오늘날 조직은 조직을 둘러싼 다양한 공중들과 사회가 함께 성장할 수 있는 토대를 제공하는 존재가 되어야 한다. 그리고 그러한 존재로서의 조직이 되기 위해서는 조직을 대표하는 리더의 역할과 책임이 절대적 가치를 지닌다. 리더는 조직, 공중, 사회 모두가 소통과 나눔을 통해 더 큰 가치와 비전을 향해 나아갈 수 있도록, 이를 주도하고 돕는 역할을 담당해야한다. 이에 본 논문은 공중 관계에서 리더의 역할에 대해 재조명해보고자 한다. 급변하는 사회 흐름과 조직간 치열한 경쟁 구도 속에서 조직의 평판과 브랜드 이미지는 조직의 존폐를 좌우할 정도로 큰 가치를 지닌다. 이에 조직들은 ...
오늘날 조직은 조직을 둘러싼 다양한 공중들과 사회가 함께 성장할 수 있는 토대를 제공하는 존재가 되어야 한다. 그리고 그러한 존재로서의 조직이 되기 위해서는 조직을 대표하는 리더의 역할과 책임이 절대적 가치를 지닌다. 리더는 조직, 공중, 사회 모두가 소통과 나눔을 통해 더 큰 가치와 비전을 향해 나아갈 수 있도록, 이를 주도하고 돕는 역할을 담당해야한다. 이에 본 논문은 공중 관계에서 리더의 역할에 대해 재조명해보고자 한다. 급변하는 사회 흐름과 조직간 치열한 경쟁 구도 속에서 조직의 평판과 브랜드 이미지는 조직의 존폐를 좌우할 정도로 큰 가치를 지닌다. 이에 조직들은 PR 커뮤니케이션을 통해서 조직의 평판과 브랜드 가치를 높이기 위해 총력을 기울이는데, 이 때 그 역할은 주로 조직 내·외부의 PR팀이 전담해왔다. 그러나 본 논문에서는 리더 주도의 PR 커뮤니케이션을 제시하고자 한다. 한 조직의 브랜드 이미지를 형성하는 요소들 중 리더의 가치는 가장 결정적이다. 리더는 수많은 공중들의 관심과 주목을 받는 존재이며, 리더 한 사람의 이미지와 평판은 곧 조직 전체에 투영된다. 그러므로 리더가 PR 커뮤니케이션의 최고 책임자로서 내·외부 공중들과의 커뮤니케이션을 주도한다면, 보다 강력한 소통 주체로서 더욱 분명하고 효과적인 메시지를 전달할 수 있다. 이 시대의 리더는 진정한 리더십과 PR 커뮤니케이션의 발현을 통해 윤리 경영에 앞장서고, 조직의 사회적 책임을 주도적으로 감당함으로써 조직 자산 성장과 사회의 성장을 모두 이룰 수 있어야 한다. 이에 본 논문에서는 실행 연구 검토를 통해 이를 천착함으로써, 그간 개별 영역으로 연구되어 오던 리더십과 PR 커뮤니케이션의 융합적 시너지 효과를 상승시킬 수 있도록 그 새로운 방향성을 제시하고자 한다. 조직 내부 PR 커뮤니케이션의 일환으로는 리더 주도의 코칭 커뮤니케이션에 주목하였다. 리더는 질문, 경청, 피드백 등의 코칭 커뮤니케이션 과정을 통해 조직원들 스스로 자신의 잠재 능력을 계발하고, 비전을 향해 성장해나갈 수 있는 원동력을 제공할 수 있다. 외부 PR 커뮤니케이션은 리더 주도의 SNS(Social Network Service) 커뮤니케이션에 주목하고, 다양한 국내·외 리더십 PR 커뮤니케이션 사례 연구를 토대로 리더 주도 PR 커뮤니케이션의 가능성과 당위성을 제고해 보고자 하였다. 본 연구는 2011년에서 2013년까지 최근 3년간의 리더와 조직을 다룬 다양한 자료체를 분석하여 국내·외 표본 리더 20인을 선정하고, 이들 20인의 리더십 PR 커뮤니케이션 사례를 연구하였다. 또한 사례 연구 결과를 분석하여 리더 주도 PR 커뮤니케이션의 네 가지 주요 구조를 도출하고, 20가지 전략적 리더십 속성을 추출함으로써, 이를 결합한 ‘LEAD 리더십 PR 커뮤니케이션 모형’을 새롭게 제시하였다. LEAD 모형은 4가지 구조와 20가지 리더십 속성을 토대로 총 15가지의 리더십 유형을 분류·제시한다. 앞서 분석되었던 총 20인의 리더십 사례 연구 결과를 LEAD 모형에 적용·분석함으로써 각 리더십의 유형을 분류하고, 이를 통해 리더 주도의 PR 커뮤니케이션의 효과성과 전략적 방안을 모색해보고자 한다. 리더는 조직 내·외부 공중 관계의 정점에서 조직과 사회 전체의 성장과 화합을 위한 PR 커뮤니케이션의 주도적 역할을 담당해야 한다. 리더는 공중, 조직, 사회의 문제점들을 바로 잡고, 이들 모두의 성장을 견인하고자 하는 강한 책임 의식과 비전을 가져야 한다. 리더가 이러한 역할을 담당해낼 때 공중들은 그를 신뢰하고, 지지하며, 존경할 수 있다. 또한 이러한 리더의 역할을 통해서 공중, 조직, 사회 모두가 함께 행복한 성장을 이루는 선순환이 이루어지게 된다. 본 논문의 연구 결과가 성공적인 리더 주도의 PR 커뮤니케이션 전략과 오늘날 리더들이 나아가야 할 방향성을 제시하는 데 도움이 되길 기대한다.
오늘날 조직은 조직을 둘러싼 다양한 공중들과 사회가 함께 성장할 수 있는 토대를 제공하는 존재가 되어야 한다. 그리고 그러한 존재로서의 조직이 되기 위해서는 조직을 대표하는 리더의 역할과 책임이 절대적 가치를 지닌다. 리더는 조직, 공중, 사회 모두가 소통과 나눔을 통해 더 큰 가치와 비전을 향해 나아갈 수 있도록, 이를 주도하고 돕는 역할을 담당해야한다. 이에 본 논문은 공중 관계에서 리더의 역할에 대해 재조명해보고자 한다. 급변하는 사회 흐름과 조직간 치열한 경쟁 구도 속에서 조직의 평판과 브랜드 이미지는 조직의 존폐를 좌우할 정도로 큰 가치를 지닌다. 이에 조직들은 PR 커뮤니케이션을 통해서 조직의 평판과 브랜드 가치를 높이기 위해 총력을 기울이는데, 이 때 그 역할은 주로 조직 내·외부의 PR팀이 전담해왔다. 그러나 본 논문에서는 리더 주도의 PR 커뮤니케이션을 제시하고자 한다. 한 조직의 브랜드 이미지를 형성하는 요소들 중 리더의 가치는 가장 결정적이다. 리더는 수많은 공중들의 관심과 주목을 받는 존재이며, 리더 한 사람의 이미지와 평판은 곧 조직 전체에 투영된다. 그러므로 리더가 PR 커뮤니케이션의 최고 책임자로서 내·외부 공중들과의 커뮤니케이션을 주도한다면, 보다 강력한 소통 주체로서 더욱 분명하고 효과적인 메시지를 전달할 수 있다. 이 시대의 리더는 진정한 리더십과 PR 커뮤니케이션의 발현을 통해 윤리 경영에 앞장서고, 조직의 사회적 책임을 주도적으로 감당함으로써 조직 자산 성장과 사회의 성장을 모두 이룰 수 있어야 한다. 이에 본 논문에서는 실행 연구 검토를 통해 이를 천착함으로써, 그간 개별 영역으로 연구되어 오던 리더십과 PR 커뮤니케이션의 융합적 시너지 효과를 상승시킬 수 있도록 그 새로운 방향성을 제시하고자 한다. 조직 내부 PR 커뮤니케이션의 일환으로는 리더 주도의 코칭 커뮤니케이션에 주목하였다. 리더는 질문, 경청, 피드백 등의 코칭 커뮤니케이션 과정을 통해 조직원들 스스로 자신의 잠재 능력을 계발하고, 비전을 향해 성장해나갈 수 있는 원동력을 제공할 수 있다. 외부 PR 커뮤니케이션은 리더 주도의 SNS(Social Network Service) 커뮤니케이션에 주목하고, 다양한 국내·외 리더십 PR 커뮤니케이션 사례 연구를 토대로 리더 주도 PR 커뮤니케이션의 가능성과 당위성을 제고해 보고자 하였다. 본 연구는 2011년에서 2013년까지 최근 3년간의 리더와 조직을 다룬 다양한 자료체를 분석하여 국내·외 표본 리더 20인을 선정하고, 이들 20인의 리더십 PR 커뮤니케이션 사례를 연구하였다. 또한 사례 연구 결과를 분석하여 리더 주도 PR 커뮤니케이션의 네 가지 주요 구조를 도출하고, 20가지 전략적 리더십 속성을 추출함으로써, 이를 결합한 ‘LEAD 리더십 PR 커뮤니케이션 모형’을 새롭게 제시하였다. LEAD 모형은 4가지 구조와 20가지 리더십 속성을 토대로 총 15가지의 리더십 유형을 분류·제시한다. 앞서 분석되었던 총 20인의 리더십 사례 연구 결과를 LEAD 모형에 적용·분석함으로써 각 리더십의 유형을 분류하고, 이를 통해 리더 주도의 PR 커뮤니케이션의 효과성과 전략적 방안을 모색해보고자 한다. 리더는 조직 내·외부 공중 관계의 정점에서 조직과 사회 전체의 성장과 화합을 위한 PR 커뮤니케이션의 주도적 역할을 담당해야 한다. 리더는 공중, 조직, 사회의 문제점들을 바로 잡고, 이들 모두의 성장을 견인하고자 하는 강한 책임 의식과 비전을 가져야 한다. 리더가 이러한 역할을 담당해낼 때 공중들은 그를 신뢰하고, 지지하며, 존경할 수 있다. 또한 이러한 리더의 역할을 통해서 공중, 조직, 사회 모두가 함께 행복한 성장을 이루는 선순환이 이루어지게 된다. 본 논문의 연구 결과가 성공적인 리더 주도의 PR 커뮤니케이션 전략과 오늘날 리더들이 나아가야 할 방향성을 제시하는 데 도움이 되길 기대한다.
The organization of today does not pursue its profit only any more. It should role as a foundation which enables surrounding public and society to grow together. The performance and responsibility of the leader has the implicit value to realize such a role. In the reality where organization has comp...
The organization of today does not pursue its profit only any more. It should role as a foundation which enables surrounding public and society to grow together. The performance and responsibility of the leader has the implicit value to realize such a role. In the reality where organization has complicated interests, the leader has to lead and support whole process to achieve greater value and vision by sharing. This study sheds new light on leader’s role in the public relations. The reputation and brand image of an organization now has very important value in the rapidly changing society and keen competition between organizations. Thus, every organization takes all the effort to improve its reputation and the brand value through PR communication, which is usually handled by internal/external PR department. This study, on the other hand, suggests new type of PR communication which is driven by the leader. Leader and leadership are referred to most important value in modern organization and management. The value of leader has the greatest weight among many elements that consist one’s brand image. Leader is easily exposed to the public’s attention and his/her reputation is directly projected to the organization. If a leader roles as a chief manager of PR - 130 - communication by himself/herself, it is possible to deliver clear and efficient message to internal and external public as a powerful communicator. Another important thing is that leader needs to create a society of coexistence where everyone could grow together by building a virtuous circulation of clean ethical management and by social responsibility of an organization through genuine leadership and PR communication. Based on other studies and thesis, this study casts light upon the integrated concept of leadership and PR communication and proposes its new direction. Regarding the internal PR communication, main focus will be the leader’s coaching communication. Throughout the coaching communication such as question, respectful listening and feedback, the leader can help members to develop their potential and provide momentum to drive towards the vision. In terms of external PR communication, analysis on successful PR strategy will be followed with several studies on leaders all over the globe including the case of leader’s social network communication. This study newly presents ‘Leadership PR communication model of LEAD’, which can be utilized to analyze each leader’s case. Leadership PR communication model of LEAD reveals 20 kinds of leadership cores as well as leader oriented internal PR communication and external PR communication. This allows to categorize 15 types of leadership pattern which enhances the organization property and the social property. Studies on 20 leaders will be analyzed with LEAD model to define the type of leadership. In order to respect public’s value and voice, leaders must lead active communication. They also need to lead to complete ethical organization - 131 - and fair society by communicating equally with public and staying away from the traditional hierarchy of leader’s authority. Strong responsibility and right vision to solve social problems are required to leaders to use their power. Then leaders would be trusted, supported and respected by the public. In addition, this will enable to make virtuous circulation which allows public, organization and society to grow together. The conclusion of this study is expected to guide proper direction of leader-driven PR communication strategy and the direction where leaders of today should head for. Keyword : Keyword: Leadership, PR Communication, Leadership PR communication model of LEAD, Leader-driven PR communication, Social responsibility of organization and leader, Society of Virtuous circulation
The organization of today does not pursue its profit only any more. It should role as a foundation which enables surrounding public and society to grow together. The performance and responsibility of the leader has the implicit value to realize such a role. In the reality where organization has complicated interests, the leader has to lead and support whole process to achieve greater value and vision by sharing. This study sheds new light on leader’s role in the public relations. The reputation and brand image of an organization now has very important value in the rapidly changing society and keen competition between organizations. Thus, every organization takes all the effort to improve its reputation and the brand value through PR communication, which is usually handled by internal/external PR department. This study, on the other hand, suggests new type of PR communication which is driven by the leader. Leader and leadership are referred to most important value in modern organization and management. The value of leader has the greatest weight among many elements that consist one’s brand image. Leader is easily exposed to the public’s attention and his/her reputation is directly projected to the organization. If a leader roles as a chief manager of PR - 130 - communication by himself/herself, it is possible to deliver clear and efficient message to internal and external public as a powerful communicator. Another important thing is that leader needs to create a society of coexistence where everyone could grow together by building a virtuous circulation of clean ethical management and by social responsibility of an organization through genuine leadership and PR communication. Based on other studies and thesis, this study casts light upon the integrated concept of leadership and PR communication and proposes its new direction. Regarding the internal PR communication, main focus will be the leader’s coaching communication. Throughout the coaching communication such as question, respectful listening and feedback, the leader can help members to develop their potential and provide momentum to drive towards the vision. In terms of external PR communication, analysis on successful PR strategy will be followed with several studies on leaders all over the globe including the case of leader’s social network communication. This study newly presents ‘Leadership PR communication model of LEAD’, which can be utilized to analyze each leader’s case. Leadership PR communication model of LEAD reveals 20 kinds of leadership cores as well as leader oriented internal PR communication and external PR communication. This allows to categorize 15 types of leadership pattern which enhances the organization property and the social property. Studies on 20 leaders will be analyzed with LEAD model to define the type of leadership. In order to respect public’s value and voice, leaders must lead active communication. They also need to lead to complete ethical organization - 131 - and fair society by communicating equally with public and staying away from the traditional hierarchy of leader’s authority. Strong responsibility and right vision to solve social problems are required to leaders to use their power. Then leaders would be trusted, supported and respected by the public. In addition, this will enable to make virtuous circulation which allows public, organization and society to grow together. The conclusion of this study is expected to guide proper direction of leader-driven PR communication strategy and the direction where leaders of today should head for. Keyword : Keyword: Leadership, PR Communication, Leadership PR communication model of LEAD, Leader-driven PR communication, Social responsibility of organization and leader, Society of Virtuous circulation
주제어
#리더십 PR 커뮤니케이션 LEAD 리더십 PR 커뮤니케이션 모형 리더 주도의 PR 커뮤니케이션 조직과 리더의 사회적 책임 선순환 사회
학위논문 정보
저자
김주영
학위수여기관
건국대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
문화정보콘텐츠학과 커뮤니케이션학
지도교수
손석춘
발행연도
2014
총페이지
vii, 131 p.
키워드
리더십 PR 커뮤니케이션 LEAD 리더십 PR 커뮤니케이션 모형 리더 주도의 PR 커뮤니케이션 조직과 리더의 사회적 책임 선순환 사회
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.