[학위논문]사회복지시설에 근무하는 사회복무요원 활용에 관한 인식 연구 : 장애인복지관을 중심으로- A study recognized about the utilization of the alternative military service person working in the social welfare facilities원문보기
이 연구는 장애인복지관에 배치된 사회복무요원의 자격, 배치, 교육, 활용, 관리 전반에 걸쳐 사회복지사와 사회복무요원의 인식을 조사하여 궁극적으로는 장애인에 대한 양질의 서비스를 제공할 수 있도록 기여하는데 목적이 있다. 본 연구는 2013년 3월 하순부터 4월 중순까지 전국장애인복지관 190개소에 기관당 사회복지사 1부 사회복무요원 2부씩 총 570부의 설문지를 배부하여 회수한 결과, 사회복지사 122부 사회복무요원 206부로 회수율은 각각 64.2%, 54.2%이다. 이중 불성실한 응답지를 제외한 사회복지사 108부, 사회복무요원 167부를 대상으로 ...
이 연구는 장애인복지관에 배치된 사회복무요원의 자격, 배치, 교육, 활용, 관리 전반에 걸쳐 사회복지사와 사회복무요원의 인식을 조사하여 궁극적으로는 장애인에 대한 양질의 서비스를 제공할 수 있도록 기여하는데 목적이 있다. 본 연구는 2013년 3월 하순부터 4월 중순까지 전국장애인복지관 190개소에 기관당 사회복지사 1부 사회복무요원 2부씩 총 570부의 설문지를 배부하여 회수한 결과, 사회복지사 122부 사회복무요원 206부로 회수율은 각각 64.2%, 54.2%이다. 이중 불성실한 응답지를 제외한 사회복지사 108부, 사회복무요원 167부를 대상으로 SPSS 18.0을 활용하여 빈도분석, 백분율, 상관관계, 분산분석, t검증, 회귀분석 등을 실시하였으며, 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회복무요원의 소집이전 장애인 접촉경험과 적응도간에는 상관관계가 있었으며, 사회복지사와의 친밀도와 사회복무요원 적응도간에도 유의미한 상관관계가 있는 것으로 분석됐다. 둘째, 사회복지사의 사회복무 담당기간과 사회복무요원의 복지관 적응도간, 그리고 사회복무요원의 복무기간과 적응도간에는 상관관계가 없는 것으로 분석됐다. 셋째, 사회복무요원의 소집이전 장애인 접촉경험과 만족도간에는 상관관계가 없는 것으로 분석되었으며, 사회복지사와의 친밀도와 사 회복무요원 만족도간에는 있는 것으로 나타났다. 넷째, 사회복무요원의 보직 순환주기와 만족도간에는 상관관계가 없는 것으로 분석되었으며, 사회복무 담당직원 교육과 사회복무요원 만족도간에는 사회복지사 집단에서 관계가 있었으나, 사회복무요원 집단에서는 관계가 없는 것으로 분석됐다. 다섯째, 업무처리 능력이 약한 사회복무요원 보수교육과 실제 현장에서의 도움정도간에는 상관관계가 있는 것으로 분석됐다. 이상의 연구에서 나타난 결과에 따라 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 장애인복지관에 사회복무요원을 배정할 경우에는 장애인 가족여부, 소집이전에 장애인시설 봉사활동 유무 등을 파악하여 우선 배정하는 적응에 도움이 될 것이다. 둘째, 사회복지사는 사회복무요원의 멘토가 되어, 사회복무요원의 현장적응을 돕고 직무만족도를 높일 수 있도록, 친밀관계를 유지하는 것이 필요하다. 셋째, 사회복무요원의 적응을 돕고, 애로나 고충을 조기에 파악하며, 상호간에 정서적 지지가 가능하도록 하는 일종의‘동료상담제도’가 필요하며, 이의 실현에 따른 소양교육 또는 직무교육과정 내용 보완이 필요하다. 넷째, 사회복무요원의 직무교육은 ‘행정보조’,‘프로그램 보조’등의 업무를 현장에서 뒷받침 할 수 있도록 이루어져야 하며, 현행 6:4의 이론실습 비중을 5:5로 조정하여 참여교육을 강화하고, 업무처리 능력이 약한 사회복무요원 대상의 보수교육이 필요하다.
이 연구는 장애인복지관에 배치된 사회복무요원의 자격, 배치, 교육, 활용, 관리 전반에 걸쳐 사회복지사와 사회복무요원의 인식을 조사하여 궁극적으로는 장애인에 대한 양질의 서비스를 제공할 수 있도록 기여하는데 목적이 있다. 본 연구는 2013년 3월 하순부터 4월 중순까지 전국장애인복지관 190개소에 기관당 사회복지사 1부 사회복무요원 2부씩 총 570부의 설문지를 배부하여 회수한 결과, 사회복지사 122부 사회복무요원 206부로 회수율은 각각 64.2%, 54.2%이다. 이중 불성실한 응답지를 제외한 사회복지사 108부, 사회복무요원 167부를 대상으로 SPSS 18.0을 활용하여 빈도분석, 백분율, 상관관계, 분산분석, t검증, 회귀분석 등을 실시하였으며, 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회복무요원의 소집이전 장애인 접촉경험과 적응도간에는 상관관계가 있었으며, 사회복지사와의 친밀도와 사회복무요원 적응도간에도 유의미한 상관관계가 있는 것으로 분석됐다. 둘째, 사회복지사의 사회복무 담당기간과 사회복무요원의 복지관 적응도간, 그리고 사회복무요원의 복무기간과 적응도간에는 상관관계가 없는 것으로 분석됐다. 셋째, 사회복무요원의 소집이전 장애인 접촉경험과 만족도간에는 상관관계가 없는 것으로 분석되었으며, 사회복지사와의 친밀도와 사 회복무요원 만족도간에는 있는 것으로 나타났다. 넷째, 사회복무요원의 보직 순환주기와 만족도간에는 상관관계가 없는 것으로 분석되었으며, 사회복무 담당직원 교육과 사회복무요원 만족도간에는 사회복지사 집단에서 관계가 있었으나, 사회복무요원 집단에서는 관계가 없는 것으로 분석됐다. 다섯째, 업무처리 능력이 약한 사회복무요원 보수교육과 실제 현장에서의 도움정도간에는 상관관계가 있는 것으로 분석됐다. 이상의 연구에서 나타난 결과에 따라 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 장애인복지관에 사회복무요원을 배정할 경우에는 장애인 가족여부, 소집이전에 장애인시설 봉사활동 유무 등을 파악하여 우선 배정하는 적응에 도움이 될 것이다. 둘째, 사회복지사는 사회복무요원의 멘토가 되어, 사회복무요원의 현장적응을 돕고 직무만족도를 높일 수 있도록, 친밀관계를 유지하는 것이 필요하다. 셋째, 사회복무요원의 적응을 돕고, 애로나 고충을 조기에 파악하며, 상호간에 정서적 지지가 가능하도록 하는 일종의‘동료상담제도’가 필요하며, 이의 실현에 따른 소양교육 또는 직무교육과정 내용 보완이 필요하다. 넷째, 사회복무요원의 직무교육은 ‘행정보조’,‘프로그램 보조’등의 업무를 현장에서 뒷받침 할 수 있도록 이루어져야 하며, 현행 6:4의 이론실습 비중을 5:5로 조정하여 참여교육을 강화하고, 업무처리 능력이 약한 사회복무요원 대상의 보수교육이 필요하다.
The purpose of this study is the alternative military service person's eligibility, placement, training, utilization, management of the study is to provide a quality service. This study from March 2013 to late April to mid-point of the National disabled welfare Center 190, social worker 108 people a...
The purpose of this study is the alternative military service person's eligibility, placement, training, utilization, management of the study is to provide a quality service. This study from March 2013 to late April to mid-point of the National disabled welfare Center 190, social worker 108 people and the alternative military service person 167 people targets frequency analysis utilizing SPSS 18.0, percentage, correlation, ANOVA, T-test, regression analysis was performed. First, the alternative military service person's and the disabilities contact a correlation between experience and the field and, intimate relationship between the social worker and the field is a relationship between fitness. Second, the social worker's work period and the Alternative military service person and the adaptation of workers there was no correlation. Among the military service period and the Alternative military service person adaptation, there was also no correlation between. Third, the alternative military service person's and the disabilities contact experience there was no correlation between satisfaction. Familiarity with social workers and the was no correlation between satisfaction. Fourth, social workers education and the Alternative military service person's was correlated between satisfaction. Fifth, The alternative military service person needed the ability of education train in the field and this work performance was correlated high. These results are in accordance with the following suggestion to. First, IF the Alternative military service person to assign the disabled welfare center. before enlistment the disabled family, disabled facilities, service experience is in the field will help. Second, social workers, and employees of the Alternative military service person's to mentor, to help adapt the scene to help raise job satisfaction, it is necessary to maintain intimate relationships. Third, The alternative military service person's to help adapt identify difficulties, and to support each other in a sort of 'peer counseling system "is needed. In order to practice this process complementary to basic education or job training is required. Fourth, The Alternative military service person's of Job Training 'administrative office assistant', 'program aid' must be able to perform business. Currently 5:5 hands to adjust the ratio of 6:4 is required. Alternative military service person's to with low processing power is required refresher training.
The purpose of this study is the alternative military service person's eligibility, placement, training, utilization, management of the study is to provide a quality service. This study from March 2013 to late April to mid-point of the National disabled welfare Center 190, social worker 108 people and the alternative military service person 167 people targets frequency analysis utilizing SPSS 18.0, percentage, correlation, ANOVA, T-test, regression analysis was performed. First, the alternative military service person's and the disabilities contact a correlation between experience and the field and, intimate relationship between the social worker and the field is a relationship between fitness. Second, the social worker's work period and the Alternative military service person and the adaptation of workers there was no correlation. Among the military service period and the Alternative military service person adaptation, there was also no correlation between. Third, the alternative military service person's and the disabilities contact experience there was no correlation between satisfaction. Familiarity with social workers and the was no correlation between satisfaction. Fourth, social workers education and the Alternative military service person's was correlated between satisfaction. Fifth, The alternative military service person needed the ability of education train in the field and this work performance was correlated high. These results are in accordance with the following suggestion to. First, IF the Alternative military service person to assign the disabled welfare center. before enlistment the disabled family, disabled facilities, service experience is in the field will help. Second, social workers, and employees of the Alternative military service person's to mentor, to help adapt the scene to help raise job satisfaction, it is necessary to maintain intimate relationships. Third, The alternative military service person's to help adapt identify difficulties, and to support each other in a sort of 'peer counseling system "is needed. In order to practice this process complementary to basic education or job training is required. Fourth, The Alternative military service person's of Job Training 'administrative office assistant', 'program aid' must be able to perform business. Currently 5:5 hands to adjust the ratio of 6:4 is required. Alternative military service person's to with low processing power is required refresher training.
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