교사의 다문화 감수성, 다문화교육 인식 및 실천수준의 관련성 연구 Relationships among Multicultural Sensitivity, Multicultural-education Awareness and Multicultural-education Level of Practice원문보기
본 연구의 목적은 초․중학교 교사의 다문화교육 역량의 세부요인인 다문화 감수성, 다문화교육 인식 및 실천수준의 관련성을 규명하고, 교사의 특성에 따른 요인 간 차이와 교사의 다문화교육에 대한 만족도에 대하여 알아보는 것이다. 연구 문제는 첫째, 초․중학교 교사의 다문화 감수성, 다문화교육 인식 및 실천수준 간 관련성이 있는가, 둘째, 초․중학교 교사의 인구통계학적 특성에 따라 다문화 감수성, 다문화교육 인식 및 실천수준에 차이가 있는가, 셋째, 초․중학교 교사의 다문화교육에 대한 만족도는 어떠한가로 설정하였다. 연구 대상은 서울, 경기 및 제주 지역의 초․중학교 교사 445명이었으며, 설문 응답 431부가 최종적으로 분석에 활용되었다. ...
본 연구의 목적은 초․중학교 교사의 다문화교육 역량의 세부요인인 다문화 감수성, 다문화교육 인식 및 실천수준의 관련성을 규명하고, 교사의 특성에 따른 요인 간 차이와 교사의 다문화교육에 대한 만족도에 대하여 알아보는 것이다. 연구 문제는 첫째, 초․중학교 교사의 다문화 감수성, 다문화교육 인식 및 실천수준 간 관련성이 있는가, 둘째, 초․중학교 교사의 인구통계학적 특성에 따라 다문화 감수성, 다문화교육 인식 및 실천수준에 차이가 있는가, 셋째, 초․중학교 교사의 다문화교육에 대한 만족도는 어떠한가로 설정하였다. 연구 대상은 서울, 경기 및 제주 지역의 초․중학교 교사 445명이었으며, 설문 응답 431부가 최종적으로 분석에 활용되었다. 자료 분석 방법으로 내적일관성 신뢰도지수인 Cronbach’s α 계수 산출, 상호관련성 확인을 위한 단순상관분석(Pearson’s correlation)과 정준상관분석(Canonical correlation analysis), 기술통계(빈도, 백분율, 평균, 표준편차)와 독립표본 t-test, 일원분산분석(One-Way ANOVA)을 실시하였다. 통계적 유의 수준은 95%로 설정하였다. 다음은 연구결과에 나타난 주요 내용이다. 첫째, 다문화 감수성, 다문화교육 인식 및 실천수준 간 관련성이 있음을 확인했으며 그 하위요인 간에도 유의미한 상관관계가 있었다. 둘째, 교사의 일반적 특성에서 다문화 감수성은 성별, 연령, 교직 경력에 따라 유의한 차이를 보였으며, 다문화교육 인식은 근무 지역 및 담임 여부의 일부 하위요인에 따라 차이를 보였다. 다문화교육 실천수준에서는 성별, 교직경력, 최종학력, 근무 기관, 직위, 담임여부와 연령의 일부 하위요인에 따라 유의하게 차이가 있었다. 교사의 다문화교육 관련 경험에서 다문화 감수성은 다문화가족 학생 지도 경험 및 기간, 교사 연수 기간(다문화교육 관련)과 지도한 다문화가족 학생 수의 일부 하위요인에 따라 유의한 차이를 보였다. 다문화교육 인식은 다문화가족 학생 지도 경험과 교사 연수 기간의 일부 하위요인에 따라 차이가 있었다. 다문화교육 실천수준은 다문화가족 학생 지도 경험 및 학생 수, 다문화교육 관련 교사 연수 경험에서 그러하였다. 셋째, 교사들은 다문화교육 연수가 다문화에 대한 인식 개선과 다문화가족 학생의 학교생활 적응 및 생활지도 상담 등에는 도움이 되나, 현장 적용 및 활용이 어려우며 교사의 다문화교육 이해와 필요성 인식이 부족하다는 문제점을 제시하였다. 현장에서는 행․재정적인 도움뿐만 아니라 연수 커리큘럼과 다문화 내용의 변화가 시급하다. 따라서 학습자료 및 적용방법과 같은 다양한 다문화교육 자료와 더불어, 지도안 및 매뉴얼 등의 개발․보급에 힘써야 한다. 또한 이론 중심의 교육보다는 타문화 이해와 타문화 사람들과의 소통을 위한 체험 활동, 다문화교육의 경험담 및 실제 사례의 필요성을 제기하였다. 마지막으로, 교사 대상의 다문화교육 연수 기회의 증가와 의무화를 주장하였다. 결론적으로, 다문화가족 및 비다문화가족 학생 모두에게 다문화교육은 필수가 되어야 하며, 교육 현장에서의 보다 효과적이고 바람직한 다문화교육을 위하여 교육의 촉진자인 교사의 다문화교육 역량 간 상호관련성과 특성 별 차이가 있음을 확인하였다. 이를 바탕으로, 교사의 일반적인 특성과 다문화교육 관련 경험에 따라 현행하는 다문화교육 분석과 학습자의 요구가 반영된, 모두를 위한 다문화교육이 시행 될 수 있도록 보다 체계적이고 심도 있는 해결안이 제시된 연수를 제공해야 한다.
본 연구의 목적은 초․중학교 교사의 다문화교육 역량의 세부요인인 다문화 감수성, 다문화교육 인식 및 실천수준의 관련성을 규명하고, 교사의 특성에 따른 요인 간 차이와 교사의 다문화교육에 대한 만족도에 대하여 알아보는 것이다. 연구 문제는 첫째, 초․중학교 교사의 다문화 감수성, 다문화교육 인식 및 실천수준 간 관련성이 있는가, 둘째, 초․중학교 교사의 인구통계학적 특성에 따라 다문화 감수성, 다문화교육 인식 및 실천수준에 차이가 있는가, 셋째, 초․중학교 교사의 다문화교육에 대한 만족도는 어떠한가로 설정하였다. 연구 대상은 서울, 경기 및 제주 지역의 초․중학교 교사 445명이었으며, 설문 응답 431부가 최종적으로 분석에 활용되었다. 자료 분석 방법으로 내적일관성 신뢰도지수인 Cronbach’s α 계수 산출, 상호관련성 확인을 위한 단순상관분석(Pearson’s correlation)과 정준상관분석(Canonical correlation analysis), 기술통계(빈도, 백분율, 평균, 표준편차)와 독립표본 t-test, 일원분산분석(One-Way ANOVA)을 실시하였다. 통계적 유의 수준은 95%로 설정하였다. 다음은 연구결과에 나타난 주요 내용이다. 첫째, 다문화 감수성, 다문화교육 인식 및 실천수준 간 관련성이 있음을 확인했으며 그 하위요인 간에도 유의미한 상관관계가 있었다. 둘째, 교사의 일반적 특성에서 다문화 감수성은 성별, 연령, 교직 경력에 따라 유의한 차이를 보였으며, 다문화교육 인식은 근무 지역 및 담임 여부의 일부 하위요인에 따라 차이를 보였다. 다문화교육 실천수준에서는 성별, 교직경력, 최종학력, 근무 기관, 직위, 담임여부와 연령의 일부 하위요인에 따라 유의하게 차이가 있었다. 교사의 다문화교육 관련 경험에서 다문화 감수성은 다문화가족 학생 지도 경험 및 기간, 교사 연수 기간(다문화교육 관련)과 지도한 다문화가족 학생 수의 일부 하위요인에 따라 유의한 차이를 보였다. 다문화교육 인식은 다문화가족 학생 지도 경험과 교사 연수 기간의 일부 하위요인에 따라 차이가 있었다. 다문화교육 실천수준은 다문화가족 학생 지도 경험 및 학생 수, 다문화교육 관련 교사 연수 경험에서 그러하였다. 셋째, 교사들은 다문화교육 연수가 다문화에 대한 인식 개선과 다문화가족 학생의 학교생활 적응 및 생활지도 상담 등에는 도움이 되나, 현장 적용 및 활용이 어려우며 교사의 다문화교육 이해와 필요성 인식이 부족하다는 문제점을 제시하였다. 현장에서는 행․재정적인 도움뿐만 아니라 연수 커리큘럼과 다문화 내용의 변화가 시급하다. 따라서 학습자료 및 적용방법과 같은 다양한 다문화교육 자료와 더불어, 지도안 및 매뉴얼 등의 개발․보급에 힘써야 한다. 또한 이론 중심의 교육보다는 타문화 이해와 타문화 사람들과의 소통을 위한 체험 활동, 다문화교육의 경험담 및 실제 사례의 필요성을 제기하였다. 마지막으로, 교사 대상의 다문화교육 연수 기회의 증가와 의무화를 주장하였다. 결론적으로, 다문화가족 및 비다문화가족 학생 모두에게 다문화교육은 필수가 되어야 하며, 교육 현장에서의 보다 효과적이고 바람직한 다문화교육을 위하여 교육의 촉진자인 교사의 다문화교육 역량 간 상호관련성과 특성 별 차이가 있음을 확인하였다. 이를 바탕으로, 교사의 일반적인 특성과 다문화교육 관련 경험에 따라 현행하는 다문화교육 분석과 학습자의 요구가 반영된, 모두를 위한 다문화교육이 시행 될 수 있도록 보다 체계적이고 심도 있는 해결안이 제시된 연수를 제공해야 한다.
The purpose of this study is to determine elementary and middle school teacher's multicultural capability in terms of sensitivity towards multiculturalism, awareness towards multicultural-education and level of practice and to verify relations among these factors. In addition, this study intends to ...
The purpose of this study is to determine elementary and middle school teacher's multicultural capability in terms of sensitivity towards multiculturalism, awareness towards multicultural-education and level of practice and to verify relations among these factors. In addition, this study intends to discover a gap among these three factors, based on teachers' demographics in multicultural-education. Lastly, this study analyzes the satisfaction in multicultural-education for elementary and middle school teachers. In order to achieve these goals, this study examined the following; First, there is a correlation among elementary and middle school teachers' sensitivity towards multiculturalism, awareness towards multicultural-education and the level of practice; Secondly, there are changes in elementary and middle school teacher's sensitivity towards multiculturalism, awareness towards multicultural-education and the level of practice, depending on their demographic factors; Lastly, how is elementary and middle school teacher's satisfaction about school's multicultural-education measured. This study collected data from 431 elementary and middle school teachers throughout Seoul, Gyung-gi and Jeju. For statistical purposes, we used SPSS 18.0 for Windows, and for main statistical methods, we used Cronbach's α (a coefficient of internal consistency), Pearson's correlation to measure correlation, Canonical correlation analysis, descriptive statistics (frequency, percent ratio, average and standard deviation), independent sample t-test and One-Way ANOVA. The Statistical level of significance was set at 95%. The major results of this study showed the following. First, there is a correlation among sensitivity towards multiculturalism, awareness towards multicultural-education and the level of practice. This study also discovered a significant correlation among the sub factors. Secondly, teachers' general background, sex, age and teaching experience were a significant factor in sensitivity towards multiculturalism. The awareness towards multicultural-education showed a significant difference in the school location and whether a teacher has homeroom or not. Sex, age, teaching experience, the highest level of education, working place, position and whether a teacher has homeroom or not was a significant factor in level of practice in multicultural-education. With regards to the level of experience with students from multicultural families, the teachers' experience and the length of experience with students, the length of training in multicultural-education, and the number of students they taught was a significant factor in sensitivity towards multiculturalism. The teachers' experience with students and the length of training in multicultural-education was a significant factor in awareness towards multicultural-education. The teachers' experience with students and the number of students they taught, and whether teachers had received training for multiculturalism was a significant factor in level of practice in multicultural-education. Thirdly, teachers are in need of guidelines or manuals for multicultural-education. Various materials for multicultural-education can be provided by devising the ways of developing and applying educational materials. Teachers also brought the need of sharing actual experience and case studies that include field work and many variables in order to understand an communicate with students of different cultures, instead of theory-based education. Lastly, teachers raised an opinion that they should have more opportunities for training in multicultural-education and such training should become compulsory. In conclusion, multicultural-education should be mandatory for students from multicultural families and non-multicultural families and it was identified that there is a correlation among multicultural-education capabilities of teachers, facilitators of education, and there is a difference based on a teacher’s background. Based on these findings, the current multicultural-education should be analyzed depending on teachers’ general background and experience related to multicultural-education and training providing more systematic and in-depth solutions should be offered for multicultural-education for meeting the needs of all students.
The purpose of this study is to determine elementary and middle school teacher's multicultural capability in terms of sensitivity towards multiculturalism, awareness towards multicultural-education and level of practice and to verify relations among these factors. In addition, this study intends to discover a gap among these three factors, based on teachers' demographics in multicultural-education. Lastly, this study analyzes the satisfaction in multicultural-education for elementary and middle school teachers. In order to achieve these goals, this study examined the following; First, there is a correlation among elementary and middle school teachers' sensitivity towards multiculturalism, awareness towards multicultural-education and the level of practice; Secondly, there are changes in elementary and middle school teacher's sensitivity towards multiculturalism, awareness towards multicultural-education and the level of practice, depending on their demographic factors; Lastly, how is elementary and middle school teacher's satisfaction about school's multicultural-education measured. This study collected data from 431 elementary and middle school teachers throughout Seoul, Gyung-gi and Jeju. For statistical purposes, we used SPSS 18.0 for Windows, and for main statistical methods, we used Cronbach's α (a coefficient of internal consistency), Pearson's correlation to measure correlation, Canonical correlation analysis, descriptive statistics (frequency, percent ratio, average and standard deviation), independent sample t-test and One-Way ANOVA. The Statistical level of significance was set at 95%. The major results of this study showed the following. First, there is a correlation among sensitivity towards multiculturalism, awareness towards multicultural-education and the level of practice. This study also discovered a significant correlation among the sub factors. Secondly, teachers' general background, sex, age and teaching experience were a significant factor in sensitivity towards multiculturalism. The awareness towards multicultural-education showed a significant difference in the school location and whether a teacher has homeroom or not. Sex, age, teaching experience, the highest level of education, working place, position and whether a teacher has homeroom or not was a significant factor in level of practice in multicultural-education. With regards to the level of experience with students from multicultural families, the teachers' experience and the length of experience with students, the length of training in multicultural-education, and the number of students they taught was a significant factor in sensitivity towards multiculturalism. The teachers' experience with students and the length of training in multicultural-education was a significant factor in awareness towards multicultural-education. The teachers' experience with students and the number of students they taught, and whether teachers had received training for multiculturalism was a significant factor in level of practice in multicultural-education. Thirdly, teachers are in need of guidelines or manuals for multicultural-education. Various materials for multicultural-education can be provided by devising the ways of developing and applying educational materials. Teachers also brought the need of sharing actual experience and case studies that include field work and many variables in order to understand an communicate with students of different cultures, instead of theory-based education. Lastly, teachers raised an opinion that they should have more opportunities for training in multicultural-education and such training should become compulsory. In conclusion, multicultural-education should be mandatory for students from multicultural families and non-multicultural families and it was identified that there is a correlation among multicultural-education capabilities of teachers, facilitators of education, and there is a difference based on a teacher’s background. Based on these findings, the current multicultural-education should be analyzed depending on teachers’ general background and experience related to multicultural-education and training providing more systematic and in-depth solutions should be offered for multicultural-education for meeting the needs of all students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.