장애인 여가활동 프로그램의 효과성 연구 : 공예활동 프로그램을 중심으로 A study on the effectiveness of leisure activity programs for people with disabilities : Focusing on craft activity programs원문보기
본 연구는 직업 훈련에 따른 일과 후 적절한 여가활동이 제공되지 않았던 장애인 직업훈련시설에서, 여가생활의 즐거움과 여가활동을 통한 자신감을 획득할 수 있도록 공예활동 프로그램을 적용하고 이에 대한 효과성을 알아보기 위한 목적으로 실시되었다. 이를 위하여 장애인 직업훈련생 10명을 대상으로 2013년 9월부터 10월까지, 주 1~2회, 80분씩, 총 10회기에 걸쳐 프로그램을 실시하였다. 프로그램의 효과성은 여가정체성과 여가만족, 자기효능감을 중심으로, 사전-사후 변화에 대하여 Window 용 ...
본 연구는 직업 훈련에 따른 일과 후 적절한 여가활동이 제공되지 않았던 장애인 직업훈련시설에서, 여가생활의 즐거움과 여가활동을 통한 자신감을 획득할 수 있도록 공예활동 프로그램을 적용하고 이에 대한 효과성을 알아보기 위한 목적으로 실시되었다. 이를 위하여 장애인 직업훈련생 10명을 대상으로 2013년 9월부터 10월까지, 주 1~2회, 80분씩, 총 10회기에 걸쳐 프로그램을 실시하였다. 프로그램의 효과성은 여가정체성과 여가만족, 자기효능감을 중심으로, 사전-사후 변화에 대하여 Window 용 SPSS 21.0 프로그램을 사용하여, paired t-test와 Wilcoxon signed rank test를 통해 효과성을 검증하였다. 또한, 매 회기마다 참가자들의 행동 및 심리·정서적 변화를 관찰·기록하였다. 연구결과, 공예활동프로그램 실시 후 여가정체성과 여가만족도가 통계적으로 유의미하게 향상되었으며, 특히 여가만족도의 하위 영역 중 심리적 만족도에서 유의미한 변화가 나타났다. 또한 자기효능감에서는 하위영역 중 자기조절 효능감이 통계적으로 유의미한 향상이 있는 것으로 나타났다. 이는 공예활동프로그램이 다양한 주제와 재료를 통해 작품을 완성함으로써 참여자들에게 성취감과 만족감 주고, 자신의 잠재된 재능과 역량을 표출하는 기회를 제공하였기 때문인 것으로 보인다. 관찰결과에서도, 참여자 대부분이 프로그램의 과정에 즐겁게 참여하며, 정서적으로 안정된 변화를 보이는 등 심리적, 정신적 문제 해결에 도움을 주고, 타인에 대한 이해와 배려, 존중하는 자세를 배우는 것을 볼 수 있었다. 본 연구의 참가자 대부분이 뇌병변장애, 지적장애, 정신장애 등, 다양한 유형의 장애를 가진 중증장애인으로 이는 공예활동 프로그램이 다양한 유형의 대상자들에게 폭넓게 적용할 수 있는 가능성을 보여준다. 따라서 이러한 여가활동 프로그램이 장애인공단 산하 5개 직업능력개발원, 특수학교, 복지관, 재활병원이나 재활센터 등, 다양한 기관에서 적용될 수 있을 것이다. 아울러 생활복지사나 기관 종사자들의 역량강화 방안의 하나로 공예활동 프로그램의 교육과 훈련이 병행된다면 대상자들과의 신뢰감이나 친밀감 형성에서 더 큰 효과를 볼 수 있을 것이다. 본 연구가 2개월이라는 짧은 기간에 실시되었지만, 향후 장기적인 프로그램이 실시된다면 여가정체성이나 여가만족, 자기효능감뿐 아니라 심리 정서적 문제해결 또는 사회성 변화 등 치료적 기능의 효과가 더 크게 나타날 수 있을 것이다. 그러나 현재의 부족한 예산과 인력을 고려해볼 때, 무엇보다도 장애인 여가활동을 위한 관련 제도와 정책이 시급이 마련되어야 할 것이다.
본 연구는 직업 훈련에 따른 일과 후 적절한 여가활동이 제공되지 않았던 장애인 직업훈련시설에서, 여가생활의 즐거움과 여가활동을 통한 자신감을 획득할 수 있도록 공예활동 프로그램을 적용하고 이에 대한 효과성을 알아보기 위한 목적으로 실시되었다. 이를 위하여 장애인 직업훈련생 10명을 대상으로 2013년 9월부터 10월까지, 주 1~2회, 80분씩, 총 10회기에 걸쳐 프로그램을 실시하였다. 프로그램의 효과성은 여가정체성과 여가만족, 자기효능감을 중심으로, 사전-사후 변화에 대하여 Window 용 SPSS 21.0 프로그램을 사용하여, paired t-test와 Wilcoxon signed rank test를 통해 효과성을 검증하였다. 또한, 매 회기마다 참가자들의 행동 및 심리·정서적 변화를 관찰·기록하였다. 연구결과, 공예활동프로그램 실시 후 여가정체성과 여가만족도가 통계적으로 유의미하게 향상되었으며, 특히 여가만족도의 하위 영역 중 심리적 만족도에서 유의미한 변화가 나타났다. 또한 자기효능감에서는 하위영역 중 자기조절 효능감이 통계적으로 유의미한 향상이 있는 것으로 나타났다. 이는 공예활동프로그램이 다양한 주제와 재료를 통해 작품을 완성함으로써 참여자들에게 성취감과 만족감 주고, 자신의 잠재된 재능과 역량을 표출하는 기회를 제공하였기 때문인 것으로 보인다. 관찰결과에서도, 참여자 대부분이 프로그램의 과정에 즐겁게 참여하며, 정서적으로 안정된 변화를 보이는 등 심리적, 정신적 문제 해결에 도움을 주고, 타인에 대한 이해와 배려, 존중하는 자세를 배우는 것을 볼 수 있었다. 본 연구의 참가자 대부분이 뇌병변장애, 지적장애, 정신장애 등, 다양한 유형의 장애를 가진 중증장애인으로 이는 공예활동 프로그램이 다양한 유형의 대상자들에게 폭넓게 적용할 수 있는 가능성을 보여준다. 따라서 이러한 여가활동 프로그램이 장애인공단 산하 5개 직업능력개발원, 특수학교, 복지관, 재활병원이나 재활센터 등, 다양한 기관에서 적용될 수 있을 것이다. 아울러 생활복지사나 기관 종사자들의 역량강화 방안의 하나로 공예활동 프로그램의 교육과 훈련이 병행된다면 대상자들과의 신뢰감이나 친밀감 형성에서 더 큰 효과를 볼 수 있을 것이다. 본 연구가 2개월이라는 짧은 기간에 실시되었지만, 향후 장기적인 프로그램이 실시된다면 여가정체성이나 여가만족, 자기효능감뿐 아니라 심리 정서적 문제해결 또는 사회성 변화 등 치료적 기능의 효과가 더 크게 나타날 수 있을 것이다. 그러나 현재의 부족한 예산과 인력을 고려해볼 때, 무엇보다도 장애인 여가활동을 위한 관련 제도와 정책이 시급이 마련되어야 할 것이다.
To attain this goal, this study implemented the craft activity program for 10 disabled vocational trainees; the program was divided into 10 sessions that consisted of eighty minute per session, once or twice a week, from September to October 2013. The effectiveness of the program was verified using ...
To attain this goal, this study implemented the craft activity program for 10 disabled vocational trainees; the program was divided into 10 sessions that consisted of eighty minute per session, once or twice a week, from September to October 2013. The effectiveness of the program was verified using the SPSS 21.0 program for Windows on pre-post changes focusing on leisure identity, leisure satisfaction, and self-efficacy, as well as the paired t-test, and the Wilcoxon signed rank test. Further, the behaviors of the participants, as well as their psychological and emotional changes, were observed in every session. The study results showed that leisure identity and leisure satisfaction increased with statistical significance after completion of the craft activity program. Particularly, psychological satisfaction among the subfields of leisure satisfaction showed a significant change. Further, self-control efficacy among the subfields of self-efficacy showed a statistically significant improvement. This may be because the craft activity program gave the participants a sense of achievement and satisfaction by enabling them to complete projects with various themes and materials, and provided the opportunity for them to display their potential talents and capabilities. Observation results also showed that most participants enjoyed participating in the program and showed emotionally stable changes, indicating that the program helped them to solve psychological and mental problems and to learn how to understand, consider, and respect others. Most of the research participants were severely disabled people with various types of disabilities such as brain lesions, intellectual disabilities, and mental disorders. This indicates the possibility of applying the craft activity program to a broad scope of subjects with various types of disabilities. Therefore, these kinds of leisure activities and programs can be applied to various institutions, such as the five affiliated research institutes for the vocational education and training of the Korea Employment Agency for the Disabled, as well as special-education schools, welfare centers, and rehabilitation hospitals and centers. Moreover, if education and training are provided in conjunction through the craft activity program, as a way to enhance the competences of welfare workers or staff members of relative institutions, they will show greater effects in building trust or a sense of closeness with the subjects. This study was conducted over two months, which is a short period of time, but if a program is implemented on a long-term basis, there will be greater effects of leisure identity, leisure satisfaction, or self-efficacy, as well as therapeutic functions, such as psychological and emotional problem-solving effects or social changes. However, considering the currently insufficient budget and human resources, relevant systems and policies for providing leisure activities to the disabled should be urgently established. I suggest replacing this by sufficient, to make it sound more formal. I have significantly revised this sentence, to improve flow and coherence. Please review my changes, to ensure that they conform to your intended meaning. If they do not, please let me know; I will gladly suggest suitable alternative revisions.
To attain this goal, this study implemented the craft activity program for 10 disabled vocational trainees; the program was divided into 10 sessions that consisted of eighty minute per session, once or twice a week, from September to October 2013. The effectiveness of the program was verified using the SPSS 21.0 program for Windows on pre-post changes focusing on leisure identity, leisure satisfaction, and self-efficacy, as well as the paired t-test, and the Wilcoxon signed rank test. Further, the behaviors of the participants, as well as their psychological and emotional changes, were observed in every session. The study results showed that leisure identity and leisure satisfaction increased with statistical significance after completion of the craft activity program. Particularly, psychological satisfaction among the subfields of leisure satisfaction showed a significant change. Further, self-control efficacy among the subfields of self-efficacy showed a statistically significant improvement. This may be because the craft activity program gave the participants a sense of achievement and satisfaction by enabling them to complete projects with various themes and materials, and provided the opportunity for them to display their potential talents and capabilities. Observation results also showed that most participants enjoyed participating in the program and showed emotionally stable changes, indicating that the program helped them to solve psychological and mental problems and to learn how to understand, consider, and respect others. Most of the research participants were severely disabled people with various types of disabilities such as brain lesions, intellectual disabilities, and mental disorders. This indicates the possibility of applying the craft activity program to a broad scope of subjects with various types of disabilities. Therefore, these kinds of leisure activities and programs can be applied to various institutions, such as the five affiliated research institutes for the vocational education and training of the Korea Employment Agency for the Disabled, as well as special-education schools, welfare centers, and rehabilitation hospitals and centers. Moreover, if education and training are provided in conjunction through the craft activity program, as a way to enhance the competences of welfare workers or staff members of relative institutions, they will show greater effects in building trust or a sense of closeness with the subjects. This study was conducted over two months, which is a short period of time, but if a program is implemented on a long-term basis, there will be greater effects of leisure identity, leisure satisfaction, or self-efficacy, as well as therapeutic functions, such as psychological and emotional problem-solving effects or social changes. However, considering the currently insufficient budget and human resources, relevant systems and policies for providing leisure activities to the disabled should be urgently established. I suggest replacing this by sufficient, to make it sound more formal. I have significantly revised this sentence, to improve flow and coherence. Please review my changes, to ensure that they conform to your intended meaning. If they do not, please let me know; I will gladly suggest suitable alternative revisions.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.