우리나라의 자전거도로는 4대강 자전거도로, 자전거도로망 구축 등 실제 이용효율 측면 및 활성화 방안보다 전시행정에 많은 비중을 두고 있는 것으로 보인다. 이와 같은 레져형 자전거도로의 설치에 집중이 되면서 생활형 자전거도로의 설치 및 질적 향상에는 크게 신경 쓰지 못하고 있는 실정이다. 또한 생활형 자전거도로의 설치는 큰 틀 안에서의 설치방안이 마련되어 있을 뿐, 각 지자체별로 설치 기준이 상이하며 일관성 있는 법규는 없는 실정이다. 일관성 있는 법규 혹은 평가의 기법이 필요하다고 판단되어 본 논문에서 활성화 및 질적 향상을 위한 평가 잣대를 제시하고자 한다. 총 5개의 상위요인(안전성, 접근성, 경제성, 정보성, 기타요인)과 각 요인별로 6개에서 4개의 하위요인으로 구성되어 있다. 분류된 상위요인 및 하위요인에 대해 ...
우리나라의 자전거도로는 4대강 자전거도로, 자전거도로망 구축 등 실제 이용효율 측면 및 활성화 방안보다 전시행정에 많은 비중을 두고 있는 것으로 보인다. 이와 같은 레져형 자전거도로의 설치에 집중이 되면서 생활형 자전거도로의 설치 및 질적 향상에는 크게 신경 쓰지 못하고 있는 실정이다. 또한 생활형 자전거도로의 설치는 큰 틀 안에서의 설치방안이 마련되어 있을 뿐, 각 지자체별로 설치 기준이 상이하며 일관성 있는 법규는 없는 실정이다. 일관성 있는 법규 혹은 평가의 기법이 필요하다고 판단되어 본 논문에서 활성화 및 질적 향상을 위한 평가 잣대를 제시하고자 한다. 총 5개의 상위요인(안전성, 접근성, 경제성, 정보성, 기타요인)과 각 요인별로 6개에서 4개의 하위요인으로 구성되어 있다. 분류된 상위요인 및 하위요인에 대해 AHP 분석기법을 활용하여 우선순위를 선정하도록 하였다. AHP 분석을 통해 얻은 가중치 및 우선순위를 활용하여 자전거도로 평가지표를 개발하였다. 총 22개의 요인 중 정량화가 가능하다고 판단된 12가지의 항목을 활용하여 자전거도로 이용자들이 원하는 요인 위주의 평가지표를 개발하였다. 본 연구를 통해 만들어진 평가지표를 활용해 실제 자전거도로 10지점에 대해 평가를 실시하였으며 평가점수 대비 이용률을 조사해 본 결과 R-square값도 약 0.7 정도의 유사성을 나타내고 있는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구에서 만들어진 평가지표를 활용하면 자전거도로의 평가 및 이용률 예측도 가능할 것으로 보인다. 향후 연구를 통해 본 연구에서 정량화 하지 못한 요인들에 대해 연구를 실시하고 평가지표를 통해 만들어진 세부 평가요인에 대한 보완이 이루어진다면 질적으로 향상된 평가지표가 완성될 것으로 보이며 이용률과의 관계도 높아질 수 있을 것으로 보인다.
우리나라의 자전거도로는 4대강 자전거도로, 자전거도로망 구축 등 실제 이용효율 측면 및 활성화 방안보다 전시행정에 많은 비중을 두고 있는 것으로 보인다. 이와 같은 레져형 자전거도로의 설치에 집중이 되면서 생활형 자전거도로의 설치 및 질적 향상에는 크게 신경 쓰지 못하고 있는 실정이다. 또한 생활형 자전거도로의 설치는 큰 틀 안에서의 설치방안이 마련되어 있을 뿐, 각 지자체별로 설치 기준이 상이하며 일관성 있는 법규는 없는 실정이다. 일관성 있는 법규 혹은 평가의 기법이 필요하다고 판단되어 본 논문에서 활성화 및 질적 향상을 위한 평가 잣대를 제시하고자 한다. 총 5개의 상위요인(안전성, 접근성, 경제성, 정보성, 기타요인)과 각 요인별로 6개에서 4개의 하위요인으로 구성되어 있다. 분류된 상위요인 및 하위요인에 대해 AHP 분석기법을 활용하여 우선순위를 선정하도록 하였다. AHP 분석을 통해 얻은 가중치 및 우선순위를 활용하여 자전거도로 평가지표를 개발하였다. 총 22개의 요인 중 정량화가 가능하다고 판단된 12가지의 항목을 활용하여 자전거도로 이용자들이 원하는 요인 위주의 평가지표를 개발하였다. 본 연구를 통해 만들어진 평가지표를 활용해 실제 자전거도로 10지점에 대해 평가를 실시하였으며 평가점수 대비 이용률을 조사해 본 결과 R-square값도 약 0.7 정도의 유사성을 나타내고 있는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구에서 만들어진 평가지표를 활용하면 자전거도로의 평가 및 이용률 예측도 가능할 것으로 보인다. 향후 연구를 통해 본 연구에서 정량화 하지 못한 요인들에 대해 연구를 실시하고 평가지표를 통해 만들어진 세부 평가요인에 대한 보완이 이루어진다면 질적으로 향상된 평가지표가 완성될 것으로 보이며 이용률과의 관계도 높아질 수 있을 것으로 보인다.
In Korea, the four-river bikeway seems to give more weight to exhibition administrative rather than actual utilization and activation plan. For this reason, installation and qualitative improvement for life-type bikeway have been shunned and the installation of the life-type bikeway is merely establ...
In Korea, the four-river bikeway seems to give more weight to exhibition administrative rather than actual utilization and activation plan. For this reason, installation and qualitative improvement for life-type bikeway have been shunned and the installation of the life-type bikeway is merely established as within the larger framework of the guidelines. Moreover, local governments follow different standards. Previous work focused on activation plan and accident analysis of bikeway. The need of research on bikeway evaluation is increasing. This paper presents a basic standard for activation plan and qualitative improved of bikeway. Top-factors is safety, accessibility, affordability, information, and other factors and sub-factors, a total of 22 factors were selected. Priority by utilizing the AHP analysis for each factor were selected. Weights and rank calculated through the AHP analysis of the checklist was designed. Analyze the factors they want actual cyclists because of the checklist can be utilized. Field survey was conducted through a checklist scores compared to investigate the utilization of this result, the value of R-square was about 0.7 degree of similarity. If the rating of the bikeway and utilization forecasts made in this study utilizing a checklist will be available. Complement of research in the future is possible if accurate evaluation of road bike.In addition, the relationship between utilization and scores will also be able to increase.
In Korea, the four-river bikeway seems to give more weight to exhibition administrative rather than actual utilization and activation plan. For this reason, installation and qualitative improvement for life-type bikeway have been shunned and the installation of the life-type bikeway is merely established as within the larger framework of the guidelines. Moreover, local governments follow different standards. Previous work focused on activation plan and accident analysis of bikeway. The need of research on bikeway evaluation is increasing. This paper presents a basic standard for activation plan and qualitative improved of bikeway. Top-factors is safety, accessibility, affordability, information, and other factors and sub-factors, a total of 22 factors were selected. Priority by utilizing the AHP analysis for each factor were selected. Weights and rank calculated through the AHP analysis of the checklist was designed. Analyze the factors they want actual cyclists because of the checklist can be utilized. Field survey was conducted through a checklist scores compared to investigate the utilization of this result, the value of R-square was about 0.7 degree of similarity. If the rating of the bikeway and utilization forecasts made in this study utilizing a checklist will be available. Complement of research in the future is possible if accurate evaluation of road bike.In addition, the relationship between utilization and scores will also be able to increase.
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