이 연구는 발달장애성인 6명을 대상으로 자기주도적 여가활동 프로그램이 자기결정기술에 어떠한 영향을 미치는지에 대해서 살펴보았다. 이 연구는 단일집단 사전-사후검사를 실시하여 양적인 분석을 실시하였고, 프로그램 진행과정을 녹음하고 관찰하며 일지를 작성하고, 참여자를 면담하여 그 결과를 바탕으로 질적인 분석을 실시하였다. 이 연구의 결과를 통한 결론은 다음과 같다. 첫째, 자기주도적 여가활동 프로그램이 발달장애성인의 선택하기 기술, 자기옹호 기술, 자기관리 기술에 긍정적인 영향을 미쳤다. 발달장애인의 자기결정능력 향상을 통한 ...
이 연구는 발달장애성인 6명을 대상으로 자기주도적 여가활동 프로그램이 자기결정기술에 어떠한 영향을 미치는지에 대해서 살펴보았다. 이 연구는 단일집단 사전-사후검사를 실시하여 양적인 분석을 실시하였고, 프로그램 진행과정을 녹음하고 관찰하며 일지를 작성하고, 참여자를 면담하여 그 결과를 바탕으로 질적인 분석을 실시하였다. 이 연구의 결과를 통한 결론은 다음과 같다. 첫째, 자기주도적 여가활동 프로그램이 발달장애성인의 선택하기 기술, 자기옹호 기술, 자기관리 기술에 긍정적인 영향을 미쳤다. 발달장애인의 자기결정능력 향상을 통한 삶의 질 개선에 있어 여가활동은 매우 중요하므로 발달장애성인을 위한 평생교육 강좌에서 프로그램화된 여가활동이 이루어져야한다. 둘째, 자기주도적 여가활동 프로그램에 참여한 참여자들은 선택하기 기술, 자기옹호 기술, 자기관리 기술에서 개인 간 차이를 보였다. 여가활동 프로그램을 구성하고 적용하는 데 있어 개인별 지적 수준, 장애정도에 따른 개별적 접근의 차별화가 필요하다. 셋째, 여가활동 프로그램의 내용에 따라 참여자들의 자기결정기술 활용 정도가 달라짐을 확인하였다. 개인별로 관심과 흥미가 있는 활동 주제를 선정하여 여가활동 프로그램에 적용한다면 더욱 효과적일 것이다.
이 연구는 발달장애성인 6명을 대상으로 자기주도적 여가활동 프로그램이 자기결정기술에 어떠한 영향을 미치는지에 대해서 살펴보았다. 이 연구는 단일집단 사전-사후검사를 실시하여 양적인 분석을 실시하였고, 프로그램 진행과정을 녹음하고 관찰하며 일지를 작성하고, 참여자를 면담하여 그 결과를 바탕으로 질적인 분석을 실시하였다. 이 연구의 결과를 통한 결론은 다음과 같다. 첫째, 자기주도적 여가활동 프로그램이 발달장애성인의 선택하기 기술, 자기옹호 기술, 자기관리 기술에 긍정적인 영향을 미쳤다. 발달장애인의 자기결정능력 향상을 통한 삶의 질 개선에 있어 여가활동은 매우 중요하므로 발달장애성인을 위한 평생교육 강좌에서 프로그램화된 여가활동이 이루어져야한다. 둘째, 자기주도적 여가활동 프로그램에 참여한 참여자들은 선택하기 기술, 자기옹호 기술, 자기관리 기술에서 개인 간 차이를 보였다. 여가활동 프로그램을 구성하고 적용하는 데 있어 개인별 지적 수준, 장애정도에 따른 개별적 접근의 차별화가 필요하다. 셋째, 여가활동 프로그램의 내용에 따라 참여자들의 자기결정기술 활용 정도가 달라짐을 확인하였다. 개인별로 관심과 흥미가 있는 활동 주제를 선정하여 여가활동 프로그램에 적용한다면 더욱 효과적일 것이다.
The purpose of this study is to examine the effects of a self-directed leisure activities program on self-determination skills of adults with developmental disabilities. This study is to examine selection skills, self-advocacy skills, and self-management skills, which are sub-factors of self-de...
The purpose of this study is to examine the effects of a self-directed leisure activities program on self-determination skills of adults with developmental disabilities. This study is to examine selection skills, self-advocacy skills, and self-management skills, which are sub-factors of self-determination skills after participating in a self-directed leisure activities program. The participants of this study were six adults with developmental disabilities attending lectures at H-University Lifelong Education Center. First, this study examined the quantitative changes by conducting a single group pre-post-test. Second, a qualitative approach is conducted to record the progress of the program. A journal was created, the participants were interviews and the results were analyzed. The results of this study are as follows. First, the self-directed leisure activities program positively influenced selection skills, self-advocacy skills, and self-management skills of adults with developmental disabilities. Second, participants in the self-directed leisure activities program showed differences between individuals in selection skills, self-advocacy skills, and self-management skills. Third, it was confirmed that the degree of utilization of self-determination skills of participants varied according to the contents of the leisure activities program. In constructing and applying for the leisure activities program, it is necessary to differentiate the approach according to individual's intellectual level and disability level. It would also be more effective if a subject of interest is selected and applied to the leisure activities program.
The purpose of this study is to examine the effects of a self-directed leisure activities program on self-determination skills of adults with developmental disabilities. This study is to examine selection skills, self-advocacy skills, and self-management skills, which are sub-factors of self-determination skills after participating in a self-directed leisure activities program. The participants of this study were six adults with developmental disabilities attending lectures at H-University Lifelong Education Center. First, this study examined the quantitative changes by conducting a single group pre-post-test. Second, a qualitative approach is conducted to record the progress of the program. A journal was created, the participants were interviews and the results were analyzed. The results of this study are as follows. First, the self-directed leisure activities program positively influenced selection skills, self-advocacy skills, and self-management skills of adults with developmental disabilities. Second, participants in the self-directed leisure activities program showed differences between individuals in selection skills, self-advocacy skills, and self-management skills. Third, it was confirmed that the degree of utilization of self-determination skills of participants varied according to the contents of the leisure activities program. In constructing and applying for the leisure activities program, it is necessary to differentiate the approach according to individual's intellectual level and disability level. It would also be more effective if a subject of interest is selected and applied to the leisure activities program.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.