본 연구는 생태체험활동이 유아의 자연친화적 태도와 생명 존중 의식에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 연구대상은 C 도시의 어린이집에 다니는 28명의 4, 5세 유아들이었고, 실험집단과 통제집단으로 나누어 실시하였다.
실험집단에게 투입된 생태체험활동 숲 활동, 텃밭 가꾸기, 동, 식물 기르기 활동은 13주간 실시되었으며 효과검증을 위해서 실시 전과 후의 자연친화적 태도와 생명 존중 의식에 관한 검사 도구를 활용하여 분석하였다. 유아의 자연친화적 태도는 Musser와 Diamond(199)가 제작한 CATES-PV를 허윤정(...
본 연구는 생태체험활동이 유아의 자연친화적 태도와 생명 존중 의식에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 연구대상은 C 도시의 어린이집에 다니는 28명의 4, 5세 유아들이었고, 실험집단과 통제집단으로 나누어 실시하였다.
실험집단에게 투입된 생태체험활동 숲 활동, 텃밭 가꾸기, 동, 식물 기르기 활동은 13주간 실시되었으며 효과검증을 위해서 실시 전과 후의 자연친화적 태도와 생명 존중 의식에 관한 검사 도구를 활용하여 분석하였다. 유아의 자연친화적 태도는 Musser와 Diamond(199)가 제작한 CATES-PV를 허윤정(2001)이 수정한 자연 친화적 태도검사 도구를 사용하였다. 또한 생명 존중 의식 측정검사 도구는 이종기(2002)가 사용한 생명윤리의식의 평가 도구를 일부 수정·보완 실시하였다.
본 연구에서 밝혀진 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 생태체험활동은 숲 활동, 텃밭 가꾸기 활동이 유아의 자연친화적 태도에 미치는 영향을 알아본 결과 실시전과 후에 유의미한 차이가 있었다.
둘째, 교실 내·외 동물 기르기를 중심으로 한 생태체험을 적용한 활동이 생명 존중 의식을 향상시키는데 효과가 있었다.
따라서 본 연구의 결과를 바탕으로 생태체험활동은 유아의 자연친화 태도 및 생명 존중 의식에 효과가 있었다고 볼 수 있다. 생태체험활동 숲 활동, 텃밭 가꾸기, 동물 기르기 활동은 유아들이 자연스런 일상생활이 되도록 1년의 교육계획안을 짜서 교사교육과 더불어 보다 체계적으로 이루어지도록 유아교육현장에서 생태체험 활동으로써 활용할 가치가 있다고 생각한다.
본 연구는 생태체험활동이 유아의 자연친화적 태도와 생명 존중 의식에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 연구대상은 C 도시의 어린이집에 다니는 28명의 4, 5세 유아들이었고, 실험집단과 통제집단으로 나누어 실시하였다.
실험집단에게 투입된 생태체험활동 숲 활동, 텃밭 가꾸기, 동, 식물 기르기 활동은 13주간 실시되었으며 효과검증을 위해서 실시 전과 후의 자연친화적 태도와 생명 존중 의식에 관한 검사 도구를 활용하여 분석하였다. 유아의 자연친화적 태도는 Musser와 Diamond(199)가 제작한 CATES-PV를 허윤정(2001)이 수정한 자연 친화적 태도검사 도구를 사용하였다. 또한 생명 존중 의식 측정검사 도구는 이종기(2002)가 사용한 생명윤리의식의 평가 도구를 일부 수정·보완 실시하였다.
본 연구에서 밝혀진 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 생태체험활동은 숲 활동, 텃밭 가꾸기 활동이 유아의 자연친화적 태도에 미치는 영향을 알아본 결과 실시전과 후에 유의미한 차이가 있었다.
둘째, 교실 내·외 동물 기르기를 중심으로 한 생태체험을 적용한 활동이 생명 존중 의식을 향상시키는데 효과가 있었다.
따라서 본 연구의 결과를 바탕으로 생태체험활동은 유아의 자연친화 태도 및 생명 존중 의식에 효과가 있었다고 볼 수 있다. 생태체험활동 숲 활동, 텃밭 가꾸기, 동물 기르기 활동은 유아들이 자연스런 일상생활이 되도록 1년의 교육계획안을 짜서 교사교육과 더불어 보다 체계적으로 이루어지도록 유아교육현장에서 생태체험 활동으로써 활용할 가치가 있다고 생각한다.
The study was to investigate the influence of ecology experience activity on nature-friendly attitude and life respect concept of preschoolers.
The subjects of this study were 28 children who were 4 and 5 year olds from child care center in C city, and were separated an experimental group and a ...
The study was to investigate the influence of ecology experience activity on nature-friendly attitude and life respect concept of preschoolers.
The subjects of this study were 28 children who were 4 and 5 year olds from child care center in C city, and were separated an experimental group and a controlled group.
Ecology experience activity that consisted of forest activity, vegetable gardening program and activity of raising animals and plants was executed to the experimental group for 13 weeks and was analyzed to examine the influence through pretest and posttest on nature-friendly attitude and life respect concept.
Nature-friendly attitude test was modified from CATES-PV of Musser and Diamond(1999) by Heo Yun-Jeong(2001). Life respect concept test was modified partly from Bioethical Conception Evaluation Test of Lee Jong-Ki(2002).
The conclusions of this study were as follows.
First, ecology experience activity which was forest activity and vegetable gardening program influenced on nature-friendly attitude of preschoolers, and there were meaningful differences between pretest and posttest
Second, ecology experience activity of raising animal indoor and outdoor had effect on nature-friendly attitude and life respect concept of preschoolers.
Thus ecology experience activity had effect on nature-friendly attitude and life respect concept of preschoolers from the results of this study. The ecology experience activity which consists of forest activity, vegetable gardening program and raising animal activity is valuable for being natural daily life of preschoolers through planning a year curriculum and teacher education in early childhood education field.
The study was to investigate the influence of ecology experience activity on nature-friendly attitude and life respect concept of preschoolers.
The subjects of this study were 28 children who were 4 and 5 year olds from child care center in C city, and were separated an experimental group and a controlled group.
Ecology experience activity that consisted of forest activity, vegetable gardening program and activity of raising animals and plants was executed to the experimental group for 13 weeks and was analyzed to examine the influence through pretest and posttest on nature-friendly attitude and life respect concept.
Nature-friendly attitude test was modified from CATES-PV of Musser and Diamond(1999) by Heo Yun-Jeong(2001). Life respect concept test was modified partly from Bioethical Conception Evaluation Test of Lee Jong-Ki(2002).
The conclusions of this study were as follows.
First, ecology experience activity which was forest activity and vegetable gardening program influenced on nature-friendly attitude of preschoolers, and there were meaningful differences between pretest and posttest
Second, ecology experience activity of raising animal indoor and outdoor had effect on nature-friendly attitude and life respect concept of preschoolers.
Thus ecology experience activity had effect on nature-friendly attitude and life respect concept of preschoolers from the results of this study. The ecology experience activity which consists of forest activity, vegetable gardening program and raising animal activity is valuable for being natural daily life of preschoolers through planning a year curriculum and teacher education in early childhood education field.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.