최근 기업이미지는 충성고객을 확보함에 있어서 중요한 요인이 되었다. 이러한 기업이미지는 고객확보 뿐만 아니라 더 나아가 기업의 이익을 개선시켜 줄 수 있으므로 매우 중요한 마케팅 수단이며, 때문에 대부분의 기업들이 기업이미지 향상을 위해 많은 투자와 노력을 하고 있다. 본 연구에서는 이러한 기업이미지를 은행에 적용하여 은행이미지를 향상시키기 위한 전략으로 이미지광고, 사회공헌활동 그리고 직원에 대한 평가가 어떠한 영향을 주며, 국내은행과 외국 은행에 따라 차이가 있는지와 이를 통하여 형성된 은행이미지가 주거래은행 충성도에 영향을 ...
최근 기업이미지는 충성고객을 확보함에 있어서 중요한 요인이 되었다. 이러한 기업이미지는 고객확보 뿐만 아니라 더 나아가 기업의 이익을 개선시켜 줄 수 있으므로 매우 중요한 마케팅 수단이며, 때문에 대부분의 기업들이 기업이미지 향상을 위해 많은 투자와 노력을 하고 있다. 본 연구에서는 이러한 기업이미지를 은행에 적용하여 은행이미지를 향상시키기 위한 전략으로 이미지광고, 사회공헌활동 그리고 직원에 대한 평가가 어떠한 영향을 주며, 국내은행과 외국 은행에 따라 차이가 있는지와 이를 통하여 형성된 은행이미지가 주거래은행 충성도에 영향을 미치는지에 대하여 알아 보는 것에 목적을 두고 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 문헌연구 고찰과 6곳의 국내은행과 2곳의 외국은행을 대상으로 설문조사를 실시하여 연구가설을 설정하고 검증하였다. 연구결과 이미지광고, 사회공헌활동 그리고 직원평가는 모두 은행이미지에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 세요인 중 직원평가가 가장 크게 주거래은행 충성도에 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 그러나 국내은행과 외국은행간 미치는 영향의 차이는 직원평가에서 국내은행이 더 친절하고 이미지가 좋은 것으로 나타내고 있다. 요컨대 은행이미지는 주거래은행 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 의의는 일반기업 뿐 아니라 은행에도 이미지가 주거래은행 충성도에 큰 영향을 미치고 있다는 것이다. 그리고 이미지를 향상하는데 있어서 광고, 사회공헌활동, 직원에 대한 평가가 중요한 역할을 한다는 것을 알 수 있으며, 따라서 은행이미지 향상을 위해 특히 직원의 역할이 중요하다는 시사점을 주고 있다.
최근 기업이미지는 충성고객을 확보함에 있어서 중요한 요인이 되었다. 이러한 기업이미지는 고객확보 뿐만 아니라 더 나아가 기업의 이익을 개선시켜 줄 수 있으므로 매우 중요한 마케팅 수단이며, 때문에 대부분의 기업들이 기업이미지 향상을 위해 많은 투자와 노력을 하고 있다. 본 연구에서는 이러한 기업이미지를 은행에 적용하여 은행이미지를 향상시키기 위한 전략으로 이미지광고, 사회공헌활동 그리고 직원에 대한 평가가 어떠한 영향을 주며, 국내은행과 외국 은행에 따라 차이가 있는지와 이를 통하여 형성된 은행이미지가 주거래은행 충성도에 영향을 미치는지에 대하여 알아 보는 것에 목적을 두고 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 문헌연구 고찰과 6곳의 국내은행과 2곳의 외국은행을 대상으로 설문조사를 실시하여 연구가설을 설정하고 검증하였다. 연구결과 이미지광고, 사회공헌활동 그리고 직원평가는 모두 은행이미지에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 세요인 중 직원평가가 가장 크게 주거래은행 충성도에 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 그러나 국내은행과 외국은행간 미치는 영향의 차이는 직원평가에서 국내은행이 더 친절하고 이미지가 좋은 것으로 나타내고 있다. 요컨대 은행이미지는 주거래은행 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 의의는 일반기업 뿐 아니라 은행에도 이미지가 주거래은행 충성도에 큰 영향을 미치고 있다는 것이다. 그리고 이미지를 향상하는데 있어서 광고, 사회공헌활동, 직원에 대한 평가가 중요한 역할을 한다는 것을 알 수 있으며, 따라서 은행이미지 향상을 위해 특히 직원의 역할이 중요하다는 시사점을 주고 있다.
Recently, corporate image has become an important factor in securing loyal customers. Moreover, corporate image can serve as an important marketing tool since it can increase corporate earnings. For this reason, most companies are making a great deal of investments and efforts in order to improve th...
Recently, corporate image has become an important factor in securing loyal customers. Moreover, corporate image can serve as an important marketing tool since it can increase corporate earnings. For this reason, most companies are making a great deal of investments and efforts in order to improve their corporate image. By applying the concept of corporate image to bank, the current study aims to investigate the influences of image advertisement, corporate social responsibility activities, and employee evaluations on the strategies to enhance bank image and if there are any different patterns in domestic and foreign banks. Besides, this research seeks to find out if bank image built on these factors affects loyalty to main banks. To achieve the goals of the present study, relevant literature was reviewed and a survey was conducted of 6 domestic and 2 foreign banks. Based on this, hypotheses were established and tested. The results revealed that all the above factors including image advertisement, corporate social responsibility activities, and employee evaluations influence bank image. It was analyzed that of these three factors employee evaluations have the greatest effect on loyalty to main banks. However, as for differences between domestic and foreign banks, it was found that domestic banks have kinder and better images than foreign banks in employee evaluations. In short, bank image was found to influence loyalty to main banks. The results of this research imply that image is important not just to general companies but also to banks as demonstrated by a great impact of bank image on loyalty to main banks. The current findings also indicate that image advertisement, corporate social responsibility activities, and employee evaluations have significant roles to play in bank image improvement and that bank employees, in particular, play an important part in boosting bank image.
Recently, corporate image has become an important factor in securing loyal customers. Moreover, corporate image can serve as an important marketing tool since it can increase corporate earnings. For this reason, most companies are making a great deal of investments and efforts in order to improve their corporate image. By applying the concept of corporate image to bank, the current study aims to investigate the influences of image advertisement, corporate social responsibility activities, and employee evaluations on the strategies to enhance bank image and if there are any different patterns in domestic and foreign banks. Besides, this research seeks to find out if bank image built on these factors affects loyalty to main banks. To achieve the goals of the present study, relevant literature was reviewed and a survey was conducted of 6 domestic and 2 foreign banks. Based on this, hypotheses were established and tested. The results revealed that all the above factors including image advertisement, corporate social responsibility activities, and employee evaluations influence bank image. It was analyzed that of these three factors employee evaluations have the greatest effect on loyalty to main banks. However, as for differences between domestic and foreign banks, it was found that domestic banks have kinder and better images than foreign banks in employee evaluations. In short, bank image was found to influence loyalty to main banks. The results of this research imply that image is important not just to general companies but also to banks as demonstrated by a great impact of bank image on loyalty to main banks. The current findings also indicate that image advertisement, corporate social responsibility activities, and employee evaluations have significant roles to play in bank image improvement and that bank employees, in particular, play an important part in boosting bank image.
주제어
#은행이미지 충성도 이미지광고 사회공헌활동 직원평가
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.