소방조직 연령 구성비 변화에 따른 문제점과 대응방안에 관한 연구 : 서울지역 현장활동 소방공무원을 중심으로 (A) study on the problems which the change of age proportion in fire department brings about and countermeasures : focus on the firefighters in Seoul metropolitan city원문보기
대한민국은 2000년 65세 이상의 고령인구가 전체 인구의 7.2%를 차지하는 고령화 사회로 진입하였는데, 이러한 사회적 고령화 문제와 더불어 재난현장 대응활동의 주역인 소방공무원 조직의 연령 구성비의 고연령화 문제 또한 심각한 상황에 이를 것으로 전망된다. 서울 소방조직의 경우 향후 10년~15년 사이에 50대 이상의 비율이 31%에서 40%에 이를 것으로 예상되는데, 이는 재난 현장에서 강인한 체력과 건강한 신체를 필수 요소로 하는 소방공무원에 있어서는 일반직 공무원과는 달리 심각한 문제가 되지 않을 수 없다. 따라서, 본 연구는 서울 소방공무원의 연령과 현장활동 ...
대한민국은 2000년 65세 이상의 고령인구가 전체 인구의 7.2%를 차지하는 고령화 사회로 진입하였는데, 이러한 사회적 고령화 문제와 더불어 재난현장 대응활동의 주역인 소방공무원 조직의 연령 구성비의 고연령화 문제 또한 심각한 상황에 이를 것으로 전망된다. 서울 소방조직의 경우 향후 10년~15년 사이에 50대 이상의 비율이 31%에서 40%에 이를 것으로 예상되는데, 이는 재난 현장에서 강인한 체력과 건강한 신체를 필수 요소로 하는 소방공무원에 있어서는 일반직 공무원과는 달리 심각한 문제가 되지 않을 수 없다. 따라서, 본 연구는 서울 소방공무원의 연령과 현장활동 수행능력의 연관성을 분석하여 국내 최초로 현장활동 소방공무원의 현장활동 한계의 기준 연령을 제시하고, 고연령화에 따른 문제점을 실증 분석하여 대응방안을 모색함으로써 고연령화라는 새로운 재난행정 환경에 적응할 수 있는 방안을 강구하고자 하는 것이 목적이라 하겠다. 서울소방조직의 연령 구성비 변화 추이와 40대 및 50대 소방공무원의 비중변화를 분석하여 현장활동 소방공무원의 고연령화의 개념을 정의하고 소방공무원 현장활동 한계 기준 연령을 산정하고자 하였다. 이를 위해 체력적으로 소방과 비슷한 업무를 수행하는 경호직 공무원과 군인의 정년현황을 살펴보았고, 2012년 소방공무원 체력검정 결과와 현장활동 소방관들로부터 받은 설문 결과를 분석하였다. 고연령화 문제점을 실증 분석하기 위하여 서울의 119안전센터에서 근무하는 현장 소방공무원으로부터 301개의 설문을 회수 받아 재난대응 조직의 연령 구성비 변화가 재난관리조직효과성과 QA활동에 미치는 영향을 통계분석 방법을 통해 검증하고자 하였다. 이를 위해 고연령자 비율이 높은 집단과 그렇지 않은 집단으로 구분하고 각각의 집단으로부터 조직효과성과 QA활동지수를 측정하여 독립표본 T-test를 통해 두 집단 간 평균비교를 실시하였고, 각 집단별로 연령과 조직효과성 및 QA활동지수 간의 회귀분석을 실시하여 실증검증(SPSS17.0 프로그램 이용)을 하였다. 서울소방조직의 연령 구성비 추이분석을 보면 50세 이상의 비율은 2012년 23%에서 정년이외 퇴직비율과 신규임용자 채용비율을 고려한 정원증가율의 가중치를 고려한 경우에는 2022년 31%까지 증가할 것으로 추정되며, 이러한 가중치를 고려하지 않은 경우에는 40%까지 증가할 것으로 보인다. 따라서 향후 10년~15년 사이 서울소방조직의 연령 구성비의 고연령층의 비중증가는 심각해 질것이며 이에 따른 재난현장 대응력 약화의 문제점이 심각하게 대두될 것으로 예상된다. 본 연구에서는 소방공무원의 현장활동 한계 기준 연령을 업무의 특수성 상 현장에 초점을 맞추어 『현장대응 활동 능력에 저해를 초래할 정도의 연령』으로 정의하고자 하였다. 이를 위해 비교행정측면, 객관적 기준, 주관적 기준을 활용하여 소방공무원 현장활동 한계 기준연령을 제시하였다. 첫째, 비교행정 측면에서 소방업무와 비슷한 현장활동 중심의 공무원 조직인 군과 경호직 공무원의 정년 연령을 참조하였다. 둘째는 객관적 기준으로 소방공무원 체력검정 결과를 분석하여 급격하게 체력 감소가 나타나는 연령을 산정하였다. 셋째는 현장에서 활동하는 소방공무원의 설문을 통해 기준 연령을 산정하였다. 앞의 3가지 기준에 의한 분석 결과, 52세를 전후하여 소방공무원 현장활동 한계 기준 연령으로 제시할 수 있었다. 이 기준에 의할 때, 향후 10년 후인 2022년에 소방공무원 현장활동 한계 기준 연령 계층은 29%에서 39%에 도달하여 고연령화 문제는 극대화 될 것으로 추정된다. 공무원 조직의 연령 구성비의 고연령자의 증가는 일반적으로 조직사고와 조직문화의 경직화 및 탄력성과 창의성 저하 등의 문제로 이어질 수 있다는 지적이 있다. 뿐만 아니라, 소방공무원의 경우에는 강인한 체력을 바탕으로 재난현장 대응업무를 수행한다는 측면에서 고연령화로 인한 체력 저하는 현장활동 대응능력을 약화 시킨다. 결국 소방조직의 연령 구성비의 고연령자 증가는 조직효과성과 대시민 소방서비스 질 저하는 물론, 위급한 상황에서 국민의 생명과 재산을 보호하는 본연의 역할에 중대한 결함을 남길 수 있다. 실제 119안전센터 소방공무원을 대상으로 한 설문분석 결과, 현장활동 공무원의 체력저하가 현장대응능력을 떨어뜨린다고 응답한 비율이 66.4%에 달했다. 이러한 문제점에 대한 실증분석을 위해 고연령자 비율이 높은 집단과 타집단 간의 조직효과성 및 QA활동 수준 차이 유무를 독립표본 T-test를 통해 검증하며, 각 집단별로 연령과 조직효과성 및 QA활동 간의 관계에 대하여 회귀분석을 실시하였다. 실증분석 결과, 현장활동 소방조직의 연령 구성비의 고연령자의 증가가 진행되면 그렇지 않은 조직에 비해 조직효과성(p=0.048)과 QA활동(p=0.005)이 저하되며, 50대 미만의 연령 구성비의 비고연령자가 많은 집단의 경우에는 연령이 증가할수록 현장활동의 전문능력향상을 통한 조직효과성과 QA활동의 증가를 예상하였지만, 이에 대하여는 확인할 수 없었다. 다만, 50대 이상의 고연령자 비율이 높은 집단내에서는 연령이 증가할수록 고연령화에 따른 체력저하 등으로 조직효과성(p=0.000)과 QA활동(p=0.000)에 유의하게 부정적 영향을 미치고 있음을 알 수 있어 이에 대한 대응책을 수립하는 것이 시급할 것이다. 현장활동 소방공무원의 고연령화에 대한 대응방안으로는 크게 기본전제조건과 보직관리, 체력관리, 퇴직관리, 교육프로그램설계 부분으로 나누어 제언하고자 하였다. 소방공무원 중 고연령자는 나이가 들어 체력이 떨어졌을지라도 온정주의적 인사 관행에 따라 젊었을 때부터 수행하여 왔던 화재진압 등의 현장대응업무를 그대로 담당하도록 하고 있는 실정이다. 따라서 고연령화 대응에 대한 전제조건으로 이러한 관행을 타파하고 현장 대응에 적합한 강인한 체력을 소유한 적임자를 배치하는 공정한 인사기준의 확립이 필요하다. 보직관리 측면에서, 본 연구에서 산정된 현장활동 소방공무원의 현장활동 한계 기준 연령(52세 전후) 해당자가 체력검정 결과 현장활동 수행능력 기준 미달 시에, 상대적으로 체력을 덜 요구하는 행정부서(행정, 예방, 통신) 및 운전업무 담당으로 보직을 이동시키는 방안을 생각해 볼 수 있다. 또한, 소방장(7급) 이하 계급에 대하여는 반드시 행정, 예방, 통신 및 운전 분야 중 두 분야에서 2년 이상 근무하도록 하는 보직경로제를 실시하여 보직변경을 대비토록 하여야 한다. 체력관리 측면에서, 현행 체력관리 프로그램을 활성화시켜 노화에 따른 체력저하를 방지할 수 있는 시스템적인 업무환경을 구비해야 할 것이다. 퇴직관리 측면에서, 소방공무원은 공무원 연금법에 따라 일반직공무원과 동일하게 60세~65세 이후에 수급이 가능하도록 일원화 되어 있다. 이는 업무 특성이 다른 소방공무원에게는 불합리한 제도이므로, 소방공무원과 비슷한 현장업무를 하는 군인처럼 60세 이전 연금 수급이 가능하도록 개선되어야 한다. 또한, 퇴직 소방공무원의 민간취업기회를 높이기 위해서 퇴직 소방공무원 인력정보에 관한 데이터베이스를 구축하여 관련기업 등이 이들을 적절하게 활용할 수 있도록 하는 기반을 형성하는 것이 필요하며, 자격증 취득을 위한 수험 관련 무료 교육사이트를 소방학교 차원에서 개설하고, 『소방인재채용 박람회』를 개최하여 소방관련 유관기관에의 재취업 가능성을 높여 주는 제도적 기반이 마련되어야 할 것이다. 교육프로그램 설계 측면에서, 보직변경에 따른 새로운 보직의 적응도를 높이기 위한 실행능력 제고 교육, 퇴직을 대비한 재사회화 교육, 체력강화를 위한 체력관리 프로그램 교육 등 크게 3가지를 제시하였다. 보직 변경에 따른 교육은 부여받을 예정 보직에 맞추어 행정, 예방, 통신, 운전분야로 구분하여 2주 교육과정으로 구성하였다. 교육과정에 따른 교수진은 추상적 이론위주의 교육보다는 현장실무자 중심의 실용위주의 교육이 될 수 있도록 구성하여 교육 후 바로 현장에서 사용할 수 있는 교과운영을 구성할 것이다. 퇴직예정자를 대상으로 노후설계를 위한 교육프로그램으로 공무원연금공단이나 중앙소방학교의 퇴직관련 교육과정을 활용할 수 있도록 홍보하고, 교육과정을 증설하여 적극적으로 활용하도록 해야 할 것이다. 아울러, 소방학교 내 소방관련 자격증을 용이하게 취득할 수 있도록 전문업체와의 협약을 통한 사이버 교육과정을 개설하여야 할 것이다. 마지막으로 체계적인 체력과 건강관리가 가능하도록 건강관리와 체력관리 프로그램을 소개하고 교육시키며 이를 실습할 수 있는 교육시간을 편성하며, 조직 내 직원들의 체력을 관리해 줄 수 있는 전문가를 양성하는 을 개설하여 운영하는 교육프로그램을 제시하였다. 상기 제시한 고연령화 대비 교육모델은 교육 대상자와 목표가 명확하게 설정되어 있으며, 실용성과 활용가능성이 높은 교육과정 운영을 통해 명확한 유인 체계를 형성시켜 줄 수 있을 것이다. 이를 통해 기존 공무원 교육기관의 가장 큰 문제였던 교육분야의 역선택(Adverse Selection)과 도덕적 해이(Moral Hazard)를 해결하여 교육적합도와 교육효과성을 높일 수 있을 것으로 기대된다. Scott, W.R.에 따르면 변화하는 환경에 적응하지 못하는 조직은 도태될 수밖에 없다고 한다. 현장활동 소방공무원의 고연령화라는 재난행정 환경변화는 사회적 고령화와 더불어 거스를 수 없는 환경의 변화라고 할 수 있다. 그러나, 아직 이에 대한 연구가 존재하지 않았으며, 대응방안 또한 모색되어진 적이 없는 것이 현실이다. 본 연구는 서울지역의 소방공무원만을 대상으로 하는 한계점이 존재하지만, 소방공무원에 대한 구체적인 현장활동 소방공무원의 현장활동 한계 기준 연령을 산정하고 문제점을 실증분석한 최초의 연구임에 큰 의의를 갖는다. 이번 연구를 통해 고연령화라는 변화하는 행정에, 소방조직을 포함한 현장활동을 수행중인 공무원 조직이 조금이나마 대응력을 키워 국민에 대한 공무원 조직의 신뢰성을 잃지 않는 계기가 되었으면 하는 바람이다. 더불어 본 연구에서는 체력적 기준만을 한계 연령 산정에 활용하였지만, 추가적인 변수로 아직까지는 연구데이터가 축적된 바 없지만 신체적ㆍ의학적 측면의 변수(고연령화에 따른 피로회복속도의 변화, 집중력 저하 시간 추이변화, 의학적 신체기능의 변화 등)들을 고려하는 향후 추가적인 연구를 진행하고자 한다.
대한민국은 2000년 65세 이상의 고령인구가 전체 인구의 7.2%를 차지하는 고령화 사회로 진입하였는데, 이러한 사회적 고령화 문제와 더불어 재난현장 대응활동의 주역인 소방공무원 조직의 연령 구성비의 고연령화 문제 또한 심각한 상황에 이를 것으로 전망된다. 서울 소방조직의 경우 향후 10년~15년 사이에 50대 이상의 비율이 31%에서 40%에 이를 것으로 예상되는데, 이는 재난 현장에서 강인한 체력과 건강한 신체를 필수 요소로 하는 소방공무원에 있어서는 일반직 공무원과는 달리 심각한 문제가 되지 않을 수 없다. 따라서, 본 연구는 서울 소방공무원의 연령과 현장활동 수행능력의 연관성을 분석하여 국내 최초로 현장활동 소방공무원의 현장활동 한계의 기준 연령을 제시하고, 고연령화에 따른 문제점을 실증 분석하여 대응방안을 모색함으로써 고연령화라는 새로운 재난행정 환경에 적응할 수 있는 방안을 강구하고자 하는 것이 목적이라 하겠다. 서울소방조직의 연령 구성비 변화 추이와 40대 및 50대 소방공무원의 비중변화를 분석하여 현장활동 소방공무원의 고연령화의 개념을 정의하고 소방공무원 현장활동 한계 기준 연령을 산정하고자 하였다. 이를 위해 체력적으로 소방과 비슷한 업무를 수행하는 경호직 공무원과 군인의 정년현황을 살펴보았고, 2012년 소방공무원 체력검정 결과와 현장활동 소방관들로부터 받은 설문 결과를 분석하였다. 고연령화 문제점을 실증 분석하기 위하여 서울의 119안전센터에서 근무하는 현장 소방공무원으로부터 301개의 설문을 회수 받아 재난대응 조직의 연령 구성비 변화가 재난관리 조직효과성과 QA활동에 미치는 영향을 통계분석 방법을 통해 검증하고자 하였다. 이를 위해 고연령자 비율이 높은 집단과 그렇지 않은 집단으로 구분하고 각각의 집단으로부터 조직효과성과 QA활동지수를 측정하여 독립표본 T-test를 통해 두 집단 간 평균비교를 실시하였고, 각 집단별로 연령과 조직효과성 및 QA활동지수 간의 회귀분석을 실시하여 실증검증(SPSS17.0 프로그램 이용)을 하였다. 서울소방조직의 연령 구성비 추이분석을 보면 50세 이상의 비율은 2012년 23%에서 정년이외 퇴직비율과 신규임용자 채용비율을 고려한 정원증가율의 가중치를 고려한 경우에는 2022년 31%까지 증가할 것으로 추정되며, 이러한 가중치를 고려하지 않은 경우에는 40%까지 증가할 것으로 보인다. 따라서 향후 10년~15년 사이 서울소방조직의 연령 구성비의 고연령층의 비중증가는 심각해 질것이며 이에 따른 재난현장 대응력 약화의 문제점이 심각하게 대두될 것으로 예상된다. 본 연구에서는 소방공무원의 현장활동 한계 기준 연령을 업무의 특수성 상 현장에 초점을 맞추어 『현장대응 활동 능력에 저해를 초래할 정도의 연령』으로 정의하고자 하였다. 이를 위해 비교행정측면, 객관적 기준, 주관적 기준을 활용하여 소방공무원 현장활동 한계 기준연령을 제시하였다. 첫째, 비교행정 측면에서 소방업무와 비슷한 현장활동 중심의 공무원 조직인 군과 경호직 공무원의 정년 연령을 참조하였다. 둘째는 객관적 기준으로 소방공무원 체력검정 결과를 분석하여 급격하게 체력 감소가 나타나는 연령을 산정하였다. 셋째는 현장에서 활동하는 소방공무원의 설문을 통해 기준 연령을 산정하였다. 앞의 3가지 기준에 의한 분석 결과, 52세를 전후하여 소방공무원 현장활동 한계 기준 연령으로 제시할 수 있었다. 이 기준에 의할 때, 향후 10년 후인 2022년에 소방공무원 현장활동 한계 기준 연령 계층은 29%에서 39%에 도달하여 고연령화 문제는 극대화 될 것으로 추정된다. 공무원 조직의 연령 구성비의 고연령자의 증가는 일반적으로 조직사고와 조직문화의 경직화 및 탄력성과 창의성 저하 등의 문제로 이어질 수 있다는 지적이 있다. 뿐만 아니라, 소방공무원의 경우에는 강인한 체력을 바탕으로 재난현장 대응업무를 수행한다는 측면에서 고연령화로 인한 체력 저하는 현장활동 대응능력을 약화 시킨다. 결국 소방조직의 연령 구성비의 고연령자 증가는 조직효과성과 대시민 소방서비스 질 저하는 물론, 위급한 상황에서 국민의 생명과 재산을 보호하는 본연의 역할에 중대한 결함을 남길 수 있다. 실제 119안전센터 소방공무원을 대상으로 한 설문분석 결과, 현장활동 공무원의 체력저하가 현장대응능력을 떨어뜨린다고 응답한 비율이 66.4%에 달했다. 이러한 문제점에 대한 실증분석을 위해 고연령자 비율이 높은 집단과 타집단 간의 조직효과성 및 QA활동 수준 차이 유무를 독립표본 T-test를 통해 검증하며, 각 집단별로 연령과 조직효과성 및 QA활동 간의 관계에 대하여 회귀분석을 실시하였다. 실증분석 결과, 현장활동 소방조직의 연령 구성비의 고연령자의 증가가 진행되면 그렇지 않은 조직에 비해 조직효과성(p=0.048)과 QA활동(p=0.005)이 저하되며, 50대 미만의 연령 구성비의 비고연령자가 많은 집단의 경우에는 연령이 증가할수록 현장활동의 전문능력향상을 통한 조직효과성과 QA활동의 증가를 예상하였지만, 이에 대하여는 확인할 수 없었다. 다만, 50대 이상의 고연령자 비율이 높은 집단내에서는 연령이 증가할수록 고연령화에 따른 체력저하 등으로 조직효과성(p=0.000)과 QA활동(p=0.000)에 유의하게 부정적 영향을 미치고 있음을 알 수 있어 이에 대한 대응책을 수립하는 것이 시급할 것이다. 현장활동 소방공무원의 고연령화에 대한 대응방안으로는 크게 기본전제조건과 보직관리, 체력관리, 퇴직관리, 교육프로그램설계 부분으로 나누어 제언하고자 하였다. 소방공무원 중 고연령자는 나이가 들어 체력이 떨어졌을지라도 온정주의적 인사 관행에 따라 젊었을 때부터 수행하여 왔던 화재진압 등의 현장대응업무를 그대로 담당하도록 하고 있는 실정이다. 따라서 고연령화 대응에 대한 전제조건으로 이러한 관행을 타파하고 현장 대응에 적합한 강인한 체력을 소유한 적임자를 배치하는 공정한 인사기준의 확립이 필요하다. 보직관리 측면에서, 본 연구에서 산정된 현장활동 소방공무원의 현장활동 한계 기준 연령(52세 전후) 해당자가 체력검정 결과 현장활동 수행능력 기준 미달 시에, 상대적으로 체력을 덜 요구하는 행정부서(행정, 예방, 통신) 및 운전업무 담당으로 보직을 이동시키는 방안을 생각해 볼 수 있다. 또한, 소방장(7급) 이하 계급에 대하여는 반드시 행정, 예방, 통신 및 운전 분야 중 두 분야에서 2년 이상 근무하도록 하는 보직경로제를 실시하여 보직변경을 대비토록 하여야 한다. 체력관리 측면에서, 현행 체력관리 프로그램을 활성화시켜 노화에 따른 체력저하를 방지할 수 있는 시스템적인 업무환경을 구비해야 할 것이다. 퇴직관리 측면에서, 소방공무원은 공무원 연금법에 따라 일반직공무원과 동일하게 60세~65세 이후에 수급이 가능하도록 일원화 되어 있다. 이는 업무 특성이 다른 소방공무원에게는 불합리한 제도이므로, 소방공무원과 비슷한 현장업무를 하는 군인처럼 60세 이전 연금 수급이 가능하도록 개선되어야 한다. 또한, 퇴직 소방공무원의 민간취업기회를 높이기 위해서 퇴직 소방공무원 인력정보에 관한 데이터베이스를 구축하여 관련기업 등이 이들을 적절하게 활용할 수 있도록 하는 기반을 형성하는 것이 필요하며, 자격증 취득을 위한 수험 관련 무료 교육사이트를 소방학교 차원에서 개설하고, 『소방인재채용 박람회』를 개최하여 소방관련 유관기관에의 재취업 가능성을 높여 주는 제도적 기반이 마련되어야 할 것이다. 교육프로그램 설계 측면에서, 보직변경에 따른 새로운 보직의 적응도를 높이기 위한 실행능력 제고 교육, 퇴직을 대비한 재사회화 교육, 체력강화를 위한 체력관리 프로그램 교육 등 크게 3가지를 제시하였다. 보직 변경에 따른 교육은 부여받을 예정 보직에 맞추어 행정, 예방, 통신, 운전분야로 구분하여 2주 교육과정으로 구성하였다. 교육과정에 따른 교수진은 추상적 이론위주의 교육보다는 현장실무자 중심의 실용위주의 교육이 될 수 있도록 구성하여 교육 후 바로 현장에서 사용할 수 있는 교과운영을 구성할 것이다. 퇴직예정자를 대상으로 노후설계를 위한 교육프로그램으로 공무원연금공단이나 중앙소방학교의 퇴직관련 교육과정을 활용할 수 있도록 홍보하고, 교육과정을 증설하여 적극적으로 활용하도록 해야 할 것이다. 아울러, 소방학교 내 소방관련 자격증을 용이하게 취득할 수 있도록 전문업체와의 협약을 통한 사이버 교육과정을 개설하여야 할 것이다. 마지막으로 체계적인 체력과 건강관리가 가능하도록 건강관리와 체력관리 프로그램을 소개하고 교육시키며 이를 실습할 수 있는 교육시간을 편성하며, 조직 내 직원들의 체력을 관리해 줄 수 있는 전문가를 양성하는 을 개설하여 운영하는 교육프로그램을 제시하였다. 상기 제시한 고연령화 대비 교육모델은 교육 대상자와 목표가 명확하게 설정되어 있으며, 실용성과 활용가능성이 높은 교육과정 운영을 통해 명확한 유인 체계를 형성시켜 줄 수 있을 것이다. 이를 통해 기존 공무원 교육기관의 가장 큰 문제였던 교육분야의 역선택(Adverse Selection)과 도덕적 해이(Moral Hazard)를 해결하여 교육적합도와 교육효과성을 높일 수 있을 것으로 기대된다. Scott, W.R.에 따르면 변화하는 환경에 적응하지 못하는 조직은 도태될 수밖에 없다고 한다. 현장활동 소방공무원의 고연령화라는 재난행정 환경변화는 사회적 고령화와 더불어 거스를 수 없는 환경의 변화라고 할 수 있다. 그러나, 아직 이에 대한 연구가 존재하지 않았으며, 대응방안 또한 모색되어진 적이 없는 것이 현실이다. 본 연구는 서울지역의 소방공무원만을 대상으로 하는 한계점이 존재하지만, 소방공무원에 대한 구체적인 현장활동 소방공무원의 현장활동 한계 기준 연령을 산정하고 문제점을 실증분석한 최초의 연구임에 큰 의의를 갖는다. 이번 연구를 통해 고연령화라는 변화하는 행정에, 소방조직을 포함한 현장활동을 수행중인 공무원 조직이 조금이나마 대응력을 키워 국민에 대한 공무원 조직의 신뢰성을 잃지 않는 계기가 되었으면 하는 바람이다. 더불어 본 연구에서는 체력적 기준만을 한계 연령 산정에 활용하였지만, 추가적인 변수로 아직까지는 연구데이터가 축적된 바 없지만 신체적ㆍ의학적 측면의 변수(고연령화에 따른 피로회복속도의 변화, 집중력 저하 시간 추이변화, 의학적 신체기능의 변화 등)들을 고려하는 향후 추가적인 연구를 진행하고자 한다.
South Korea entered the aging society that the elderly population over the age of 65 accounts for 7.2% of the total population in 2000, in addition to aging social problem like this, the problem of older age structure ratio in the fire service organization playing the leading role of the disaster re...
South Korea entered the aging society that the elderly population over the age of 65 accounts for 7.2% of the total population in 2000, in addition to aging social problem like this, the problem of older age structure ratio in the fire service organization playing the leading role of the disaster response activities is also expected to be this serious situation. In the case of Seoul fire fighting organization, it is expected that the ratio of over the age 50 reaches 31% or 40% between from 10 to 15 years later from now on, but this will be a serious problem in the fire fighting personnel needing a healthy body and physical strength in the disaster situation unlike the civil servants of general staff. Therefore, the purpose of this study is to take measures that can adapt to a new disaster environment of Increasing proportion of the elderly population by presenting the criteria of age limit of fire fighting field activities to analyze the relevance of the ability to perform on-site activities and age of Seoul fire civil servants, by exploring a course of action by empirical analysis. I tried to calculate the limit criteria age in the field activities of firefighters to analyze the change in the percentage of firefighters in their 50s and 40s and change trends in age composition ratio of Seoul fire organization, define the concept of a high age of fire civil servants in the field. For this, I examined the retirement age status of military personnel and guard positions public officials to perform duties similar to the Fire physical strength, and I analyzed the results of the questionnaire received from activities firefighters and results of the physical fitness test of fire civil servants in 2012. I received the questionnaire of 301 from the firefighters working in 119 Safety Center of Seoul in order to demonstrate analysis of the high age of issue, and I tried to validate the relevance of between the changes in the age composition ratio of the disaster response organization and QA activity or effectiveness of disaster management organization by using the methods statistical analysis. For analysis, it is divided into groups (high proportion of elderly and low proportion of elderly), measures the QA activity indexes and effectiveness from each population and the average between the two populations through the independent samples and conducted T-test, is performed regression analysis between effectiveness of the organization and age and with the QA activity index in each population each, is carried out (using the SPSS17.0 program) demonstrated verification. If you look at the analysis of changes in the age composition ratio of Seoul fire fighting organization, the proportion of 50 of age or older is 23% in 2012. Considering the weight of increase rate that takes into account the adoption ratio of the new appointment and retirement rate, it is 31% in 2022. Not considering that, it is 40% in 2022. Thus, after the 10 to 15 years from now, the increase in the proportion of high-age group in the age structure ratio of Seoul firefighting organization is intended to be serious and the problem of weakening in the disaster response capabilities is expected more serious. In this study, we tried to define the firefighters’ on-site activity restriction age as "the age of causing inhibition in field response activities ability" to focus on firefighters’ field activities. Terefore, I presented the firefighters’ on-site activity restriction age with the aid of objective criteria and subjective criteria, comparison Government side. First of all, I was referring to the retirement age of army and guard positions public officials to perform duties similar to the Fire physical strength. Second, I calculate the age decreasing in physical strength sharply by analyzing the results of firefighters’ fitness tests on objective criteria. The third, I have to calculate the standard age through the questionnaire of firefighters who work in the field. As a result of the analysis by the reference of the previous three criteria, limit criteria age of firefighters’ field activities was 52-year-old back and forth. It is estimated to reach from 29% to 39% in the age restriction standard on-site activities of firefighters in 2022 after 10 years from now and the problem of the high age is maximized. The increase of the elderly in the age structure of the civil service organization ratio, it has been pointed out in general, and could lead to problems such as deterioration of creativity and elasticity and rigidity of the organizational culture and organizational accident. In terms not only, in the case of fire civil service, based on a strong physical strength, performing disaster response operations, the decrease in physical strength due to aging undermines the disaster response capability. The increase in the elderly in the age structure ratio of firefighting organizations brings about decline in the quality of the fire service to the citizens and the effectiveness of the organization and it is possible to leaving significant defects in primary role for protecting the lives and property of the people. According to the results of the questionnaire analysis that target 119 Safety Center Fire officials , percentage who answered decline in physical strength of civil servants in the field activities brings about dropping the disaster response capability has reached 66.4%. For the empirical analysis to these problems, I validated a level difference of organizational effectiveness and QA activities between the elderly group and the other group by using independent samples T-test and performed regression analysis on the relationship of QA activities ,organizational effectiveness and age in each population. According to the results of empirical analysis, an increase of elderly in the age structure ratio in activity fire organization reduced QA activities(p = 0.005) and organizational effectiveness(p = 0.048) compared to the other group. In the case of population ratio of Older Persons in the age structure ratio of the 50's less, I expect that age increases will bring about increas of QA activities and the organization through the improvement of professional on-site activities, but could not be confirmed for this. However, we must establish the corresponding solution to this problem because age increases will be able to bring a negative impact significantly on QA activities(p = 0.000) and organizational effectiveness(p = 0.000) through decline in physical strength due to aging and so on. As countermeasures to the aging of fire civil servants, I want to recommend them by being divided into parts of a basic assumption, positions managemnet, physical fitness management, retirement management and the design of education programs. Even if the elderly out of fire fighters experience the decrease of physical strength, they’ve been running response operations such as fire suppression because of Paternalistic HR practices. Therefore, we need the establishment of equitable human resources criteria to place the right person to own a strong physical fitness as a prerequisite in order to cope with the high age by breaking down these practices. In the position management, it can be seen by thinking about how to move the position to charge of motoring and administrative departments(administration, prevention, communication) that require relatively small physical strength if fire-fighters belongs to both limit age of field activities(52 years before and after) and below the standards to be performed on-site activities in the results of the physical fitness test. And we must carry out position path system that allows work for more than two years in the field of both management always, prevention, communication, driving field as for the rank Fire Chiefs of (Grade 7) below. In the view of physical fitness management, we must have a systematic business environment capable of preventing decline in physical strength due to aging by activating the current fitness management program. From the point of view of retirement management, fire department civil service is one of the beneficiaries to 60 years old - 65 years later on the basis of the civil service pension law, in the same way as civil servants of the general staff. This has to be improved pension of 60 years before like a soldier you have a field service similar to fire civil servants because it is irrational system considering the characteristics of fire fighting. Further, it is necessary to form the basis for building a database of Talent retirement fire civil servants to enhance private employment retirement fire civil service, and for companies to be able to properly utilize these, to put on the institutional foundation on which we opened training site free of exam-related for qualification at the fire academy level and to hold a "fire adoption fair" to raise the possibility of re-employment to the relevant agencies. In the design of the education program, I presented the three countermeasures such as re-social education with improving the ability to execute in order to increase the fitness of the new duties associated with the change of duties, education, retirement, physical fitness management program education for physical fitness enhancement. Education of a change in job is made up of the course of two weeks to be managed separately in accordance with the scheduled duty , administration, preventing, communication, driving areas. The curriculum constitutes centered of practical on-site practice rather than abstract theory education. We must take advantage of the curriculum of retirement-related fire academy and civil service pension Corporation in educational programs for the elderly and add the curriculum intended for retirement. At the same time, you'll have to set up a cyber education program through an agreement with the professional supplier to be able to easily obtain fire-related qualification in Fire Academy. Finally, We presented an educational program that operates by opening the to train professionals and to organize training time, to introduce the management program of physical fitness and health management, to practice this, to be able to manage the physical fitness of employees in the organization. The educational models that has been presented above are able to make them form a clear incentive design system because targets of education subject is set explicitly, sometimes through the curriculum management with high availability and practicality. By this, It is expected to enhance the teaching effectiveness and education fit by solving adverse selection and the moral hazard which have been the biggest problems in Officials Training existing institutions. According Scott, W.R., there are no surviving organizations that do not adapt to the changing environment. Changes in the disaster administrative environment of high age of fire fighters may be a change in the environment that can not go against with social aging. However, there is no study about this and the countermeasures have not been also explored. In this study, there is limit point to target only firefighters in Seoul but I have a great significance to this first research to calculate the firefighters’ limit standard age of field activities, to analyze the problem empirically. By this study, I hope organization of civil servants including the fire fighting organization do not lose the confidence of the civil service organization for people by raising ability to corresponding to the change of aging. In addition, in this study, we use only physical fitness standards in the calculation of the limit age, but research data are not accumulated in so far as additional variables, but I want to proceed with further research in the future considering the variables of physical·medical aspects (high age in view of changes in the fatigue recovery rate due to the reduction, changes in the time course of loss of concentration, etc.) changes in the medical body function.
South Korea entered the aging society that the elderly population over the age of 65 accounts for 7.2% of the total population in 2000, in addition to aging social problem like this, the problem of older age structure ratio in the fire service organization playing the leading role of the disaster response activities is also expected to be this serious situation. In the case of Seoul fire fighting organization, it is expected that the ratio of over the age 50 reaches 31% or 40% between from 10 to 15 years later from now on, but this will be a serious problem in the fire fighting personnel needing a healthy body and physical strength in the disaster situation unlike the civil servants of general staff. Therefore, the purpose of this study is to take measures that can adapt to a new disaster environment of Increasing proportion of the elderly population by presenting the criteria of age limit of fire fighting field activities to analyze the relevance of the ability to perform on-site activities and age of Seoul fire civil servants, by exploring a course of action by empirical analysis. I tried to calculate the limit criteria age in the field activities of firefighters to analyze the change in the percentage of firefighters in their 50s and 40s and change trends in age composition ratio of Seoul fire organization, define the concept of a high age of fire civil servants in the field. For this, I examined the retirement age status of military personnel and guard positions public officials to perform duties similar to the Fire physical strength, and I analyzed the results of the questionnaire received from activities firefighters and results of the physical fitness test of fire civil servants in 2012. I received the questionnaire of 301 from the firefighters working in 119 Safety Center of Seoul in order to demonstrate analysis of the high age of issue, and I tried to validate the relevance of between the changes in the age composition ratio of the disaster response organization and QA activity or effectiveness of disaster management organization by using the methods statistical analysis. For analysis, it is divided into groups (high proportion of elderly and low proportion of elderly), measures the QA activity indexes and effectiveness from each population and the average between the two populations through the independent samples and conducted T-test, is performed regression analysis between effectiveness of the organization and age and with the QA activity index in each population each, is carried out (using the SPSS17.0 program) demonstrated verification. If you look at the analysis of changes in the age composition ratio of Seoul fire fighting organization, the proportion of 50 of age or older is 23% in 2012. Considering the weight of increase rate that takes into account the adoption ratio of the new appointment and retirement rate, it is 31% in 2022. Not considering that, it is 40% in 2022. Thus, after the 10 to 15 years from now, the increase in the proportion of high-age group in the age structure ratio of Seoul firefighting organization is intended to be serious and the problem of weakening in the disaster response capabilities is expected more serious. In this study, we tried to define the firefighters’ on-site activity restriction age as "the age of causing inhibition in field response activities ability" to focus on firefighters’ field activities. Terefore, I presented the firefighters’ on-site activity restriction age with the aid of objective criteria and subjective criteria, comparison Government side. First of all, I was referring to the retirement age of army and guard positions public officials to perform duties similar to the Fire physical strength. Second, I calculate the age decreasing in physical strength sharply by analyzing the results of firefighters’ fitness tests on objective criteria. The third, I have to calculate the standard age through the questionnaire of firefighters who work in the field. As a result of the analysis by the reference of the previous three criteria, limit criteria age of firefighters’ field activities was 52-year-old back and forth. It is estimated to reach from 29% to 39% in the age restriction standard on-site activities of firefighters in 2022 after 10 years from now and the problem of the high age is maximized. The increase of the elderly in the age structure of the civil service organization ratio, it has been pointed out in general, and could lead to problems such as deterioration of creativity and elasticity and rigidity of the organizational culture and organizational accident. In terms not only, in the case of fire civil service, based on a strong physical strength, performing disaster response operations, the decrease in physical strength due to aging undermines the disaster response capability. The increase in the elderly in the age structure ratio of firefighting organizations brings about decline in the quality of the fire service to the citizens and the effectiveness of the organization and it is possible to leaving significant defects in primary role for protecting the lives and property of the people. According to the results of the questionnaire analysis that target 119 Safety Center Fire officials , percentage who answered decline in physical strength of civil servants in the field activities brings about dropping the disaster response capability has reached 66.4%. For the empirical analysis to these problems, I validated a level difference of organizational effectiveness and QA activities between the elderly group and the other group by using independent samples T-test and performed regression analysis on the relationship of QA activities ,organizational effectiveness and age in each population. According to the results of empirical analysis, an increase of elderly in the age structure ratio in activity fire organization reduced QA activities(p = 0.005) and organizational effectiveness(p = 0.048) compared to the other group. In the case of population ratio of Older Persons in the age structure ratio of the 50's less, I expect that age increases will bring about increas of QA activities and the organization through the improvement of professional on-site activities, but could not be confirmed for this. However, we must establish the corresponding solution to this problem because age increases will be able to bring a negative impact significantly on QA activities(p = 0.000) and organizational effectiveness(p = 0.000) through decline in physical strength due to aging and so on. As countermeasures to the aging of fire civil servants, I want to recommend them by being divided into parts of a basic assumption, positions managemnet, physical fitness management, retirement management and the design of education programs. Even if the elderly out of fire fighters experience the decrease of physical strength, they’ve been running response operations such as fire suppression because of Paternalistic HR practices. Therefore, we need the establishment of equitable human resources criteria to place the right person to own a strong physical fitness as a prerequisite in order to cope with the high age by breaking down these practices. In the position management, it can be seen by thinking about how to move the position to charge of motoring and administrative departments(administration, prevention, communication) that require relatively small physical strength if fire-fighters belongs to both limit age of field activities(52 years before and after) and below the standards to be performed on-site activities in the results of the physical fitness test. And we must carry out position path system that allows work for more than two years in the field of both management always, prevention, communication, driving field as for the rank Fire Chiefs of (Grade 7) below. In the view of physical fitness management, we must have a systematic business environment capable of preventing decline in physical strength due to aging by activating the current fitness management program. From the point of view of retirement management, fire department civil service is one of the beneficiaries to 60 years old - 65 years later on the basis of the civil service pension law, in the same way as civil servants of the general staff. This has to be improved pension of 60 years before like a soldier you have a field service similar to fire civil servants because it is irrational system considering the characteristics of fire fighting. Further, it is necessary to form the basis for building a database of Talent retirement fire civil servants to enhance private employment retirement fire civil service, and for companies to be able to properly utilize these, to put on the institutional foundation on which we opened training site free of exam-related for qualification at the fire academy level and to hold a "fire adoption fair" to raise the possibility of re-employment to the relevant agencies. In the design of the education program, I presented the three countermeasures such as re-social education with improving the ability to execute in order to increase the fitness of the new duties associated with the change of duties, education, retirement, physical fitness management program education for physical fitness enhancement. Education of a change in job is made up of the course of two weeks to be managed separately in accordance with the scheduled duty , administration, preventing, communication, driving areas. The curriculum constitutes centered of practical on-site practice rather than abstract theory education. We must take advantage of the curriculum of retirement-related fire academy and civil service pension Corporation in educational programs for the elderly and add the curriculum intended for retirement. At the same time, you'll have to set up a cyber education program through an agreement with the professional supplier to be able to easily obtain fire-related qualification in Fire Academy. Finally, We presented an educational program that operates by opening the to train professionals and to organize training time, to introduce the management program of physical fitness and health management, to practice this, to be able to manage the physical fitness of employees in the organization. The educational models that has been presented above are able to make them form a clear incentive design system because targets of education subject is set explicitly, sometimes through the curriculum management with high availability and practicality. By this, It is expected to enhance the teaching effectiveness and education fit by solving adverse selection and the moral hazard which have been the biggest problems in Officials Training existing institutions. According Scott, W.R., there are no surviving organizations that do not adapt to the changing environment. Changes in the disaster administrative environment of high age of fire fighters may be a change in the environment that can not go against with social aging. However, there is no study about this and the countermeasures have not been also explored. In this study, there is limit point to target only firefighters in Seoul but I have a great significance to this first research to calculate the firefighters’ limit standard age of field activities, to analyze the problem empirically. By this study, I hope organization of civil servants including the fire fighting organization do not lose the confidence of the civil service organization for people by raising ability to corresponding to the change of aging. In addition, in this study, we use only physical fitness standards in the calculation of the limit age, but research data are not accumulated in so far as additional variables, but I want to proceed with further research in the future considering the variables of physical·medical aspects (high age in view of changes in the fatigue recovery rate due to the reduction, changes in the time course of loss of concentration, etc.) changes in the medical body function.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.