이 연구의 목적은 샤를페로의 <신데렐라> 이야기를 바탕으로 tv드라마 속에서 나타난 변화된 신데렐라 캐릭터를 살펴보는 것이다.
본고는 드라마에서 신데렐라 캐릭터를 살펴봄으로서 신데렐라 스토리 드라마의 발전 가능성을 모색했다. 특히 대중들에게 선풍적인 인기를 받은 드라마 <시크릿 가든>과 변화된 신데렐라 캐릭터로 주목 받은 <청담동 앨리스>를 분석하였다.
본고는 샤를 페로의 <신데렐라>에 나오는 인물들을 중심으로 배경․인물․갈등․결말을 분석함으로서 신데렐라 드라마의 서사적...
이 연구의 목적은 샤를페로의 <신데렐라> 이야기를 바탕으로 tv드라마 속에서 나타난 변화된 신데렐라 캐릭터를 살펴보는 것이다.
본고는 드라마에서 신데렐라 캐릭터를 살펴봄으로서 신데렐라 스토리 드라마의 발전 가능성을 모색했다. 특히 대중들에게 선풍적인 인기를 받은 드라마 <시크릿 가든>과 변화된 신데렐라 캐릭터로 주목 받은 <청담동 앨리스>를 분석하였다.
본고는 샤를 페로의 <신데렐라>에 나오는 인물들을 중심으로 배경․인물․갈등․결말을 분석함으로서 신데렐라 드라마의 서사적 구조와 캐릭터의 특징을 살펴보았다.
샤를 페로의 동화에서 신데렐라는 삶을 수동적으로 살아가는 소극적인 여성이었으나 21세기 신데렐라 드라마 <시크릿 가든>과 <청담동 앨리스>의 여주인공들은 자신의 삶을 진취적으로 개척하는 여성상의 모습을 보였다. 백화점 CEO와 결혼하고도 여전히 자신의 직업에 자부심을 느끼며 일하는 길라임과 자신의 욕망을 적나라하게 표출하며 원하는 목표를 이루는 한세경의 모습은 기존의 신데렐라 드라마에서 나온 가난하지만 씩씩하고 성공을 꿈꾸는 여주인공들과는 또 다른 인물로 나타났다. 즉 21세기의 신데렐라들은 당당함을 넘어서 노골적으로 실리를 따지고 남성보다는 자신의 삶과 직업에 중심을 두는 여성의 모습으로 그려졌다. 그녀들은 사건이 일어나는 갈등의 중심에 서서 때로는 악녀역할을 자처하기도 하고 남주인공의 인생을 바꾸어 놓는 영향력 있는 인물로 나타났다.
90년대 신데렐라 드라마는 동화 <신데렐라>에서 순종적인 인물과 권선징악적인 이야기 구조를 차용하였으나, 21세기 신데렐라 드라마는 전형적인 구조에서 벗어나 변화된 캐릭터를 창출하였고 신선함을 가미한 열린 결말을 보여주었다.
과거 가부장적 풍토에서 탈바꿈하여 여성 평등의 사회분위기 속에서 여성들은 사회적, 경제적으로 중요한 위치를 차지하고 있다. 현대 여성들은 주체적인 여성으로 변화하였는데 이에 따라 tv드라마에서의 여주인공들의 모습도 변모했다는 것을 알 수 있다.
신데렐라 캐릭터는 더 이상 고리타분한 것이 아니며 사회에서 있음직한 이야기와 현실을 반영하여 대중들의 마음을 사로잡고 있다.
본고의 서사적인 연구만으로 신데렐라 드라마의 양상을 모두 파악 할 수 없지만 21세기의 신데렐라 캐릭터를 살펴봄으로서 앞으로 새로운 신데렐라 드라마 캐릭터를 창출하고 탄탄한 이야기 구조를 만드는데 일조하기를 기대한다.
이 연구의 목적은 샤를페로의 <신데렐라> 이야기를 바탕으로 tv드라마 속에서 나타난 변화된 신데렐라 캐릭터를 살펴보는 것이다.
본고는 드라마에서 신데렐라 캐릭터를 살펴봄으로서 신데렐라 스토리 드라마의 발전 가능성을 모색했다. 특히 대중들에게 선풍적인 인기를 받은 드라마 <시크릿 가든>과 변화된 신데렐라 캐릭터로 주목 받은 <청담동 앨리스>를 분석하였다.
본고는 샤를 페로의 <신데렐라>에 나오는 인물들을 중심으로 배경․인물․갈등․결말을 분석함으로서 신데렐라 드라마의 서사적 구조와 캐릭터의 특징을 살펴보았다.
샤를 페로의 동화에서 신데렐라는 삶을 수동적으로 살아가는 소극적인 여성이었으나 21세기 신데렐라 드라마 <시크릿 가든>과 <청담동 앨리스>의 여주인공들은 자신의 삶을 진취적으로 개척하는 여성상의 모습을 보였다. 백화점 CEO와 결혼하고도 여전히 자신의 직업에 자부심을 느끼며 일하는 길라임과 자신의 욕망을 적나라하게 표출하며 원하는 목표를 이루는 한세경의 모습은 기존의 신데렐라 드라마에서 나온 가난하지만 씩씩하고 성공을 꿈꾸는 여주인공들과는 또 다른 인물로 나타났다. 즉 21세기의 신데렐라들은 당당함을 넘어서 노골적으로 실리를 따지고 남성보다는 자신의 삶과 직업에 중심을 두는 여성의 모습으로 그려졌다. 그녀들은 사건이 일어나는 갈등의 중심에 서서 때로는 악녀역할을 자처하기도 하고 남주인공의 인생을 바꾸어 놓는 영향력 있는 인물로 나타났다.
90년대 신데렐라 드라마는 동화 <신데렐라>에서 순종적인 인물과 권선징악적인 이야기 구조를 차용하였으나, 21세기 신데렐라 드라마는 전형적인 구조에서 벗어나 변화된 캐릭터를 창출하였고 신선함을 가미한 열린 결말을 보여주었다.
과거 가부장적 풍토에서 탈바꿈하여 여성 평등의 사회분위기 속에서 여성들은 사회적, 경제적으로 중요한 위치를 차지하고 있다. 현대 여성들은 주체적인 여성으로 변화하였는데 이에 따라 tv드라마에서의 여주인공들의 모습도 변모했다는 것을 알 수 있다.
신데렐라 캐릭터는 더 이상 고리타분한 것이 아니며 사회에서 있음직한 이야기와 현실을 반영하여 대중들의 마음을 사로잡고 있다.
본고의 서사적인 연구만으로 신데렐라 드라마의 양상을 모두 파악 할 수 없지만 21세기의 신데렐라 캐릭터를 살펴봄으로서 앞으로 새로운 신데렐라 드라마 캐릭터를 창출하고 탄탄한 이야기 구조를 만드는데 일조하기를 기대한다.
The purpose of this study was to examine transformed Cinderella characters in TV dramas, based on Charles Perrault’s Cinderella story.
By examining Cinderella characters in TV dramas, this study groped after the developmental potentials of Cinderella-story dramas. In particular, this study anal...
The purpose of this study was to examine transformed Cinderella characters in TV dramas, based on Charles Perrault’s Cinderella story.
By examining Cinderella characters in TV dramas, this study groped after the developmental potentials of Cinderella-story dramas. In particular, this study analyzed that gained sensational popularity from the public and that received much attention with a transformed Cinderella character.
In this study, the author looked into the descriptive structure of Cinderella dramas and the feature of characters, by analyzing their backgrounds, characters, conflicts and finales, focusing on the characters appeared in Charles Perrault’s .
In Charles Perrault’s fairy tale, Cinderella is a passive girl who leads a passive life, but female leading characters in and , two Cinderella dramas in the 21st century, present such a female image as improving her life adventurously. The images of Gil La-im who married the CEO of a department store yet carrying on her job with self-esteem for it and of Han Se-gyeong who expresses desires nakedly and achieves her aims are different from the female leading characters of the existing Cinderella dramas, who live in poverty but brave and have a dream of success. In other words, Cinderellas in the 21st century are depicted as the images of women who explicitly pursue practical interest beyond a fair reason and attach great importance not to males but to their life and job. Standing in the center of conflicts that generate incidents, they think of themselves as a wicked woman or appear as an influential figure who changes the life of male leading characters.
Cinderella dramas in the 1990s borrowed an obedient figure and the story structure of ‘rewarding virtue and punishing vice’ from the fairy tale Cinderella, whereas those in the 21st century create transformed characters by getting out of a typical structure and present opened finale to which freshness is added.
Transformed from the patriarchal climate in the past, modern women occupy important positions socially and economically in the social atmosphere of gender equality. Modern women changed into subjective ones and female leading characters in TV dramas also transformed in accordance with modern women’s transformation.
Cinderella characters are no longer old-fashioned and attract the public’s interest by reflecting on probable stories and social reality.
It was impossible for this descriptive study to find out all the modalities of Cinderella dramas. However, the author hopes study findings on the 21st century Cinderella characters provide help to the creation of new Cinderella drama characters and the establishment of a solid structure of story in the future.
The purpose of this study was to examine transformed Cinderella characters in TV dramas, based on Charles Perrault’s Cinderella story.
By examining Cinderella characters in TV dramas, this study groped after the developmental potentials of Cinderella-story dramas. In particular, this study analyzed that gained sensational popularity from the public and that received much attention with a transformed Cinderella character.
In this study, the author looked into the descriptive structure of Cinderella dramas and the feature of characters, by analyzing their backgrounds, characters, conflicts and finales, focusing on the characters appeared in Charles Perrault’s .
In Charles Perrault’s fairy tale, Cinderella is a passive girl who leads a passive life, but female leading characters in and , two Cinderella dramas in the 21st century, present such a female image as improving her life adventurously. The images of Gil La-im who married the CEO of a department store yet carrying on her job with self-esteem for it and of Han Se-gyeong who expresses desires nakedly and achieves her aims are different from the female leading characters of the existing Cinderella dramas, who live in poverty but brave and have a dream of success. In other words, Cinderellas in the 21st century are depicted as the images of women who explicitly pursue practical interest beyond a fair reason and attach great importance not to males but to their life and job. Standing in the center of conflicts that generate incidents, they think of themselves as a wicked woman or appear as an influential figure who changes the life of male leading characters.
Cinderella dramas in the 1990s borrowed an obedient figure and the story structure of ‘rewarding virtue and punishing vice’ from the fairy tale Cinderella, whereas those in the 21st century create transformed characters by getting out of a typical structure and present opened finale to which freshness is added.
Transformed from the patriarchal climate in the past, modern women occupy important positions socially and economically in the social atmosphere of gender equality. Modern women changed into subjective ones and female leading characters in TV dramas also transformed in accordance with modern women’s transformation.
Cinderella characters are no longer old-fashioned and attract the public’s interest by reflecting on probable stories and social reality.
It was impossible for this descriptive study to find out all the modalities of Cinderella dramas. However, the author hopes study findings on the 21st century Cinderella characters provide help to the creation of new Cinderella drama characters and the establishment of a solid structure of story in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.