이 논문은 제7차 음악과 교육과정에서 요구되는 전통음악에 대한 구체적인 수업지도방안에 관한 연구이다. 제7차 음악과 교육과정이 국악의 비중을 높이고 우리 문화의 중요성을 강조함에 따라 현 교과내용 및 지도서에 구체적인 수업 지도방안이 요구되기 때문이다. 특히 한국음악에서 기본적이면서도 중요한 역할을 하는 장단을 살리려면 한국음악의 리듬에 따른 호흡을 바로 알고, 각각의 단계별지도 학습이 이루어져야 한다. 이에 본 연구는 장구 장단의 호흡 및 한국음악의 리듬 형성의 원리를 반영하여 효과적인 수업을 할 수 있도록 프로그램을 제안하고자...
이 논문은 제7차 음악과 교육과정에서 요구되는 전통음악에 대한 구체적인 수업지도방안에 관한 연구이다. 제7차 음악과 교육과정이 국악의 비중을 높이고 우리 문화의 중요성을 강조함에 따라 현 교과내용 및 지도서에 구체적인 수업 지도방안이 요구되기 때문이다. 특히 한국음악에서 기본적이면서도 중요한 역할을 하는 장단을 살리려면 한국음악의 리듬에 따른 호흡을 바로 알고, 각각의 단계별지도 학습이 이루어져야 한다. 이에 본 연구는 장구 장단의 호흡 및 한국음악의 리듬 형성의 원리를 반영하여 효과적인 수업을 할 수 있도록 프로그램을 제안하고자 한다. 이와 같은 목적으로 교과지도서에 장구 장단의 단계별 교육지도법을 포함한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 우리음악에서 장단은 단순한 리듬과 속도로만 이루어진 것이 아니라, 총체적 예술로서 음, 양의 조화를 가지고 호흡에 따른 장단이 연주 되어야 한다. 둘째, 교과서에 장단별로 분박의 속도형을 표기해 줌으로써 호흡을 통해 장단의 속도를 더 쉽게 이해할 수 있고 우리음악장단은 배수의 음악임을 알 수 있다. 굿거리, 자진모리장단이 대표적인 예이다. 셋째, 장단형의 12리듬을 단계적인 학습을 통해 가락의 짜임새에 맞게 다양하게 표현하고 호흡을 통해 가락에 다변화를 주어 다채로운 가락의 반주 형태를 만들어 봄으로써 획일화 된 장단 형태의 주입식 교육이 아닌 창의적 지도 교육 방안을 제시할 수 있다. 넷째, 한 장단을 중심으로 하는 민요 반주형태의 교육방식에서 벗어나 가락의 짜임새에 맞게 장단의 구조를 기경결해(起耕結解)로 나누어 분석하면 한 장단 형식의 반주형 보다 시김새의 멋과 가락의 흥을 더욱더 살릴 수 있다.
이 논문은 제7차 음악과 교육과정에서 요구되는 전통음악에 대한 구체적인 수업지도방안에 관한 연구이다. 제7차 음악과 교육과정이 국악의 비중을 높이고 우리 문화의 중요성을 강조함에 따라 현 교과내용 및 지도서에 구체적인 수업 지도방안이 요구되기 때문이다. 특히 한국음악에서 기본적이면서도 중요한 역할을 하는 장단을 살리려면 한국음악의 리듬에 따른 호흡을 바로 알고, 각각의 단계별지도 학습이 이루어져야 한다. 이에 본 연구는 장구 장단의 호흡 및 한국음악의 리듬 형성의 원리를 반영하여 효과적인 수업을 할 수 있도록 프로그램을 제안하고자 한다. 이와 같은 목적으로 교과지도서에 장구 장단의 단계별 교육지도법을 포함한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 우리음악에서 장단은 단순한 리듬과 속도로만 이루어진 것이 아니라, 총체적 예술로서 음, 양의 조화를 가지고 호흡에 따른 장단이 연주 되어야 한다. 둘째, 교과서에 장단별로 분박의 속도형을 표기해 줌으로써 호흡을 통해 장단의 속도를 더 쉽게 이해할 수 있고 우리음악장단은 배수의 음악임을 알 수 있다. 굿거리, 자진모리장단이 대표적인 예이다. 셋째, 장단형의 12리듬을 단계적인 학습을 통해 가락의 짜임새에 맞게 다양하게 표현하고 호흡을 통해 가락에 다변화를 주어 다채로운 가락의 반주 형태를 만들어 봄으로써 획일화 된 장단 형태의 주입식 교육이 아닌 창의적 지도 교육 방안을 제시할 수 있다. 넷째, 한 장단을 중심으로 하는 민요 반주형태의 교육방식에서 벗어나 가락의 짜임새에 맞게 장단의 구조를 기경결해(起耕結解)로 나누어 분석하면 한 장단 형식의 반주형 보다 시김새의 멋과 가락의 흥을 더욱더 살릴 수 있다.
Emphasis on the importance of Korean culture and Korean traditional music in the 7th music curriculum has resulted in a need for specific teaching methodology for Korean traditional music. Especially Jangdan, which is a foundational and essential element of Korean traditional music, must be taught w...
Emphasis on the importance of Korean culture and Korean traditional music in the 7th music curriculum has resulted in a need for specific teaching methodology for Korean traditional music. Especially Jangdan, which is a foundational and essential element of Korean traditional music, must be taught with proper rhythmic breathing according to the appropriate stages of educational development. Hence this research focuses on the development of phased teaching methodology manual for teaching Korean traditional music applying breathing of Janggu Jangdan. The research results are as follows. First, Jangdan in Korean traditional music does not simply consist of rhythm and speed but, as a holistic music, must be played in accordance with breathing which harmonizes Yin-Yang. Second, by indicating Bunbak of every Jangdan, students and teachers could understand the speed of Jangdan easier and quicker. Jangdan in Korean Music is music of multiples. One of the best examples are Gutgury and Jajinmory. Third, instead of standardized unproductive lessons, creative teaching methodology can suggest by a phased learning of 12 rhythms of Jangdan which will help students to express themselves variously in accordance with Garak. Students can make various Garak accompaniment by diversifying Garak through breathing. Fourth, instead of using one type of Jangdan to accompany a Korean traditional song during lessons, classifying them within Korean traditional song frames such as Ki, Kyung, Kyul and Heh in accordance with Garak, one can enhance the flavor and style of Korean traditional music.
Emphasis on the importance of Korean culture and Korean traditional music in the 7th music curriculum has resulted in a need for specific teaching methodology for Korean traditional music. Especially Jangdan, which is a foundational and essential element of Korean traditional music, must be taught with proper rhythmic breathing according to the appropriate stages of educational development. Hence this research focuses on the development of phased teaching methodology manual for teaching Korean traditional music applying breathing of Janggu Jangdan. The research results are as follows. First, Jangdan in Korean traditional music does not simply consist of rhythm and speed but, as a holistic music, must be played in accordance with breathing which harmonizes Yin-Yang. Second, by indicating Bunbak of every Jangdan, students and teachers could understand the speed of Jangdan easier and quicker. Jangdan in Korean Music is music of multiples. One of the best examples are Gutgury and Jajinmory. Third, instead of standardized unproductive lessons, creative teaching methodology can suggest by a phased learning of 12 rhythms of Jangdan which will help students to express themselves variously in accordance with Garak. Students can make various Garak accompaniment by diversifying Garak through breathing. Fourth, instead of using one type of Jangdan to accompany a Korean traditional song during lessons, classifying them within Korean traditional song frames such as Ki, Kyung, Kyul and Heh in accordance with Garak, one can enhance the flavor and style of Korean traditional music.
주제어
#장단 장단의 세 호흡법 장구 12리듬 국악 국악교육 음악교과서 Jangdan Breathing Korean traditional music Janggu
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.