본 연구에서는 전공만족도와 취업준비스트레스의 관계에서 자아탄력성이 어떤 역할을 하는지를 연구 하였다. 연구대상은 광주·전남 소재의 4년제 대학생 381명으로 하였고, 측정도구는 전공만족도 검사, 자아탄력성 검사, 취업준비스트레스 검사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 18.0 프로그램을 사용하였고, ...
본 연구에서는 전공만족도와 취업준비스트레스의 관계에서 자아탄력성이 어떤 역할을 하는지를 연구 하였다. 연구대상은 광주·전남 소재의 4년제 대학생 381명으로 하였고, 측정도구는 전공만족도 검사, 자아탄력성 검사, 취업준비스트레스 검사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 18.0 프로그램을 사용하였고, 신뢰도분석, 요인분석, t-test 와 One Way ANOVA(일원배치분산)분석, 매개효과 분석을 실시하였으며, Scheffe 사후 검증을 하였다. 연구를 통해서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 학년별·성별에 따른 전공만족도, 자아탄력성, 취업준비스트레스는 유의미한 차이가 없었다. 하지만 자아탄력성의 하위요인인 감정조절과 흥미와 경험의 다양성 요인에서는 4학년이 3학년 보다, 남자가 여자보다 더 높게 나타났다. 둘째, 각 변인들에 대한 전공계열, 평균평점, 전공 선택 동기에 따라 유의한 차이를 보였다. 먼저 전공계열에서는 보건·간호계열>생활·예체능계>이·공계열>인문·사회·경영 순으로 전공만족도가 높게 나왔다. 평균평점은 전공만족도와 자아탄력성에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 전공 선택 동기에 따라 전공만족도와 자아탄력성, 취업준비스트레스 모두 유의한 차이를 보였다. 즉, 적성과 흥미를 고려하여 전공을 선택하는 것이 중요한 요인임을 확인할 수 있었다. 셋째, 전공만족도와 자아탄력성, 취업준비스트레스 간의 관계는 유의미한 상관이 있다. 즉, 전공만족도는 취업준비스트레스에 부적인 영향을 미쳤으며, 자아탄력성 역시 취업준비스트레스에 부적인 영향을 주었다. 넷째, 전공만족도가 자아탄력성 및 취업준비스트레스에 미치는 영향을 알아보았다. 전공만족도는 자아탄력성에 정적 영향을 미쳤다. 한편 전공만족도의 하위 요인 중 개인 차원에서 만족도는 취업준비스트레스에 부적 영향을 미친 반면, 사회 차원에서 만족도는 취업준비스트레스에 유의한 영향을 미치지는 않았다. 다섯째, 전공만족도와 취업준비스트레스의 관계에 대한 자아탄력성의 매개효과를 확인하였다. 높은 전공만족도는 자아탄력성을 높이고 취업준비스트레스를 감소시키는 결과를 초래한다. 이러한 결과는 대학 고학년(3,4학년)생이 자아탄력성을 향상시켜 취업준비로 인한 스트레스를 유연하게 대처하는 가능성을 시사하고 있다. 본 연구의 결과 전공만족도와 취업준비스트레스의 관계에 있어서 자아탄력성의 매개효과가 유의미함을 알 수 있었다. 이를 통하여 취업준비로 어려움을 겪고 있는 대학생들을 상담할 때, 자신의 전공 분야에 대한 전문성뿐만 아니라 자신의 취업설계에 대한 확신 및 자신감을 배양하여 성공적인 취업으로 연계할 수 있게 도와주는 것이 중요함을 알 수 있다.
본 연구에서는 전공만족도와 취업준비스트레스의 관계에서 자아탄력성이 어떤 역할을 하는지를 연구 하였다. 연구대상은 광주·전남 소재의 4년제 대학생 381명으로 하였고, 측정도구는 전공만족도 검사, 자아탄력성 검사, 취업준비스트레스 검사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS WIN 18.0 프로그램을 사용하였고, 신뢰도분석, 요인분석, t-test 와 One Way ANOVA(일원배치분산)분석, 매개효과 분석을 실시하였으며, Scheffe 사후 검증을 하였다. 연구를 통해서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 학년별·성별에 따른 전공만족도, 자아탄력성, 취업준비스트레스는 유의미한 차이가 없었다. 하지만 자아탄력성의 하위요인인 감정조절과 흥미와 경험의 다양성 요인에서는 4학년이 3학년 보다, 남자가 여자보다 더 높게 나타났다. 둘째, 각 변인들에 대한 전공계열, 평균평점, 전공 선택 동기에 따라 유의한 차이를 보였다. 먼저 전공계열에서는 보건·간호계열>생활·예체능계>이·공계열>인문·사회·경영 순으로 전공만족도가 높게 나왔다. 평균평점은 전공만족도와 자아탄력성에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 전공 선택 동기에 따라 전공만족도와 자아탄력성, 취업준비스트레스 모두 유의한 차이를 보였다. 즉, 적성과 흥미를 고려하여 전공을 선택하는 것이 중요한 요인임을 확인할 수 있었다. 셋째, 전공만족도와 자아탄력성, 취업준비스트레스 간의 관계는 유의미한 상관이 있다. 즉, 전공만족도는 취업준비스트레스에 부적인 영향을 미쳤으며, 자아탄력성 역시 취업준비스트레스에 부적인 영향을 주었다. 넷째, 전공만족도가 자아탄력성 및 취업준비스트레스에 미치는 영향을 알아보았다. 전공만족도는 자아탄력성에 정적 영향을 미쳤다. 한편 전공만족도의 하위 요인 중 개인 차원에서 만족도는 취업준비스트레스에 부적 영향을 미친 반면, 사회 차원에서 만족도는 취업준비스트레스에 유의한 영향을 미치지는 않았다. 다섯째, 전공만족도와 취업준비스트레스의 관계에 대한 자아탄력성의 매개효과를 확인하였다. 높은 전공만족도는 자아탄력성을 높이고 취업준비스트레스를 감소시키는 결과를 초래한다. 이러한 결과는 대학 고학년(3,4학년)생이 자아탄력성을 향상시켜 취업준비로 인한 스트레스를 유연하게 대처하는 가능성을 시사하고 있다. 본 연구의 결과 전공만족도와 취업준비스트레스의 관계에 있어서 자아탄력성의 매개효과가 유의미함을 알 수 있었다. 이를 통하여 취업준비로 어려움을 겪고 있는 대학생들을 상담할 때, 자신의 전공 분야에 대한 전문성뿐만 아니라 자신의 취업설계에 대한 확신 및 자신감을 배양하여 성공적인 취업으로 연계할 수 있게 도와주는 것이 중요함을 알 수 있다.
This study aims to investigate the role of Ego-Resiliency(ER) in the relation between Major Satisfaction(MS) and Job Preparing Stress(JPS). The subjects were 381 students from a university in Gwangju and Jeollado. The data collected were used SPSS WIN 18.0 program. Measurement tools are major satisf...
This study aims to investigate the role of Ego-Resiliency(ER) in the relation between Major Satisfaction(MS) and Job Preparing Stress(JPS). The subjects were 381 students from a university in Gwangju and Jeollado. The data collected were used SPSS WIN 18.0 program. Measurement tools are major satisfaction inspection, ego-resiliency test and Job preparing stress was carried out. Reliability analysis, t-test, one-way anova analysis, mediation effect analysis, sobel-test were conducted through collected data. The results of this study is as follows: First, there was no significant grade and gender difference in MS, ER, and JPS. However, the difference is statistically meaningful in regards to emotion regulation and the diversity of interests and experiences, which is all the sub-factors of ER, was significantly higher in seniors than juniors, in female students than male students. Second, there was significant major department, average rating and motivating factors influencing choice of major difference for MS, ER and JPS. First, a major department was significantly higher in family health nursing majors than arts & family life, science and technology column, Humanities and Social Management majors. Average rating is all the sub-factors of ER and MS in the positive affected. Motivating factors influencing choice of major significant difference for MS, ER and JPS. When choosing a major is important to consider the aptitude and interest. Third, There was significant for difference in MS, ER and JPS. In other words, MS to JPS negative influence, and ER also negative influenced. Fourth, MS was affected the ER and JPS. The MS was affected satisfaction of the individual dimensions, While the social dimension of satisfaction did not affected the JPS. Fifth, The relationship between MS and JPS for the mediating effect of ER. MS, higher ER also increases. After all the JPS reduce will result. These results university older (grades 3 and 4) improves student ER. Employment preparation and the flexibility to cope with stress suggests the possibility. The relationship between MS and JPS mediated the effect of ER was found to be significant. Through this, students are struggling with employment preparation and counseling, when their major expertise in the field of employment, as well as their confidence and self-confidence for the design of successful job related to culture that helps to know the importance can.
This study aims to investigate the role of Ego-Resiliency(ER) in the relation between Major Satisfaction(MS) and Job Preparing Stress(JPS). The subjects were 381 students from a university in Gwangju and Jeollado. The data collected were used SPSS WIN 18.0 program. Measurement tools are major satisfaction inspection, ego-resiliency test and Job preparing stress was carried out. Reliability analysis, t-test, one-way anova analysis, mediation effect analysis, sobel-test were conducted through collected data. The results of this study is as follows: First, there was no significant grade and gender difference in MS, ER, and JPS. However, the difference is statistically meaningful in regards to emotion regulation and the diversity of interests and experiences, which is all the sub-factors of ER, was significantly higher in seniors than juniors, in female students than male students. Second, there was significant major department, average rating and motivating factors influencing choice of major difference for MS, ER and JPS. First, a major department was significantly higher in family health nursing majors than arts & family life, science and technology column, Humanities and Social Management majors. Average rating is all the sub-factors of ER and MS in the positive affected. Motivating factors influencing choice of major significant difference for MS, ER and JPS. When choosing a major is important to consider the aptitude and interest. Third, There was significant for difference in MS, ER and JPS. In other words, MS to JPS negative influence, and ER also negative influenced. Fourth, MS was affected the ER and JPS. The MS was affected satisfaction of the individual dimensions, While the social dimension of satisfaction did not affected the JPS. Fifth, The relationship between MS and JPS for the mediating effect of ER. MS, higher ER also increases. After all the JPS reduce will result. These results university older (grades 3 and 4) improves student ER. Employment preparation and the flexibility to cope with stress suggests the possibility. The relationship between MS and JPS mediated the effect of ER was found to be significant. Through this, students are struggling with employment preparation and counseling, when their major expertise in the field of employment, as well as their confidence and self-confidence for the design of successful job related to culture that helps to know the importance can.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.