[학위논문]도시숲을 이용한 환경교육이 저학년 초등학생 사회성에 미치는 연구 A study on the effect of environmental education using urban forests on lowe grade elementary school students’ sociality원문보기
도시에 사는 아이들은 학교공부와 학원공부 등으로 시간적 제약과 아파트라는 공간적 제약을 받는다. 스마트폰, 컴퓨터, TV등 첨단의 기계 속 놀이에 갇혀서 자연 속에서 노는 방법을 잊어버리고 외부와 단절된 폐쇄형 구조 속에서 살아가고 있다. 그로 인해 사회성발달 및 정서발달 등의 문제점이 초등저학년 때부터 나타나기 시작하고 있다. 본 연구는 도시숲을 이용한 환경교육프로그램을 개발하고, 실제로 적용해 봄으로써 초등저학년의 정서발달과 사회성발달에 어떤 영향을 미치는지 알아보고, 도시숲에서 활용 가능한 환경교육프로그램을 널리 알리는 것을 목적으로 한다. 연구과정 및 결과를 요약하면 아래와 같다. 첫째, 도시숲을 이용한 환경교육프로그램 개발을 위한 요구도 조사이다. 요구도 조사를 통하여 초등학교 학생들의 관심도와 흥미도를 파악하였다. 둘째, 요구도 조사에서 나온 결과를 바탕으로 하여 환경교육프로그램을 개발하였다. 프로그램 개발 원칙은 아파트도 숲이다는 새로운 인식을 심어 주는 것과 도시숲의 환경적인 여건과 특성, 환경부의 현장체험 프로그램 개발 지침을 기준으로 한다. 셋째, 개발된 프로그램을 환경교육을 한 번도 받아 보지 않은 초등학교3학년 대상으로 적용하였다. 넷째, 설문지, 관찰 , 면담 등을 통해서 프로그램 효과를 분석하였다. 분석한 결과 도시숲을 이용한 환경교육프로그램이 연구대상인 초등 저학년 학생들의 정서발달과 사회성발달에 유의하게 나타났다. 이 연구 결과로 볼 때 도시숲을 이용한 환경교육 프로그램이 초등저학년 학생들의 정서발달과 사회성발달에 영향을 주는 것으로 나타났다. 개발된 도시숲을 이용한 환경교육프로그램이 주는 의미는 다음과 같다. 첫번째는 시간과 안전문제로 자유로울 수 있는 환경교육 프로그램의 보급이다. 흔히 환경교육 하면 장소 선택, 시간, 이동 수단, 안전문제, 비용 등으로 제약이 많이 따른다. 도시숲을 이용한 환경교육 프로그램은 먼 장소가 아닌 학생들이 다니고 있는 초등학교 옆 아파트 단지에서, 이동시간의 구애가 없어 담당 교사가 하고 싶은 의지만 있으면 가능하고, 이동 가능한 차량을 대여할 필요 없이 도보로 이동 가능하여 차량 대여비를 지출할 필요가 없다. 가까운 공원이나 먼 숲으로 이동시 발생하는 횡단보도를 건너거나 차량 이용을 통해 우려 되는 안전 문제로부터 자유롭다. 두번째는 익숙한 주변 환경을 이용함으로써 자연결핍을 치유한다. 참가자들이 살고 있는 익숙한 환경을 이용하여 환경교육 프로그램을 진행함으로써 무심하게 지나쳤던 주변의 자연을 다시 볼 수 있는 기회를 제공한다. 자연에서 멀어지면서 생기는 자연결핍을 자연을 가깝게 만날 수 있도록 하여 자연결핍을 치유한다. 세번째는 아파트 안에 살고 있는 주민들의 협조와 전문적인 강사진이다. ...
도시에 사는 아이들은 학교공부와 학원공부 등으로 시간적 제약과 아파트라는 공간적 제약을 받는다. 스마트폰, 컴퓨터, TV등 첨단의 기계 속 놀이에 갇혀서 자연 속에서 노는 방법을 잊어버리고 외부와 단절된 폐쇄형 구조 속에서 살아가고 있다. 그로 인해 사회성발달 및 정서발달 등의 문제점이 초등저학년 때부터 나타나기 시작하고 있다. 본 연구는 도시숲을 이용한 환경교육프로그램을 개발하고, 실제로 적용해 봄으로써 초등저학년의 정서발달과 사회성발달에 어떤 영향을 미치는지 알아보고, 도시숲에서 활용 가능한 환경교육프로그램을 널리 알리는 것을 목적으로 한다. 연구과정 및 결과를 요약하면 아래와 같다. 첫째, 도시숲을 이용한 환경교육프로그램 개발을 위한 요구도 조사이다. 요구도 조사를 통하여 초등학교 학생들의 관심도와 흥미도를 파악하였다. 둘째, 요구도 조사에서 나온 결과를 바탕으로 하여 환경교육프로그램을 개발하였다. 프로그램 개발 원칙은 아파트도 숲이다는 새로운 인식을 심어 주는 것과 도시숲의 환경적인 여건과 특성, 환경부의 현장체험 프로그램 개발 지침을 기준으로 한다. 셋째, 개발된 프로그램을 환경교육을 한 번도 받아 보지 않은 초등학교3학년 대상으로 적용하였다. 넷째, 설문지, 관찰 , 면담 등을 통해서 프로그램 효과를 분석하였다. 분석한 결과 도시숲을 이용한 환경교육프로그램이 연구대상인 초등 저학년 학생들의 정서발달과 사회성발달에 유의하게 나타났다. 이 연구 결과로 볼 때 도시숲을 이용한 환경교육 프로그램이 초등저학년 학생들의 정서발달과 사회성발달에 영향을 주는 것으로 나타났다. 개발된 도시숲을 이용한 환경교육프로그램이 주는 의미는 다음과 같다. 첫번째는 시간과 안전문제로 자유로울 수 있는 환경교육 프로그램의 보급이다. 흔히 환경교육 하면 장소 선택, 시간, 이동 수단, 안전문제, 비용 등으로 제약이 많이 따른다. 도시숲을 이용한 환경교육 프로그램은 먼 장소가 아닌 학생들이 다니고 있는 초등학교 옆 아파트 단지에서, 이동시간의 구애가 없어 담당 교사가 하고 싶은 의지만 있으면 가능하고, 이동 가능한 차량을 대여할 필요 없이 도보로 이동 가능하여 차량 대여비를 지출할 필요가 없다. 가까운 공원이나 먼 숲으로 이동시 발생하는 횡단보도를 건너거나 차량 이용을 통해 우려 되는 안전 문제로부터 자유롭다. 두번째는 익숙한 주변 환경을 이용함으로써 자연결핍을 치유한다. 참가자들이 살고 있는 익숙한 환경을 이용하여 환경교육 프로그램을 진행함으로써 무심하게 지나쳤던 주변의 자연을 다시 볼 수 있는 기회를 제공한다. 자연에서 멀어지면서 생기는 자연결핍을 자연을 가깝게 만날 수 있도록 하여 자연결핍을 치유한다. 세번째는 아파트 안에 살고 있는 주민들의 협조와 전문적인 강사진이다. 층간 소음 등으로 아파트 주민들 간에 끊임없는 민원이 제기 되고 있다. 한꺼번에 많은 아이들이 아파트 안에서 수업을 하면 민원이 제기될 여지가 많다. 아파트단지 안에 살고 있는 학부모나 지역에 관심이 있는 어른들을 대상으로 하여 도시숲환경교육 지도사를 양성하여 학교 수업과 연계한다면, 아파트에 살고 있는 입주민들의 소통을 이끌어 낼 수 있어 민원이 감소하고, 전문적인 강사진도 아파트 안에서 해결할 수 있으리라 판단된다. 네번째는 사계절 도시숲환경교육 프로그램 매뉴얼의 필요성이다. 도시숲환경교육 지도사 과정 진행을 원활하게 하기 위해서 매뉴얼이 필요하다. 지역에서 환경교육을 진행하고 있는 사회단체와 교육청, 시, 학교, 학부모가 함께 만나 어느 곳에서나 적용 가능한 사계절 도시숲 환경교육 프로그램 매뉴얼을 만든다면 아파트가 대부분인 우리나라 도시 특성에 맞는 새로운 형태의 체험환경교육프로그램으로 각광 받을 것이라 기대된다.
도시에 사는 아이들은 학교공부와 학원공부 등으로 시간적 제약과 아파트라는 공간적 제약을 받는다. 스마트폰, 컴퓨터, TV등 첨단의 기계 속 놀이에 갇혀서 자연 속에서 노는 방법을 잊어버리고 외부와 단절된 폐쇄형 구조 속에서 살아가고 있다. 그로 인해 사회성발달 및 정서발달 등의 문제점이 초등저학년 때부터 나타나기 시작하고 있다. 본 연구는 도시숲을 이용한 환경교육프로그램을 개발하고, 실제로 적용해 봄으로써 초등저학년의 정서발달과 사회성발달에 어떤 영향을 미치는지 알아보고, 도시숲에서 활용 가능한 환경교육프로그램을 널리 알리는 것을 목적으로 한다. 연구과정 및 결과를 요약하면 아래와 같다. 첫째, 도시숲을 이용한 환경교육프로그램 개발을 위한 요구도 조사이다. 요구도 조사를 통하여 초등학교 학생들의 관심도와 흥미도를 파악하였다. 둘째, 요구도 조사에서 나온 결과를 바탕으로 하여 환경교육프로그램을 개발하였다. 프로그램 개발 원칙은 아파트도 숲이다는 새로운 인식을 심어 주는 것과 도시숲의 환경적인 여건과 특성, 환경부의 현장체험 프로그램 개발 지침을 기준으로 한다. 셋째, 개발된 프로그램을 환경교육을 한 번도 받아 보지 않은 초등학교3학년 대상으로 적용하였다. 넷째, 설문지, 관찰 , 면담 등을 통해서 프로그램 효과를 분석하였다. 분석한 결과 도시숲을 이용한 환경교육프로그램이 연구대상인 초등 저학년 학생들의 정서발달과 사회성발달에 유의하게 나타났다. 이 연구 결과로 볼 때 도시숲을 이용한 환경교육 프로그램이 초등저학년 학생들의 정서발달과 사회성발달에 영향을 주는 것으로 나타났다. 개발된 도시숲을 이용한 환경교육프로그램이 주는 의미는 다음과 같다. 첫번째는 시간과 안전문제로 자유로울 수 있는 환경교육 프로그램의 보급이다. 흔히 환경교육 하면 장소 선택, 시간, 이동 수단, 안전문제, 비용 등으로 제약이 많이 따른다. 도시숲을 이용한 환경교육 프로그램은 먼 장소가 아닌 학생들이 다니고 있는 초등학교 옆 아파트 단지에서, 이동시간의 구애가 없어 담당 교사가 하고 싶은 의지만 있으면 가능하고, 이동 가능한 차량을 대여할 필요 없이 도보로 이동 가능하여 차량 대여비를 지출할 필요가 없다. 가까운 공원이나 먼 숲으로 이동시 발생하는 횡단보도를 건너거나 차량 이용을 통해 우려 되는 안전 문제로부터 자유롭다. 두번째는 익숙한 주변 환경을 이용함으로써 자연결핍을 치유한다. 참가자들이 살고 있는 익숙한 환경을 이용하여 환경교육 프로그램을 진행함으로써 무심하게 지나쳤던 주변의 자연을 다시 볼 수 있는 기회를 제공한다. 자연에서 멀어지면서 생기는 자연결핍을 자연을 가깝게 만날 수 있도록 하여 자연결핍을 치유한다. 세번째는 아파트 안에 살고 있는 주민들의 협조와 전문적인 강사진이다. 층간 소음 등으로 아파트 주민들 간에 끊임없는 민원이 제기 되고 있다. 한꺼번에 많은 아이들이 아파트 안에서 수업을 하면 민원이 제기될 여지가 많다. 아파트단지 안에 살고 있는 학부모나 지역에 관심이 있는 어른들을 대상으로 하여 도시숲환경교육 지도사를 양성하여 학교 수업과 연계한다면, 아파트에 살고 있는 입주민들의 소통을 이끌어 낼 수 있어 민원이 감소하고, 전문적인 강사진도 아파트 안에서 해결할 수 있으리라 판단된다. 네번째는 사계절 도시숲환경교육 프로그램 매뉴얼의 필요성이다. 도시숲환경교육 지도사 과정 진행을 원활하게 하기 위해서 매뉴얼이 필요하다. 지역에서 환경교육을 진행하고 있는 사회단체와 교육청, 시, 학교, 학부모가 함께 만나 어느 곳에서나 적용 가능한 사계절 도시숲 환경교육 프로그램 매뉴얼을 만든다면 아파트가 대부분인 우리나라 도시 특성에 맞는 새로운 형태의 체험환경교육프로그램으로 각광 받을 것이라 기대된다.
Children who live in cities experience lack of nature. They are restricted by time because of schoolwork and institute work and they have space restraints that apartments provide. Time and space restraints make them live in the enclosed typed structure cutt off from the outside world forgetting how ...
Children who live in cities experience lack of nature. They are restricted by time because of schoolwork and institute work and they have space restraints that apartments provide. Time and space restraints make them live in the enclosed typed structure cutt off from the outside world forgetting how to play in nature as they are stuck in play in high tech machine including smart phones, computers, TVs, etc. Due to that, problems including social development and emotional development start to appear in lower grade elementary school students. The purpose of this study is to examine the effect of environmental educational programs on emotional and social development of lower grade elementary school students by developing them using urban forests and applying them to students actually. The course and result of the study are summarized as follow : First, it’s investigation of demand for development environmental educational programs using urban forests. Elementary school students’ interest were grasped through investigation of demand. Second, a environmental educational program was developed based on the result from investigation of demand. The program development principles are based on giving students a new impression of that apartments are forests, environmental conditions and characteristics of urban forests, field experience program development guidelines of the Ministry of Environment. Third, it was intended for third graders in elementary schools who never received environmental education of the developed program. Fourth, the program effect was analyzed through questionnaire, observation, and interviews. The analytical result has found that the environmental educational program using urban forests is significantly shown in emotional and social development of lower grade elementary school students who are the research subjects. The research result has found that the environmental educational program using urban forests has the significant effect on emotional and social development of lower grade elementary school students. The meaning of the environmental educational program using the developed urban forest is as follow : First, it’s the environmental educational program which can be free from time and safety. Commonly, there are many limits of places, time, means of transportation, safety matters, expenses in environmental education. The environmental educational program using urban forests is possible in apartment complexes next to elementary schools that students go to, not distant places if teachers have the will to do because there is no any limit of travel time. Students can move to them on foot without the movable car loan. And teachers don’t need to spend money for renting cars. It is free from the safety problem that teachers are concerned about crossing the streets at crosswalks and using vehicles when children move to closer parks or distant forests. Second, lack of nature is healed by using the surround environment which is familiar to students. Arrangement of the environmental educational program using the familiar environment that the participants live in provides an opportunity to be able to see nature around them they had passed thoughtlessly again for them. It heals lack of nature which occurs because the participants are far from it as it makes them meet nature closer to it. Third, it’s cooperation of the residents who live in apartments and training of professional lecturers. The civil complaints have constantly been filed because of floor impact noise, etc. Civil complaints are more likely to be filed when teachers give lessons to many children in apartments. If training urban forest environmental educators for parents who live in apartments or adults who are interested in the areas are connected to school class, it is judged that civil complaints will be reduced because communication with residents in them can be done and professional lecturers can be solved in apartments. Fourth, it’s the necessity of urban forest environmental educational program manual for four seasons. The manual is required to arrange the urban forest environmental educator course smoothly. If the urban forest environmental educational program manual for four seasons which can be applied to any place will be made by social organizations and education offices in-local which are arranging environmental education in local areas, cities, schools, school parents who gather together, it is expected that it will get the limelight as the new-typed experience environmental educational program which are suitable for the characteristics of Korean cities which have mostly many apartments.
Children who live in cities experience lack of nature. They are restricted by time because of schoolwork and institute work and they have space restraints that apartments provide. Time and space restraints make them live in the enclosed typed structure cutt off from the outside world forgetting how to play in nature as they are stuck in play in high tech machine including smart phones, computers, TVs, etc. Due to that, problems including social development and emotional development start to appear in lower grade elementary school students. The purpose of this study is to examine the effect of environmental educational programs on emotional and social development of lower grade elementary school students by developing them using urban forests and applying them to students actually. The course and result of the study are summarized as follow : First, it’s investigation of demand for development environmental educational programs using urban forests. Elementary school students’ interest were grasped through investigation of demand. Second, a environmental educational program was developed based on the result from investigation of demand. The program development principles are based on giving students a new impression of that apartments are forests, environmental conditions and characteristics of urban forests, field experience program development guidelines of the Ministry of Environment. Third, it was intended for third graders in elementary schools who never received environmental education of the developed program. Fourth, the program effect was analyzed through questionnaire, observation, and interviews. The analytical result has found that the environmental educational program using urban forests is significantly shown in emotional and social development of lower grade elementary school students who are the research subjects. The research result has found that the environmental educational program using urban forests has the significant effect on emotional and social development of lower grade elementary school students. The meaning of the environmental educational program using the developed urban forest is as follow : First, it’s the environmental educational program which can be free from time and safety. Commonly, there are many limits of places, time, means of transportation, safety matters, expenses in environmental education. The environmental educational program using urban forests is possible in apartment complexes next to elementary schools that students go to, not distant places if teachers have the will to do because there is no any limit of travel time. Students can move to them on foot without the movable car loan. And teachers don’t need to spend money for renting cars. It is free from the safety problem that teachers are concerned about crossing the streets at crosswalks and using vehicles when children move to closer parks or distant forests. Second, lack of nature is healed by using the surround environment which is familiar to students. Arrangement of the environmental educational program using the familiar environment that the participants live in provides an opportunity to be able to see nature around them they had passed thoughtlessly again for them. It heals lack of nature which occurs because the participants are far from it as it makes them meet nature closer to it. Third, it’s cooperation of the residents who live in apartments and training of professional lecturers. The civil complaints have constantly been filed because of floor impact noise, etc. Civil complaints are more likely to be filed when teachers give lessons to many children in apartments. If training urban forest environmental educators for parents who live in apartments or adults who are interested in the areas are connected to school class, it is judged that civil complaints will be reduced because communication with residents in them can be done and professional lecturers can be solved in apartments. Fourth, it’s the necessity of urban forest environmental educational program manual for four seasons. The manual is required to arrange the urban forest environmental educator course smoothly. If the urban forest environmental educational program manual for four seasons which can be applied to any place will be made by social organizations and education offices in-local which are arranging environmental education in local areas, cities, schools, school parents who gather together, it is expected that it will get the limelight as the new-typed experience environmental educational program which are suitable for the characteristics of Korean cities which have mostly many apartments.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.