본 연구는 성인 정보화 교육에서 수강자 특성에 따라 정보화 교육의 실태, 교육의 만족도, 교육의 요구에는 어떠한 차이가 있는가를 알아보기 위하여 수행되었다. 수강자의 특성으로는 성별, 연령, 학력, 직업, 소득수준 등의 변인들이 활용되었다. 이러한 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. [연구문제] : 성인 정보화 교육 수강자의 특성에 따라 정보화 교육에 대한 실태 및 요구분석에 서로 다른 차이가 있는가? 연구문제 1 : 수강자의 성별, 연령, 학력, 직업, 소득수준 등 특성에 따라 성인 정보화 교육의 실태는 어떻게 서로 다른가? 연구문제 2 : 수강자의 성별, 연령, 학력, 직업, 소득수준 등 특성에 따라 성인 정보화 교육의 만족도는 어떻게 서로 다른가? 연구문제 3 : 수강자의 성별, 연령, 학력, 직업, 소득수준 등 특성에 따라 성인 정보화 교육의 선호도는 어떻게 서로 다른가? 이러한 연구문제를 탐구하기 위하여 설문지를 이용한 조사연구를 실시하였다. 설문 조사대상은 2013년 충청권 소재 6개의 평생교육기관에서 수강하는 정보화 교육 수강자를 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 설문지의 구성은 ① 학습자 기초조사, ② 정보화 교육 수강실태, ③ 정보화 교육 만족도, ④ 정보화 교육 선호도 등 4개의 영역 24개 문항으로 구성하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 성인 정보화 교육에서 수강자 특성에 따라 정보화 교육의 실태, 교육의 만족도, 교육의 요구에는 어떠한 차이가 있는가를 알아보기 위하여 수행되었다. 수강자의 특성으로는 성별, 연령, 학력, 직업, 소득수준 등의 변인들이 활용되었다. 이러한 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. [연구문제] : 성인 정보화 교육 수강자의 특성에 따라 정보화 교육에 대한 실태 및 요구분석에 서로 다른 차이가 있는가? 연구문제 1 : 수강자의 성별, 연령, 학력, 직업, 소득수준 등 특성에 따라 성인 정보화 교육의 실태는 어떻게 서로 다른가? 연구문제 2 : 수강자의 성별, 연령, 학력, 직업, 소득수준 등 특성에 따라 성인 정보화 교육의 만족도는 어떻게 서로 다른가? 연구문제 3 : 수강자의 성별, 연령, 학력, 직업, 소득수준 등 특성에 따라 성인 정보화 교육의 선호도는 어떻게 서로 다른가? 이러한 연구문제를 탐구하기 위하여 설문지를 이용한 조사연구를 실시하였다. 설문 조사대상은 2013년 충청권 소재 6개의 평생교육기관에서 수강하는 정보화 교육 수강자를 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 설문지의 구성은 ① 학습자 기초조사, ② 정보화 교육 수강실태, ③ 정보화 교육 만족도, ④ 정보화 교육 선호도 등 4개의 영역 24개 문항으로 구성하였다. 수집된 자료는 SPSS Ver.19.0 통계 패키지를 사용하여 각 학습자 특성별로 X2검증과 일원변량분석을 실시하였다. 연구과정을 통하여 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 정보화 교육에 참여하는 수강자의 성별, 연령, 학력, 직업, 소득수준 등 특성에 따라 성인 정보화 교육 실태의 결과에서는 20대이면서 학생인 수강자가 학점이나 자격증 취득을 위한 참여 동기가 가장 높았고, 30~60대는 정보화 교육을 실생활에 활용할 지식 습득의 기회로 활용하기 위한다는 응답이 높아서 연령별 차이를 보였다. 정보화 교육 참여시 장해요인으로는 60대가 강의 신청에 대한 경쟁이 가장 높다고 응답해 60대이후 세대에 대한 프로그램 개발 추진이 필요할 것으로 보인다. 둘째, 수강자의 성별, 연령, 학력, 직업, 소득수준 등 특성에 따라 성인 정보화 교육의 만족도는 20대가 가장 높았고 30대는 가장 낮은 것으로 분석되었다. 셋째, 수강자의 성별, 연령, 학력, 직업, 소득수준 등 특성에 따라 성인 정보화 교육의 선호도에서는 학력과 소득수준이 높을수록 대학부설 평생교육원을 선호하고 연령이 높을수록 사회복지시설 복지관을 선호하는 것으로 나타났다. 강사의 자격 요건에 대한 인식 차이에서는 변인별 차이 없이 모두 실무 경력이 다양한 강사를 선호하는 것으로 조사되었다. 이는 강사진의 전문성 고취를 위한 노력이 필요할 것으로 보인다.
본 연구는 성인 정보화 교육에서 수강자 특성에 따라 정보화 교육의 실태, 교육의 만족도, 교육의 요구에는 어떠한 차이가 있는가를 알아보기 위하여 수행되었다. 수강자의 특성으로는 성별, 연령, 학력, 직업, 소득수준 등의 변인들이 활용되었다. 이러한 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. [연구문제] : 성인 정보화 교육 수강자의 특성에 따라 정보화 교육에 대한 실태 및 요구분석에 서로 다른 차이가 있는가? 연구문제 1 : 수강자의 성별, 연령, 학력, 직업, 소득수준 등 특성에 따라 성인 정보화 교육의 실태는 어떻게 서로 다른가? 연구문제 2 : 수강자의 성별, 연령, 학력, 직업, 소득수준 등 특성에 따라 성인 정보화 교육의 만족도는 어떻게 서로 다른가? 연구문제 3 : 수강자의 성별, 연령, 학력, 직업, 소득수준 등 특성에 따라 성인 정보화 교육의 선호도는 어떻게 서로 다른가? 이러한 연구문제를 탐구하기 위하여 설문지를 이용한 조사연구를 실시하였다. 설문 조사대상은 2013년 충청권 소재 6개의 평생교육기관에서 수강하는 정보화 교육 수강자를 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 설문지의 구성은 ① 학습자 기초조사, ② 정보화 교육 수강실태, ③ 정보화 교육 만족도, ④ 정보화 교육 선호도 등 4개의 영역 24개 문항으로 구성하였다. 수집된 자료는 SPSS Ver.19.0 통계 패키지를 사용하여 각 학습자 특성별로 X2검증과 일원변량분석을 실시하였다. 연구과정을 통하여 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 정보화 교육에 참여하는 수강자의 성별, 연령, 학력, 직업, 소득수준 등 특성에 따라 성인 정보화 교육 실태의 결과에서는 20대이면서 학생인 수강자가 학점이나 자격증 취득을 위한 참여 동기가 가장 높았고, 30~60대는 정보화 교육을 실생활에 활용할 지식 습득의 기회로 활용하기 위한다는 응답이 높아서 연령별 차이를 보였다. 정보화 교육 참여시 장해요인으로는 60대가 강의 신청에 대한 경쟁이 가장 높다고 응답해 60대이후 세대에 대한 프로그램 개발 추진이 필요할 것으로 보인다. 둘째, 수강자의 성별, 연령, 학력, 직업, 소득수준 등 특성에 따라 성인 정보화 교육의 만족도는 20대가 가장 높았고 30대는 가장 낮은 것으로 분석되었다. 셋째, 수강자의 성별, 연령, 학력, 직업, 소득수준 등 특성에 따라 성인 정보화 교육의 선호도에서는 학력과 소득수준이 높을수록 대학부설 평생교육원을 선호하고 연령이 높을수록 사회복지시설 복지관을 선호하는 것으로 나타났다. 강사의 자격 요건에 대한 인식 차이에서는 변인별 차이 없이 모두 실무 경력이 다양한 강사를 선호하는 것으로 조사되었다. 이는 강사진의 전문성 고취를 위한 노력이 필요할 것으로 보인다.
This study is to identify the differences of realities and needs according to student's background characteristics in IT education for adults. The realities and needs were extracted from 4 factors(the realities of attending, levels of satisfaction, preference of students about the class). The studen...
This study is to identify the differences of realities and needs according to student's background characteristics in IT education for adults. The realities and needs were extracted from 4 factors(the realities of attending, levels of satisfaction, preference of students about the class). The student's characteristics were extracted from 5 factors(gender, age, educational background, profession, income level). For the purpose of this study, research problems were formulated as follows: [Problem] : Is there any differences in the realities and needs according to student's characteristics in IT education for adults ? The subjects of this study were 229 trainees who took one of the IT classes offered by six lifelong education institutions in Chungcheong Province. The questionnaire were consisted of 24 questions from 4 domains such as ① preliminary information on trainee, ② course condition of IT class, ③ satisfaction level of IT education, ④ preference level for IT education. The collected data have been processed through the chi-square(X2) statistics and one-way ANOVA using SPSS Ver.19.0 statistics package. The result of this study was as follows: First, there were differences in the actual conditions according to student's characteristics in IT education for adults. The students who are in their 20s have the highest motivation for the IT education. Those who are between in their 30s and 60s considered IT education as the opportunity to acquire the actual knowledge to use. Those who are over the age of 60 responded that the highest difficult was the competition of class registration. Second, in the satisfaction level of the students those who are in their 20s showed the highest level of satisfaction. According to school background and income level, the group of middle school background and the group of the lowest income level showed the highest level of satisfaction. Third, in the preferences for IT education for adults the group of the higher students' academic background and the higher income level showed a tendency of choosing the lifelong education institutions attached to college, while the higher group of age was showing a tendency of choosing the ones attached to social welfare facilities. For the instructor's qualifications, all of the group of students showed that they prefer to an instructor who had various kind of work experiences.
This study is to identify the differences of realities and needs according to student's background characteristics in IT education for adults. The realities and needs were extracted from 4 factors(the realities of attending, levels of satisfaction, preference of students about the class). The student's characteristics were extracted from 5 factors(gender, age, educational background, profession, income level). For the purpose of this study, research problems were formulated as follows: [Problem] : Is there any differences in the realities and needs according to student's characteristics in IT education for adults ? The subjects of this study were 229 trainees who took one of the IT classes offered by six lifelong education institutions in Chungcheong Province. The questionnaire were consisted of 24 questions from 4 domains such as ① preliminary information on trainee, ② course condition of IT class, ③ satisfaction level of IT education, ④ preference level for IT education. The collected data have been processed through the chi-square(X2) statistics and one-way ANOVA using SPSS Ver.19.0 statistics package. The result of this study was as follows: First, there were differences in the actual conditions according to student's characteristics in IT education for adults. The students who are in their 20s have the highest motivation for the IT education. Those who are between in their 30s and 60s considered IT education as the opportunity to acquire the actual knowledge to use. Those who are over the age of 60 responded that the highest difficult was the competition of class registration. Second, in the satisfaction level of the students those who are in their 20s showed the highest level of satisfaction. According to school background and income level, the group of middle school background and the group of the lowest income level showed the highest level of satisfaction. Third, in the preferences for IT education for adults the group of the higher students' academic background and the higher income level showed a tendency of choosing the lifelong education institutions attached to college, while the higher group of age was showing a tendency of choosing the ones attached to social welfare facilities. For the instructor's qualifications, all of the group of students showed that they prefer to an instructor who had various kind of work experiences.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.