장애전문어린이집 부모교육 참여 실태와 요구 분석 An Analysis of the Actual Participation in Parent Education and Needs at Specialized Childcare Centers for Disabled Children원문보기
본 논문은 장애전문어린이집 부모교육 참여에 대한 부모의 인식과 부모교육 방법에 대한 요구를 기초로 하여 장애전문어린이집의 운영실태를 조사, 분석함으로써 부모교육의 다양화와 질적 향상을 위한 초석을 다지기 위해 연구되었다. 장애전문어린이집 부모교육 프로그램 참여에 대한 부모의 인식을 밝히고, 부모교육 방법에 대한 부모의 요구를 밝히기 위한 목적으로 시작되었다. 이를 위해 장애전문어린이집의 운영실태를 조사, 분석하였다. 본 논문을 초석으로 하여 장애전문어린이집 부모교육의 다양한 형식과 질적 향상을 도모하고자 하였다. 본 논문은 부모교...
본 논문은 장애전문어린이집 부모교육 참여에 대한 부모의 인식과 부모교육 방법에 대한 요구를 기초로 하여 장애전문어린이집의 운영실태를 조사, 분석함으로써 부모교육의 다양화와 질적 향상을 위한 초석을 다지기 위해 연구되었다. 장애전문어린이집 부모교육 프로그램 참여에 대한 부모의 인식을 밝히고, 부모교육 방법에 대한 부모의 요구를 밝히기 위한 목적으로 시작되었다. 이를 위해 장애전문어린이집의 운영실태를 조사, 분석하였다. 본 논문을 초석으로 하여 장애전문어린이집 부모교육의 다양한 형식과 질적 향상을 도모하고자 하였다. 본 논문은 부모교육 참여 실태에 관한 설문과 부모교육 운영방법에 관한 설문으로 구성하였으며, 총 166케이스 분석하였다. 각 집단 간의 차이를 검증하기 위하여 와 F검증 분석을 하였다. 장애전문어린이집에서 실시하고 있는 부모교육 프로그램에 대한 참여 실태는 학부모의 요구수준을 일정 수준 이상 반영되었으며, 장애전문어린이집의 부모교육 프로그램은 더욱 구조화되어 운영되어야 할 것이다. 또한 효율적인 부모교육이 이루어지기 위해서는 장애전문어린이집과 장애아동관련 기관이 주체가 된 교육이 아니라 일상생활에서 쉽게 접할 수 있고, 부모들의 자생적 조직체와 더불어 부모교육 프로그램 운영을 위한 제도적 뒷받침이나 일련의 지원이 필요하다.
본 논문은 장애전문어린이집 부모교육 참여에 대한 부모의 인식과 부모교육 방법에 대한 요구를 기초로 하여 장애전문어린이집의 운영실태를 조사, 분석함으로써 부모교육의 다양화와 질적 향상을 위한 초석을 다지기 위해 연구되었다. 장애전문어린이집 부모교육 프로그램 참여에 대한 부모의 인식을 밝히고, 부모교육 방법에 대한 부모의 요구를 밝히기 위한 목적으로 시작되었다. 이를 위해 장애전문어린이집의 운영실태를 조사, 분석하였다. 본 논문을 초석으로 하여 장애전문어린이집 부모교육의 다양한 형식과 질적 향상을 도모하고자 하였다. 본 논문은 부모교육 참여 실태에 관한 설문과 부모교육 운영방법에 관한 설문으로 구성하였으며, 총 166케이스 분석하였다. 각 집단 간의 차이를 검증하기 위하여 와 F검증 분석을 하였다. 장애전문어린이집에서 실시하고 있는 부모교육 프로그램에 대한 참여 실태는 학부모의 요구수준을 일정 수준 이상 반영되었으며, 장애전문어린이집의 부모교육 프로그램은 더욱 구조화되어 운영되어야 할 것이다. 또한 효율적인 부모교육이 이루어지기 위해서는 장애전문어린이집과 장애아동관련 기관이 주체가 된 교육이 아니라 일상생활에서 쉽게 접할 수 있고, 부모들의 자생적 조직체와 더불어 부모교육 프로그램 운영을 위한 제도적 뒷받침이나 일련의 지원이 필요하다.
This study aimed to investigate and analyze the actual operation of the specialized childcare centers for disabled children and to lay the foundation for diversification and qualitative improvement of parent education on the basis of the parents' awareness of participation in parent education at the...
This study aimed to investigate and analyze the actual operation of the specialized childcare centers for disabled children and to lay the foundation for diversification and qualitative improvement of parent education on the basis of the parents' awareness of participation in parent education at the centers and their needs for parent education methods. The purpose of this study was to investigate the parents' awareness of participation in the parent education programs at the specialized childcare centers for disabled children and to examine their needs for parent education methods. For this purpose, the actual operation of the specialized childcare centers for disabled children was investigated and analyzed. It aimed to lay the foundation for diversification and qualitative improvement of parent education at the specialized childcare centers for disabled children. A survey was conducted by using the questionnaire concerning the actual participation in parent education and the methods of parent education operation, and a total of 156 cases were analyzed. test and F-test were employed to examine the inter-group differences. Although the actual participation in the parent education programs provided by the specialized childcare centers for disabled children reflected parents' needs to some degree, it is necessary for the centers to operate more structured parent education programs. To provide efficient parent education, it is necessary to make institutional support or a series of assistance for operating the parent education programs together with autonomous parents' groups so that they have easy access to them in a daily life, instead of being given by the specialized childcare centers for disabled children and by the institutions related to disabled children.
This study aimed to investigate and analyze the actual operation of the specialized childcare centers for disabled children and to lay the foundation for diversification and qualitative improvement of parent education on the basis of the parents' awareness of participation in parent education at the centers and their needs for parent education methods. The purpose of this study was to investigate the parents' awareness of participation in the parent education programs at the specialized childcare centers for disabled children and to examine their needs for parent education methods. For this purpose, the actual operation of the specialized childcare centers for disabled children was investigated and analyzed. It aimed to lay the foundation for diversification and qualitative improvement of parent education at the specialized childcare centers for disabled children. A survey was conducted by using the questionnaire concerning the actual participation in parent education and the methods of parent education operation, and a total of 156 cases were analyzed. test and F-test were employed to examine the inter-group differences. Although the actual participation in the parent education programs provided by the specialized childcare centers for disabled children reflected parents' needs to some degree, it is necessary for the centers to operate more structured parent education programs. To provide efficient parent education, it is necessary to make institutional support or a series of assistance for operating the parent education programs together with autonomous parents' groups so that they have easy access to them in a daily life, instead of being given by the specialized childcare centers for disabled children and by the institutions related to disabled children.
주제어
#장애전문어린이집 부모교육 프로그램 참여에 대한 부모들의 인식 수준을 분석하고 부모교육 방법에 대한 부모의 요구를 밝힌다
학위논문 정보
저자
강을임
학위수여기관
대구대학교
학위구분
국내석사
학과
교육학과 특수교육전공
지도교수
조인수
발행연도
2014
총페이지
ii,54
키워드
장애전문어린이집 부모교육 프로그램 참여에 대한 부모들의 인식 수준을 분석하고 부모교육 방법에 대한 부모의 요구를 밝힌다
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.