본 연구는 의사소통 모래상자놀이가 ADHD 아동의 친사회적 행동에 미치는 영향을 알아보는데 목적을 두고 실시되었다. 연구대상은 D시 D종합복지관에 의뢰된 아동으로, 전문가의 소견에 따라 ADHD로 진단받은 초등학생 2, 3학년 아동 4명이다. 연구문제는 첫째 의사소통 모래상자놀이가 ADHD 아동의 친사회적 행동에 영향을 미치는가, 둘째 의사소통 모래상자놀이가 간식시간과 자유놀이 상황에서 ADHD 아동의 친사회적 행동에 영향을 미치는가를 알아보는 것이다. ADHD 아동의 친사회적 행동의 변화는 자기보고식 친사회적 행동검사와 부모 보고형 사회성 기술평정척도(...
본 연구는 의사소통 모래상자놀이가 ADHD 아동의 친사회적 행동에 미치는 영향을 알아보는데 목적을 두고 실시되었다. 연구대상은 D시 D종합복지관에 의뢰된 아동으로, 전문가의 소견에 따라 ADHD로 진단받은 초등학생 2, 3학년 아동 4명이다. 연구문제는 첫째 의사소통 모래상자놀이가 ADHD 아동의 친사회적 행동에 영향을 미치는가, 둘째 의사소통 모래상자놀이가 간식시간과 자유놀이 상황에서 ADHD 아동의 친사회적 행동에 영향을 미치는가를 알아보는 것이다. ADHD 아동의 친사회적 행동의 변화는 자기보고식 친사회적 행동검사와 부모 보고형 사회성 기술평정척도(SSRS)를 사전·사후 점수로 비교하였다. 또한 간식시간과 자유놀이 상황에서 친사회적 행동을 보기 위해, 정해진 회기(사전, 3, 7, 10, 사후)에 간식시간과 자유놀이 상황을 녹화하여 행동 관찰 기록지로 행동을 관찰하고 기록하여 결과를 비교하였다. 프로그램은 개별모래상자를 통해 자기표현을 향상시킨 후, 의사소통 모래상자놀이를 실시하여 타인의 관점을 이해하는 능력을 발달시켜 친사회적 행동을 향상시키는데 중점을 두고 실시되었다. 프로그램 진행은 주1회, 총 12회기로 실시되었으며, 한 회기는 40분으로 구성되었다 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 의사소통 모래상자놀이가 ADHD 아동의 친사회적 행동을 증가시켰다. 둘째, 의사소통 모래상자놀이가 간식시간과 자유놀이 상황에서 ADHD 아동의 친사회적 행동을 증가시켰다. 따라서 본 연구는 소수 사례 연구로써, 일반화하는데 제한점이 있으나, 의사소통 모래상자놀이가 ADHD 아동의 친사회적 행동을 향상시키는데 효과적이었음을 알 수 있다.
본 연구는 의사소통 모래상자놀이가 ADHD 아동의 친사회적 행동에 미치는 영향을 알아보는데 목적을 두고 실시되었다. 연구대상은 D시 D종합복지관에 의뢰된 아동으로, 전문가의 소견에 따라 ADHD로 진단받은 초등학생 2, 3학년 아동 4명이다. 연구문제는 첫째 의사소통 모래상자놀이가 ADHD 아동의 친사회적 행동에 영향을 미치는가, 둘째 의사소통 모래상자놀이가 간식시간과 자유놀이 상황에서 ADHD 아동의 친사회적 행동에 영향을 미치는가를 알아보는 것이다. ADHD 아동의 친사회적 행동의 변화는 자기보고식 친사회적 행동검사와 부모 보고형 사회성 기술평정척도(SSRS)를 사전·사후 점수로 비교하였다. 또한 간식시간과 자유놀이 상황에서 친사회적 행동을 보기 위해, 정해진 회기(사전, 3, 7, 10, 사후)에 간식시간과 자유놀이 상황을 녹화하여 행동 관찰 기록지로 행동을 관찰하고 기록하여 결과를 비교하였다. 프로그램은 개별모래상자를 통해 자기표현을 향상시킨 후, 의사소통 모래상자놀이를 실시하여 타인의 관점을 이해하는 능력을 발달시켜 친사회적 행동을 향상시키는데 중점을 두고 실시되었다. 프로그램 진행은 주1회, 총 12회기로 실시되었으며, 한 회기는 40분으로 구성되었다 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 의사소통 모래상자놀이가 ADHD 아동의 친사회적 행동을 증가시켰다. 둘째, 의사소통 모래상자놀이가 간식시간과 자유놀이 상황에서 ADHD 아동의 친사회적 행동을 증가시켰다. 따라서 본 연구는 소수 사례 연구로써, 일반화하는데 제한점이 있으나, 의사소통 모래상자놀이가 ADHD 아동의 친사회적 행동을 향상시키는데 효과적이었음을 알 수 있다.
This study was proposed to investigate the effect of the communication sand play therapy on the prosocial behavior of the ADHD children. Subjects were totally 4 elementary school students of the D welfare center in the D metropolitan city, diagnosed as ADHD by a specialist. The purposes of this stud...
This study was proposed to investigate the effect of the communication sand play therapy on the prosocial behavior of the ADHD children. Subjects were totally 4 elementary school students of the D welfare center in the D metropolitan city, diagnosed as ADHD by a specialist. The purposes of this study were as follows: First, does the communication sand play therapy affect the prosocial behavior score of subjects? Second, does children's prosocial behavior durings nack time and playing activity change as the program proceeds? The prosocial behavior change was evaluated with the self-reporting prosocial behavior test and parent form Social Skills Rating System (SSRS). The evaluation was done before and after the program for comparison. For the prosocial behavior change observation, snack time and free play time of 5 sessions (before the program, 3rd, 7th, 10th and after the program) was video recorded to be analyzed with the behavior observation sheet. This program has been put emphasis on advancing the perspective taking ability through the communication sand play after improving self-expression with an individual sand play. Total 12 sessions were conducted once a week, 40 minutes per session. The results of this study are as follows: First, the communication sand play therapy has improved the prosocial behavior score of subjects. Second, the communication sand play therapy has advanced the parent form SSRS score. Third, prosocial behavior of subjects has increased as the program proceeds. This study has limitation to generalize. However, it has shown that the communication sand play therapy was effective in improving prosocial behavior of ADHD children.
This study was proposed to investigate the effect of the communication sand play therapy on the prosocial behavior of the ADHD children. Subjects were totally 4 elementary school students of the D welfare center in the D metropolitan city, diagnosed as ADHD by a specialist. The purposes of this study were as follows: First, does the communication sand play therapy affect the prosocial behavior score of subjects? Second, does children's prosocial behavior durings nack time and playing activity change as the program proceeds? The prosocial behavior change was evaluated with the self-reporting prosocial behavior test and parent form Social Skills Rating System (SSRS). The evaluation was done before and after the program for comparison. For the prosocial behavior change observation, snack time and free play time of 5 sessions (before the program, 3rd, 7th, 10th and after the program) was video recorded to be analyzed with the behavior observation sheet. This program has been put emphasis on advancing the perspective taking ability through the communication sand play after improving self-expression with an individual sand play. Total 12 sessions were conducted once a week, 40 minutes per session. The results of this study are as follows: First, the communication sand play therapy has improved the prosocial behavior score of subjects. Second, the communication sand play therapy has advanced the parent form SSRS score. Third, prosocial behavior of subjects has increased as the program proceeds. This study has limitation to generalize. However, it has shown that the communication sand play therapy was effective in improving prosocial behavior of ADHD children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.