경제민주화와 창조경제로 인하여 예비창업자 및 청년 창업자를 육성하기 위한 교육 프로그램이 급속히 진행되고 있다. 또한 최근 정부는 창조경제를 견인할 창의인재 육성방안의 후속조치로 창업교육의 양적ㆍ질적 향상을 위한 대학 창업교육 5개년 계획을 마련하였다. 특히 우리나라에서의 창업 성공률은 매우 낮은 편이며, 우리나라의 창업 역사는 매우 짧아 창업교육 역시 초보적 단계에 머물고 있는 실정이다. 이러한 시점에서 본 논문은 사회 전반적으로 창업기업의 비재무적 성과와 재무적 성과를 결정하는 창업교육프로그램의 적정성에 대하여 연구하고자 하였다. 이러한 본 논문의 목적을 달성하기 위하여 창업자들을 대상으로 직접 설문조사를 통한 실증분석을 실시하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, ...
경제민주화와 창조경제로 인하여 예비창업자 및 청년 창업자를 육성하기 위한 교육 프로그램이 급속히 진행되고 있다. 또한 최근 정부는 창조경제를 견인할 창의인재 육성방안의 후속조치로 창업교육의 양적ㆍ질적 향상을 위한 대학 창업교육 5개년 계획을 마련하였다. 특히 우리나라에서의 창업 성공률은 매우 낮은 편이며, 우리나라의 창업 역사는 매우 짧아 창업교육 역시 초보적 단계에 머물고 있는 실정이다. 이러한 시점에서 본 논문은 사회 전반적으로 창업기업의 비재무적 성과와 재무적 성과를 결정하는 창업교육프로그램의 적정성에 대하여 연구하고자 하였다. 이러한 본 논문의 목적을 달성하기 위하여 창업자들을 대상으로 직접 설문조사를 통한 실증분석을 실시하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 사업계획서 작성 교육은 도전정신과 창조적 사고에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 마케팅 교육은 도전정신, 창조적 사고, 아이디어 수용능력, 위기극복 능력에 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 기술 교육은 사회적 책임에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 자금과 멘토링 교육은 모두 유의한 영향이 없는 것으로 나타났다. 둘째, 도전정신은 기술확보 성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 창조적 사고는 기술확보 성과와 시장확보 성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 기술 교육은 사회적 책임에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아이디어 수용능력은 자금운영 성과에 위기극복 능력은 인적자원 성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 시장확보 성과가 비재무성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 인작자원 성과도 비재무성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 실증분석 결과들을 통해 다음과 같은 시사점을 얻을 수 있었다. 첫째, 기업가정신과 기업의 재무적 성과에 가장 큰 영향을 미치는 마케팅 교육을 보다 강화할 필요가 있다. 둘째, 기업가정신과 기업의 성과에 긍정적인 영향을 미치지 못 하고 있는 멘토링 교육과 자금 교육에 대한 수정이 필요하다. 셋째, 기업의 비재무적 성과에는 창업교육이 긍정적인 영향을 미치지 못 하고 있는 것으로 나타났기 때문에 이 부분에 대한 교육 개선이 필요하다. 이러한 시사점들을 통해 본 논문은 우리나라 창업교육의 전략적 방향성 설정에 유의한 결과를 제시했다고 볼 수 있다.
경제민주화와 창조경제로 인하여 예비창업자 및 청년 창업자를 육성하기 위한 교육 프로그램이 급속히 진행되고 있다. 또한 최근 정부는 창조경제를 견인할 창의인재 육성방안의 후속조치로 창업교육의 양적ㆍ질적 향상을 위한 대학 창업교육 5개년 계획을 마련하였다. 특히 우리나라에서의 창업 성공률은 매우 낮은 편이며, 우리나라의 창업 역사는 매우 짧아 창업교육 역시 초보적 단계에 머물고 있는 실정이다. 이러한 시점에서 본 논문은 사회 전반적으로 창업기업의 비재무적 성과와 재무적 성과를 결정하는 창업교육프로그램의 적정성에 대하여 연구하고자 하였다. 이러한 본 논문의 목적을 달성하기 위하여 창업자들을 대상으로 직접 설문조사를 통한 실증분석을 실시하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 사업계획서 작성 교육은 도전정신과 창조적 사고에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 마케팅 교육은 도전정신, 창조적 사고, 아이디어 수용능력, 위기극복 능력에 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 기술 교육은 사회적 책임에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 자금과 멘토링 교육은 모두 유의한 영향이 없는 것으로 나타났다. 둘째, 도전정신은 기술확보 성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 창조적 사고는 기술확보 성과와 시장확보 성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 기술 교육은 사회적 책임에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아이디어 수용능력은 자금운영 성과에 위기극복 능력은 인적자원 성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 시장확보 성과가 비재무성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 인작자원 성과도 비재무성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 실증분석 결과들을 통해 다음과 같은 시사점을 얻을 수 있었다. 첫째, 기업가정신과 기업의 재무적 성과에 가장 큰 영향을 미치는 마케팅 교육을 보다 강화할 필요가 있다. 둘째, 기업가정신과 기업의 성과에 긍정적인 영향을 미치지 못 하고 있는 멘토링 교육과 자금 교육에 대한 수정이 필요하다. 셋째, 기업의 비재무적 성과에는 창업교육이 긍정적인 영향을 미치지 못 하고 있는 것으로 나타났기 때문에 이 부분에 대한 교육 개선이 필요하다. 이러한 시사점들을 통해 본 논문은 우리나라 창업교육의 전략적 방향성 설정에 유의한 결과를 제시했다고 볼 수 있다.
The start-up education program is processed to nurture the young-venture businessman or pre-venture businessman through the political environments about the economic democratization and creative economy in Republic of Korea. Also the Seoul has lately developed the 5-year-plan to promote nurturing cr...
The start-up education program is processed to nurture the young-venture businessman or pre-venture businessman through the political environments about the economic democratization and creative economy in Republic of Korea. Also the Seoul has lately developed the 5-year-plan to promote nurturing creative human-resources for qualitative and quantitative improvement of this program. Specially, Korean condition on the venture business environment is in the elementary stage because of short history and low success rate of the venture business in South Korea. In this point, this research objects to evaluate the start-up education program which is consist of the non-financial and financial performing determinations. This research has been conducted with participating student’s surveys and processed with analysis of actual proof. And the results of the research were followed. First of all, the writing education of their business plan helps students to positively affect challenge sprit and creative thinking. Also marketing education can positively affect the students on the challenge sprit, creative thinking, capabilities of Ideas and overcoming abilities in risk. Technical education affects the social responsibilities. Mentoring education and Supporting with the fund for their start-up business positively affect on all factors. Second, Challenging sprit meaningfully affects technology-taking performances. Also creative thinking positively affects the technology-taking performances and market-taking performances, technological education affects the social responsibilities, Idea-taking ability affects financial performing abilities and overcoming abilities meaningfully affect the human-resource performances. Third, market-taking performance and human-resource performance are known to positively affect the non-financial performance. As a result, we find the implications through this actual proof analysis. First, Marketing education needs to be intensified. It is because marketing most largely affects the entrepreneurial spirit and financial performances. Second, Mentoring and financial education need to be rectified. It is because these not sufficiently affect the performance. Third, start-up education program not positively affects Firm’s non-financial performance. So, it is needed to be modified. So, this research suggests the meaningful results to set the strategic direction on the Korean start-up education program.
The start-up education program is processed to nurture the young-venture businessman or pre-venture businessman through the political environments about the economic democratization and creative economy in Republic of Korea. Also the Seoul has lately developed the 5-year-plan to promote nurturing creative human-resources for qualitative and quantitative improvement of this program. Specially, Korean condition on the venture business environment is in the elementary stage because of short history and low success rate of the venture business in South Korea. In this point, this research objects to evaluate the start-up education program which is consist of the non-financial and financial performing determinations. This research has been conducted with participating student’s surveys and processed with analysis of actual proof. And the results of the research were followed. First of all, the writing education of their business plan helps students to positively affect challenge sprit and creative thinking. Also marketing education can positively affect the students on the challenge sprit, creative thinking, capabilities of Ideas and overcoming abilities in risk. Technical education affects the social responsibilities. Mentoring education and Supporting with the fund for their start-up business positively affect on all factors. Second, Challenging sprit meaningfully affects technology-taking performances. Also creative thinking positively affects the technology-taking performances and market-taking performances, technological education affects the social responsibilities, Idea-taking ability affects financial performing abilities and overcoming abilities meaningfully affect the human-resource performances. Third, market-taking performance and human-resource performance are known to positively affect the non-financial performance. As a result, we find the implications through this actual proof analysis. First, Marketing education needs to be intensified. It is because marketing most largely affects the entrepreneurial spirit and financial performances. Second, Mentoring and financial education need to be rectified. It is because these not sufficiently affect the performance. Third, start-up education program not positively affects Firm’s non-financial performance. So, it is needed to be modified. So, this research suggests the meaningful results to set the strategic direction on the Korean start-up education program.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.