오늘날 우리 사회는 정보화·세계화가 빠르게 이루어지면서 창의적 인재와 바람직한 인재양성에 힘을 기울이고 있지만 실제 학교 교육에서는 지식중심 위주로 교육이 이루어지고 있다. 이에 따른 부작용으로 학생들의 인성은 사회적인 문제로 대두되면서 가정과 학교에서의 교육의 역할이 중요성이 강조되고 있지만, 이를 보완할 만한 프로그램이 부족한 상태이다. 특히 특성화고 학생들에게서 기초학습부진과 가정문제 등 학교부적응의 양상이 두드러지고 있다. 따라서 본 연구자는 미술교육의 과정 중 도예수업을 통해 미적정서와 창조성을 신장시키고, 정서순화에 도...
오늘날 우리 사회는 정보화·세계화가 빠르게 이루어지면서 창의적 인재와 바람직한 인재양성에 힘을 기울이고 있지만 실제 학교 교육에서는 지식중심 위주로 교육이 이루어지고 있다. 이에 따른 부작용으로 학생들의 인성은 사회적인 문제로 대두되면서 가정과 학교에서의 교육의 역할이 중요성이 강조되고 있지만, 이를 보완할 만한 프로그램이 부족한 상태이다. 특히 특성화고 학생들에게서 기초학습부진과 가정문제 등 학교부적응의 양상이 두드러지고 있다. 따라서 본 연구자는 미술교육의 과정 중 도예수업을 통해 미적정서와 창조성을 신장시키고, 정서순화에 도움을 주어 자기감정과 타인을 인식하고 소통할 수 있는 인성능력을 향상시켜 개인적, 사회적인 문제를 해결하기 위한 다양한 방법을 모색하고자 하였다. 이에 본 연구에서는 도예교육을 통해 삶을 창의적으로 향유하며 미술문화를 계승 발전시킬 수 있는 전인적 인재를 양성하기 위하여 창의성과 인성을 함양할 수 있는 방법에 대해 다음과 같은 내용과 방법으로 연구를 실시하였다. 첫째, 도예교육의 전반적인 이해와 특성을 파악하고 2009 개정 미술과 교육과정을 중심으로 도예교육 현황에 대해 알아보고 문제점을 제시하였다. 둘째, 창의·인성교육의 정의 및 등장 배경과 교과활동에서의 세부 추진 방안을 살펴보고, 창의·인성 교육의 주요 요소를 중심으로 도예교육 수업모형을 개발하였다. 또한 도예교육과 창의·인성과의 관계적 특징을 알아보고 도예교육을 통한 창의·인성 향상 가능성을 모색한다. 셋째, 특성화고등학생들의 인성적 특징과 창의·인성교육의 필요성을 파악하고 학교현장에서 적용하고 실행할 수 있는 소통을 위한 창의·인성 수업모형을 제시하였다. 이러한 연구 내용을 토대로 교육현장에서는 시설과 공간의 제약, 교사들의 전문적인 지식과 기능, 프로그램의 부족을 극복하고, 결과보다는 과정에 중점을 두어 학생들의 관심과 흥미를 유발시켜 창의성과 인성 계발에 앞장설 수 있을 것이다. 본 연구를 극대화하기 위해서는 지속적으로 도예프로그램에 관심을 갖고 프로그램을 개발하고 타 교과와 연계된 통합적 교육을 시도해야하며 진정한 창의·인성 교육을 위해서는 교사가 교육내용을 체계적으로 조직화하여 전달하고, 학생들은 내용을 충실히 이해하는데 목적을 두는 것이 아니라 학생이 먼저 충분히 생각하고 표현해 볼 기회를 제공해 주어야 하며, 학생들의 창의적인 반응에 같이 공감하며, 기다림의 미덕을 실천하는 분위기속에서 교육이 이루어져야 할 것이다. 본 연구에서 청소년들이 창의성과 인성의 결핍을 해결하는데 발판이 될 것이며 도예교육 수업모형이 향후 교육현장에서 수정·보완되어 실증적 방안을 모색하고 실천할 수 있는 자료로 활용되기를 기대한다. 또한 도예교육을 통해서 학생들은 조형능력 및 감상능력을 기르고, 창의성을 개발하며, 정서적 안정, 공동체 의식 등을 함양하는데 도움을 받아 사회가 요구하는 타인을 배려할 줄 아는 따뜻한 마음을 겸비한 도덕적 품성을 갖춘 창의적 인재를 양성하는데 도움이 될 수 있기를 기대한다.
오늘날 우리 사회는 정보화·세계화가 빠르게 이루어지면서 창의적 인재와 바람직한 인재양성에 힘을 기울이고 있지만 실제 학교 교육에서는 지식중심 위주로 교육이 이루어지고 있다. 이에 따른 부작용으로 학생들의 인성은 사회적인 문제로 대두되면서 가정과 학교에서의 교육의 역할이 중요성이 강조되고 있지만, 이를 보완할 만한 프로그램이 부족한 상태이다. 특히 특성화고 학생들에게서 기초학습부진과 가정문제 등 학교부적응의 양상이 두드러지고 있다. 따라서 본 연구자는 미술교육의 과정 중 도예수업을 통해 미적정서와 창조성을 신장시키고, 정서순화에 도움을 주어 자기감정과 타인을 인식하고 소통할 수 있는 인성능력을 향상시켜 개인적, 사회적인 문제를 해결하기 위한 다양한 방법을 모색하고자 하였다. 이에 본 연구에서는 도예교육을 통해 삶을 창의적으로 향유하며 미술문화를 계승 발전시킬 수 있는 전인적 인재를 양성하기 위하여 창의성과 인성을 함양할 수 있는 방법에 대해 다음과 같은 내용과 방법으로 연구를 실시하였다. 첫째, 도예교육의 전반적인 이해와 특성을 파악하고 2009 개정 미술과 교육과정을 중심으로 도예교육 현황에 대해 알아보고 문제점을 제시하였다. 둘째, 창의·인성교육의 정의 및 등장 배경과 교과활동에서의 세부 추진 방안을 살펴보고, 창의·인성 교육의 주요 요소를 중심으로 도예교육 수업모형을 개발하였다. 또한 도예교육과 창의·인성과의 관계적 특징을 알아보고 도예교육을 통한 창의·인성 향상 가능성을 모색한다. 셋째, 특성화고등학생들의 인성적 특징과 창의·인성교육의 필요성을 파악하고 학교현장에서 적용하고 실행할 수 있는 소통을 위한 창의·인성 수업모형을 제시하였다. 이러한 연구 내용을 토대로 교육현장에서는 시설과 공간의 제약, 교사들의 전문적인 지식과 기능, 프로그램의 부족을 극복하고, 결과보다는 과정에 중점을 두어 학생들의 관심과 흥미를 유발시켜 창의성과 인성 계발에 앞장설 수 있을 것이다. 본 연구를 극대화하기 위해서는 지속적으로 도예프로그램에 관심을 갖고 프로그램을 개발하고 타 교과와 연계된 통합적 교육을 시도해야하며 진정한 창의·인성 교육을 위해서는 교사가 교육내용을 체계적으로 조직화하여 전달하고, 학생들은 내용을 충실히 이해하는데 목적을 두는 것이 아니라 학생이 먼저 충분히 생각하고 표현해 볼 기회를 제공해 주어야 하며, 학생들의 창의적인 반응에 같이 공감하며, 기다림의 미덕을 실천하는 분위기속에서 교육이 이루어져야 할 것이다. 본 연구에서 청소년들이 창의성과 인성의 결핍을 해결하는데 발판이 될 것이며 도예교육 수업모형이 향후 교육현장에서 수정·보완되어 실증적 방안을 모색하고 실천할 수 있는 자료로 활용되기를 기대한다. 또한 도예교육을 통해서 학생들은 조형능력 및 감상능력을 기르고, 창의성을 개발하며, 정서적 안정, 공동체 의식 등을 함양하는데 도움을 받아 사회가 요구하는 타인을 배려할 줄 아는 따뜻한 마음을 겸비한 도덕적 품성을 갖춘 창의적 인재를 양성하는데 도움이 될 수 있기를 기대한다.
Nowadays, our society is rapidly becoming globalized and digitalized; thus, people of creativity and integrity are highly required, but in reality most of the school’s education is focused on teaching mere information. Due to such educational system, students’characters have been highly issued nowad...
Nowadays, our society is rapidly becoming globalized and digitalized; thus, people of creativity and integrity are highly required, but in reality most of the school’s education is focused on teaching mere information. Due to such educational system, students’characters have been highly issued nowadays. Therefore to build up students’ characters and creativity, a new educational program must be introduced to the current system. This type of problem is more clearly shown in students attending specialized schools. Thus this research proposes to increase students’ creativity and aesthetic sense, and to improve their ability to communicate well with others through teaching ‘ceramic class’ in art classes. This research attempts to solve some individual and social problems through various methods of teaching. Additionally, through teaching ‘ceramic class’, the students will learn to enjoy their lives creatively and to inherit the culture of our ancients. This research has been implemented as below. Firstly, ‘ceramic class’ is analyzed and its draw backs in the current situation, which is the year 2009 art course, are suggested. Secondly, definitions, backgrounds and detailed methods of implementation of education of morality and creativity are studied. Based on such studies, ‘ceramic class’ course is proposed embodying essential factors of education of morality and creativity. Additionally the connection between ‘ceramic class’ course, and education of morality and creativity is studied, and the possibility of increasing creativity and morality/character through ‘ceramic class’ course is sought. Thirdly, characteristics of personalities of students in specialized schools are analyzed in addition to their needs of educating creativity and building their characters. This research proposes a method of teaching applicable to such students and schools. This research suggests that one can develop one’s creativity and character through focusing on procedures rather than results despite the lack of facilities in schools, good program, and professional knowledge and skills. In order to gain the best results from this research, one has to keep a continuous interest in ‘ceramic class’ programs and develop them. In addition, such programs should be integrated with present programs. For students to develop their creativity and characters, teachers should wait patiently for students to express their own ideas and appreciate their works wholeheartedly instead of teaching the students the “correct” information before they even thought about it themselves. This kind of interaction atmosphere will help students to improve their creativity and characters. This research hopes to help students’ problems and improve their characters and creativity, and it also hopes to be a contribution in implementing an ideal ‘ceramic class’ in our educational system. Last of all, it hopes to help students become what our world really needs, students who are creative, sociable, and considerate of others by developing their abilities in making and appreciating creative things, finding emotional stability through ‘ceramic class’, and learning to live in society through interaction with other students and teachers.
Nowadays, our society is rapidly becoming globalized and digitalized; thus, people of creativity and integrity are highly required, but in reality most of the school’s education is focused on teaching mere information. Due to such educational system, students’characters have been highly issued nowadays. Therefore to build up students’ characters and creativity, a new educational program must be introduced to the current system. This type of problem is more clearly shown in students attending specialized schools. Thus this research proposes to increase students’ creativity and aesthetic sense, and to improve their ability to communicate well with others through teaching ‘ceramic class’ in art classes. This research attempts to solve some individual and social problems through various methods of teaching. Additionally, through teaching ‘ceramic class’, the students will learn to enjoy their lives creatively and to inherit the culture of our ancients. This research has been implemented as below. Firstly, ‘ceramic class’ is analyzed and its draw backs in the current situation, which is the year 2009 art course, are suggested. Secondly, definitions, backgrounds and detailed methods of implementation of education of morality and creativity are studied. Based on such studies, ‘ceramic class’ course is proposed embodying essential factors of education of morality and creativity. Additionally the connection between ‘ceramic class’ course, and education of morality and creativity is studied, and the possibility of increasing creativity and morality/character through ‘ceramic class’ course is sought. Thirdly, characteristics of personalities of students in specialized schools are analyzed in addition to their needs of educating creativity and building their characters. This research proposes a method of teaching applicable to such students and schools. This research suggests that one can develop one’s creativity and character through focusing on procedures rather than results despite the lack of facilities in schools, good program, and professional knowledge and skills. In order to gain the best results from this research, one has to keep a continuous interest in ‘ceramic class’ programs and develop them. In addition, such programs should be integrated with present programs. For students to develop their creativity and characters, teachers should wait patiently for students to express their own ideas and appreciate their works wholeheartedly instead of teaching the students the “correct” information before they even thought about it themselves. This kind of interaction atmosphere will help students to improve their creativity and characters. This research hopes to help students’ problems and improve their characters and creativity, and it also hopes to be a contribution in implementing an ideal ‘ceramic class’ in our educational system. Last of all, it hopes to help students become what our world really needs, students who are creative, sociable, and considerate of others by developing their abilities in making and appreciating creative things, finding emotional stability through ‘ceramic class’, and learning to live in society through interaction with other students and teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.