본 연구의 목적은 Dick & Carey가 제시한 체계적 교수설계모형을 적용한 중학교 1학년 감상영역의 효과적인 지도방안을 제시하여, 악곡 속에서 표현되는 음악의 가치를 효과적으로 이해하고 감상할 수 있도록 하는 것이다. 본 연구결과를 살펴보면, 먼저 Dick & Carey 교수설계모형을 적용한 감상수업에서 학생들로 하여금 세분화된 수행목표를 학습하도록 함으로써 음악 이론적 요소를 효과적으로 습득하도록 돕고, 이는 곧 풍부...
본 연구의 목적은 Dick & Carey가 제시한 체계적 교수설계모형을 적용한 중학교 1학년 감상영역의 효과적인 지도방안을 제시하여, 악곡 속에서 표현되는 음악의 가치를 효과적으로 이해하고 감상할 수 있도록 하는 것이다. 본 연구결과를 살펴보면, 먼저 Dick & Carey 교수설계모형을 적용한 감상수업에서 학생들로 하여금 세분화된 수행목표를 학습하도록 함으로써 음악 이론적 요소를 효과적으로 습득하도록 돕고, 이는 곧 풍부한 감상으로 이어지게 됨을 확인할 수 있었다. 이는 Dick & Carey가 제시한 수행목표단계의 학습활동을 통하여 구체적으로 획득해야 할 학습목표가 수행됨으로써 학습자의 수준에 적절한 학습내용과 교수방법이 선정될 수 있기 때문임을 알 수 있었다. 다음으로 교수전략에 있어서 내용제시와 학습자참여가 반복적으로 이루어지도록 함으로써 그 학습효과를 확인할 수 있었다. 학생들은 수업의 전개단계에서 학습내용에 대한 연습과 함께 즉각적으로 그에 대한 피드백을 받으면서 수업의 흐름을 놓치지 않고 학습효과를 극대화 할 수 있었는데 특히 도표, 사진, 영상 등의 시각적 자료를 활용한 피드백이 효과적이었다. 이를 통해 내용의 학습, 연습 및 피드백을 하나의 흐름으로 연결하여 학습자로 하여금 효과적인 학습 성취를 이룰 수 있도록 해야 함을 알 수 있었다. 이러한 연구결과가 Dick & Carey 교수설계모형을 적용한 효과적인 음악 감상수업을 이끌기를 바라는 음악선생님들에게 도움이 되길 바라며, 감상영역 외에도 다양한 음악 영역을 다룬 수업지도안의 개발이 계속적으로 이루어지기를 기대한다.
본 연구의 목적은 Dick & Carey가 제시한 체계적 교수설계모형을 적용한 중학교 1학년 감상영역의 효과적인 지도방안을 제시하여, 악곡 속에서 표현되는 음악의 가치를 효과적으로 이해하고 감상할 수 있도록 하는 것이다. 본 연구결과를 살펴보면, 먼저 Dick & Carey 교수설계모형을 적용한 감상수업에서 학생들로 하여금 세분화된 수행목표를 학습하도록 함으로써 음악 이론적 요소를 효과적으로 습득하도록 돕고, 이는 곧 풍부한 감상으로 이어지게 됨을 확인할 수 있었다. 이는 Dick & Carey가 제시한 수행목표단계의 학습활동을 통하여 구체적으로 획득해야 할 학습목표가 수행됨으로써 학습자의 수준에 적절한 학습내용과 교수방법이 선정될 수 있기 때문임을 알 수 있었다. 다음으로 교수전략에 있어서 내용제시와 학습자참여가 반복적으로 이루어지도록 함으로써 그 학습효과를 확인할 수 있었다. 학생들은 수업의 전개단계에서 학습내용에 대한 연습과 함께 즉각적으로 그에 대한 피드백을 받으면서 수업의 흐름을 놓치지 않고 학습효과를 극대화 할 수 있었는데 특히 도표, 사진, 영상 등의 시각적 자료를 활용한 피드백이 효과적이었다. 이를 통해 내용의 학습, 연습 및 피드백을 하나의 흐름으로 연결하여 학습자로 하여금 효과적인 학습 성취를 이룰 수 있도록 해야 함을 알 수 있었다. 이러한 연구결과가 Dick & Carey 교수설계모형을 적용한 효과적인 음악 감상수업을 이끌기를 바라는 음악선생님들에게 도움이 되길 바라며, 감상영역 외에도 다양한 음악 영역을 다룬 수업지도안의 개발이 계속적으로 이루어지기를 기대한다.
The purpose of this study is to present the Dick & Carey’s instructional design model for music appreciation class on 7th graders. The results of this study is as following. First of all, this model was effective in that students can learn musical elements easily by segmented steps based on Dic...
The purpose of this study is to present the Dick & Carey’s instructional design model for music appreciation class on 7th graders. The results of this study is as following. First of all, this model was effective in that students can learn musical elements easily by segmented steps based on Dick & Carey’s instructional design. In other words, students could set a goal in each step, which is effective to let the students adjust their goals and accomplish the goals easily. Next, this model was effective in encouraging the students’ participations with presenting course contents repeatedly. In other words, students can participate this class effectively with receiving feedbacks about the results of their activities immediately. The feedbacks were various ways including chart, photo, video and so on. In conclusion, this study confirmed that the Dick & Carey instructional model was effective for designing music appreciation class on 7th graders.
The purpose of this study is to present the Dick & Carey’s instructional design model for music appreciation class on 7th graders. The results of this study is as following. First of all, this model was effective in that students can learn musical elements easily by segmented steps based on Dick & Carey’s instructional design. In other words, students could set a goal in each step, which is effective to let the students adjust their goals and accomplish the goals easily. Next, this model was effective in encouraging the students’ participations with presenting course contents repeatedly. In other words, students can participate this class effectively with receiving feedbacks about the results of their activities immediately. The feedbacks were various ways including chart, photo, video and so on. In conclusion, this study confirmed that the Dick & Carey instructional model was effective for designing music appreciation class on 7th graders.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.