목적지에 대한 이동시간과 이동속도를 분석하여 포털사이트와 비교함으로써, 그 차이가 20% 이내의 비슷한 결과가 도출됨을 파악할 수 있었다. 2. GIS로 구축된 자전거도로를 대상으로 GPS 현장관측을 적용해 본 결과, 횡단보도의 대기시간과 지형 경사에 따른 속도 증감을 고려하여 이동속도를 분석하여 약 0.6분(36초) 정도의 차이를 나타남을 알 수 있었다. 3. 기존 자전거 도로의 설계 기준에서는 단순히 경사에 의해 ...
본 연구는 자전거 관련 법률에 정한 자전거 설계 기준을 바탕으로 GIS 네트워크 분석기법과 GPS 측량을 통해 출발지와 도착지에 대한 자전거도로 이동거리 및 이동시간을 분석하여 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 1. 자전거도로에 대한 GIS DB를 구축하고, GIS 네트워크 분석기법을 적용하여 출발지와 목적지에 대한 이동시간과 이동속도를 분석하여 포털사이트와 비교함으로써, 그 차이가 20% 이내의 비슷한 결과가 도출됨을 파악할 수 있었다. 2. GIS로 구축된 자전거도로를 대상으로 GPS 현장관측을 적용해 본 결과, 횡단보도의 대기시간과 지형 경사에 따른 속도 증감을 고려하여 이동속도를 분석하여 약 0.6분(36초) 정도의 차이를 나타남을 알 수 있었다. 3. 기존 자전거 도로의 설계 기준에서는 단순히 경사에 의해 정지시거 확보나 구간길이를 제한하고 있으나, 안전성, 연속성, 편의성 등 이용자를 위한 최적노선을 선정하기 위해서는 이동특성, 이동시간, 경사거리 등을 고려한 노선 선정 기준을 고려할 필요가 있다. 본 논문은 단순히 출발지와 도착지에 대해 분석하였지만 전체 자전거도로 노선에 대해 분석하여 자전거 도로의 노선 적합성을 연구할 필요가 있다.
본 연구는 자전거 관련 법률에 정한 자전거 설계 기준을 바탕으로 GIS 네트워크 분석기법과 GPS 측량을 통해 출발지와 도착지에 대한 자전거도로 이동거리 및 이동시간을 분석하여 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 1. 자전거도로에 대한 GIS DB를 구축하고, GIS 네트워크 분석기법을 적용하여 출발지와 목적지에 대한 이동시간과 이동속도를 분석하여 포털사이트와 비교함으로써, 그 차이가 20% 이내의 비슷한 결과가 도출됨을 파악할 수 있었다. 2. GIS로 구축된 자전거도로를 대상으로 GPS 현장관측을 적용해 본 결과, 횡단보도의 대기시간과 지형 경사에 따른 속도 증감을 고려하여 이동속도를 분석하여 약 0.6분(36초) 정도의 차이를 나타남을 알 수 있었다. 3. 기존 자전거 도로의 설계 기준에서는 단순히 경사에 의해 정지시거 확보나 구간길이를 제한하고 있으나, 안전성, 연속성, 편의성 등 이용자를 위한 최적노선을 선정하기 위해서는 이동특성, 이동시간, 경사거리 등을 고려한 노선 선정 기준을 고려할 필요가 있다. 본 논문은 단순히 출발지와 도착지에 대해 분석하였지만 전체 자전거도로 노선에 대해 분석하여 자전거 도로의 노선 적합성을 연구할 필요가 있다.
The bicycle use activation plan reduces a greenhouse gas exhaust, and economic convenience, movement timely shortening, health effect will be able to expect but the bicycle user is few. The nationwide bicycle road projects is advanced by the countermeasure for a bicycle use activation. It is advance...
The bicycle use activation plan reduces a greenhouse gas exhaust, and economic convenience, movement timely shortening, health effect will be able to expect but the bicycle user is few. The nationwide bicycle road projects is advanced by the countermeasure for a bicycle use activation. It is advanced a bicycle road basic plan even from each local government. This thesis is aimed to study the characteristics of bicyclists' travelling and is also designed to research the optimum selection method for bike route using GIS method. Currently, bike route are being designed neglecting the topographic conditions and bicyclists' characteristic Therefore, it causes decrease in its practicality. Studying the method on selecting an optimal bike path is required using GIS taking topographical elements and characteristics of the riders' movement into account in order to promote using the bikes. It was concluded that, regarding the characteristics of bicyclists when travelling, the route should be designed putting cross walks and road boundary lines to use rather than the conventional center lines of the road. Also, in the case of travelling to commute, which demands the quickest and the most efficient travelling to destinations, it is better to select the route based on the shortest travelling time considering the waiting time at crosswalks and the fluctuation of velocity due to slopes.
The bicycle use activation plan reduces a greenhouse gas exhaust, and economic convenience, movement timely shortening, health effect will be able to expect but the bicycle user is few. The nationwide bicycle road projects is advanced by the countermeasure for a bicycle use activation. It is advanced a bicycle road basic plan even from each local government. This thesis is aimed to study the characteristics of bicyclists' travelling and is also designed to research the optimum selection method for bike route using GIS method. Currently, bike route are being designed neglecting the topographic conditions and bicyclists' characteristic Therefore, it causes decrease in its practicality. Studying the method on selecting an optimal bike path is required using GIS taking topographical elements and characteristics of the riders' movement into account in order to promote using the bikes. It was concluded that, regarding the characteristics of bicyclists when travelling, the route should be designed putting cross walks and road boundary lines to use rather than the conventional center lines of the road. Also, in the case of travelling to commute, which demands the quickest and the most efficient travelling to destinations, it is better to select the route based on the shortest travelling time considering the waiting time at crosswalks and the fluctuation of velocity due to slopes.
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