해안침식(Beach erosion)은 많은 나라에서 중요한 해안공학적 문제로 취급되어져 왔다. 현재 국내 연안에 시공된 호안구조물은 파랑에너지 감소 효과가 미미하며 호안 구조물의 저면 세굴로 인한 구조물 붕괴, 반사파에 의한 주변해빈 침식으로 자갈층이 형성되는 문제점 등을 발생시키고 있다. 파랑의 에너지를 제어하기 위하여 다양한 형태의 ...
해안침식(Beach erosion)은 많은 나라에서 중요한 해안공학적 문제로 취급되어져 왔다. 현재 국내 연안에 시공된 호안구조물은 파랑에너지 감소 효과가 미미하며 호안 구조물의 저면 세굴로 인한 구조물 붕괴, 반사파에 의한 주변해빈 침식으로 자갈층이 형성되는 문제점 등을 발생시키고 있다. 파랑의 에너지를 제어하기 위하여 다양한 형태의 투수성 구조물들이 사용되지만 구조물의 제원과 사석의 배열이 파랑에너지 저감에 미치는 영향에 관한 연구는 아직까지 수행된 사례가 많지 않다. 따라서 본 연구에서는 연안의 침식을 방지하기 위해서 다양한 연안 호안구조물의 형태와 배열이 다양한 주기와 파고에서 파랑에너지에서 미치는 영향을 규명하기 위해서 파랑에너지 감소에 가장 큰 영향을 미치는 호안의 물리적 특성치인 마찰면적과 공극률이 증가된 다양한 호안의 형태와 배열을 도출하였으며 연안의 범위에 포함되는 다양한 수리조건에 대한 수리모형실험을 통해 반사파 감쇄효과를 분석하였다. 표면적/부피 비가 큰 호안 형상이 단위 부피안에 마찰면적과 공극률을 증가시켰으며 마찰면적이 21.24인 구형(원형)사석 대비 d/h>>1 인 얇은판의 마찰면적은 로 17배가 증가하였으며 d/h<<1 인 가느다란 원기둥의 마찰면적은 로 2배 증가하였다. 표면적/부피 비가 큰 호안 형상을 다양한 마찰면적과 공극률을 가지도록 배열하여 총 14종류의 호안모형을 도출하였으며 실험모형에 대해 규칙파 수리모형실험을 실시하여 파랑에너지에 미치는 영향을 분석하였다. 규칙파 수리모형실험 결과 파랑에너지 저감에는 마찰면적 보다는 공극률의 영향이 컸으며 마찰면적과 공극률이 같이 증가되는 것이 파랑에너지 저감 효율이 가장 좋은 것으로 분석되었다. 마찰면적과 공극률이 가장 큰 원기둥 5배열은 25.0%의 반사율 저감율을 보였으며 파도의 진행방향과 연직방향으로 접촉 면적이 작을수록 파랑에너지 감소 효과가 좋아 파도의 방향에 대한 사석의 배치도 파랑에너지에 큰 영향을 미치는 인자인 것으로 분석되었다. 또한 호안구조물의 경사 및 배열이 파랑에너지에 미치는 영향과 쇄파후의 흐름에 미치는 영향을 분석하기 위하여 총 19 종류의 실험모형에 대해 불규칙파 수리모형실험을 실시하였으며 그 결과 마찰면적과 공극률이 가장 큰 원기둥 5배열이 19.6%~38.9%의 반사율 저감율을 보여 파랑에너지 저감 효율이 가장 좋은 것으로 측정되었다. 급경사 충진형 호안구조 형식의 경우 36.2%~65.7% 반사율 저감율을 보여 급경사라도 마찰면적과 공극률을 극대화하면 파랑에너지 감소에 효과적이며 이를 잘 활용하면 친환경성 및 경제성을 갖춘 호안구조물 설치가 가능 할 것으로 사료된다. 경사에 따른 영향 분석 결과 1:3.0 경사에서 최대처오름은 1:1.5 경사대비 주기에 따라 약 30.5~52.47%, 1:2.0 경사대비 주기에 따라 약 2.7~20.1% 저감시키며 반사파는 1:1.5 경사대비 주기에 따라 약 23.7~48.9%, 1:2.0 경사대비 주기에 따라 약 10.7~39.9% 감쇄효과가 있는 것으로 측정되어 호안 경사가 완만할수록 파랑에너지 감소 효과가 좋으며 2차원 유속 측정 결과 반사파 감쇄효과가 클수록, 급경사보다는 완경사에서 X방향 유속이 낮게 측정되어 반사파 감쇄효과는 입사파가 호안구조물에서 쇄파된 후 흐름으로 변화할 때 유속을 저감시켜 침식 저감에 효과가 있을 것으로 분석되었다. 그러나 얇은판형-45°배열의 Y방향 유속이 가장 크게 측정되었으며 최대처오름 및 반사율 감쇄효과가 크더라도 흐름을 교란시키는 사석 배열은 유속 저감 효과가 떨어져 해안 침식에 효과적이 않을 것으로 판단된다. 이러한 연구결과는 향후 파랑에너지 저감을 위한 호안구조물에 적용되어 연안침식방지 대책공법으로 활용될 수 있으며, 연안 호안구조물의 파랑에너지 감쇄 효율평가 및 설계와 시공 및 유지관리방안 도출에 기여할 것으로 판단된다.
해안침식(Beach erosion)은 많은 나라에서 중요한 해안공학적 문제로 취급되어져 왔다. 현재 국내 연안에 시공된 호안구조물은 파랑에너지 감소 효과가 미미하며 호안 구조물의 저면 세굴로 인한 구조물 붕괴, 반사파에 의한 주변해빈 침식으로 자갈층이 형성되는 문제점 등을 발생시키고 있다. 파랑의 에너지를 제어하기 위하여 다양한 형태의 투수성 구조물들이 사용되지만 구조물의 제원과 사석의 배열이 파랑에너지 저감에 미치는 영향에 관한 연구는 아직까지 수행된 사례가 많지 않다. 따라서 본 연구에서는 연안의 침식을 방지하기 위해서 다양한 연안 호안구조물의 형태와 배열이 다양한 주기와 파고에서 파랑에너지에서 미치는 영향을 규명하기 위해서 파랑에너지 감소에 가장 큰 영향을 미치는 호안의 물리적 특성치인 마찰면적과 공극률이 증가된 다양한 호안의 형태와 배열을 도출하였으며 연안의 범위에 포함되는 다양한 수리조건에 대한 수리모형실험을 통해 반사파 감쇄효과를 분석하였다. 표면적/부피 비가 큰 호안 형상이 단위 부피안에 마찰면적과 공극률을 증가시켰으며 마찰면적이 21.24인 구형(원형)사석 대비 d/h>>1 인 얇은판의 마찰면적은 로 17배가 증가하였으며 d/h<<1 인 가느다란 원기둥의 마찰면적은 로 2배 증가하였다. 표면적/부피 비가 큰 호안 형상을 다양한 마찰면적과 공극률을 가지도록 배열하여 총 14종류의 호안모형을 도출하였으며 실험모형에 대해 규칙파 수리모형실험을 실시하여 파랑에너지에 미치는 영향을 분석하였다. 규칙파 수리모형실험 결과 파랑에너지 저감에는 마찰면적 보다는 공극률의 영향이 컸으며 마찰면적과 공극률이 같이 증가되는 것이 파랑에너지 저감 효율이 가장 좋은 것으로 분석되었다. 마찰면적과 공극률이 가장 큰 원기둥 5배열은 25.0%의 반사율 저감율을 보였으며 파도의 진행방향과 연직방향으로 접촉 면적이 작을수록 파랑에너지 감소 효과가 좋아 파도의 방향에 대한 사석의 배치도 파랑에너지에 큰 영향을 미치는 인자인 것으로 분석되었다. 또한 호안구조물의 경사 및 배열이 파랑에너지에 미치는 영향과 쇄파후의 흐름에 미치는 영향을 분석하기 위하여 총 19 종류의 실험모형에 대해 불규칙파 수리모형실험을 실시하였으며 그 결과 마찰면적과 공극률이 가장 큰 원기둥 5배열이 19.6%~38.9%의 반사율 저감율을 보여 파랑에너지 저감 효율이 가장 좋은 것으로 측정되었다. 급경사 충진형 호안구조 형식의 경우 36.2%~65.7% 반사율 저감율을 보여 급경사라도 마찰면적과 공극률을 극대화하면 파랑에너지 감소에 효과적이며 이를 잘 활용하면 친환경성 및 경제성을 갖춘 호안구조물 설치가 가능 할 것으로 사료된다. 경사에 따른 영향 분석 결과 1:3.0 경사에서 최대처오름은 1:1.5 경사대비 주기에 따라 약 30.5~52.47%, 1:2.0 경사대비 주기에 따라 약 2.7~20.1% 저감시키며 반사파는 1:1.5 경사대비 주기에 따라 약 23.7~48.9%, 1:2.0 경사대비 주기에 따라 약 10.7~39.9% 감쇄효과가 있는 것으로 측정되어 호안 경사가 완만할수록 파랑에너지 감소 효과가 좋으며 2차원 유속 측정 결과 반사파 감쇄효과가 클수록, 급경사보다는 완경사에서 X방향 유속이 낮게 측정되어 반사파 감쇄효과는 입사파가 호안구조물에서 쇄파된 후 흐름으로 변화할 때 유속을 저감시켜 침식 저감에 효과가 있을 것으로 분석되었다. 그러나 얇은판형-45°배열의 Y방향 유속이 가장 크게 측정되었으며 최대처오름 및 반사율 감쇄효과가 크더라도 흐름을 교란시키는 사석 배열은 유속 저감 효과가 떨어져 해안 침식에 효과적이 않을 것으로 판단된다. 이러한 연구결과는 향후 파랑에너지 저감을 위한 호안구조물에 적용되어 연안침식방지 대책공법으로 활용될 수 있으며, 연안 호안구조물의 파랑에너지 감쇄 효율평가 및 설계와 시공 및 유지관리방안 도출에 기여할 것으로 판단된다.
Beach erosion in many countries have been treated as an important coastal engineering problems. Embankment constructed on the coast of the domestic structure and the wave energy is insignificant reduction due to scour the bottom of the embankment structure collapsed structures, reflected by the form...
Beach erosion in many countries have been treated as an important coastal engineering problems. Embankment constructed on the coast of the domestic structure and the wave energy is insignificant reduction due to scour the bottom of the embankment structure collapsed structures, reflected by the formation of gravel around the problem of beach erosion and they said. In order to control the energy of blue permeability of various types of structures are used, but the structure is an array of specifications and riprap on the impact of a reduction in wave energy research carried out so far there are not many cases. In this study, in order to prevent coastal erosion in the form of a variety of coastal and shore protection structures arranged in a variety of wave energy in peak periods and to investigate the impact of wave energy to the greatest impact in reducing the physical characteristics of the friction area of ??Lakeshore this increased porosity and the form and arrangement of the various revetment was derived coast condition in the scope of a repair to repair a variety of experimental models were analyzed via attenuation of the reflected wave. Surface area / volume ratio is large lakeshore shape in the unit volume increased the friction surface area and porosity of the friction area is 21.24 spherical (round) compared to riprap d / h >> 1 as a thin plate 17 times the area of ??increased friction d / h << 1 in fine of the friction area of ??the cylinder is increased by 2 times. Surface area / volume ratio is large lakeshore area and porosity of friction in a variety of shapes so that a total of 14 kinds of Joan array model was derived for the experimental model by conducting regular waves hydraulic model experiments to analyze the impact of wave energy. Rules blue wave energy saving hydraulic model experiment results than the friction area was big effect on the porosity of the surface area and porosity increases as the friction is the best wave energy reduction efficiency was analyzed. Cylindrical friction surface area and porosity of the largest arrangement of five showed a 25.0% reduction of the reflectivity and the vertical direction, the direction of the waves are smaller contact area reduction in wave energy waves like the layout of the direction of the wave energy on a large riprap influencing factor was analyzed. In addition, the slope of the embankment, and an array of structures and the effects of wave energy flow after wave breaking in order to analyze the effect of 19 kinds of experimental models for the irregular wave hydraulic model experiment was conducted as a result of friction surface area and porosity of the largest cylinder 5 array of reflectance reduction from 19.6 to 38.9% showed the best wave energy reduction efficiency was measured. Structure type, the steep embankment fill form 36.2 to 65.7% reflectance showed a steep reduction of friction surface area and porosity of any wave energy to maximize the reduction in the effective and good use of it with eco-friendly and economical installation of shore protection structures can be considered the. Analysis of the impact of slope 1:3.0 1:1.5 slope inclination against the run - up to a maximum period of about 30.5 to 52.47%, depending on, 1:2.0 slope up period of about 2.7 to 20.1%, depending on the 1:1.5 slope reflected reduced sikimyeo compared to about 23.7 to 48.9% depending on the period, compared to 1:2.0 slope of about 10.7 to 39.9% depending on the period to be effective in measuring the attenuation slope is flatter Joan reduction in wave energy is reflected good attenuation of the two-dimensional velocity measurements were the larger, steep slopes gently inclined in the X direction, the flow rate is lower than the measured attenuation of the reflected wave to the incident wave breaking on the shore protection structure changes when the flow velocity is reduced by reducing the erosion was analyzed to be effective. However, an array of thin plate -45 ° in the Y direction and maximum flow rate is the most significant measure attenuation and reflectance run - up, even if the flow is large riprap array of disturbing the flow away from coastal erosion reduction is not likely to be effective. Reduction of these findings for future wave energy applied to the embankment construction method be used as measures to prevent coastal erosion, and coastal shore protection structures attenuate wave energy efficient design and construction and maintenance of assessment and derivation of measures likely to contribute.
Beach erosion in many countries have been treated as an important coastal engineering problems. Embankment constructed on the coast of the domestic structure and the wave energy is insignificant reduction due to scour the bottom of the embankment structure collapsed structures, reflected by the formation of gravel around the problem of beach erosion and they said. In order to control the energy of blue permeability of various types of structures are used, but the structure is an array of specifications and riprap on the impact of a reduction in wave energy research carried out so far there are not many cases. In this study, in order to prevent coastal erosion in the form of a variety of coastal and shore protection structures arranged in a variety of wave energy in peak periods and to investigate the impact of wave energy to the greatest impact in reducing the physical characteristics of the friction area of ??Lakeshore this increased porosity and the form and arrangement of the various revetment was derived coast condition in the scope of a repair to repair a variety of experimental models were analyzed via attenuation of the reflected wave. Surface area / volume ratio is large lakeshore shape in the unit volume increased the friction surface area and porosity of the friction area is 21.24 spherical (round) compared to riprap d / h >> 1 as a thin plate 17 times the area of ??increased friction d / h << 1 in fine of the friction area of ??the cylinder is increased by 2 times. Surface area / volume ratio is large lakeshore area and porosity of friction in a variety of shapes so that a total of 14 kinds of Joan array model was derived for the experimental model by conducting regular waves hydraulic model experiments to analyze the impact of wave energy. Rules blue wave energy saving hydraulic model experiment results than the friction area was big effect on the porosity of the surface area and porosity increases as the friction is the best wave energy reduction efficiency was analyzed. Cylindrical friction surface area and porosity of the largest arrangement of five showed a 25.0% reduction of the reflectivity and the vertical direction, the direction of the waves are smaller contact area reduction in wave energy waves like the layout of the direction of the wave energy on a large riprap influencing factor was analyzed. In addition, the slope of the embankment, and an array of structures and the effects of wave energy flow after wave breaking in order to analyze the effect of 19 kinds of experimental models for the irregular wave hydraulic model experiment was conducted as a result of friction surface area and porosity of the largest cylinder 5 array of reflectance reduction from 19.6 to 38.9% showed the best wave energy reduction efficiency was measured. Structure type, the steep embankment fill form 36.2 to 65.7% reflectance showed a steep reduction of friction surface area and porosity of any wave energy to maximize the reduction in the effective and good use of it with eco-friendly and economical installation of shore protection structures can be considered the. Analysis of the impact of slope 1:3.0 1:1.5 slope inclination against the run - up to a maximum period of about 30.5 to 52.47%, depending on, 1:2.0 slope up period of about 2.7 to 20.1%, depending on the 1:1.5 slope reflected reduced sikimyeo compared to about 23.7 to 48.9% depending on the period, compared to 1:2.0 slope of about 10.7 to 39.9% depending on the period to be effective in measuring the attenuation slope is flatter Joan reduction in wave energy is reflected good attenuation of the two-dimensional velocity measurements were the larger, steep slopes gently inclined in the X direction, the flow rate is lower than the measured attenuation of the reflected wave to the incident wave breaking on the shore protection structure changes when the flow velocity is reduced by reducing the erosion was analyzed to be effective. However, an array of thin plate -45 ° in the Y direction and maximum flow rate is the most significant measure attenuation and reflectance run - up, even if the flow is large riprap array of disturbing the flow away from coastal erosion reduction is not likely to be effective. Reduction of these findings for future wave energy applied to the embankment construction method be used as measures to prevent coastal erosion, and coastal shore protection structures attenuate wave energy efficient design and construction and maintenance of assessment and derivation of measures likely to contribute.
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