다문화가정선교를 위한 전문인 사역과 지역교회의 역할 : 수도권 지역교회를 중심으로 The Ministries of Professional Workers and the Roles of Local Churches for Multicultural Immigrant Family Mission : Centering Local Churches in the Capital Region of Korea원문보기
다문화이주민가정선교에 대한 근거는 성경에 분명하게 나타나 있다. 구약 성경은 이방인인 라합과 룻의 가정을 통해, 하나님의 구속역사를 위한 예수 그리스도의 계보 형성(마 1:5)을 보여준다. 또한 여호와 하나님을 그들의 주(主)로 믿고 할례를 받은 거류하는 타국인들을 하나님의 백성에 포함시키고 있다(출 12:48). 그리고 신약 성경은 복음의 능력에 의한 회개와 말씀의 수용력이 더 왕성하게 확장됨을 보이면서, 유대인보다 훨씬 더 열려진 세계관을 가진 다문화가정들을 사용한다. 그들은 세계 선교를 이루는 성령의 역사에 동참한 ‘하나님의 동역자들’(the co-workers of God)이 되었다(고전 3:9). 전문인선교에 원형적 모범인 1세기 사도 바울의 초대교회 자비량 선교사역의 중요성은 매우 크다. 사도 바울에게 있어서는 복음의 능력과 성령에 따른 회심의 과정이 가장 원론적인 전도 수단이었다. 이러한 선교의 요인은 7세기 네스토리안 선교사들과 18세기 모라비안 선교사들에게도 동일하게 나타났다. 그러나 역사적 고찰을 통해 얻게 되는 중요한 교훈들이 있다. 즉 현대의 전문인선교 사역자들은 복음의 능력과 성령의 역사 속에서, 올바른 성경적 신앙과 신학의 바탕에서 선교사역을 모색하는 사람들이 되어야 한다는 점이다. 그리스도의 몸된 교회는 예배와 성례, 전도와 선교, 구제와 봉사, 양육과 훈련, 그리고 친교와 증거로 일해야 한다. 더 나아가 국내ㆍ외 선교의 동시적(synchronous) 병행선교를 지향해야 할 사명과 책임이 있다. 이러한 교회가 바로 “선교하는 교회”이다. 다문화선교를 지향하는 개(個)교회는 선교적 리더십을 발휘함과 함께, 지역교회끼리 ...
다문화이주민가정선교에 대한 근거는 성경에 분명하게 나타나 있다. 구약 성경은 이방인인 라합과 룻의 가정을 통해, 하나님의 구속역사를 위한 예수 그리스도의 계보 형성(마 1:5)을 보여준다. 또한 여호와 하나님을 그들의 주(主)로 믿고 할례를 받은 거류하는 타국인들을 하나님의 백성에 포함시키고 있다(출 12:48). 그리고 신약 성경은 복음의 능력에 의한 회개와 말씀의 수용력이 더 왕성하게 확장됨을 보이면서, 유대인보다 훨씬 더 열려진 세계관을 가진 다문화가정들을 사용한다. 그들은 세계 선교를 이루는 성령의 역사에 동참한 ‘하나님의 동역자들’(the co-workers of God)이 되었다(고전 3:9). 전문인선교에 원형적 모범인 1세기 사도 바울의 초대교회 자비량 선교사역의 중요성은 매우 크다. 사도 바울에게 있어서는 복음의 능력과 성령에 따른 회심의 과정이 가장 원론적인 전도 수단이었다. 이러한 선교의 요인은 7세기 네스토리안 선교사들과 18세기 모라비안 선교사들에게도 동일하게 나타났다. 그러나 역사적 고찰을 통해 얻게 되는 중요한 교훈들이 있다. 즉 현대의 전문인선교 사역자들은 복음의 능력과 성령의 역사 속에서, 올바른 성경적 신앙과 신학의 바탕에서 선교사역을 모색하는 사람들이 되어야 한다는 점이다. 그리스도의 몸된 교회는 예배와 성례, 전도와 선교, 구제와 봉사, 양육과 훈련, 그리고 친교와 증거로 일해야 한다. 더 나아가 국내ㆍ외 선교의 동시적(synchronous) 병행선교를 지향해야 할 사명과 책임이 있다. 이러한 교회가 바로 “선교하는 교회”이다. 다문화선교를 지향하는 개(個)교회는 선교적 리더십을 발휘함과 함께, 지역교회끼리 파트너십으로 협력할 사역 분야들을 논의해야 한다. 시ㆍ공간적인 측면에서 가까우며, 사역의 방향과 방법을 공유할 수 있는 수도권 지역교회끼리의 선교적 파트너십이 필요하다. 그리고 여기에 선교단체와 선교사 및 선교 현장과 협력하는 사다리꼴 대형의 구도가 요청된다. 오늘날 다문화이주민가정선교를 위해서는 일차적으로 언어 교육이나 직업기술 교육의 전문인이 필요하다. 뿐만 아니라, 변화가 빠른 사회와 문화에 대응할 성경적 원리의 치유(healing) 사역을 담당할 수 있는 전문가도 필요하다. 이러한 전문인선교의 사역은 선교하는 지역교회가 발굴하고 양육하고 훈련시켜야 할 역할임을 인식해야 한다. 이것은 미래 한국 선교를 위한 실제적 사안이 될 가능성이 크다. 왜냐하면 첫째, 다문화이주민가정들이 한국에 들어와 신자가 됨으로써 사회적 필요와 함께 영적 구원의 필요를 추구할 것이기 때문이고, 둘째, 전문인과 지역교회의 다양한 사역을 통해 결혼이주여성들과 다문화자녀들이 예수 그리스도를 전하는 하나님 선교의 동역자들로 기대되기 때문이다!
다문화이주민가정선교에 대한 근거는 성경에 분명하게 나타나 있다. 구약 성경은 이방인인 라합과 룻의 가정을 통해, 하나님의 구속역사를 위한 예수 그리스도의 계보 형성(마 1:5)을 보여준다. 또한 여호와 하나님을 그들의 주(主)로 믿고 할례를 받은 거류하는 타국인들을 하나님의 백성에 포함시키고 있다(출 12:48). 그리고 신약 성경은 복음의 능력에 의한 회개와 말씀의 수용력이 더 왕성하게 확장됨을 보이면서, 유대인보다 훨씬 더 열려진 세계관을 가진 다문화가정들을 사용한다. 그들은 세계 선교를 이루는 성령의 역사에 동참한 ‘하나님의 동역자들’(the co-workers of God)이 되었다(고전 3:9). 전문인선교에 원형적 모범인 1세기 사도 바울의 초대교회 자비량 선교사역의 중요성은 매우 크다. 사도 바울에게 있어서는 복음의 능력과 성령에 따른 회심의 과정이 가장 원론적인 전도 수단이었다. 이러한 선교의 요인은 7세기 네스토리안 선교사들과 18세기 모라비안 선교사들에게도 동일하게 나타났다. 그러나 역사적 고찰을 통해 얻게 되는 중요한 교훈들이 있다. 즉 현대의 전문인선교 사역자들은 복음의 능력과 성령의 역사 속에서, 올바른 성경적 신앙과 신학의 바탕에서 선교사역을 모색하는 사람들이 되어야 한다는 점이다. 그리스도의 몸된 교회는 예배와 성례, 전도와 선교, 구제와 봉사, 양육과 훈련, 그리고 친교와 증거로 일해야 한다. 더 나아가 국내ㆍ외 선교의 동시적(synchronous) 병행선교를 지향해야 할 사명과 책임이 있다. 이러한 교회가 바로 “선교하는 교회”이다. 다문화선교를 지향하는 개(個)교회는 선교적 리더십을 발휘함과 함께, 지역교회끼리 파트너십으로 협력할 사역 분야들을 논의해야 한다. 시ㆍ공간적인 측면에서 가까우며, 사역의 방향과 방법을 공유할 수 있는 수도권 지역교회끼리의 선교적 파트너십이 필요하다. 그리고 여기에 선교단체와 선교사 및 선교 현장과 협력하는 사다리꼴 대형의 구도가 요청된다. 오늘날 다문화이주민가정선교를 위해서는 일차적으로 언어 교육이나 직업기술 교육의 전문인이 필요하다. 뿐만 아니라, 변화가 빠른 사회와 문화에 대응할 성경적 원리의 치유(healing) 사역을 담당할 수 있는 전문가도 필요하다. 이러한 전문인선교의 사역은 선교하는 지역교회가 발굴하고 양육하고 훈련시켜야 할 역할임을 인식해야 한다. 이것은 미래 한국 선교를 위한 실제적 사안이 될 가능성이 크다. 왜냐하면 첫째, 다문화이주민가정들이 한국에 들어와 신자가 됨으로써 사회적 필요와 함께 영적 구원의 필요를 추구할 것이기 때문이고, 둘째, 전문인과 지역교회의 다양한 사역을 통해 결혼이주여성들과 다문화자녀들이 예수 그리스도를 전하는 하나님 선교의 동역자들로 기대되기 때문이다!
This dissertation is for multicultural immigrant family mission. The Holy Scriptures present a foundation of multicultural mission. In the Old Testament through the homes of Rahab and Ruth as foreigners, it indicates for them to form the genealogy of Jesus Christ (Matthew 1:5) for God’s Redemptive H...
This dissertation is for multicultural immigrant family mission. The Holy Scriptures present a foundation of multicultural mission. In the Old Testament through the homes of Rahab and Ruth as foreigners, it indicates for them to form the genealogy of Jesus Christ (Matthew 1:5) for God’s Redemptive History. Also the aliens who believed in God as their Lord and sojourned in Israel after their circumcision ceremony were included in God’s people (Exodus 12:48). And while the New Testament was presented to spread with the repentance and the receptivity of Words by the power of the Gospel, it used of multicultural family who had a world-view much opener than Jews at that age. At last, they became “the co-workers of God” who took part in the work of the Holy Spirit for the world mission (1 Corinthians 3:9). The importance of the apostle Paul’s tentmaker or self-supporting missionary work in early church on the first century is so great, which is a typical example for a professional mission. As for Paul the apostle, the power of the Gospel and the processing of repentance by the Holy Spirit were the evangelical methods of the best principles. These reasons of mission were shown by Nestorian missionaries on the seventh century and Moravian missionaries on the eighteenth century as well. However, there are very important lessons gained through the historic examinations. The point is, in the power of the Gospel and the work of the Holy Spirit, contemporary professional mission workers have to become those who can seek the mission works on the basis of right biblical faith and theology. The church is Christ’s body with divine service, communion and baptism, evangelism and mission, relieves and services, bringing up and training, and fellowship and witness. Furthermore, it has a sense of mission and responsibility which has to head for the synchronous parallel mission of home and abroad. This church is called truly “missionary church.” At the same time each church which tends toward multicultural mission displays a sort of missional leadership by itself and each one should discuss the fields of working together with partnership among each church. It needs the missional partnership of churches in the capital region which are able to share some directions and methods of their work, as well as they close to the side of time and space. And here the composition as like “echelon formation” is requested for cooperating with para-church missions, missionaries and mission sites. For today’s multicultural immigrant family mission, primarily it needs not only the professionals for language education or occupation technical education, but also the ones who may be charged with healing ministries of the biblical principles which must encounter with rapidly changing society and culture. So these works of professional mission have to be recognized by missionary churches which have a role for scouting, fostering and training them. There is highly possible for the practical matters of Korean mission in the future. Therefore, here is the reason for very important two categories. The first, multicultural immigrant families who have come into Korea and become the believers here, will pursue the requests for spiritual salvation as well as their social needs, and the second, through various working of professionals and missionary churches, marriage immigrant women and multicultural children will be anticipated as “the co-workers of God” who preach Jesus Christ for someone!
This dissertation is for multicultural immigrant family mission. The Holy Scriptures present a foundation of multicultural mission. In the Old Testament through the homes of Rahab and Ruth as foreigners, it indicates for them to form the genealogy of Jesus Christ (Matthew 1:5) for God’s Redemptive History. Also the aliens who believed in God as their Lord and sojourned in Israel after their circumcision ceremony were included in God’s people (Exodus 12:48). And while the New Testament was presented to spread with the repentance and the receptivity of Words by the power of the Gospel, it used of multicultural family who had a world-view much opener than Jews at that age. At last, they became “the co-workers of God” who took part in the work of the Holy Spirit for the world mission (1 Corinthians 3:9). The importance of the apostle Paul’s tentmaker or self-supporting missionary work in early church on the first century is so great, which is a typical example for a professional mission. As for Paul the apostle, the power of the Gospel and the processing of repentance by the Holy Spirit were the evangelical methods of the best principles. These reasons of mission were shown by Nestorian missionaries on the seventh century and Moravian missionaries on the eighteenth century as well. However, there are very important lessons gained through the historic examinations. The point is, in the power of the Gospel and the work of the Holy Spirit, contemporary professional mission workers have to become those who can seek the mission works on the basis of right biblical faith and theology. The church is Christ’s body with divine service, communion and baptism, evangelism and mission, relieves and services, bringing up and training, and fellowship and witness. Furthermore, it has a sense of mission and responsibility which has to head for the synchronous parallel mission of home and abroad. This church is called truly “missionary church.” At the same time each church which tends toward multicultural mission displays a sort of missional leadership by itself and each one should discuss the fields of working together with partnership among each church. It needs the missional partnership of churches in the capital region which are able to share some directions and methods of their work, as well as they close to the side of time and space. And here the composition as like “echelon formation” is requested for cooperating with para-church missions, missionaries and mission sites. For today’s multicultural immigrant family mission, primarily it needs not only the professionals for language education or occupation technical education, but also the ones who may be charged with healing ministries of the biblical principles which must encounter with rapidly changing society and culture. So these works of professional mission have to be recognized by missionary churches which have a role for scouting, fostering and training them. There is highly possible for the practical matters of Korean mission in the future. Therefore, here is the reason for very important two categories. The first, multicultural immigrant families who have come into Korea and become the believers here, will pursue the requests for spiritual salvation as well as their social needs, and the second, through various working of professionals and missionary churches, marriage immigrant women and multicultural children will be anticipated as “the co-workers of God” who preach Jesus Christ for someone!
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.