본 연구의 목적은 경기 광명지역 초등학교의 우유 섭취 실태와 우유 및 유제품에 대한 기호도, 우유에 대한 영양지식, 학교우유 급식 섭취 실태 및 만족도에 영향을 미치는 요인 등을 조사․분석함으로써 우유 섭취 증진 방안 모색에 필요한 기초자료를 얻고자 연구하였다. 이를 위해 2013년 7월 15일부터 7월 19일까지 설문조사를 실시하였고, 최종적으로 304부를 본 연구의 분석 자료로 이용하였다.
첫째, 조사 대상자의 성별은 남자가 43.9%, 여자가 56.1%이고, 정상체중이 55.7%, 저체중 30.5%, 비만이 13.8%의 비율이었고, 가족형태는 핵가족이 84.9%로 가장 많았고, 어머니 연령은 40대가 59.3%로 가장 많은 것으로 나타났으며, 어머니의 직업이 있다고 대답한 학생이 53.8%로 많았다.
둘째, 자신의 건강 상태에 대하여 어떻게 생각하는지의 결과는 ‘아주 건강하다’가 41.6%로 가장 많았고, 외모에 대한 관심 정도는 ‘보통이다’라고 응답한 학생이 45.9%로 가장 많았다.
셋째, 평소 식습관을 묻는 질문에는 ‘거의 편식하지 않고 골고루 먹는 편이다’라고 응답한 학생은 44.9%로 가장 많았고, 집에서 우유나 유제품을 자주 먹는 정도는 ‘매일 먹는다’가 35.7%로 가장 많았다. 하루 동안 먹는 식사 횟수는 ‘하루 세끼 식사를 꼭 한다’가 78.7%로 가장 많았다.
넷째, 조사 대상자들의 우유와 관련된 영양 지식수준의 결과는 10점 만점에 평균6.21점으로, ‘우유는 영양적 가치가 높다’라는 항목의 정답률이 85.2%로 가장 높았다.
다섯째, 학교와 집에서 우유를 마시려고 노력하는 정도는 ‘매우 그렇다’가 38.0%로 가장 많았으며, 하루에 마시는 우유의 양은 ‘1컵’이라고 응답한 학생이 46.6%로 가장 많았으며, 주로 마시는 우유의 종류는 ‘보통 흰 우유’라고 응답한 학생이 68.2%로 가장 많았다. 우유를 마시는 이유는 ‘키가 크고 싶어서’가 38.8%로 가장 많았으며, 우유를 마시지 않는 이유는 ‘마시면 배가 아파서(38.5%)’가 가장 많았다.
여섯째, 학교 우유 급식은 거의 대부분의 학생인 94.4%가 먹고 있었고, 담임선생님의 우유지도는 ‘먹으라고 말씀 하신다’는 경우가 51.5%로 가장 많았다.
일곱째, 아침 식사 횟수가 많을수록 흰 우유를 선호하는 기호도 점수가 높게 나타났다((p<0.05).
이상의 연구결과에서 보면 조사대상자의 학교 우유급식 희망률이 높은 편이나, 실제 우유섭취량은 적은 편이며, 우유의 영양학적 가치는 높게 평가하고 있으나 구체적인 영양지식은 부족한 편이다.
본 연구의 목적은 경기 광명지역 초등학교의 우유 섭취 실태와 우유 및 유제품에 대한 기호도, 우유에 대한 영양지식, 학교우유 급식 섭취 실태 및 만족도에 영향을 미치는 요인 등을 조사․분석함으로써 우유 섭취 증진 방안 모색에 필요한 기초자료를 얻고자 연구하였다. 이를 위해 2013년 7월 15일부터 7월 19일까지 설문조사를 실시하였고, 최종적으로 304부를 본 연구의 분석 자료로 이용하였다.
첫째, 조사 대상자의 성별은 남자가 43.9%, 여자가 56.1%이고, 정상체중이 55.7%, 저체중 30.5%, 비만이 13.8%의 비율이었고, 가족형태는 핵가족이 84.9%로 가장 많았고, 어머니 연령은 40대가 59.3%로 가장 많은 것으로 나타났으며, 어머니의 직업이 있다고 대답한 학생이 53.8%로 많았다.
둘째, 자신의 건강 상태에 대하여 어떻게 생각하는지의 결과는 ‘아주 건강하다’가 41.6%로 가장 많았고, 외모에 대한 관심 정도는 ‘보통이다’라고 응답한 학생이 45.9%로 가장 많았다.
셋째, 평소 식습관을 묻는 질문에는 ‘거의 편식하지 않고 골고루 먹는 편이다’라고 응답한 학생은 44.9%로 가장 많았고, 집에서 우유나 유제품을 자주 먹는 정도는 ‘매일 먹는다’가 35.7%로 가장 많았다. 하루 동안 먹는 식사 횟수는 ‘하루 세끼 식사를 꼭 한다’가 78.7%로 가장 많았다.
넷째, 조사 대상자들의 우유와 관련된 영양 지식수준의 결과는 10점 만점에 평균6.21점으로, ‘우유는 영양적 가치가 높다’라는 항목의 정답률이 85.2%로 가장 높았다.
다섯째, 학교와 집에서 우유를 마시려고 노력하는 정도는 ‘매우 그렇다’가 38.0%로 가장 많았으며, 하루에 마시는 우유의 양은 ‘1컵’이라고 응답한 학생이 46.6%로 가장 많았으며, 주로 마시는 우유의 종류는 ‘보통 흰 우유’라고 응답한 학생이 68.2%로 가장 많았다. 우유를 마시는 이유는 ‘키가 크고 싶어서’가 38.8%로 가장 많았으며, 우유를 마시지 않는 이유는 ‘마시면 배가 아파서(38.5%)’가 가장 많았다.
여섯째, 학교 우유 급식은 거의 대부분의 학생인 94.4%가 먹고 있었고, 담임선생님의 우유지도는 ‘먹으라고 말씀 하신다’는 경우가 51.5%로 가장 많았다.
일곱째, 아침 식사 횟수가 많을수록 흰 우유를 선호하는 기호도 점수가 높게 나타났다((p<0.05).
이상의 연구결과에서 보면 조사대상자의 학교 우유급식 희망률이 높은 편이나, 실제 우유섭취량은 적은 편이며, 우유의 영양학적 가치는 높게 평가하고 있으나 구체적인 영양지식은 부족한 편이다.
The purpose of this research is to obtain fundamental data for seeking measures to promote milk intake by investigating and analyzing milk intake status, preference for milk and dairy products, nutrition knowledge for milk, state of school milk intake, factors making an effect on satisfaction, etc. ...
The purpose of this research is to obtain fundamental data for seeking measures to promote milk intake by investigating and analyzing milk intake status, preference for milk and dairy products, nutrition knowledge for milk, state of school milk intake, factors making an effect on satisfaction, etc. of elementary schools in Gwangmyeong, Gyeonggi. To achieve it, survey was conducted from Jul. 15 to Jul. 19, 2013 and finally, 304 questionnaires were used for the analysis data of this research.
First, subjects of this research were male students 43.9%, female students 56.1%, normal weight 55.7%, low weight 30.5% and fat 13.8%. And, for the age of mothers, 40s was the most proportion of 59.3%. And, there were 53.8%, the most students who replied that their mothers had jobs.
Second, as the result of the way they thought about their health status, ‘I am very healthy’ was the most, 41.6%. And, for the degree of interests in their appearance, there were 45.9%, the most students who replied, ‘common’.
Third, for the question about usually eating habit, there wre 44.9%, the most students who replied, ‘I tend to eat all of the foods without imbalance diet'. For the degree of eating milk or diary foods at home, there were the most proportion, 35.7% of students who replied, ‘I eat everyday’.
Fourth, the result of subjects' nutrition knowledge level related to milk was average 6.21 score of perfect 10 score and the percentage of correct answer of the item, ‘milk has high value of nutrition’ was the highest as 85.2%.
Fifth, there were the most students who replied '1 cup' for the quantity of milk they drink per a day. For the kind of milk they mainly drink, there were the most students who replied ‘common white milk’ as 68.2%. For the reason of drinking milk, there were the most replies, ‘to be tall’, as 38.8%.
Sixth, most of students, 94.4%, drink school milk and for class teacher's guidance of milk, there were the most cases, ‘they instruct students to drink’, as 51.5%.
Seventh, as the number of breakfast was higher, preference of white milk was higher((p<0.05).
In consideration of the above results, subjects' rate of school milk feeding is high, but actual intake of milk is low. They evaluate the nutrition value of milk highly, but their concrete knowledge of nutrition is insufficient.
The purpose of this research is to obtain fundamental data for seeking measures to promote milk intake by investigating and analyzing milk intake status, preference for milk and dairy products, nutrition knowledge for milk, state of school milk intake, factors making an effect on satisfaction, etc. of elementary schools in Gwangmyeong, Gyeonggi. To achieve it, survey was conducted from Jul. 15 to Jul. 19, 2013 and finally, 304 questionnaires were used for the analysis data of this research.
First, subjects of this research were male students 43.9%, female students 56.1%, normal weight 55.7%, low weight 30.5% and fat 13.8%. And, for the age of mothers, 40s was the most proportion of 59.3%. And, there were 53.8%, the most students who replied that their mothers had jobs.
Second, as the result of the way they thought about their health status, ‘I am very healthy’ was the most, 41.6%. And, for the degree of interests in their appearance, there were 45.9%, the most students who replied, ‘common’.
Third, for the question about usually eating habit, there wre 44.9%, the most students who replied, ‘I tend to eat all of the foods without imbalance diet'. For the degree of eating milk or diary foods at home, there were the most proportion, 35.7% of students who replied, ‘I eat everyday’.
Fourth, the result of subjects' nutrition knowledge level related to milk was average 6.21 score of perfect 10 score and the percentage of correct answer of the item, ‘milk has high value of nutrition’ was the highest as 85.2%.
Fifth, there were the most students who replied '1 cup' for the quantity of milk they drink per a day. For the kind of milk they mainly drink, there were the most students who replied ‘common white milk’ as 68.2%. For the reason of drinking milk, there were the most replies, ‘to be tall’, as 38.8%.
Sixth, most of students, 94.4%, drink school milk and for class teacher's guidance of milk, there were the most cases, ‘they instruct students to drink’, as 51.5%.
Seventh, as the number of breakfast was higher, preference of white milk was higher((p<0.05).
In consideration of the above results, subjects' rate of school milk feeding is high, but actual intake of milk is low. They evaluate the nutrition value of milk highly, but their concrete knowledge of nutrition is insufficient.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.