최근 외국인근로자를 포함한 결혼이주여성의 급증은 한국 내 다문화에 대한 관심을 증가시키고 있다. 출입국·외국인정책본부에 따르면 중국, 미국, 베트남, 일본, 필리핀 순으로 한국 내 외국인 체류자 수가 증가하고 있으며, 이에 따른 이주민들에 대한 연구도 활발히 이루어지고 있다. 이러한 점에서 이주민들에 대한 연구의 필요성은 계속해서 제기되고 있다. 기존연구들은 주로 결혼이주여성들을 비롯한 외국인근로자들의 한국사회 적응과 통합이라는 관점에서 진행되었다. 또한 이주자종교공동체에 대한 연구도 이루어지고 있으나 대부분은 질적방법론을 이용한 연구에 그치고 있으며, 양적방법론을 이용한 ...
최근 외국인근로자를 포함한 결혼이주여성의 급증은 한국 내 다문화에 대한 관심을 증가시키고 있다. 출입국·외국인정책본부에 따르면 중국, 미국, 베트남, 일본, 필리핀 순으로 한국 내 외국인 체류자 수가 증가하고 있으며, 이에 따른 이주민들에 대한 연구도 활발히 이루어지고 있다. 이러한 점에서 이주민들에 대한 연구의 필요성은 계속해서 제기되고 있다. 기존연구들은 주로 결혼이주여성들을 비롯한 외국인근로자들의 한국사회 적응과 통합이라는 관점에서 진행되었다. 또한 이주자종교공동체에 대한 연구도 이루어지고 있으나 대부분은 질적방법론을 이용한 연구에 그치고 있으며, 양적방법론을 이용한 실증연구는 미비한 상황이다. 그러므로 본 연구에서는 수원 베트남가톨릭공동체라는 이주자 종교공동체의 사회자본에 대해서 양적방법론과 질적방법론을 함께 사용하여 진행하였다. 이론적 배경에서는 일반적 사회자본으로 분류되고 있는 신뢰와 사회적 연결망을 이주자 종교공동체의 사회자본에 적용하였다. 특히 이주자 종교공동체에서 보여주고 있는 결속적 사회자본과 교량적 사회자본으로서의 역할에 주목할 필요가 있다. 종교공동체라는 특수성이 상황에 따라 결속적 사회자본적인 역할을 수행하기도 하고 때로는 교량적 사회자본으로서의 역할을 수행하기도 한다. 본 연구의 주요 대상인 수원 베트남가톨릭공동체의 경우, 결속적/교량적 사회자본의 기능을 수행하고 있음을 확인할 수 있다. 이러한 맥락에서 본 연구의 대상인 수원 베트남가톨릭공동체를 살펴보기 이전에 한국내 거주하고 있는 베트남 이주민들에 대해 개략적으로 알아본 후 베트남 가톨릭과 한국 베트남가톨릭공동체 대해서 간단하게 정리하였다. 그리고 현재 수원에서 운영중인 수원 베트남가톨릭공동체의 현황과 활동 및 운영상황에 대해 살펴보았다. 본 연구에서는 다음과 같은 부분을 실증하고자 했다. 첫째 참여도가 교회관련신뢰에 미치는 영향, 둘째 교회관련신뢰가 교회외부신뢰와 제도신뢰에 미치는 영향, 셋째 참여도가 사회적 연결망인 교환빈도와 연결망강도에 미치는 영향을 다변량 분석을 통해 분석하였다. 분석결과는 다음과 같다. 먼저 참여도의 경우를 보면 종교의례 참여도가 교회관련신뢰에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 친목 및 교육 참여도는 교회관련신뢰에 큰 영향을 미치지는 않는 것으로 나타났다. 또한 참여도는 교회외부신뢰와 큰 관련성이 없으나 교회관련신뢰는 교회외부신뢰와 제도신뢰와 밀접한 연관성을 보이고 있다. 두 번째로 참여도와 교환빈도와의 관계에서는 종교적 의례참여도는 베트남이외와의 교환빈도와는 부(-)적 관계가 있으며 친목 및 교육 참여도와의 관계에서는 내부교환빈도와 외부교환빈도 모두에서 연관성을 보이고 있다. 세 번째로 참여도와 연결망 강도와의 경우 친목 및 교육참여도와 베트남인과 베트남이외와의 연결망 강도 모두에서 관계를 나타내고 있다. 이를 통해서 종교의례 참여도는 교회관련신뢰에 영향을 미치고, 교회관련신뢰는 교회외부신뢰와 제도신뢰와 관련성이 있음을 확인할 수 있다. 또한 참여도는 교환빈도와 연결망 강도에 모두 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 본 연구 결과는 다음의 함의를 가지고 있다. 첫째는 이주자 종교공동체는 낯선 환경인 이주국에서 이주민들에게 필요한 실질적인 지원과 정서적인 지원을 제공함으로써 정착하는데 도움을 주고 있다. 둘째는 이주자종교공동체 안에 갖춰진 실질가용자원들을 활용함으로써 정부기관에서 미처 신경쓰지 못하는 부분들까지도 이주자 종교공동체에서 채워주고 있다. --------------------------------------------------------------- 주요어: 이주자 종교공동체, 사회자본, 참여도, 신뢰, 사회적 연결망
최근 외국인근로자를 포함한 결혼이주여성의 급증은 한국 내 다문화에 대한 관심을 증가시키고 있다. 출입국·외국인정책본부에 따르면 중국, 미국, 베트남, 일본, 필리핀 순으로 한국 내 외국인 체류자 수가 증가하고 있으며, 이에 따른 이주민들에 대한 연구도 활발히 이루어지고 있다. 이러한 점에서 이주민들에 대한 연구의 필요성은 계속해서 제기되고 있다. 기존연구들은 주로 결혼이주여성들을 비롯한 외국인근로자들의 한국사회 적응과 통합이라는 관점에서 진행되었다. 또한 이주자종교공동체에 대한 연구도 이루어지고 있으나 대부분은 질적방법론을 이용한 연구에 그치고 있으며, 양적방법론을 이용한 실증연구는 미비한 상황이다. 그러므로 본 연구에서는 수원 베트남가톨릭공동체라는 이주자 종교공동체의 사회자본에 대해서 양적방법론과 질적방법론을 함께 사용하여 진행하였다. 이론적 배경에서는 일반적 사회자본으로 분류되고 있는 신뢰와 사회적 연결망을 이주자 종교공동체의 사회자본에 적용하였다. 특히 이주자 종교공동체에서 보여주고 있는 결속적 사회자본과 교량적 사회자본으로서의 역할에 주목할 필요가 있다. 종교공동체라는 특수성이 상황에 따라 결속적 사회자본적인 역할을 수행하기도 하고 때로는 교량적 사회자본으로서의 역할을 수행하기도 한다. 본 연구의 주요 대상인 수원 베트남가톨릭공동체의 경우, 결속적/교량적 사회자본의 기능을 수행하고 있음을 확인할 수 있다. 이러한 맥락에서 본 연구의 대상인 수원 베트남가톨릭공동체를 살펴보기 이전에 한국내 거주하고 있는 베트남 이주민들에 대해 개략적으로 알아본 후 베트남 가톨릭과 한국 베트남가톨릭공동체 대해서 간단하게 정리하였다. 그리고 현재 수원에서 운영중인 수원 베트남가톨릭공동체의 현황과 활동 및 운영상황에 대해 살펴보았다. 본 연구에서는 다음과 같은 부분을 실증하고자 했다. 첫째 참여도가 교회관련신뢰에 미치는 영향, 둘째 교회관련신뢰가 교회외부신뢰와 제도신뢰에 미치는 영향, 셋째 참여도가 사회적 연결망인 교환빈도와 연결망강도에 미치는 영향을 다변량 분석을 통해 분석하였다. 분석결과는 다음과 같다. 먼저 참여도의 경우를 보면 종교의례 참여도가 교회관련신뢰에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 친목 및 교육 참여도는 교회관련신뢰에 큰 영향을 미치지는 않는 것으로 나타났다. 또한 참여도는 교회외부신뢰와 큰 관련성이 없으나 교회관련신뢰는 교회외부신뢰와 제도신뢰와 밀접한 연관성을 보이고 있다. 두 번째로 참여도와 교환빈도와의 관계에서는 종교적 의례참여도는 베트남이외와의 교환빈도와는 부(-)적 관계가 있으며 친목 및 교육 참여도와의 관계에서는 내부교환빈도와 외부교환빈도 모두에서 연관성을 보이고 있다. 세 번째로 참여도와 연결망 강도와의 경우 친목 및 교육참여도와 베트남인과 베트남이외와의 연결망 강도 모두에서 관계를 나타내고 있다. 이를 통해서 종교의례 참여도는 교회관련신뢰에 영향을 미치고, 교회관련신뢰는 교회외부신뢰와 제도신뢰와 관련성이 있음을 확인할 수 있다. 또한 참여도는 교환빈도와 연결망 강도에 모두 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 본 연구 결과는 다음의 함의를 가지고 있다. 첫째는 이주자 종교공동체는 낯선 환경인 이주국에서 이주민들에게 필요한 실질적인 지원과 정서적인 지원을 제공함으로써 정착하는데 도움을 주고 있다. 둘째는 이주자종교공동체 안에 갖춰진 실질가용자원들을 활용함으로써 정부기관에서 미처 신경쓰지 못하는 부분들까지도 이주자 종교공동체에서 채워주고 있다. --------------------------------------------------------------- 주요어: 이주자 종교공동체, 사회자본, 참여도, 신뢰, 사회적 연결망
Recently the rapid increase of marriage migrant women including foreign workers attracts attention of multiculturalism in Korea. According to the Immigration Office and Foreigner Policy Office, the number of foreigners increase by China, USA, Vietnam, Japan and the Philippines from the highest order...
Recently the rapid increase of marriage migrant women including foreign workers attracts attention of multiculturalism in Korea. According to the Immigration Office and Foreigner Policy Office, the number of foreigners increase by China, USA, Vietnam, Japan and the Philippines from the highest order and the studies on migrants are active. In this sense, the need of study for migrants increases. Existing studies mainly focused on the adaptation of Korean society and integration into Korea of marriage migrant women including foreign workers. And, there are active studies on the religious communities of migrants too. However, majority was restricted to studies using qualitative methodology, and there is little by a quantitative methodology. Therefore, this study carried out a study using both quantitative and qualitative methodologies on social capital to the Vietnamese Catholic Community of Suwon. For the theoretical background, reliability and social network, being classified as general social capital, were applied to social capital of the migrant religious community. Especially, we need to focus on the functions as bonding and bridging social capital of immigrants religious community. According to some situations immigrants religious community function not only a role of bonding social capital but also a role of bridging social capital. In this study shows us Vietnamese Catholic Community of Suwon functions bonding and bridging social capital. In this sense, before examining the Vietnamese Catholic Community of Suwon, the study examined the Vietnamese migrants in Korea roughly and summarized the Vietnamese Catholic and Vietnamese Catholic Community in Korea. And, the status and operation of the Vietnamese Catholic Community of Suwon were examined. This study aimed to investigate the follows. Firstly, the effect of participation on the church related reliability; secondly, the effect of church related reliability on the outside church reliability and institutional reliability; and thirdly, the effect of participation on the exchange frequency and network strength, as social network. Those were analyzed using a multivariate analysis. The results are as follows. As for participation, the ritual participation had an effect of church related reliability. However, community and education participation had no effect on church related reliability. And, while participation had no great relation with outside church reliability, church related reliability had close relation with outside church reliability and institutional reliability. Secondly, in the relation between participation and exchange frequency, the religious ritual participation had negative (-) relation with exchange frequency, and in the relation between community and education participation, it had relation with both internal exchange frequency and external exchange frequency. Thirdly, as for participation and network strength, it showed relation between community and education participation and network strength to the Vietnamese and to the non-Vietnamese. By this, the religious ritual participation was proved to have effect on church related reliability, and church related reliability was relevant to external church reliability and institutional reliability. And, it is also proved that participation had effect on both exchange frequency and network strength. The study results have the below implications. Firstly, the migrant religious community is effective in their settlement by providing actual supports and emotional supports for migrants to adapt a foreign country. Secondly, the migrant religious community can fulfill details of needs which the government cannot satisfy by using actual available resources in the migrant religious community. ----------------------------------------------------------------- Key words: immigrants religious community, social capital, participation, trust, social network
Recently the rapid increase of marriage migrant women including foreign workers attracts attention of multiculturalism in Korea. According to the Immigration Office and Foreigner Policy Office, the number of foreigners increase by China, USA, Vietnam, Japan and the Philippines from the highest order and the studies on migrants are active. In this sense, the need of study for migrants increases. Existing studies mainly focused on the adaptation of Korean society and integration into Korea of marriage migrant women including foreign workers. And, there are active studies on the religious communities of migrants too. However, majority was restricted to studies using qualitative methodology, and there is little by a quantitative methodology. Therefore, this study carried out a study using both quantitative and qualitative methodologies on social capital to the Vietnamese Catholic Community of Suwon. For the theoretical background, reliability and social network, being classified as general social capital, were applied to social capital of the migrant religious community. Especially, we need to focus on the functions as bonding and bridging social capital of immigrants religious community. According to some situations immigrants religious community function not only a role of bonding social capital but also a role of bridging social capital. In this study shows us Vietnamese Catholic Community of Suwon functions bonding and bridging social capital. In this sense, before examining the Vietnamese Catholic Community of Suwon, the study examined the Vietnamese migrants in Korea roughly and summarized the Vietnamese Catholic and Vietnamese Catholic Community in Korea. And, the status and operation of the Vietnamese Catholic Community of Suwon were examined. This study aimed to investigate the follows. Firstly, the effect of participation on the church related reliability; secondly, the effect of church related reliability on the outside church reliability and institutional reliability; and thirdly, the effect of participation on the exchange frequency and network strength, as social network. Those were analyzed using a multivariate analysis. The results are as follows. As for participation, the ritual participation had an effect of church related reliability. However, community and education participation had no effect on church related reliability. And, while participation had no great relation with outside church reliability, church related reliability had close relation with outside church reliability and institutional reliability. Secondly, in the relation between participation and exchange frequency, the religious ritual participation had negative (-) relation with exchange frequency, and in the relation between community and education participation, it had relation with both internal exchange frequency and external exchange frequency. Thirdly, as for participation and network strength, it showed relation between community and education participation and network strength to the Vietnamese and to the non-Vietnamese. By this, the religious ritual participation was proved to have effect on church related reliability, and church related reliability was relevant to external church reliability and institutional reliability. And, it is also proved that participation had effect on both exchange frequency and network strength. The study results have the below implications. Firstly, the migrant religious community is effective in their settlement by providing actual supports and emotional supports for migrants to adapt a foreign country. Secondly, the migrant religious community can fulfill details of needs which the government cannot satisfy by using actual available resources in the migrant religious community. ----------------------------------------------------------------- Key words: immigrants religious community, social capital, participation, trust, social network
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.