최근 20∼30년 간 우리의 주거양식은 단독주택중심에서 아파트 중심으로 급격히 변화되어 왔다. 좁은 영토에서 아파트는 현대에 있어 우리의 삶을 담는 매우 중요한 주거형태의 하나로 인식되었다. 우리나라 주택시장에서 아파트는 1998년 IMF이후 분양가 규제가 자율화되고 공동주택의 공급과잉으로 공급자에서 수요자 중심 시장으로 전환되면서 건설사들 간 경쟁은 한층 가열되었고 아파트 마케팅은 새로운 국면으로 접어들었다. 초기 아파트는 기업이 가지고 있는 컨셉 및 이미지를 중요시 여겼으며 이름만 부각시키는데 초점이 맞춰졌다. 그러나 그것은 기존의 이미지에 안주한다는 한계점을 보였다. 이후 계속되는 경기침체와 건설업체의 자금난 등으로 100여개가 넘는 많은 아파트 건설사 중에 적절한 시장에 대응하지 못하고 사라지거나 법정관리에 대상 위기에 처해있다. 이와 같이 수많은 아파트건설사가 주택시장에서 살아남기 위해 ...
최근 20∼30년 간 우리의 주거양식은 단독주택중심에서 아파트 중심으로 급격히 변화되어 왔다. 좁은 영토에서 아파트는 현대에 있어 우리의 삶을 담는 매우 중요한 주거형태의 하나로 인식되었다. 우리나라 주택시장에서 아파트는 1998년 IMF이후 분양가 규제가 자율화되고 공동주택의 공급과잉으로 공급자에서 수요자 중심 시장으로 전환되면서 건설사들 간 경쟁은 한층 가열되었고 아파트 마케팅은 새로운 국면으로 접어들었다. 초기 아파트는 기업이 가지고 있는 컨셉 및 이미지를 중요시 여겼으며 이름만 부각시키는데 초점이 맞춰졌다. 그러나 그것은 기존의 이미지에 안주한다는 한계점을 보였다. 이후 계속되는 경기침체와 건설업체의 자금난 등으로 100여개가 넘는 많은 아파트 건설사 중에 적절한 시장에 대응하지 못하고 사라지거나 법정관리에 대상 위기에 처해있다. 이와 같이 수많은 아파트건설사가 주택시장에서 살아남기 위해 마케팅 전략의 중요성은 매우 높다고 할 수 있다. 수요자들의 수준을 갈수록 높아지고 주택을 웰빙의 개념으로 인식하고 있다. 건설업체들은 수요자의 니즈를 파악하여 적극적으로 수용하는 수요자 맞춤형 마케팅이 절실하게 필요하게 되었다. 아파트에 대한 경제적 관점과 교통의 여건을 중시했던 과거에 비해 최근에는 삶의 질을 중시하여 주거공간의 편의성이나 문화시설, 자연환경 등을 중시하는 경향이 매우 두드러지게 나타나고 있다. 이처럼 주택수요자들은 주거에 대한 의식수준이 높아지고 삶의 질에 대한 관심을 갖게 됨으로 인해 주거선택기준이 점차 다양화, 복잡화되고 있다. 본 연구는 향후 바람직한 수요자 중심의 개발 방향을 제시하기 위해서 소비자에게 영향을 미치는 아파트 구매시 선호 요인에 대한 분석과 마케팅 전략에 방향성을 제시하고자 한다. 따라서 향후 바람직한 수요자 중심의 개발 방향을 제시하기 위해서 주택시장에서 수요자 맞춤형 아파트 사례를 파악하고, 전국의 남녀 1,000명의 설문조사를 통해 수요자 아파트 선호요인 및 아파트에 대한 인식을 연령, 성별, 결혼 여부, 거주 지역, 거주 주택 유형, 거주 아파트 건축 년수 유형별로 각각의 특성을 파악하고 실증 분석하여 수요자 맞춤형 전략 구축 방안을 제시하고자 한다.
최근 20∼30년 간 우리의 주거양식은 단독주택중심에서 아파트 중심으로 급격히 변화되어 왔다. 좁은 영토에서 아파트는 현대에 있어 우리의 삶을 담는 매우 중요한 주거형태의 하나로 인식되었다. 우리나라 주택시장에서 아파트는 1998년 IMF이후 분양가 규제가 자율화되고 공동주택의 공급과잉으로 공급자에서 수요자 중심 시장으로 전환되면서 건설사들 간 경쟁은 한층 가열되었고 아파트 마케팅은 새로운 국면으로 접어들었다. 초기 아파트는 기업이 가지고 있는 컨셉 및 이미지를 중요시 여겼으며 이름만 부각시키는데 초점이 맞춰졌다. 그러나 그것은 기존의 이미지에 안주한다는 한계점을 보였다. 이후 계속되는 경기침체와 건설업체의 자금난 등으로 100여개가 넘는 많은 아파트 건설사 중에 적절한 시장에 대응하지 못하고 사라지거나 법정관리에 대상 위기에 처해있다. 이와 같이 수많은 아파트건설사가 주택시장에서 살아남기 위해 마케팅 전략의 중요성은 매우 높다고 할 수 있다. 수요자들의 수준을 갈수록 높아지고 주택을 웰빙의 개념으로 인식하고 있다. 건설업체들은 수요자의 니즈를 파악하여 적극적으로 수용하는 수요자 맞춤형 마케팅이 절실하게 필요하게 되었다. 아파트에 대한 경제적 관점과 교통의 여건을 중시했던 과거에 비해 최근에는 삶의 질을 중시하여 주거공간의 편의성이나 문화시설, 자연환경 등을 중시하는 경향이 매우 두드러지게 나타나고 있다. 이처럼 주택수요자들은 주거에 대한 의식수준이 높아지고 삶의 질에 대한 관심을 갖게 됨으로 인해 주거선택기준이 점차 다양화, 복잡화되고 있다. 본 연구는 향후 바람직한 수요자 중심의 개발 방향을 제시하기 위해서 소비자에게 영향을 미치는 아파트 구매시 선호 요인에 대한 분석과 마케팅 전략에 방향성을 제시하고자 한다. 따라서 향후 바람직한 수요자 중심의 개발 방향을 제시하기 위해서 주택시장에서 수요자 맞춤형 아파트 사례를 파악하고, 전국의 남녀 1,000명의 설문조사를 통해 수요자 아파트 선호요인 및 아파트에 대한 인식을 연령, 성별, 결혼 여부, 거주 지역, 거주 주택 유형, 거주 아파트 건축 년수 유형별로 각각의 특성을 파악하고 실증 분석하여 수요자 맞춤형 전략 구축 방안을 제시하고자 한다.
For the past 20 to 30 years, our residential style has dramatically changed from living in an individual house toward living in an apartment. The limited landscape of Korea spearheaded such changed, and living in an apartment has become one of the most significant residential style reflecting the bu...
For the past 20 to 30 years, our residential style has dramatically changed from living in an individual house toward living in an apartment. The limited landscape of Korea spearheaded such changed, and living in an apartment has become one of the most significant residential style reflecting the busy life of modern Korean citizens. In the early stage of apartment branding, construction companies typically leveraged their existing brand from their sister, or parent company playing it safe and heavily relying on their existing brand power. However, such behavior showed its limits because there were not much more efforts to put into. Moreover, throughout the years, the number of apartment brands, once over 100, has been significantly reduced due to ineffective marketing strategies and misleading decision makings leading to bankruptcy. Hence, it is never enough to emphasis too much on the importance of a good integrated marketing strategy. The taste of customers buying apartments became higher and higher, and at the same time they started equally consider their quality of life with their residence. Consequently, recent study show that customers purchasing apartments tend to put more interest in convenience, cultural infrastructure, and educational environment compared to the conventional interest of economics and transportation. As such, customers of residence needs are getting more complicated and sophisticated as they concentrate more towards the well-being of their life. This research will focus on providing a guideline to improve better constructions for the customized apartments which reflects the consumer's needs. Therefore, in order to provide such guideline, the research will investigate examples of tailor made apartments and will survey one thousand people nationwide asking preference factors considered when purchasing an apartment and categorizing them by age, sex, marital status, residential district, type of residence, life span of house and identify each individual characteristics, empirical testing provide a tailor made strategy.
For the past 20 to 30 years, our residential style has dramatically changed from living in an individual house toward living in an apartment. The limited landscape of Korea spearheaded such changed, and living in an apartment has become one of the most significant residential style reflecting the busy life of modern Korean citizens. In the early stage of apartment branding, construction companies typically leveraged their existing brand from their sister, or parent company playing it safe and heavily relying on their existing brand power. However, such behavior showed its limits because there were not much more efforts to put into. Moreover, throughout the years, the number of apartment brands, once over 100, has been significantly reduced due to ineffective marketing strategies and misleading decision makings leading to bankruptcy. Hence, it is never enough to emphasis too much on the importance of a good integrated marketing strategy. The taste of customers buying apartments became higher and higher, and at the same time they started equally consider their quality of life with their residence. Consequently, recent study show that customers purchasing apartments tend to put more interest in convenience, cultural infrastructure, and educational environment compared to the conventional interest of economics and transportation. As such, customers of residence needs are getting more complicated and sophisticated as they concentrate more towards the well-being of their life. This research will focus on providing a guideline to improve better constructions for the customized apartments which reflects the consumer's needs. Therefore, in order to provide such guideline, the research will investigate examples of tailor made apartments and will survey one thousand people nationwide asking preference factors considered when purchasing an apartment and categorizing them by age, sex, marital status, residential district, type of residence, life span of house and identify each individual characteristics, empirical testing provide a tailor made strategy.
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