우리나라의 한정된 도로의 공급 및 용량에도 불구하고 국토교통부의 발표에 따르면 우리나라의 자동차대수는 2013년 1분기 기준 1,900만대 2015년에는 2,000만대를 돌파할 것이라고 발표했다. 이로 인해 도로 정체 확산 및 교통사고, 교통혼잡비용 증가 등으로 따른 사회경제적 비용도 증가할 것이다. 이와 같은 문제를 완화하기 위해 대중교통 이용 전환이 필요하지만 대중교통 인프라 확대 및 효과적인 운영이 필요하다. 하지만 인프라의 확충만으로는 대중교통 서비스 향상을 기대하기가 어려운 실정이다. 대중교통 이용유도 및 대중교통 서비스의 향상을 위해 버스의 정시성 및 신속성을 증가할 수 있는 버스우선신호의 국내 연구 중 도로구간, 교차로 등과 관련된 연구는 진행되고 있지만 ...
우리나라의 한정된 도로의 공급 및 용량에도 불구하고 국토교통부의 발표에 따르면 우리나라의 자동차대수는 2013년 1분기 기준 1,900만대 2015년에는 2,000만대를 돌파할 것이라고 발표했다. 이로 인해 도로 정체 확산 및 교통사고, 교통혼잡비용 증가 등으로 따른 사회경제적 비용도 증가할 것이다. 이와 같은 문제를 완화하기 위해 대중교통 이용 전환이 필요하지만 대중교통 인프라 확대 및 효과적인 운영이 필요하다. 하지만 인프라의 확충만으로는 대중교통 서비스 향상을 기대하기가 어려운 실정이다. 대중교통 이용유도 및 대중교통 서비스의 향상을 위해 버스의 정시성 및 신속성을 증가할 수 있는 버스우선신호의 국내 연구 중 도로구간, 교차로 등과 관련된 연구는 진행되고 있지만 BRT 정류장 유형에 따른 BRT 우선신호에 대한 연구는 미흡한 실정이다. BRT 정류장 유형 중 BRT 정류장의 설치 및 기하구조 유형을 검토하고 각 정류장 유형별에 따른 적정 능동형 우선신호 알고리즘 설계 및 분석을 통해 BRT 정류장 유형별 적정 버스 우선신호 알고리즘을 제시하고자 한다. 『간선급행버스체계(BRT)설계지침, 국토해양부, 2010.6』의 제시된 BRT 정류장 총 3가지 유형들을 Test bed로 설정하였다. BRT 정류장 유형별 네트워크 구축, 신호주기 및 현시, 각 방향별 회전별 교통량, 승·하차시간 20초로 동일하게 설정하였고 BRT를 검지하는 후방검지기 위치는 독일 신호지침인 Rilsa를 참고하여 정지선에서 100m 후방에 설치하여 네트워크를 구축한다. 교차로 통과전, 후 정류장은 Phase insert, Early green, Extend green, Early + Extend green 기법에 대해 시나리오를 설정한다. 미드블럭형 정류장의 경우는 BRT 차량과 일반차량, 보행자현시로 구성되어 Phase insert, Early green, Early + Extend green 기법을 제외하고 시나리오를 설정한다. 분석결과 교차로 통과전 정류장은 Phase insert 기법, 교차로 통과후 정류장은 Early green 기법, 미드블럭형 정류장은 Extend green 기법이 가장 효과적인 것으로 분석하였다.
우리나라의 한정된 도로의 공급 및 용량에도 불구하고 국토교통부의 발표에 따르면 우리나라의 자동차대수는 2013년 1분기 기준 1,900만대 2015년에는 2,000만대를 돌파할 것이라고 발표했다. 이로 인해 도로 정체 확산 및 교통사고, 교통혼잡비용 증가 등으로 따른 사회경제적 비용도 증가할 것이다. 이와 같은 문제를 완화하기 위해 대중교통 이용 전환이 필요하지만 대중교통 인프라 확대 및 효과적인 운영이 필요하다. 하지만 인프라의 확충만으로는 대중교통 서비스 향상을 기대하기가 어려운 실정이다. 대중교통 이용유도 및 대중교통 서비스의 향상을 위해 버스의 정시성 및 신속성을 증가할 수 있는 버스우선신호의 국내 연구 중 도로구간, 교차로 등과 관련된 연구는 진행되고 있지만 BRT 정류장 유형에 따른 BRT 우선신호에 대한 연구는 미흡한 실정이다. BRT 정류장 유형 중 BRT 정류장의 설치 및 기하구조 유형을 검토하고 각 정류장 유형별에 따른 적정 능동형 우선신호 알고리즘 설계 및 분석을 통해 BRT 정류장 유형별 적정 버스 우선신호 알고리즘을 제시하고자 한다. 『간선급행버스체계(BRT)설계지침, 국토해양부, 2010.6』의 제시된 BRT 정류장 총 3가지 유형들을 Test bed로 설정하였다. BRT 정류장 유형별 네트워크 구축, 신호주기 및 현시, 각 방향별 회전별 교통량, 승·하차시간 20초로 동일하게 설정하였고 BRT를 검지하는 후방검지기 위치는 독일 신호지침인 Rilsa를 참고하여 정지선에서 100m 후방에 설치하여 네트워크를 구축한다. 교차로 통과전, 후 정류장은 Phase insert, Early green, Extend green, Early + Extend green 기법에 대해 시나리오를 설정한다. 미드블럭형 정류장의 경우는 BRT 차량과 일반차량, 보행자현시로 구성되어 Phase insert, Early green, Early + Extend green 기법을 제외하고 시나리오를 설정한다. 분석결과 교차로 통과전 정류장은 Phase insert 기법, 교차로 통과후 정류장은 Early green 기법, 미드블럭형 정류장은 Extend green 기법이 가장 효과적인 것으로 분석하였다.
According to the announcement of Ministry of Land, Infrastructure, and Transport, the number of vehicles in our country is 19 million in the first quarter of 2013 and will exceed 20 million in 2015 despite the limited supply and capacity of the roads and Due to the consequent expansion of road traff...
According to the announcement of Ministry of Land, Infrastructure, and Transport, the number of vehicles in our country is 19 million in the first quarter of 2013 and will exceed 20 million in 2015 despite the limited supply and capacity of the roads and Due to the consequent expansion of road traffic road congestion costs and traffic accident etc, socio-economic costs will increase as well. Even though the transfer to public transportation is required to relieve these problems, the expansion of public transportation infrastructure and its efficient management are also required. Even though the studies about the road sections and intersections are being executed among the local researches about the Priority Signal Operation which could increase the punctuality and speed of the bus for the improved services and motivation to use public transportation, researches about BRT priority signals according to the types of BRT stops are not satisfactory. By reviewing the installation of BRT station and its geometry types among the BRT station types and through the design and analysis of appropriate active priority algorithms according to the individual bus station, the appropriate bus priority signal algorithm is to be suggested according to BRT station types. Established the total of three types as the test bed which are suggested in 『Design principle for Bus Rapid Transit, Ministry of Land, Transportation and Maritime Affairs, 2010.6』The network was constructed according to BRT bus station type, and cycle and phase, volumes according to individual directions and turns and identical 20 seconds for getting on and off time were established. Regarding the location of the rear detector which detects BRT, the network is constructed by placing it 100m rear from the stop line with reference to German signal guide, Rilsa. For near-side station and far-side station, scenarios are to be established about the techniques of Phase insert, Early green, Extend green, Early + Extend green. Analysis results showed that Phase insert technique was most effective for near-side station, Early green technique was most effective for far-side station and Extend green technique was most effective for mid-block station.
According to the announcement of Ministry of Land, Infrastructure, and Transport, the number of vehicles in our country is 19 million in the first quarter of 2013 and will exceed 20 million in 2015 despite the limited supply and capacity of the roads and Due to the consequent expansion of road traffic road congestion costs and traffic accident etc, socio-economic costs will increase as well. Even though the transfer to public transportation is required to relieve these problems, the expansion of public transportation infrastructure and its efficient management are also required. Even though the studies about the road sections and intersections are being executed among the local researches about the Priority Signal Operation which could increase the punctuality and speed of the bus for the improved services and motivation to use public transportation, researches about BRT priority signals according to the types of BRT stops are not satisfactory. By reviewing the installation of BRT station and its geometry types among the BRT station types and through the design and analysis of appropriate active priority algorithms according to the individual bus station, the appropriate bus priority signal algorithm is to be suggested according to BRT station types. Established the total of three types as the test bed which are suggested in 『Design principle for Bus Rapid Transit, Ministry of Land, Transportation and Maritime Affairs, 2010.6』The network was constructed according to BRT bus station type, and cycle and phase, volumes according to individual directions and turns and identical 20 seconds for getting on and off time were established. Regarding the location of the rear detector which detects BRT, the network is constructed by placing it 100m rear from the stop line with reference to German signal guide, Rilsa. For near-side station and far-side station, scenarios are to be established about the techniques of Phase insert, Early green, Extend green, Early + Extend green. Analysis results showed that Phase insert technique was most effective for near-side station, Early green technique was most effective for far-side station and Extend green technique was most effective for mid-block station.
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