외국인이 얼마나 많아야 다문화사회일까? 학자마다 차이가 있지만 통 상 이민배경 인구가 10%를 넘어설 때 다인종·다문화사회로 분류한다. 이제 국내 외국인 주민은 전체 인구의 3.4%이므로 이 기준과는 아직 차 이가 있지만, 우리나라 사회에서 다문화로의 사회화(化)는 예상보다 빠르 게 진행되고 있다. 외국인 이주민들은 10년 전인 2006년 53만6627명에서 3배 이상 증가했다. 그리고 2015년 167만명, 2020년 176만명이 될 것으로 전망했다. 정부 예측보다 5년이나 빠른 속도다. 또한 외국인 이주민은 다양한 경로로 우리 사회에 스며들고 있어 다문 화 사회를 구성하는 주체가 갈수록 다양해지고 있다. 그러나 이들을 향 하는 정책에는 한계가 있다는 것이다. 그렇기에 우리는 다문화가정을 우리 사회의 ‘짐’이 아닌 ‘힘’이 될 수 있도록 노력해야 하며, 다문화가정에 대한 자존감을 회복하는 기회인 동 시에 생활을 비롯한 사회 문제에 관심을 갖는 계기가 되어야 한다. 그렇다면 다문화 가정의 한국사회 구성원으로서 살아갈 수 있도록 정 체성을 갖고 삶을 증진하는 목회적 방안은 무엇인가? 이에 본 연구의 과제에 대하여 실제적이고 구체적인 대안들을 교회가 가지고 있는 유무형의 자원을 파악하고 분석하여 어느 수준까지 목회를 할 것인지에 대한 대안을 마련해야 된다고 생각한다. 적합한 프로그램, 정착과 관계 맺기, 양육, 등을 개교회를 벗어나 모든 교회가 연합하여 공 동으로 감당해야 한다. 이에 부족하고 미진한 영역에 대하여서는 계속적인 탐구와 노력으로 다문화가정이 목회현장에서 “또 땅에서는 외국인과 나그네임을 증언하였으니(히11:13)” 처럼 함께 나그네 인생들이 서로 사랑하라 하되 뜨겁게 피차 사랑하는 한 가족이 되기를 간절히 열망해 본다. 본 연구 논문은 다음과 같은 목적을 따라 연구를 진행하고자 한다. 첫 째는 다문화가정을 한국교회가 어떻게 맞이할 것인지, 둘째는 그들에게 어 떻게 효과적으로 복음을 전할 것인지, 셋째는 어떻게 ...
외국인이 얼마나 많아야 다문화사회일까? 학자마다 차이가 있지만 통 상 이민배경 인구가 10%를 넘어설 때 다인종·다문화사회로 분류한다. 이제 국내 외국인 주민은 전체 인구의 3.4%이므로 이 기준과는 아직 차 이가 있지만, 우리나라 사회에서 다문화로의 사회화(化)는 예상보다 빠르 게 진행되고 있다. 외국인 이주민들은 10년 전인 2006년 53만6627명에서 3배 이상 증가했다. 그리고 2015년 167만명, 2020년 176만명이 될 것으로 전망했다. 정부 예측보다 5년이나 빠른 속도다. 또한 외국인 이주민은 다양한 경로로 우리 사회에 스며들고 있어 다문 화 사회를 구성하는 주체가 갈수록 다양해지고 있다. 그러나 이들을 향 하는 정책에는 한계가 있다는 것이다. 그렇기에 우리는 다문화가정을 우리 사회의 ‘짐’이 아닌 ‘힘’이 될 수 있도록 노력해야 하며, 다문화가정에 대한 자존감을 회복하는 기회인 동 시에 생활을 비롯한 사회 문제에 관심을 갖는 계기가 되어야 한다. 그렇다면 다문화 가정의 한국사회 구성원으로서 살아갈 수 있도록 정 체성을 갖고 삶을 증진하는 목회적 방안은 무엇인가? 이에 본 연구의 과제에 대하여 실제적이고 구체적인 대안들을 교회가 가지고 있는 유무형의 자원을 파악하고 분석하여 어느 수준까지 목회를 할 것인지에 대한 대안을 마련해야 된다고 생각한다. 적합한 프로그램, 정착과 관계 맺기, 양육, 등을 개교회를 벗어나 모든 교회가 연합하여 공 동으로 감당해야 한다. 이에 부족하고 미진한 영역에 대하여서는 계속적인 탐구와 노력으로 다문화가정이 목회현장에서 “또 땅에서는 외국인과 나그네임을 증언하였으니(히11:13)” 처럼 함께 나그네 인생들이 서로 사랑하라 하되 뜨겁게 피차 사랑하는 한 가족이 되기를 간절히 열망해 본다. 본 연구 논문은 다음과 같은 목적을 따라 연구를 진행하고자 한다. 첫 째는 다문화가정을 한국교회가 어떻게 맞이할 것인지, 둘째는 그들에게 어 떻게 효과적으로 복음을 전할 것인지, 셋째는 어떻게 지역사회의 정착에 도움을 줄 것인지, 마지막은 하나님의 일꾼으로 세워나갈 것인지의 전제를 중심으로 연구하고자 한다. 한국 다문화가정을 신학적인 의미를 조명하고 목회실천 방안에 관한 연구를 위하여 제2장에서 다문화가정의 이론으로써 개념들과 신·구약성 경에 나타난 의미와 다문화가정의 신학개념들을 살펴볼 것이다. 제3장에서는 빠르게 다문화 사회로 변화하면서 다문화 가정들의 한국의 이주역 사와 다문화가정들이 가지고 있는 과제들을 제고해 볼 것이다. 제4장에 서는 다문화 환경 속에 다문화가정들에 대한 목회적이고, 실제적인 선교, 교육, 상담, 복지의 실천적 방안들을 논하고, 끝으로 결론과 제언을 맺고자 한다.
외국인이 얼마나 많아야 다문화사회일까? 학자마다 차이가 있지만 통 상 이민배경 인구가 10%를 넘어설 때 다인종·다문화사회로 분류한다. 이제 국내 외국인 주민은 전체 인구의 3.4%이므로 이 기준과는 아직 차 이가 있지만, 우리나라 사회에서 다문화로의 사회화(化)는 예상보다 빠르 게 진행되고 있다. 외국인 이주민들은 10년 전인 2006년 53만6627명에서 3배 이상 증가했다. 그리고 2015년 167만명, 2020년 176만명이 될 것으로 전망했다. 정부 예측보다 5년이나 빠른 속도다. 또한 외국인 이주민은 다양한 경로로 우리 사회에 스며들고 있어 다문 화 사회를 구성하는 주체가 갈수록 다양해지고 있다. 그러나 이들을 향 하는 정책에는 한계가 있다는 것이다. 그렇기에 우리는 다문화가정을 우리 사회의 ‘짐’이 아닌 ‘힘’이 될 수 있도록 노력해야 하며, 다문화가정에 대한 자존감을 회복하는 기회인 동 시에 생활을 비롯한 사회 문제에 관심을 갖는 계기가 되어야 한다. 그렇다면 다문화 가정의 한국사회 구성원으로서 살아갈 수 있도록 정 체성을 갖고 삶을 증진하는 목회적 방안은 무엇인가? 이에 본 연구의 과제에 대하여 실제적이고 구체적인 대안들을 교회가 가지고 있는 유무형의 자원을 파악하고 분석하여 어느 수준까지 목회를 할 것인지에 대한 대안을 마련해야 된다고 생각한다. 적합한 프로그램, 정착과 관계 맺기, 양육, 등을 개교회를 벗어나 모든 교회가 연합하여 공 동으로 감당해야 한다. 이에 부족하고 미진한 영역에 대하여서는 계속적인 탐구와 노력으로 다문화가정이 목회현장에서 “또 땅에서는 외국인과 나그네임을 증언하였으니(히11:13)” 처럼 함께 나그네 인생들이 서로 사랑하라 하되 뜨겁게 피차 사랑하는 한 가족이 되기를 간절히 열망해 본다. 본 연구 논문은 다음과 같은 목적을 따라 연구를 진행하고자 한다. 첫 째는 다문화가정을 한국교회가 어떻게 맞이할 것인지, 둘째는 그들에게 어 떻게 효과적으로 복음을 전할 것인지, 셋째는 어떻게 지역사회의 정착에 도움을 줄 것인지, 마지막은 하나님의 일꾼으로 세워나갈 것인지의 전제를 중심으로 연구하고자 한다. 한국 다문화가정을 신학적인 의미를 조명하고 목회실천 방안에 관한 연구를 위하여 제2장에서 다문화가정의 이론으로써 개념들과 신·구약성 경에 나타난 의미와 다문화가정의 신학개념들을 살펴볼 것이다. 제3장에서는 빠르게 다문화 사회로 변화하면서 다문화 가정들의 한국의 이주역 사와 다문화가정들이 가지고 있는 과제들을 제고해 볼 것이다. 제4장에 서는 다문화 환경 속에 다문화가정들에 대한 목회적이고, 실제적인 선교, 교육, 상담, 복지의 실천적 방안들을 논하고, 끝으로 결론과 제언을 맺고자 한다.
How many foreigners mean that it is a multi-cultural society? It depends on scholars but they usually classify a society as a multi-racial or multi-cultural society when the society has more than 10% people who have immigrant backgrounds. Domestic foreign residents reaches 3.4% out of total populati...
How many foreigners mean that it is a multi-cultural society? It depends on scholars but they usually classify a society as a multi-racial or multi-cultural society when the society has more than 10% people who have immigrant backgrounds. Domestic foreign residents reaches 3.4% out of total population, so Korea still has a gap with the standard. Korea has been reaching a multi-cultural society as faster than expectation. The foreign immigrants have increased over three times for 10 years than 536,627 people in 2006. Governments expected that the number of foreign immigrants would be 1,670,000 in 2015 and 1,760,000 in 2020. This state is 5 years faster than the government’s prediction. In addition, foreign immigrants get in Korea through various ways so that the people composing the multi-cultural society are being diverse increasingly. It means policies for them has limitations. Therefore, the multi-cultural families must be made not into ‘burden’ but into ‘power’. So, it’s time to restore confidence about the multi-cultural families and to have attention in social problems including life. What is a pastoral direction to help the multi-cultural families have identity to live in Korea as a social member and improve quality of life? Therefore, Korean churches should prepare ministry for the multi-cultural families thoroughly. It is time to consider how to deal with this study’s practical and specific methods for them as a certain level by comprehending and analyzing tangible and intangible resources of churches. If it is difficult for one church to cope with appropriate programs, settlement, making relationship, and nurture, a federation of churches should deal with them. As continuously researching and attempting shortage areas, this study desires that the multi-cultural families become one family that sincerely love each other traveler like a scripture that “And they admitted that they were aliens and strangers on earth(Hebrews 11:13)”. This study proceeds with objectives as follows. Focusing on prerequisite, this study tries to research first how Korean churches greet multi-cultural families, second how to efficiently preach the gospel, third how to help them settle in a local community, and finally how to raise them as a servant of God. In order to highlight a theological meaning of Korean multi-cultural society and research pastoral practical methods, in the chapter 2 this study researches theoretical concept of the multi-cultural family, meaning that appear in the Bible, and theology of the multi-cultural family. In the chapter 3, as Korea is being fast changed into the multi-cultural society, this study considers immigrant history of Korean multi-cultural families and assignments the multi-cultural families have. In the chapter 4, this study discusses pastoral practical methods for the multi-cultural families such as missionary, education, counsel, and welfare in this multi-cultural society, and finally this study suggests a conclusion and proposal.
How many foreigners mean that it is a multi-cultural society? It depends on scholars but they usually classify a society as a multi-racial or multi-cultural society when the society has more than 10% people who have immigrant backgrounds. Domestic foreign residents reaches 3.4% out of total population, so Korea still has a gap with the standard. Korea has been reaching a multi-cultural society as faster than expectation. The foreign immigrants have increased over three times for 10 years than 536,627 people in 2006. Governments expected that the number of foreign immigrants would be 1,670,000 in 2015 and 1,760,000 in 2020. This state is 5 years faster than the government’s prediction. In addition, foreign immigrants get in Korea through various ways so that the people composing the multi-cultural society are being diverse increasingly. It means policies for them has limitations. Therefore, the multi-cultural families must be made not into ‘burden’ but into ‘power’. So, it’s time to restore confidence about the multi-cultural families and to have attention in social problems including life. What is a pastoral direction to help the multi-cultural families have identity to live in Korea as a social member and improve quality of life? Therefore, Korean churches should prepare ministry for the multi-cultural families thoroughly. It is time to consider how to deal with this study’s practical and specific methods for them as a certain level by comprehending and analyzing tangible and intangible resources of churches. If it is difficult for one church to cope with appropriate programs, settlement, making relationship, and nurture, a federation of churches should deal with them. As continuously researching and attempting shortage areas, this study desires that the multi-cultural families become one family that sincerely love each other traveler like a scripture that “And they admitted that they were aliens and strangers on earth(Hebrews 11:13)”. This study proceeds with objectives as follows. Focusing on prerequisite, this study tries to research first how Korean churches greet multi-cultural families, second how to efficiently preach the gospel, third how to help them settle in a local community, and finally how to raise them as a servant of God. In order to highlight a theological meaning of Korean multi-cultural society and research pastoral practical methods, in the chapter 2 this study researches theoretical concept of the multi-cultural family, meaning that appear in the Bible, and theology of the multi-cultural family. In the chapter 3, as Korea is being fast changed into the multi-cultural society, this study considers immigrant history of Korean multi-cultural families and assignments the multi-cultural families have. In the chapter 4, this study discusses pastoral practical methods for the multi-cultural families such as missionary, education, counsel, and welfare in this multi-cultural society, and finally this study suggests a conclusion and proposal.
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