레지오 에밀리아 접근법을 활용한 유아교육과정이 만 4세 유아의 창의성에 미치는 영향 The influence of infant's education process that applys Reggio - Emilia approach on 4 year old's creativity원문보기
21세기 사회는 지식정보가 급속히 팽창하고 있으며, 창의성이 필요하며 이를 위해 창의성교육이 이루어져야 한다. 레지오 에밀리아 접근법은 발현적 교육과정으로 표상, 사회적 상호작용 등 창의성 함양에 도움이 되는 특징을 가지고 있다. 이에 본 연구에서는 레지오 에밀리아 접근법을 활용한 유아교육과정이 만 4세 유아의 창의성에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구대상은 경남 C시에 소재하는 Y유치원을 실험집단으로, N유치원을 통제집단으로 하여...
21세기 사회는 지식정보가 급속히 팽창하고 있으며, 창의성이 필요하며 이를 위해 창의성교육이 이루어져야 한다. 레지오 에밀리아 접근법은 발현적 교육과정으로 표상, 사회적 상호작용 등 창의성 함양에 도움이 되는 특징을 가지고 있다. 이에 본 연구에서는 레지오 에밀리아 접근법을 활용한 유아교육과정이 만 4세 유아의 창의성에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구대상은 경남 C시에 소재하는 Y유치원을 실험집단으로, N유치원을 통제집단으로 하여 만 4세 유아 각각 39명을 대상으로 연구하였다. 연구절차 가운데 예비 검사의 대상은 실험집단이 아닌 실험집단과 같은 유치원 다른 반의 만 4세 유아 10명에게 프로그램의 일부 내용을 적용하였다. 사전검사는 각 원의 유아들을 2013년 3월 2주부터 3월 3주까지 2주에 걸쳐 검사하였다. 사후검사는 7월 3주부터 7월 4주까지 2주에 걸쳐 사전검사와 동일한 절차로 검사하였다. 첫째, 레지오 에밀리아 접근법을 적용한 유아교육과정은 만 4세 유아의 창의성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 레지오 에밀리아 접근법을 적용한 유아교육과정은 만 4세 유아의 창의성 하위영역 중 유창성, 융통성, 상상력을 신장 시키는 데는 긍정적인 영향을 미쳤으나, 독창성에는 그렇지 못하였다. 셋째, 레지오 에밀리아 접근법을 적용한 유아교육과정은 만4세 유아의 영역별 창의성 중 도형 창의성과 신체 창의성에는 긍정적인 영향을 미쳤으나, 언어 창의성에는 그렇지 못하였다.
21세기 사회는 지식정보가 급속히 팽창하고 있으며, 창의성이 필요하며 이를 위해 창의성교육이 이루어져야 한다. 레지오 에밀리아 접근법은 발현적 교육과정으로 표상, 사회적 상호작용 등 창의성 함양에 도움이 되는 특징을 가지고 있다. 이에 본 연구에서는 레지오 에밀리아 접근법을 활용한 유아교육과정이 만 4세 유아의 창의성에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구대상은 경남 C시에 소재하는 Y유치원을 실험집단으로, N유치원을 통제집단으로 하여 만 4세 유아 각각 39명을 대상으로 연구하였다. 연구절차 가운데 예비 검사의 대상은 실험집단이 아닌 실험집단과 같은 유치원 다른 반의 만 4세 유아 10명에게 프로그램의 일부 내용을 적용하였다. 사전검사는 각 원의 유아들을 2013년 3월 2주부터 3월 3주까지 2주에 걸쳐 검사하였다. 사후검사는 7월 3주부터 7월 4주까지 2주에 걸쳐 사전검사와 동일한 절차로 검사하였다. 첫째, 레지오 에밀리아 접근법을 적용한 유아교육과정은 만 4세 유아의 창의성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 레지오 에밀리아 접근법을 적용한 유아교육과정은 만 4세 유아의 창의성 하위영역 중 유창성, 융통성, 상상력을 신장 시키는 데는 긍정적인 영향을 미쳤으나, 독창성에는 그렇지 못하였다. 셋째, 레지오 에밀리아 접근법을 적용한 유아교육과정은 만4세 유아의 영역별 창의성 중 도형 창의성과 신체 창의성에는 긍정적인 영향을 미쳤으나, 언어 창의성에는 그렇지 못하였다.
In the society of 21century, knowlege information is rapidly increasing and requires creativity which calls for the need of creativity education to take place. Reggio - Emilia approach is a manifest education process which holds characters that foster creativity such as representing and social inter...
In the society of 21century, knowlege information is rapidly increasing and requires creativity which calls for the need of creativity education to take place. Reggio - Emilia approach is a manifest education process which holds characters that foster creativity such as representing and social interaction. Therefore, this study aims to find out the influence of early childhood education with Reggio - Emilia approach to 4 year old's creativity. The research participants were experimental group, Y kindergarten in C city in Kyungnam and N kindergarten as the control group. 39 of 4 year old infants of each kindergarten was experienced. As a research process, the experiental group was not used for the preliminary examination. The program was partly applied to ten 4 year old's in other classes in the same kindergarten. The preliminary examination was studied on each kindergarten infants for two weeks from the second week of March to the third week of March in 2013.The post mortem examination was taken for two weeks from the third week of July to the forth week of July, consistant with the procedures of the preliminary examination. First of all, infant's education process that applies the Reggio - Emilia approach showed a positive effect on 4 year old's creativity. Secondly, infant's education process that applies the Reggio - Emilia approach showed a positive effect on extending 4 year old's lower domain if creativity such as fluency, flexibility, imagination and but not on originality. Last of all, infant's education process that applies the Reggio - Emilia approach showed a positive effect on the creativity shaping and personal creativity and but not language creativity from 4 year old's creativity category.
In the society of 21century, knowlege information is rapidly increasing and requires creativity which calls for the need of creativity education to take place. Reggio - Emilia approach is a manifest education process which holds characters that foster creativity such as representing and social interaction. Therefore, this study aims to find out the influence of early childhood education with Reggio - Emilia approach to 4 year old's creativity. The research participants were experimental group, Y kindergarten in C city in Kyungnam and N kindergarten as the control group. 39 of 4 year old infants of each kindergarten was experienced. As a research process, the experiental group was not used for the preliminary examination. The program was partly applied to ten 4 year old's in other classes in the same kindergarten. The preliminary examination was studied on each kindergarten infants for two weeks from the second week of March to the third week of March in 2013.The post mortem examination was taken for two weeks from the third week of July to the forth week of July, consistant with the procedures of the preliminary examination. First of all, infant's education process that applies the Reggio - Emilia approach showed a positive effect on 4 year old's creativity. Secondly, infant's education process that applies the Reggio - Emilia approach showed a positive effect on extending 4 year old's lower domain if creativity such as fluency, flexibility, imagination and but not on originality. Last of all, infant's education process that applies the Reggio - Emilia approach showed a positive effect on the creativity shaping and personal creativity and but not language creativity from 4 year old's creativity category.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.