최근 녹색성장 및 저탄소 운동 등으로 도로사업 이외에 자전거 및 보행자에 대한 중요성이 매우 높아지고 있다. 보행은 모든 교통수단을 이어주는 중요한 수단이나 이에 관한 연구는 미비한 실정이다. 보행관련 분석방법은 한국도로용량편람에서 제시하고 있으며 보행자시설 유형별 서비스수준을 나타내고 있다. 하지만 현재의 분석방법론은 과도하게 양호하고 나온다는 지적이 끊임없이 나오고 있으며 보행자간 상충 및 양항뱡 보행류에 대한 사항을 반영하고 있지 못하다. 따라서 본 연구에서는 보행자도로의 주 효과척도인 보행교통류율은 보행자간 상충과 양방향 보행류 등 현실적인 제한사항을 반영하지 못하여 이를 반영하기 위해 보행자도로의 부 효과척도인 보행 점유공간을 통하여 분석을 하였다. 양방향 보행류에 따른 상충개념을 도입한 분석방법론은 보행상충 공간을 산정하였으며, 방향별 보행자 수에 따른 상충공간과 평균보행시간을 산정하였다. 그리고 시간흐름에 따른 유효보도면적을 산정하여 시공간개념의 보행 점유공간을 통해 서비스수준을 재조정하였다. 산출된 보행점유공간은 0.68m2/인상태에서 용량상태를 보이며 이때의 보행교통류율은 75인/분/m로 산정되었으며 보행점유공간을 크기순으로 나열하여 기울기가 변하는 지점을 기준으로 서비스수준을 분류하였다. 또, 서비스 수준별 통계적 검증을 수행한 결과 ...
최근 녹색성장 및 저탄소 운동 등으로 도로사업 이외에 자전거 및 보행자에 대한 중요성이 매우 높아지고 있다. 보행은 모든 교통수단을 이어주는 중요한 수단이나 이에 관한 연구는 미비한 실정이다. 보행관련 분석방법은 한국도로용량편람에서 제시하고 있으며 보행자시설 유형별 서비스수준을 나타내고 있다. 하지만 현재의 분석방법론은 과도하게 양호하고 나온다는 지적이 끊임없이 나오고 있으며 보행자간 상충 및 양항뱡 보행류에 대한 사항을 반영하고 있지 못하다. 따라서 본 연구에서는 보행자도로의 주 효과척도인 보행교통류율은 보행자간 상충과 양방향 보행류 등 현실적인 제한사항을 반영하지 못하여 이를 반영하기 위해 보행자도로의 부 효과척도인 보행 점유공간을 통하여 분석을 하였다. 양방향 보행류에 따른 상충개념을 도입한 분석방법론은 보행상충 공간을 산정하였으며, 방향별 보행자 수에 따른 상충공간과 평균보행시간을 산정하였다. 그리고 시간흐름에 따른 유효보도면적을 산정하여 시공간개념의 보행 점유공간을 통해 서비스수준을 재조정하였다. 산출된 보행점유공간은 0.68m2/인상태에서 용량상태를 보이며 이때의 보행교통류율은 75인/분/m로 산정되었으며 보행점유공간을 크기순으로 나열하여 기울기가 변하는 지점을 기준으로 서비스수준을 분류하였다. 또, 서비스 수준별 통계적 검증을 수행한 결과 유의수준 5%에서 p(0.000)<0.05로 모든 서비스수준 범주별 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 보행자비율 60:40에 대한 분석결과이며, 이는 특정한 지점을 대상으로하여 분석한 내용이므로 집계자료가 충분한 상태가 아니다. 향후 유효보도폭에 따라, 조사지점에 따라, 방향별 보행비율에 따라 데이터를 충분히 확보한 이후 동일한 방법으로 분석을 수행하여 보행자도로의 서비스수준을 일반화 할 수 있는 충분한 기간과 자료가 필요하다. 그리고 상업지역의 보도와 주거지역의 보도를 분리하여 분석이 수행되어야 한다.
최근 녹색성장 및 저탄소 운동 등으로 도로사업 이외에 자전거 및 보행자에 대한 중요성이 매우 높아지고 있다. 보행은 모든 교통수단을 이어주는 중요한 수단이나 이에 관한 연구는 미비한 실정이다. 보행관련 분석방법은 한국도로용량편람에서 제시하고 있으며 보행자시설 유형별 서비스수준을 나타내고 있다. 하지만 현재의 분석방법론은 과도하게 양호하고 나온다는 지적이 끊임없이 나오고 있으며 보행자간 상충 및 양항뱡 보행류에 대한 사항을 반영하고 있지 못하다. 따라서 본 연구에서는 보행자도로의 주 효과척도인 보행교통류율은 보행자간 상충과 양방향 보행류 등 현실적인 제한사항을 반영하지 못하여 이를 반영하기 위해 보행자도로의 부 효과척도인 보행 점유공간을 통하여 분석을 하였다. 양방향 보행류에 따른 상충개념을 도입한 분석방법론은 보행상충 공간을 산정하였으며, 방향별 보행자 수에 따른 상충공간과 평균보행시간을 산정하였다. 그리고 시간흐름에 따른 유효보도면적을 산정하여 시공간개념의 보행 점유공간을 통해 서비스수준을 재조정하였다. 산출된 보행점유공간은 0.68m2/인상태에서 용량상태를 보이며 이때의 보행교통류율은 75인/분/m로 산정되었으며 보행점유공간을 크기순으로 나열하여 기울기가 변하는 지점을 기준으로 서비스수준을 분류하였다. 또, 서비스 수준별 통계적 검증을 수행한 결과 유의수준 5%에서 p(0.000)<0.05로 모든 서비스수준 범주별 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 보행자비율 60:40에 대한 분석결과이며, 이는 특정한 지점을 대상으로하여 분석한 내용이므로 집계자료가 충분한 상태가 아니다. 향후 유효보도폭에 따라, 조사지점에 따라, 방향별 보행비율에 따라 데이터를 충분히 확보한 이후 동일한 방법으로 분석을 수행하여 보행자도로의 서비스수준을 일반화 할 수 있는 충분한 기간과 자료가 필요하다. 그리고 상업지역의 보도와 주거지역의 보도를 분리하여 분석이 수행되어야 한다.
Lately, in addition to roadworks, bikes and pedestrians are rapidly gaining in importance, with green growth and low-carbon campaign. While walking connects all means of transportation, not enough research has been down thereon. Analytical methods related to pedestrian LOS are presented by Korea Hig...
Lately, in addition to roadworks, bikes and pedestrians are rapidly gaining in importance, with green growth and low-carbon campaign. While walking connects all means of transportation, not enough research has been down thereon. Analytical methods related to pedestrian LOS are presented by Korea Highway Capacity Manual, which shows LOS for different types of pedestrian facilities. However, it has continued to be pointed out that the current analytical methods tend to come up with excessively fair results while failing to reflect the conflicts among pedestrians and bidirectional walking. Therefore, since pedestrian flow rate, the major effect measure for pedestrian flow, fails to reflect the actual limitations the conflicts among pedestrians and bidirectional walking flow, this study has conducted an analysis by taking advantage of occupancy space, a measure for negative effects of pedestrian paths. The analytical methodology, which adopts the concept of conflict for bidirectional walking flow, has taken into calculation space of pedestrian conflict as well as space of conflict and average walking time based on numbers of pedestrians in different directions. And, calculating valid area of sidewalks in accordance with time passage, the method has readjusted service levels through walking-occupied space in terms of space and time. The calculated walking-occupied space presents levels of capacity at 0.68 and the specific pedestrian flow rate was calculated at 75 persons/min/m, while different waking-occupied spaces were arranged by size to classify service levels at the point where the gradient changes. Furthermore, the statistical verification of service levels has shown that there is significant difference of p(0.000)<0.05 among all service level categories at the significance level of 5%. This study is an analysis on pedestrian ratio of 60:40, which doesn’t reflect sufficient data as it treats a specific location. Further studies should include sufficient time and data, which could generalize LOS on pedestrian walkway through an analysis in the same method with sufficient data secured by valid path width, survey location, and ratio of pedestrians in different directions. And the analysis must be conducted while pedestrian walkway are separated between commercial and residential districts.
Lately, in addition to roadworks, bikes and pedestrians are rapidly gaining in importance, with green growth and low-carbon campaign. While walking connects all means of transportation, not enough research has been down thereon. Analytical methods related to pedestrian LOS are presented by Korea Highway Capacity Manual, which shows LOS for different types of pedestrian facilities. However, it has continued to be pointed out that the current analytical methods tend to come up with excessively fair results while failing to reflect the conflicts among pedestrians and bidirectional walking. Therefore, since pedestrian flow rate, the major effect measure for pedestrian flow, fails to reflect the actual limitations the conflicts among pedestrians and bidirectional walking flow, this study has conducted an analysis by taking advantage of occupancy space, a measure for negative effects of pedestrian paths. The analytical methodology, which adopts the concept of conflict for bidirectional walking flow, has taken into calculation space of pedestrian conflict as well as space of conflict and average walking time based on numbers of pedestrians in different directions. And, calculating valid area of sidewalks in accordance with time passage, the method has readjusted service levels through walking-occupied space in terms of space and time. The calculated walking-occupied space presents levels of capacity at 0.68 and the specific pedestrian flow rate was calculated at 75 persons/min/m, while different waking-occupied spaces were arranged by size to classify service levels at the point where the gradient changes. Furthermore, the statistical verification of service levels has shown that there is significant difference of p(0.000)<0.05 among all service level categories at the significance level of 5%. This study is an analysis on pedestrian ratio of 60:40, which doesn’t reflect sufficient data as it treats a specific location. Further studies should include sufficient time and data, which could generalize LOS on pedestrian walkway through an analysis in the same method with sufficient data secured by valid path width, survey location, and ratio of pedestrians in different directions. And the analysis must be conducted while pedestrian walkway are separated between commercial and residential districts.
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