스마트폰과 태블릿으로 진화된 모바일 혁명은 SNS(소셜 네트워크 서비스)의 등장으로 새로운 커뮤니케이션 수단으로 우리들의 삶의 곳곳을 바꾸고 있으며, 호텔 기업도 적극적으로 마케팅 커뮤니케이션 수단으로 SNS를 활용하는 것이 바람직하다. 서울의 특1급 호텔을 타겟으로 조사하였으며, 호텔 SNS의 특성을 정보성, 오락성, 자극성, 개별성, 그리고 ...
스마트폰과 태블릿으로 진화된 모바일 혁명은 SNS(소셜 네트워크 서비스)의 등장으로 새로운 커뮤니케이션 수단으로 우리들의 삶의 곳곳을 바꾸고 있으며, 호텔 기업도 적극적으로 마케팅 커뮤니케이션 수단으로 SNS를 활용하는 것이 바람직하다. 서울의 특1급 호텔을 타겟으로 조사하였으며, 호텔 SNS의 특성을 정보성, 오락성, 자극성, 개별성, 그리고 상호 작용성으로 나누었으며, 호텔 SNS에 대한 태도, 호텔 SNS에 대한 만족, 그리고 구매의도에 미치는 구조적 관계를 실증 분석하였다. 가설 검증 결과, 정보성, 오락성, 개별성 그리고 상호작용성은, 호텔 SNS에 대한 태도와 호텔 SNS에 대한 만족에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 자극성은 호텔 SNS에 대한 만족에 유의한 영향을 미치지 않았으나, 호텔 SNS에 대한 태도에는 통계적으로 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 호텔 SNS에 대한 태도와 호텔 SNS에 대한 만족은 호텔 구매의도에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 호텔 구매의도에 대한 실증분석 결과는 급변하고 있는 IT 환경 속에서 호텔 기업이 SNS에 홍보와 마케팅을 접목시켜 효율적인 마케팅 커뮤니케이션 전략의 필요성과 실무적인 해결방법을 제시하였다는 점에서 기여도가 있다.
스마트폰과 태블릿으로 진화된 모바일 혁명은 SNS(소셜 네트워크 서비스)의 등장으로 새로운 커뮤니케이션 수단으로 우리들의 삶의 곳곳을 바꾸고 있으며, 호텔 기업도 적극적으로 마케팅 커뮤니케이션 수단으로 SNS를 활용하는 것이 바람직하다. 서울의 특1급 호텔을 타겟으로 조사하였으며, 호텔 SNS의 특성을 정보성, 오락성, 자극성, 개별성, 그리고 상호 작용성으로 나누었으며, 호텔 SNS에 대한 태도, 호텔 SNS에 대한 만족, 그리고 구매의도에 미치는 구조적 관계를 실증 분석하였다. 가설 검증 결과, 정보성, 오락성, 개별성 그리고 상호작용성은, 호텔 SNS에 대한 태도와 호텔 SNS에 대한 만족에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 자극성은 호텔 SNS에 대한 만족에 유의한 영향을 미치지 않았으나, 호텔 SNS에 대한 태도에는 통계적으로 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 호텔 SNS에 대한 태도와 호텔 SNS에 대한 만족은 호텔 구매의도에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 호텔 구매의도에 대한 실증분석 결과는 급변하고 있는 IT 환경 속에서 호텔 기업이 SNS에 홍보와 마케팅을 접목시켜 효율적인 마케팅 커뮤니케이션 전략의 필요성과 실무적인 해결방법을 제시하였다는 점에서 기여도가 있다.
The study examined how the attributes of the Social Network System (SNS), applied in the hotel business setting, influence the purchasing intention of the target market clientele in five star hotels in Seoul. Five significant qualities of the hotel Social Network System (SNS) have been under study. ...
The study examined how the attributes of the Social Network System (SNS), applied in the hotel business setting, influence the purchasing intention of the target market clientele in five star hotels in Seoul. Five significant qualities of the hotel Social Network System (SNS) have been under study. They include informativeness, entertainment, irritation, individuality and mutual communication. The study found out that the informativeness, entertainment, individuality and mutual communication attributes influenced the attitudes and satisfaction levels of the hotel target market. The irritation factor as an SNS attribute was found to have negatively influenced the attitude and no impact to satisfaction levels of the hotel industry target market. Attitude and satisfaction of the hotel SNS should help promote to the target market the purchase of hotel products. It is to be considered that SNS is relatively less expensive in the marketing communication of the hotel industry, i.e., cheaper than the use of other forms of the traditional media like TV, radio, and newspapers. Hence, the SNS in the hotel industry should be strengthened and developed more creatively. SNS could also be promoted in the hotel’s various events and other marketing strategies.
The study examined how the attributes of the Social Network System (SNS), applied in the hotel business setting, influence the purchasing intention of the target market clientele in five star hotels in Seoul. Five significant qualities of the hotel Social Network System (SNS) have been under study. They include informativeness, entertainment, irritation, individuality and mutual communication. The study found out that the informativeness, entertainment, individuality and mutual communication attributes influenced the attitudes and satisfaction levels of the hotel target market. The irritation factor as an SNS attribute was found to have negatively influenced the attitude and no impact to satisfaction levels of the hotel industry target market. Attitude and satisfaction of the hotel SNS should help promote to the target market the purchase of hotel products. It is to be considered that SNS is relatively less expensive in the marketing communication of the hotel industry, i.e., cheaper than the use of other forms of the traditional media like TV, radio, and newspapers. Hence, the SNS in the hotel industry should be strengthened and developed more creatively. SNS could also be promoted in the hotel’s various events and other marketing strategies.
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